Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Billige højtalere til høj musik med bass? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kirke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Okaay .. Det var jo så mindre heldigt   

Er lidt ved at gå fra ideen om AL-1000, da jeg ikk har nok penge til dem

Sidder lidt i hovedet med CLSC serien, da jeg ikk har penge til andet.  (og er heller ikk den helt store musik-antosiast (staveplade tak) Kan man få CLSC-15 brugt til billige penge ? Eller skal jeg ned i 12'eren ?

Til top Vis Kirke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kirke

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

@MichaelNielsen
Til 15m2 burde han også kunne spille så højt med den Yamaha, at det ikke er rart at være i lokalet. Så det går han ikke helt galt i byen med.
Men på de 15m2 er det jo heller ikke sandsynligt, at han får presset 7 højttalere ind. De resterende højttalere til de sidste 5 kanaler skal jo have en anselig størrelse for at kunne matche clsc12'erne. Måske er der penge at spare, og Watt at vinde ved at finde en 5 kanals (?) Ellers er der sikkert mulighed for at sammenkoble et par kanaler på den Yamaha, så hver clsc12 kan få mere end de 95W.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

@Kirke
Ja, det er dyrt at spille højt

Du behøver ikke flere hundrede Watt til at begynde med. Start evt. med en mindre forstærker. Har du mulighed for det, så tag ind i HiFiKlubben, og bed om at lytte til en billig mindre forstærker, på nogle af de store Cerwin Vega højttalere, og hør om de ikke spiller højt nok til dig.

Husk også, at jo mindre rum de spiller i, jo voldsommere kan bassen fremtræde. Så det afhænger meget af det lokale de skal spille i.

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Så kan jeg spille ca 125db med mine AL-1000

Daniels -> Kontrol forstærker ( eks NAD 114 ) 5-800kr og NAD 216 1700-2000kr

Man skal nok regne med lidt under 2500. og det er for et godt forstærker sæt, så kan man senere sætte en NAD 216 mere på hvis man mangler mere effekt, mener at den som brokoblet leverer 400 W / 8 Ohm og normal 125-150W / 8 ohm, også det dobbelte ved 4 ohm.

MichaelNilsen, har mine AL-1000 på et værelse lidt over 10 km², selvfølgelig spiller de bedre i store rum, min mine forældre gider ikke give mig mere. og de faktisk ligeglade hvor store jeg køber, bare de kan sove. 

H/K burde han nu alligevel i det mindste høre, tro mig han skal nok skifte mening og designet må han blive glad med over tid..

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Kirke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Hej Kirke

Nu ved jeg ikke om det er til privat brug eller hvad det er til, siden at de skal kunne spille højt  i mange timer????
Jeg har selv været ejer af et sæt dali 850, og disse kan spille bragende højt, også uden at tage skade. Men det kommer jo selvfølgelig an på om det er i en hal, eller det bare er i en almindelig stue..
Dali 850 kan tit findes brugt for under 3000 kr.
Hertil kommer så en forstærker. Hvis du har mod på at bygge lidt selv, kan jeg anbefale lc-audio's zaP-pulse forstærker. Den kan virkelig rykke liv i 850'erne.
Har selv haft dette setup stående, og det kunne virkelig spille højt..

mvh

Det er skam til privat brug, og det med timerne er selvf. begrænset. Men de skal kunne holde til at fyre op i ca 8 timer ?

At samle en forstærker selv ?  Tror desværre aldrig jeg får det samlet  

Daniels :

Mange tak for den gode tabel, dvs at de højtalere jeg kigger på ska være så følsomme som muligt ?

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

købte selv for under 6000, AL-1000, NAD 216 og NAD 114, så hvis du kan finde ud af at handle og heldet er der kan det fint skaffes, mener at jeg gav ca 5500 samlet

Cambridge DacMagic

Kirke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Kontrol forstærker ?

Hvad gør den helt præcist ? (i de helt store træk )

Værelset højtalerne skal stå i er 16 m2. Hvis det hjælper på noget ?

GgozZ: Jeg er den mest elendige til at handle, derfor holder jeg mig mest til faste priser, og ikk noget med at prutte  (hva sker der for skriften ? )

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Kirke skrev:
mørch skrev:

Hej Kirke

Nu ved jeg ikke om det er til privat brug eller hvad det er til, siden at de skal kunne spille højt  i mange timer????
Jeg har selv været ejer af et sæt dali 850, og disse kan spille bragende højt, også uden at tage skade. Men det kommer jo selvfølgelig an på om det er i en hal, eller det bare er i en almindelig stue..
Dali 850 kan tit findes brugt for under 3000 kr.
Hertil kommer så en forstærker. Hvis du har mod på at bygge lidt selv, kan jeg anbefale lc-audio's zaP-pulse forstærker. Den kan virkelig rykke liv i 850'erne.
Har selv haft dette setup stående, og det kunne virkelig spille højt..

mvh

Det er skam til privat brug, og det med timerne er selvf. begrænset. Men de skal kunne holde til at fyre op i ca 8 timer ?

At samle en forstærker selv ?  Tror desværre aldrig jeg får det samlet  

Daniels :

Mange tak for den gode tabel, dvs at de højtalere jeg kigger på ska være så følsomme som muligt ?

AL-1000 kan holde til 8 timer ved maks, dog kan diskanterne ikke hvis du ikke benytter dig af NAD's soft clipping som skåner Diskanter ved langvarig belastning, burde jeg måske have læst

Så snart at du kan se at du rækker over eks. 115 db tror jeg det er nok, du kan få høreskader af alt over 100 db mener jeg også går de alligevel 5 gange højere ( 3db = en fordobling af lyden )

Cambridge DacMagic

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

@GgozZ
Tabellen var blot et eksempel.
Men en fingerregel er, at du tager dine højttalers følsomhed og lægger til kvadratroden af højttalerens antal Watt (RMS). Så får du et tal, der ca. angiver hvor højt højttalerne kan spille (før forvrængning), med en forstærker der leverer de Watt højttaleren er på.

NAD216 er et glimrende bud, selv tænkte jeg på 218. Er ikke så meget inde i de brugtpriser.

Ja, 115dB er ikke rart - og ikke i 8 TIMER(!!)

@Kirke
Ja. Jo højere følsomhed, jo højre kan de spille med få Watt.

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Kirke skrev:

Kontrol forstærker ?

Forforstærker

Det er en volume kontrol med indgange til cd, computer, dvd osv og med udgang til effekt forstærkerne selvfølgelig

16m² er fint til AL-1000, clcs 12 eller hvad du vælger, er i hvert fald min erfaring.

Cambridge DacMagic

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@GgozZ
Tabellen var blot et eksempel.
Men en fingerregel er, at du tager dine højttalers følsomhed og lægger til kvadratroden af højttalerens antal Watt (RMS). Så får du et tal, der ca. angiver hvor højt højttalerne kan spille (før forvrængning), med en forstærker der leverer de Watt højttaleren er på.

NAD216 er et glimrende bud, selv tænkte jeg på 218. Er ikke så meget inde i de brugtpriser.

Ja, 115dB er ikke rart - og ikke i 8 TIMER(!!)

@Kirke
Ja. Jo højere følsomhed, jo højre kan de spille med få Watt.

Kendte skam godt tabellen og var heller ikke et forsøg på at nedgøre den eller gøre sjov med den

De skulle trods alt kunne spille max 126DB (SPL) ved MAX belastning (1000W), men tror jeg nu ikke reelt at de kan, men de kan helt sikkert spille så højt at diverse naboer kan høre med ligemeget om vinduerne er åbne eller ej

Ja NAD 218 er en kraftig fætter, men ligger på 4500,- brugtpriser.

hehe, nej 115 DB er mere end hvad man tror

Cambridge DacMagic

Kirke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

@GgozZ
Ahah .. Så er jeg med igen

dvs. at jeg ska ha kontrol forstærker samt en "normal" (i mit hoved) forstærker. Og selvf. højtalerne ?

Hvis jeg nu vælger clsc 12, hvor mange watt skal forstærkeren`minimum så være på ?

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Kirke skrev:

Kontrol forstærker ?

GgozZ: Jeg er den mest elendige til at handle, derfor holder jeg mig mest til faste priser, og ikk noget med at prutte  (hva sker der for skriften ? )

Så har du bare at finde flinke mennesker, som ikke er interesseret i at tjene ekstra penge ( læs : umuligt )  ej, hvis du tænker dig om skulle det nok kunne lade sig gøre. så en NAD 114 i salgs forummet her på siden til 500, og det er et fund overvejer dog også at sælge min til deromkring da den bare står og samler støv nu.

Cambridge DacMagic

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Kirke skrev:

@GgozZ
Ahah .. Så er jeg med igen

dvs. at jeg ska ha kontrol forstærker samt en "normal" (i mit hoved) forstærker. Og selvf. højtalerne ?

Hvis jeg nu vælger clsc 12, hvor mange watt skal forstærkeren`minimum så være på ?

Hehe, det er jo lige med at bruge ens betegnelser

Nu ved jeg ikke hvad din en normal forstærker er i dit hoved, kunne næsten frygte at det var en integreret du snakker om her

Men hvis du vælger CLCS 12 ( Som helt sikkert også er en fin højttaler, desværre er jeg ikke meget for CLCS serien, bare at fronten er lavet af PLASTIC! og bassen er meget dominerende, endda mere end godt ( at det skulle komme fra en CV ejer  ) ) så skal du i hvert fald have et NAD forstærker sæt bag, fx en NAD 319 skulle være en fin integreret lille fætter, med nok effekt, kender den dog ikke selv

Skal måske lige siges det med for meget bas er baseret på at jeg har hørt CLCS-215

Cambridge DacMagic

Kirke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Oh sh*t .. Nu blir jeg forvirret igen igen  Integreret forstærker ? Er det ikk sårn en der levere watt/strøm til højtalerne ? Eller er jeg helt lost ?  

Om den så kun var lavet af plastic er jeg helt ligeglad med  Den skal spille, ikke forklæde sig som kunst.

MichaelNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Eksempel på Watt & følsomhed:

En højttaler har en følsomhed på 90dB.
Så tilfører man effekt som følgende:
50W = 107dB
100W = 110dB
200W = 113dB
400W = 116dB
etc.

En højttaler har en følsomhed på 93dB.
50W = 110dB
100W = 113dB
200W = 116dB
400W = 119dB
etc.

En højttaler har en følsomhed på 96dB.
50W = 113dB
100W = 116dB
200W = 119dB
400W = 121dB
etc.

Med en høj følsomhed bliver behovet for Watt mindre, for at spille med samme lydtryk. En meget følsom højttaler kan altså spille højt med en lille forstærker.

Hold da op Daniels Det sætter det hele lidt i perispektiv - altså for et par novicer som undertegnede og sønnen.

Tak for det!

Michael

Til top Vis MichaelNielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelNielsen

MichaelNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@MichaelNielsen
Til 15m2 burde han også kunne spille så højt med den Yamaha, at det ikke er rart at være i lokalet. Så det går han ikke helt galt i byen med.
Men på de 15m2 er det jo heller ikke sandsynligt, at han får presset 7 højttalere ind. De resterende højttalere til de sidste 5 kanaler skal jo have en anselig størrelse for at kunne matche clsc12'erne. Måske er der penge at spare, og Watt at vinde ved at finde en 5 kanals (?) Ellers er der sikkert mulighed for at sammenkoble et par kanaler på den Yamaha, så hver clsc12 kan få mere end de 95W.

Hej igen

vi vil følge jeres råd.... evt en surr med færre kanaler og gerne mere effekt.

Endnu engang tak til alle for inspirationen.

Michael

Til top Vis MichaelNielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelNielsen

MichaelNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@MichaelNielsen

Undskyld mig igen Daniels

Kan du kort fortælle hvad brokobling er for en detalje og hvordan gør man?

Har selv en lille alt-i-en løsning, NAD L70, er glad for den, men mangler lige det sidste power til tider (dali 2002+bw asw 600 indtil videre)

Måske det er løsningen på både sønnens og min søgning?

Michael

ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

jeg har også lige en lille ide... har set en her på sitet have et sæt clsc til 2400 mener jeg... og til at trække dem evt. en nad c352.

den ser sådan her ud: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/forstaerker/d etail/NAD_C352_forstaerker.htm?id=3869

jeg har hørt på clsc 12. og de spiller kraftfuldt. men jeg havde på det tidspunkt "for mange" penge så jeg købte noget lidt større... men clsc-12 er nogle fede højtallere helt sikkert...

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Kirke skrev:

Oh sh*t .. Nu blir jeg forvirret igen igen  Integreret forstærker ? Er det ikk sårn en der levere watt/strøm til højtalerne ? Eller er jeg helt lost ?  

Om den så kun var lavet af plastic er jeg helt ligeglad med  Den skal spille, ikke forklæde sig som kunst.

Det er en forforstærker og en effektforstærker bygget sammen i et kabinet, en effektforstærker en normalt bare et kabinet, uden knapper eller noget foran.

Plastic det siger alligevel en del og kvaliteten, og lyden bliver muligvis også påvirket.

Generelt ->

AL-1000 er ligeså dyre som CLCS 12 og er lettere at drive, mellemtonen er vildere, ved dog ikke med bassen.

Hvad kan grundlaget være for ikke at købe dem så ?

Ellers som forslået tidlige i tråden er Dali 450 og 909 ikke dårlige valg, de er ikke så brede men stadig store, og er med 2 10" basser i hver.

Cambridge DacMagic

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum