Emne: Porcupine Tree ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurra for Dejen for denne tråd. Jeg er helt med på PT, min bedste ven introducerede mig for. Et af de få bands, som virkelig er en fornøjelse at lytte til på alle plader. Jeg har osse været til de seneste to koncerter i Loppen og Vega, og sikke oplevelser! Wilsons idérigdom er jo nærmest uhyggelig. Og at han ikke engang har nok i et band, men også har sideprojekter er ærefrygtindgydende. Jeg synes dog at det er vigtigt at være opmærksom på at idérigdommen også dækker meget store stilforskelle inden for det enkelte album, såvel som mellem albums. Så vidt jeg husker fik In Absentia en ret dårlig omtale i Gaffa, som kritiserede for mangel på retning og problemer med at finde ud af, hvor man vil hen med musikken. Jeg kunne ikke være mere uenig! Netop de store skift (og der er jo også en hel masse meget blidt på In Absentia) gør det udfordrende at lytte til. Et af de meget få bands, som kan siges at videreføre den psykedeliske musik fra slut-60'erne med tilskud af moderne lyd og tanker. Vi ses absolut næste gang PT besøger København.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er jo sådan med anmeldere, at det afhænger af ørerne, der lægges til og vurderingen er måske ikke altid objektiv. Jeg har endda været ude for, at en anmeldelse gav hhv. 2 og 5 stjerner i 2 forskellige aviser. Og det viste sig at den med 2 var fra en forholdsvis ung knøs, der ikke lige var på bølgelængde med musikken, hvor den med 5 stammede fra en hærdet gut, der havde fulgt bandet gennem hele deres karrierre. Nå, det er OT .... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ har Coma Devine roteret! Imponerende lydkvalitet for en liveoptagelse, er det første der melder sig. Utrolig detaljeret lydbillede! Det oser langt væk af, at både band og lydfolk har lagt mange kræfter i resultatet og været kritiske, grænsende til det pernitne. Som musikken skrider frem er det dog klart hvorfor: Musikken ER kompliceret og det fulde udbytte kræver netop, at alt er med fra opførelsen.
Næste tanke var Frank Marino & the Mahagony Rush. Ja, da - for selvom FM rummer meget blues og rock (jf. cover versioner som f.eks. Crossroads, Red House, Litlle Wing, Roadhouse Blues, Rock Me Baby), så oser hans egne kompositioner også af lange psykedeliske parader, flirten med andre musikgenrer (jazz, swing), temposkift, hymner, ballader og selvfølgelig masser af rock. Så der er bestemt et sammenfald, rent kompositorisk og der er passager, jeg ville gætte på kunne være FM, hvis jeg altså ikke vidste bedre nu (men i øvrigt ikke er i tvivl når FM sætter hegn op ...)
Jeg kan mærke fra lyt 1, at jeg bliver vild med den skive. Jeg er slet ikke i tvivl, for den signalerer i den grad, at der skal lyttes efter og det i flere omgange. Musikkens mange facetter kræver noget af sin lytter, så jeg ser frem til at blive fortrolig med PT som sådan. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da glædeligt, at du umiddelbart kan lide hvad du hører, hrmand .
Coma Divine er virkelig særdeles velproduceret, og som du skriver næsten for pænt - men et fantastisk livealbum, ikke desto mindre.
PT er i den grad et band, der animerer lytteren til at være på, være koncentreret - og sådan kan jeg også virkelig godt lide det. Skiftene i tempi, det meget rockede udtryk der afløses af melankolske og næsten psykadeliske passager gør lige præcis dét ved mig, som er så svært at få formuleret.
Det er bare musik når det er bedst
Jeg kender ikke Frank Marino & the Mahagony Rush - men det vil jeg da give et lyt
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Jeg kender ikke Frank Marino & the Mahagony Rush - men det vil jeg da give et lyt |
|
|
... så bør du lægge ud med den seneste studieskive Eye of the Storm og Real Live fra sidste år og omtalt på denne side:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16597&K W=hrmand&PN=0&TPN=22
Bagkataloget består både af deciderede rock-skiver og skiver med psydeliske flader.
