Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 00:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SD + spikes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Så må jeg endnu engang referere til min løsning: Jeg har brugt nogle gummipuder, der normalt bruges til dæmpning af rystelser fra vaskemaskiner, der er installeret i etageboliger. De koster en flad 50´er - og det virker. Fremragende endda!

Jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag, dvs. jeg ved ikke om reelle SD fødder - eller kork - ville ændre på lyden.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hr Mand; kork er jo billigt at afprøve og så har du et sammenligningsgrundlag, men brug mindst en week-end på hver opstilling og prøv med mange forskellige plader, også dem som normalt er "uhørlige/uhyrlige" grundet "disco-bas". Måske de bliver en kende mere udholdelige, altså måske!

Hvad hedder de dersens vaskemaskineunderlagsgummipuder og hvor kan man købe dem; alt skal afprøves! Hvis de har et mere "proffesionelt" navn, vil man nok være en kende mindre til grin, når man spørger den rare ekspedient!

Er der nogen som har købt disse "Megatrade" gummifødder til ret billige penge; der står nemlig IKKE "hifi" på dem?

Kork er efter min ydmyge mening et hit til prisen, men lyddæmpende undergulve, linolium og celutex er nok også værd at afprøve, måske som en sandwich?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Nej end ikke et varemærke, blot noget med "feet" så vidt jeg husker, men de skal altså købes i en hvidevareforretning, hvor de fås i pakker á 4 styk. Der kan man jo spørge til dem, ud fra det oprindelige formål med disse og derfor uden at blive til grin, som du frygter. De er hvide, ca. 2 cm i højden og ca. 6 cm i diameter. De har dem nok også hos en isenkræmmer.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok har jeg overvejet at gå den anden vej, at bruge mine fødder til køleskabet. ;) Men måske skyldes min mindre positive oplevelse en manglende baskapacitet i mine lower-mid-end højtalere.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hr. Mand; jeg frygter absolut ingenting, det er dog langt mere "proff" at vide hvad man går efter. Takker!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor en simpel bordskåner i kork strammer op i forhold til de slatne JJAZ fødder. Og så er den bare knækket i otte deforme stykker. Der er heller ikke så meget resonans mere, som jeg syntes der var ved de bløde fødder. Der er det spark i højttaleren som jeg savnede og mente at der skulle være.

Så kork frem for dyre fødder til jeres HT.

Mvh Palle

Til top Vis Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pedersen

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

At Jjaz-fødder skulle være "slatne" er nok, mildest talt, en meget subjektiv vurdering.

Mine oplevelser på 2. sal i etagejendom med plankegulv er, at spikes helt klart accentuerer øvre bas/nedre mellemtone i forhold til Jjaz-fødderne.

Mine Ht´ere står på granitblokke med fødderne mellem blokke ok HT´er - og i forhold til spikes lyder mellemtonen mere frigjort og præcis. Måske fordi bassen er mere dynamisk, (nogle opfatter måske dette som "slappere", men der må jeg erklære mig dybt uenig; den er blot mere præcis) og integrerer bedre i det samlede lydbillede.

Ved første lyt kan det lyde som om bassen mangler attack når fødderne kommer under, men den er langt mere rigtig og præcis.

I øvrigt kan man jo også mærke på kabinettet når man spiller højt; v/ spikes vibrerer kabinettet langt mere end v/ fødderne - alt andet lige skulle det vel, teoretisk, give enhederne bedre arbejdsbetingelser, hvis kabinettet er i ro...

Men igen; lytterum og akustisk miljø spiller garanteret en stor rolle i forhold til hvilken afkobling der lyder bedst.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
Behold de spikes under dine standere og monter SD'erne mellem HT og stander, det er den rigtige måde. Det vil du helt sikkert få meget lydmæssigt ud af. .

Jeg har faktisk gjort lige præcis det modsatte. Jeg har pillet gummifødderne mine højttalere, så højttalernes træbund nu rører standerens metal. Dette har virket på den måde at lydbilledet er strammet og og der er en noget mere markant og præcis basgengivelse. Under standerne har jeg guld-pads fra audio magic. Jeg har fjernet alt gummi-afkobling, både under højttalere og cd + amp.

Måske det er ligesom med sex - de er bare bedre uden gummi

anyway, det er blot min erfaring.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Dejen og MaltheK; gør ligesom hr Pedersen, prøv med kork!

Dejen: 3 til 4 stk. Ø100-150mm X 12mm bordskånere under hver højttaler. De koster en ti´er stykket, højest!

MaltheK: Dækkeservieter af kork, vel 200 X 300mm og så kun 2-3mm tykke. de koster også kun en ti´er stykket! Eventuelt kan gulvkork, efter de Auspuff´ske teorier, skæres til i de rette mål og vupti; kork til mange højttalere til under en 100kr-seddel for en hel kasse med flere kv.meter, vildt!  

Måske man skulle snitte sig et lille metalstempel med teksen "Hifi and very expensive" og så bare begynde at brændemærke løs!   

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det er også min oplevelse at anlægget skal stå fast frem for at stå og hoppe på svampede fødder eller måtter. Lydbilledet bliver langt mere dynamisk og transparent med et fast underlag. Jeg har tidligere brugt nogle grafit-klodser fra ART og de var rigtigt gode (se: http://www.arthifi.it/menuenglish.htm )

For et år siden gik jeg i stedet over til nogle klodser i kulfiber fra Archos. De slår simpelthen alt andet jeg har hørt indenfor genren. (se også: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4623&PN =1 )

De kan evt .bruges med spikes, men jeg synes dog at det er lidt systemafhængigt om spikes er positivt eller ej.

De bløde fødder (eks. SD) egner sig efter min mening kun til at "reparere" et anlæg, der er blevet for tyndt og spidst i klangen.

Kork er billigt og efter min mening bedre end de helt bløde fødder. Men det når slet ikke kulfiberklodserne til sokkeholderne...

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Min pointe er kun: Før man prøver de svinedyre løsninger (det hårde eller det bløde fakultet), så kan det altså godt BETALE sig at "fifle" lidt med billige naturprodukter!

Grafit og kulfiber har ART og Archos heldigvis ikke patent på og hurra for det!

Så skal vi bare have fundet noget grafit og noget kulfiber og så få brændemærket så meget vi kan nå, inden kunderne strømmer ind i butikken!

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

hej Audio freak,

Spændende link!

SD-fødder kan dog også bruges til at dæmpe bassen, hvis den har det med at gå direkte i gulvet.

F.Christians:

jeg er villig til at at prøve, især de billige løsninger

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Al respekt for de billige løsninger.

Men hvis man har købt en forstærker til kr.100.000,- er det vel ikke nogen stor investering at ofre et par tusinde på at få den til spille optimalt?

Forskellen på kork og kulfiber er faktisk som dag og nat.

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Rigtigt Audio-freak; men hvor mange "forkerte" fødder til måske 1000kr stykket skal man investere i, inden man finder ud af, at man nok er til det andet fakultet (blød kontra hård afkobling)?

Det er langt billigere lige at prøve med billige naturmaterialer først!

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Alt afhænger vel af underlaget (lytterummet). Der er forskel på at have plankegulv, flisegulv eller gulvtæppe. Derfor giver det ikke mening at tale om én perfekt løsning. Det er vist temmelig kontekst-afhængigt!

Teoretisk har jeg vanskeligt ved at forklare / forstå fordelene ved henholdsvis det ene og det andet, men kan blot konstatere at materialevalget til afkobling har stor betydning.

Man skal huske at bruge ørerne og lytte efter om den ændring der er sket rent faktisk er til det bedre. Fordi 4 stk. sd-fødder koster 100 kr. behøver de jo ikke nødvendigvis gøre lyden bedre...

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Nu har jeg lavet en intensiv test af mit setup med og uden SD-fødderne. Jeg har ganske enkelt undervurderet disse fødder, og i mit tilfælde har det bare været et spørgsmål om tilvænning til den "nye" lyd, som SD-fødderne leverer. Uden fødderne var bassen mere til stede i rummet, men langt fra præcist som med SD-fødderne tilkoblet. Desuden lyder mellemtonen efter min overbevisning bedre og fyldigere. Det skal lige siges, at jeg ikke er den største lydekspert (tværtimod!), men jeg synes selv at disse fødder forbedre mit anlæg på en del punkter mht. til lyd.
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Dejen og MaltheK; gør ligesom hr Pedersen, prøv med kork!

Dejen: 3 til 4 stk. Ø100-150mm X 12mm bordskånere under hver højttaler. De koster en ti´er stykket, højest!

Så har jeg prøvet korken (vi er nu en bordskåner fattigere i Casa Dejen) - og der er en smule forskel, ikke meget, på den og Jjazz-fødderne hos mig: Bassen "fylder" lidt mere med korken, mens mellemtonen simpelthen lyder dårligere og mere upræcis.

Med Jjazz-fødderne er bassen lidt mere tilbagetrukket, ikke på en dårligere lydende måde, men den største hørbare forskel er i mellemtonen: Den lyder en del bedre med Jjazz-fødderne - simpelthen!

MVH

Von Schweikert VR2

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

De sidste 2 dage har jeg haft billige bordskånere i kork liggende under hver højttaler, CD-afspiller og forstærker (det skader jo ikke at helgardere :-)).

Jeg kan bare sige: SIKKEN EN FORSKEL! Lyden er blevet meget mere åben, bassen lyder bedre og der er kommet flere detaljer. Lyden er mere sprød, på en god måde.

Jeg var ellers på vej ud for at investere i dyre "afkoblere" (>600,-), men det har jeg droppet.

Jeg siger ikke at kork er det bedste, men det kan være et godt og billigt alternativ til de kommercielle produkter.

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:

De sidste 2 dage har jeg haft billige bordskånere i kork liggende under hver højttaler, CD-afspiller og forstærker (det skader jo ikke at helgardere :-)).

Jeg kan bare sige: SIKKEN EN FORSKEL! Lyden er blevet meget mere åben, bassen lyder bedre og der er kommet flere detaljer. Lyden er mere sprød, på en god måde.

Jeg var ellers på vej ud for at investere i dyre "afkoblere" (>600,-), men det har jeg droppet.

Jeg siger ikke at kork er det bedste, men det kan være et godt og billigt alternativ til de kommercielle produkter.

Det er også min erfaring - jeg har dog indtil videre kun kork under mine HT´ere. Men måske skulle man eksperimentere med resten af spilledåserne også...

I al fald er "bordskånerne" langt at foretrække hos mig fremfor det dyre skum fra Jjazz. SD har jeg til gode at prøve (men det gør jeg nu nok aldrig, så godt som korken virker)

MVH

Von Schweikert VR2

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:

Kork er også hos mig LANGT bedre end eks. det dyre skum fra Jjazz. Ligeledes lyder det bedre end med spikes. Jeg køber aldrig mere dyre afkoblingsprodukter.

MVH

Von Schweikert VR2

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum