Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 04:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SD + spikes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Dette emne har sikkert været diskuteret en del gange nu, men nu kører vi så igen .

Sagen er, at jeg har bestilt et par SD fødder (ikke modtaget endnu), da mine stander-ht'ere står på trægulv(!). Som nogle har sikkert bemærket giver trægulv+spikes en del vibrationer i gulvet, når der spilles bas/højt. SD fødderne skulle gerne klare dette problem. Men nu til spørgsmålet: Får jeg overhovedet noget ud af SD fødderne, når mine ht-standere står på spikes?

Jeg regner med at montere SD fødderne således: (Evt. granitflise) -> Spikes -> Stander -> SD fødder -> HT

Skal jeg måske fjerne de spikes på mine standere (VM Acoustic Blackfoot)?
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Behold de spikes under dine standere og monter SD'erne mellem HT og stander, det er den rigtige måde. Det vil du helt sikkert få meget lydmæssigt ud af. Jeg har selv haft et par Avance Dana/SD på et par AM Genta standere der stod på spikes, det kørte! Du kan ikke montere SD under standerne, vil gynge for meget og ser og bedre synsmæssigt ud på spikes. Held og lykke .
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar Rasmus S!

Tror du jeg kan forbedre lydbilledet endnu mere, hvis jeg også smider et sæt granitplader under standeren? Mit trægulv er nemlig ikke helt stabilt, så gulvet kan godt "gynge" når jeg trasker rundt i stuen...

Glæder mig allerede til at modtage mine SD'erne!

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Ja det kan kun gøre det bedre ... prøve .. prøve er vejen frem .-
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
Ja det kan kun gøre det bedre ... prøve .. prøve er vejen frem .-

Ja det er selvf. rigtigt...Men det er bare halvdyrt at slippe 450kr for et sæt granitfliser, hvis det lyder ad H til...Mon man kan prøve med almindelige fliser?

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Sendt: 28 April 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej Ame

Hvor køber du granit fliser henne.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Hej Ame

Hvor køber du granit fliser henne.

Hej Bent.

Det gør jeg hos min lokale stenhugger. Jeg bor i Herning. Der er godt nok 3-4 stenhuggere i nærheden hvor jeg bor, men 450-500kr er det billigste jeg har fundet pt. Jeg får dem så tilgengæld i de mål jeg har bedt om + slibning/polering. Ved ikke om det er billigt eller ej.

Ps. hvis stenhuggeren skal bestille materialet hjem bliver det enormt dyrt. Ca. 800 + moms og det er endda hos den billigste af dem.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Sendt: 28 April 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja det lyder billigt, jeg har en ide om at her i århus vil det koste lidt mere, at få nogle på mål, det kan være der er nogen med erfaring her fra byen?

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 500,- Uganda-penge for 2 stk 250x210x50mm i rødbrun "granit"!!!

Et lille kelim-tæppe under "granit"-fliserne gør underværker! 

Men de bruges ikke mere; nu kører jeg uden spikes og med 2 tykke (6mm) musemåtter under hver højttaler. Det er heller ikke helt perfekt, så jeg prøver 12mm kork en af de nærmeste dage!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Lige en lille opdatering.

Jeg har nu fået mine SD fødder hjem, fået dem monteret på standerne og endda fået lyttet lidt.

Mit første indtryk er dog desværre med blandede følelser. Synes "fødderne" gør det godt mht. at dæmpe vibration/resonanser i rummet, men tilgengæld virker lyden "flad". Jeg synes dynamikken er formindsket. Hvor meget, aner jeg ikke. Synes bare der mangler et eller andet...f.eks. er bassen blevet tynd, men måske mere præcis. Det er måske et spørgsmål om tilvænning, men jeg havde dog håbet på lidt bedre resultater...

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Efter netop at have hørt mine højtalere med SD-fødder på et trægulv som ved dig så må jeg erklære mig enig. Jeg savner noget bas. Hvorvidt det er mere neutralt skal jeg ikke kunne sige men jeg savner mine spikes så de kommer på igen.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Prøv en mellemting; 12mm kork bordskånere Ø 80-150mm. 2 for og 1 bag, så rykker det!!! Jo; der går lidt attack/knytnæve af bassen, når man fjerner spikes´ene. Til gengæld bliver bassen mere "mangefaceteret"; det er altid et spørgsmål om pro et contra, altid!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Jeg har nu fået mine SD fødder hjem, fået dem monteret på standerne og endda fået lyttet lidt.

Mit første indtryk er dog desværre med blandede følelser. Synes "fødderne" gør det godt mht. at dæmpe vibration/resonanser i rummet, men tilgengæld virker lyden "flad". Jeg synes dynamikken er formindsket. Hvor meget, aner jeg ikke. Synes bare der mangler et eller andet...f.eks. er bassen blevet tynd, men måske mere præcis. Det er måske et spørgsmål om tilvænning, men jeg havde dog håbet på lidt bedre resultater...

Hejsa

Prøv at fjerne dine spikes - der er et eller andet med, har jeg fået at vide herinde af nogle kloge hoveder, at dobbelt afkobling IKKE dur.