(har lige lyttet til in absentia, ledsaget af hjemkommende familiemedlemmers snakken og gøren og laden med styrke på (for) lavt, så jeg tager den i morgen formiddag. Spændende ...) __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg post i går. Men ØV: I stedet for Deadwing sendte de XMII. Jeg kan ikke lige gennemskue, hvor fejlen er sket, men det er nok nemmere at beholde den end at begynde på et forsøg med returnering til UK med det besvær, der følger af modregning osv. Nu har jeg forsøgt atter en gang. Det var ellers kvik ekspedition: Bestilt torsdag, i posten mandag!
Jeg nåede ikke at få lyttet i går, men af reviews kan jeg forstå det er en live i studiet indspilning, hovedsageligt med materiale fra in absentia. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hrmand
Det er da lidt ærgerligt, at de sådan har "bøffet" i den i PT-onlinebutikken. De gange jeg har købt varer der igennem har leveringen også været meget hurtig, men de har da altid sendt de rigtige ting...
Meeeen, jeg synes nu du skal være ganske glad for den XMII, for den er snart udsolgt, og så kan man ikke få den mere . Jeg har kun lyttet til den 3-4 gange indtil videre, men det første indtryk af den live-in-the-studio indspilning er klart, at bandet "leger" med mange af numrene og forvikler sig ind i mange nyfortolkninger.
Med det forbehold at alle PT-skiver er blevet bedre og bedre jo mere jeg har hørt dem, vil jeg dog sige, at mange af "originalerne" i forvejen er så sublime musikstykker, at disse alternative versioner ikke helt står mål med dem (eks. det lille melankolske popnummer "shesmovedon", der altså svært at forbedre meget på i mine ører)
- men så har du Deadwing til gode; post endelig dit syn på den når du når så langt; hvis vi holder gang i tråden, er der vel en chance for at flere og flere musikelskere på dette forum vil få øjnene op for PT og deres musik i en tid, hvor pladeselskabernes marketingsbudget som regel, ene og alene, bestemmer hvilke kunstnere, der skal sælge plad(d)er.
"Four Chords That Made a Million"
MVH
__________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
røper skrev:
Hey
Noget som måske kan interessere er at en af bagmændende bag Porcupine Tree også laver musik i et band kaldet Blackfield som bestemt er værd at lytte på !!
Der er vist 2 udgivelser Voyager og Blackfield hedder de 2 album vist(for sløv til at gå ind og bladre cderne igennem)
med venlig hilsen
|
|
|
Blackfield har kun udgivet ét album (af samme navn). Mestendels består albummet af catchy popsange, men ikke uden den "Wilson´ske" twist, der gør det muligt at høre sangene igen og igen.
I øvrigt barsler Blackfield med en ny skive, som skulle udkomme efterår/vinter.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har så lige haft 1. rigtige lyt til in absentia. Tror faktisk den bliver meget god, hvis jeg skal være beskeden ... rigtigt nok (jf. Gaffa), at det er en ujævn skive - men ujævn synes jeg ikke dækker indtrykket af kvaliteten. Fremførelsen fejler jo ikke noget, det er lydmagi fra ende til anden - det skal bare have lov at komme snigende efter flere lyt. Men der er mange, mange fine passager med skift i tempo, instrumentering og volumen.
1. nr. Blackest Eyes er jeg sikker på at have hørt før, jeg kan bare ikke komme på hvor (tv, mtv, i en film ...?).
Jeg er nu i gang med XMII. Jamen Fadeaway er jo stort! Og nu hvor jeg er nået til nr. 4 Hatesong er jeg i Pink Floyd land. Vi lytter videre ...
Tilføjet: En over, over lækker skive XMII - jeg kom tilbage i Pink Floyd land ved nr. 6 - Russia On Ice. Men kun i første ½del, for langsomt skruede de op for en afslutning så rå som PF aldrig har været i nærheden af. For f..... da hvor de tæsker igennem, jeg tror ikke mine basser har arbejdet så godt før. Dén bliver en af perlerne på hylden, det er sikkert! (... og så på grund af en fejl).
Venter utålmodigt på at finde ud af, om Deadwing byder på noget i den retning. __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
røper skrev:
Hey
Noget som måske kan interessere er at en af bagmændende bag
Porcupine Tree også laver musik i et band kaldet Blackfield som bestemt
er værd at lytte på !!
Der er vist 2 udgivelser Voyager og Blackfield hedder de 2 album vist(for sløv til at gå ind og bladre cderne igennem)
med venlig hilsen
|
|
|
Blackfield har kun udgivet ét album (af samme navn). Mestendels
består albummet af catchy popsange, men ikke uden den "Wilson´ske"
twist, der gør det muligt at høre sangene igen og igen.
I øvrigt barsler Blackfield med en ny skive, som skulle udkomme efterår/vinter.
MVH |
|
|
Arh, popsange? Det synes jeg nu ikke. Har lige købt Blackfield i dag og
synes den er rigtig lækker. Mere rolig og dyster en PT vil jeg mene...
Ikke just pop i mine ører...
Når i skriver xmII, er det så den plade jeg kender som Lightbulb sun???
Har aldrig hørt om xmII, men de sange hrmand refererer til, ligger på
den CD jeg kender som Lightbulb sun...
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay-okay; "popsange" er måske en overordentlig bred betegnelse for Blackfield´s musik. Dén tager jeg i mig igen...
Jeg synes nu alligevel, at kompositionen er mere ligetil på Blackfield end hvad man er vant til fra Steven Wilsons hånd. Lidt mere enkelt opbyggede sange.
XMII er en live-in-the-studio plade, som kun kan købes over PT´s hjemmeside, og kun indtil der ikke er flere tilbage. På skiven er der numre fra Lightbulb Sun, In Absentia og et par sange fra de tidlige albums.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh, ok. så er jeg med igen...
Men ja, Blackfield er uden tvivl mere lige til end PT...
Kan ikke huske om det er nævnt men kender i OSI? Mr. Wilson er med på et af numrene od det er generelt en rigtig fed CD...
Rune
__________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Office of Strategic Influence (OSI) synes jeg også er meget fedt. Den almægtige Mike Portnoy spiller jo trommer på den skive, såå..... 
Wilson er med på "shutDOWN" (som han har skrevet sammen med Jim Matheos fra Fates Warning), som er et tungt, 11 minutter langt nummer, men han var ikke yderligere inde over albummet.
I øvrigt er OSI helt vildt godt produceret; der sker ufatteligt meget i det lydbillede. Til gengæld synes jeg ikke det er et album man sætter på hver eneste dag; dertil er sangene ikke holdbare nok.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjemme fra Roskilde, finder jeg Deadwing i postkassen. En lækker udførelse af selve "omslaget" - flot lille bog med de 2 skiver: En cd-udgave og så vidt jeg forstod på et tidligere indlæg - en dvd-a med samme indhold, som jeg ikke regnede med at få fuldt udbytte af. Men den har overraskende nok også et dts spor, som jo er et godt alternativ.
Jeg lagde ud med cd-udgaven, der kørte som lydtæppe til kaffen og gennemtygning af anmeldelser fra Roskilde. Men den gik ikke, musikken krævede opmærksomheden, så hen i bedste lytteposition. Det er for tidligt at mene noget om musikken, men det er stort! Eller rettere storslået ... men klart mere rocket end de 3 andre albums, jeg nu også har. Indtil videre glæder det mig, at der er mange af de lange løb med masser af smutveje i temposkift, instrumentering - det som jeg nu oplever som PTs "stil".
Faktisk pirker denne snak om PT til en periode af mine yngre dage, hvor jeg "gik" sammen med et par stykker, der var helt skudt i progressiv rock og var til Pink Floyd, Styx, Mountain og andre i genren "alternativt". Jeg har ikke dyrket den side af rocken længe - det er vel nærmest som om stilen blev væk i takt med gruppernes tilbagetog, men det har jo nok været der, de nye har bare ikke fanget min opmærksomhed. Det har måske noget at gøre med pop-icificeringen af de radiokanaler, jeg lyttede til ...
Så PT skal være så hjertelig velkomne i mit musik-univers. Tak for det! __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
GuldLos Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Office of Strategic Influence (OSI) synes jeg også er meget fedt. Den almægtige Mike Portnoy spiller jo trommer på den skive, såå..... 
Wilson er med på "shutDOWN" (som han har skrevet sammen med Jim Matheos fra Fates Warning), som er et tungt, 11 minutter langt nummer, men han var ikke yderligere inde over albummet.
I øvrigt er OSI helt vildt godt produceret; der sker ufatteligt meget i det lydbillede. Til gengæld synes jeg ikke det er et album man sætter på hver eneste dag; dertil er sangene ikke holdbare nok.
MVH
|
|
|
Jeg synes sgu OSI CD'en rigtig lækker. Som du også skriver virkelig vel produceret og med særdeles kompetente musikere! Hjemme hos mig kommer den nu rimelig tit på anlæget, sangene er ikke så holdbare som PT's nej, men stadig virkelig lækre i mine ører...
Nogen der kender andet med den gode Steven Wilson udover PT, OSI og Blackfield... (lyder forresten godt med en ny blackfield cd til efteråret )
Rune
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 21 August 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PT har hærget hjemmet i et par måneder her, og der står nu 4 cd´er på hylden, hvoraf de 2 er live. Det fremgår jo af tidligere indlæg, at jeg finder bekendtskabet yderst givtigt, men det har også flyttet min opfattelse af, hvad Q7 egentlig kan levere, når optagelserne er så gode som de er her.
Der er masser af dynamik i indspilningerne og jeg frydes over, at ht med disse skiver virkelig viser, hvad de kan levere. Jeg må vel erkende, at jeg er blevet nogle fascinerende oplevelser rigere.
Så: Tak for inspirationen . __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 27 August 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nødt til at vende den her tråd igen ... jeg har lige hørt (for 7. gang):

Coma Devine, en live optagelse fra Rom. Den skive er fyldt med dynamik, jeg er ikke klar over, om der er pillet ved level knappen undervejs ved mixningen, men alle passager - stille som larmende - gengives enestående godt!. Især nød jeg Radioactive Toy, det 13.30 minutter lange nummer er totalt psykedelisk og til at falde i svime over her på en lørdag eftermiddag. Altså! __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 27 August 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter tidligere at have læst denne tråd købte jeg idag
Porcupine Tree DEADWING
spændende . Jeg må vist lige lytte den nogle gange.
Jeg købte også lidt andet nyt
Kaiser Chiefs Employment
og så et nyt dansk band
Krackerjack Good Thing Goin' virkelig god efter første lyt.
Sjovt at få lidt andet end det jeg plejer at lytte til __________________ Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
|
Til top |
|
|
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 28 August 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
PT har hærget hjemmet i et par måneder her, og der står nu 4 cd´er på hylden, hvoraf de 2 er live.
|
|
|
Dejlig at høre din vedvarende begejstring hrmand. Jeg kan kun sige, at jeg er meget enig i dine betragtninger. Du må se at få fingrene i resten af et meget anbefalelsesværdigt bagkatalog - der er nok at tag af. Og så lige stikke en kommentar hvad du synes om de enkelte albums.
Jeg kan ihvertfald kun sige - det kan ikke gå hurtigt nok 
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fedt at se hvor meget Porcupine Tree rykker i mange andre stuer.

Jeg har lige bestilt "Up the Downstair" i dag - det har alt for længe været et af de "albums-jeg-lige-engang-må-have-købt". Endelig er det i posten
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|