Men ellers lyder dine indtryk svarende til mine mht spikes kontra fødder: Indledningsvist kan det godt lyde som om bassen er "fladere" med fødderne - men i mit setup er den altså bare blevet meget mere præcis og rigtig. Ingen bulder her, tak!

Desuden hjælper en granitbase e.l. lige så meget, og den kan benyttes sammen med fødder/spikes

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

AM-E skrev:

Hejsa

Prøv at fjerne dine spikes - der er et eller andet med, har jeg fået at vide herinde af nogle kloge hoveder, at dobbelt afkobling IKKE dur.

Men ellers lyder dine indtryk svarende til mine mht spikes kontra fødder: Indledningsvist kan det godt lyde som om bassen er "fladere" med fødderne - men i mit setup er den altså bare blevet meget mere præcis og rigtig. Ingen bulder her, tak!

Desuden hjælper en granitbase e.l. lige så meget, og den kan benyttes sammen med fødder/spikes

MVH

Hej!

Sonic Designs anbefalede, at jeg beholdte mine spikes på standerne. Desuden har jeg VM Acoustics Black Foot, og der kan spiksene ikke afmonteres, kun indstilles. Jeg vil prøve med en granitflise her i de kommende dage...

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at dette emne handler om stander HT.

Men jeg har gulv HT på flydende parket med JJAZ fødder monteret. Synes stadig det er lidt slapt og med resonanser. Så har jeg læst flere gange her på siden, at spikes er noget skrammel, fordi gulvet giver tilbage-kræfter (el.) op i HT. Men hvad har I af erfaringer med spikes på granitflise oven på parketgulvet. Det er jo granitfliser i snakker om nu. Elelr vil det være bedre at beholde føøderne, men stadig på flisen.

Mvh

Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Pedersen skrev:

Nu ved jeg godt at dette emne handler om stander HT.

Men jeg har gulv HT på flydende parket med JJAZ fødder monteret. Synes stadig det er lidt slapt og med resonanser. Så har jeg læst flere gange her på siden, at spikes er noget skrammel, fordi gulvet giver tilbage-kræfter (el.) op i HT. Men hvad har I af erfaringer med spikes på granitflise oven på parketgulvet. Det er jo granitfliser i snakker om nu. Elelr vil det være bedre at beholde føøderne, men stadig på flisen.

Mvh

Hej Pedersen.

Mit bedste og eneste råd er at prøve dig frem. Hvis det er muligt, kan du jo låne et par granitfliser og teste. Desuden har jeg hørt, at SD-fødderne skulle være mere effektive end Jjazz' tilsvarende produkt. Men det hele afhænger af ens setup, rum (og acoustic) & smag. Jeg synes SD fødderne er effektive og gør deres job godt. Om det så giver bedre lyd, er en anden sag. Jeg savner i hvert fald lidt mere bas.

I de kommende dage vil jeg lave en grundig test af mit setup med og uden SD-Fødderne. Derved kan jeg danne mig et billede af, om jeg får bedre lyd på mit setup eller ej.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun nikke genkendende til din beskrivelse af SD - musikken dør totalt...

Al dynamikken ryger og musikken opleves langsom og uengagerende.

Jeg synes også at bassen bliver for kedelig, så jeg har droppet dem. Det er 3. gang jeg har prøvet dem, her til sidst var det referenceudgaven, men det var den samme oplevelse...

Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg næsten at jeg får mere buldrer-bas af SD-fødderne???

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ok. Tak for svarerene.

Jeg vil prøve mig frem. Det kunne være at man skulle prøver bordskånere!

Mvh

Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hvis bordskånerne IKKE virker, så kan de altid kastes ud i køkkenet! Køb de tykkeste på mindst en halv tomme (12mm) og gerne tykkere. Op i lommen med formen; jeg fandt nogle 200x300x12 i den lokale Imerco til 20kr stk, de passer vist udemærket til den gængse gulvhøjttaler.   

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hvis bordskånerne IKKE virker, så kan de altid kastes ud i køkkenet! Køb de tykkeste på mindst en halv tomme (12mm) og gerne tykkere. Op i lommen med formen; jeg fandt nogle 200x300x12 i den lokale Imerco til 20kr stk, de passer vist udemærket til den gængse gulvhøjttaler.   

Jamen jamen!
Jeg bruger også kork.
Dog har jeg blot købt gulvkork og skåret lidt stykker ud af det.
pga. mit gulv er lidt skævt, er jeg også nødt til at justere lidt med det.
Men i mine øjne/ører virker kork netop fint, fordi det er fast i strukturen, men også samtidig med en vis dæmpning af ihvert tilfælde mellemregistret.

Man kan jo prøve at gå på et trægulv med hårde sko på, derefter et korkgulv.
Virkningen er ret forbløffende.
Samtidig dræber det ikke højttalerens attack og det maskerer heller ikke transienter. Basgengivelsen er jeg ikke alt for sikker på, at det påvirker ret meget, så skal det vist være temmeligt tykt.
Spikes
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes