Otto, TC skrev:
miju skrev:
| Er Black Album med Metallica tiltænkt at blive gengivet på et neutralt anlæg? Det tror jeg ikke.
Du tror det ikke?? når nu de har siddet i studiet og mixet det sammen, er de kommet frem til et resultat der er DET! de vil ha!.. dette er fremkommet over studio monitorene samt i nogle tilfælde ved den sidste mastring over mere hifi agtige højtalere.. og her har producere og bandet kunne godkende resultatet!..
I princippet burde man have samme udstyr DE! lyttede til det over hvis man vil vide hvordan det SKAL! lyde.. |
|
|
Dette er en direkte misforståelse, hvilket jeg har fået bekræftet af flere lydteknikere gennem tiden: Studiemonitors er _ikke_ beregnet til at høre hvordan det endelige resultat skal lyde. Det er et værktøj der gør teknikeren i stand til at lave et mix med en given lyd. Den gode tekniker kender den monitor han bruger, og ved at hvis musikken lyder på en bestemt måde, så fungerer det sådan og sådan i praksis. Det er _langtfra_ sikkert at det er teknikerens tanke at det skal lyde i praksis som det gør i studiet. Ellers ville der vel heller ikke være nogen idé i at kontrollytte på andre højttalere?
Jeg siger jo også at der somregel kontrol lyttes over andet end studie monitore! eks. B&W i nogle studier... så skal det jo lyde som disse højtalere gengiver det!?? og enete sted det lyder rigtigt i henhold til hvad der i studiet blev "signet off" on.. ( godkendt) og efterfølgende sendt i "trykken" er på DE! sidste kontol højtalere!!
[QUOTE=miju]Man er helt ude i skoven på den måde der!... hvis man vil have en fortolkning kan man sgu da købe en equalizer!.. |
|
|
Kan du ikke bare én gang forsøge at forholde dig til mit argument om at fortolkning er meget andet end frekvensgang, og at den dårlige frekvensgang ikke nødvendigvis er dét man søger, men et bi-produkt af et andet lydmæssigt ønske?
Det må det jo være! MEN! det gør det IKKE! korekt formidlet! og det dett faktisk fra min side handler om er om en højtaler er en korekt formidler eller en farvende fortolker!???
miju skrev:
| DET er et yderst interessant emne - man taler jo netop ofte om at det gode anlæg afslører de dårlige indspilninger, og derfor ofte gør dem nærmest uudholdelige,
Det kommer an på hvor god man er til at abstrahere fra fejl og dårlig indspilning, og bare nyde musikken! nogle kan ikke andre kan godt! ( jeg kan godt nyde GOD! musik der desverre bare er dårligt indspillet uden at tænke nærmere over dette!! SYND FOR DE DER IKKE KAN!! de bør jo så nok holde sig fra netop neutrale og korekte anlæg eller ægte hifi i det hele taget!!) |
|
|
Nu taler du meget om lytterens evne til at abstrahere fra fejl. Men anlægget har jo i høj grad også forskellig tendens til at afsløre fejl - eller for at være lidt fræk, forskelle. Jeg vil meget gerne holde Linn-diskussionen uden for denne tråd, men vi er begge to meget enige om at et anlæg kan overdrive "forskelle", derfor kan man ikke konkludere at det anlæg der viser størst forskel er det mest neutrale.
Nej det er en misforståelse "opfundet" ef den "unævnelige" fra århus!!
På præcis samme måde er nogle anlæg bedre til at vise fejl end andre, det betyder _ikke_ at det anlæg der viser flest fejl er det mest neutrale.
Betsemt ikke.. en lyst klingende overanalytisk højtaler med klar hældning mod som sagt det lyse.. kan vise uhyggelig mange forskelle og detaljer..
Jeg synes absolut godt man kan argumentere for at dét anlæg der lader musikken "slippe igennem", uspoleret og direkte med sjælen bevaret, uden at gøre opmærksom på fejlene, er det mest neutrale
ER DER FEJL! må disse nødvendigvis komme med i det omfang de er der og i den tydlighed de nu er på indspilningen!.. ellers er der jo noget der ikke kommer med! og det er jo en umulighed for en højtaler at kende forskel på fejl i indspilningen og hvad der ikke er fejl.. så vises fejl ikke er der også noget der SKULLE! have været med der ikke kommer det! ( dette kan ikke være anderledes indtil vi får opfundet den inteligente højtaler!! *GG* ) man kan ikke opnå en neutral, objektiv formidling uden ALT kommer med som det er!..
- samlet set, dvs. på tværs af frekvensgang, dynamik, fase osv osv. Det ER jo det du selv siger, for at nyde musikken skal anlægget være neutralt og ufarvet.
For nogen!!! ikke alle... smag & behag!!...
Hvis dét er rigtigt, så må det omvendte jo være gældende - det anlæg der giver størst nydelse af musikken må være det mest neutrale og ufarvede?
Nej det er ikke korekt! for det er ikke nødvendigvis det korekte der for den enkelte er det der lyder bedst, mest troværdigt og musikalsk! da disse ting er individuelle og noget subjektive!..
MEN! korekt formidling er og bliver korekt formidling!! om man kan lide den eller ej!
miju skrev:
| men det er bare ikke altid sådan jeg oplever det.
Det er så din opfattelse!... den kræver altås bare lidt ekstra "fernis" ud over det hele for at virke godt og rigtigt!??? |
|
|
NEJ, sgu f... og h..., hør nu hvad jeg siger! Jeg siger IKKE at jeg ikke vil have det neutrale anlæg. Jeg siger at frekvenslineariteten blot er én af de faktorer der slipper musikken usminket igennem.
Ja! det er EN! af en del faktore IKKE! den eneste der afgør om det lyder og er rigtigt!..
MEN! en liniær højtaler behøver ikke at formidle korekt! ... DEN! kan gøre det hvis en del andre vigtige parametre er iorden lige så!!
En uliniære højtaler kan uanset hvad aldrig gengive korekt dette uanset hvor korekt alle andre parametre nu så end er!!
På den måde er frekvensgangen et hurtigt og nemt finger pej om en højtaler overhoved har potencielle for at kunne formidle og ikke fortolke!!
Jeg vil _netop_ have den usminkede lyd - men _min_ oplevelse er, at fejl i selve frekvensgangen ikke sminker lyden i nær samme grad som fejl i de andre lydmæssige faktorer.
Mangler der 2 - 3 db. niveau et og andet sted ( eller flere steder) eller der er 2 - 3 db. for meget niveau, så er det en fejl!!.... og der mangler altså noget eller er for meget i forhold til hvordan det nu er på mediet! eller??? kan vi blive enige om dette eller????
Spørgsmålet er simpelt!!
Kan en højtaler gengive hvad der er på mediet som det er eller ej???
Reproducere den eller fortolker den!???
Om man kan så lide det ene eller det andet og hvordan den enkelte opfatter at det skal være er "beside the point!!"
Når jeg hører et fedt blues-orkester uden PA-forstærkning, så er frekvensgangen helt ude i hampen, i forhold til hvad man hører på en CD - og absolut også fra den ene koncert til den anden. Men alligevel er musikken jo meget usminket. Problemet er at det er yderst svært at definere hvad det er der giver dét "filter" over lyden, som man oplever alene i det øjeblik man sætter PA-systemet til. Du siger at den neutrale gengivelse per definition har hul igennem.
Den korekt neutrale gengivelse gengiver det som det er PÅ MEDIET!! nothing else!! nothing more!! nothing less!!.. såre simpelt!!
Dette har intet med IRL lyd at gøre eller noget!..
Intet kan ordentligt gengive IRL... det eneste vi kan forholde os til er at lave en så god reproduktion af det indspillede der nu er på mediet!..
Og det er ik så ringe at forholde sig til da det som regel er mixet og mastret og kontrollyttet over næsten lige så begrensende højtalere som vores egne!!.. derfor er det der er på mediet trods alt ikke helt så uopnåligt som det du høre IRL...
Det tror jeg IKKE på! Du kan have yderst forskellig lyd fra forskellige højttalere med neutral gengivelse. Lyden fra Burmester er f.eks. ekstremt forskellig fra den generelle lyd fra Dynaudio, og begge disse er jo eksempler på frekvensgange som du roser relativt meget. Du kan sagtens have en frekvenslineær højttaler der på den ene eller den anden måde maskerer lyden.
Som sagt der ER! jo andre faktore der afgør om en højtaler er korekt formidler eller ej!.. og som afgøre den endegyldige lyd!! dette har jeg sagt hele tiden!.. begge højtalere har dog potencielle for at gengive noget der nærmer sig det korekte! de ligger ikke væsentligt til eller trækker meget fra! men gør et ærligt forsøg på at gengive den balance der skal være!
DOG! er der selv inden for det MEST! liniære opnåligt i dag "headroom" nok til vidt forskellig lyd! altså de rammer vi arbejder indenfor tillader faktsik flere fortolkninger af hvad der er mest neutralt!!
Det er dog helt sikkert at afvigelser så som peaks på op til flere db. eller dpis. midt i det hele IKKE! er inden for disse rammer eller tollerancer og er ekkstreme i forhold!! og i forhold til hvad der nu vitterligt er på mediet!!
De forskelle der er selv indenfor de mest neutrale højtalere lader stadig en del subjektivitet tilbage! det skal jeg være den første til at indrømme! som sagt af mange før inc. mig selv! den helt objektive og neutrale højtaler findes ikke!!
[QUOTE=miju]At det neutrale ( ret frekvensgang på højtalerne blandtandet) er det rigtige for mig har jeg egentlig kun fundet ud af efter at jeg har set målinger på nogle af de højtalere jeg har fundet bedst og mest rigtige... og at de sån rent tilfældigvis alle havde en meget ret og fin frekvensgang!.. [/QUOTE]
Dét beviser intet andet end at det _du_ definerer som tættest på det originale hænger meget tæt sammen med frekvensgangen. Når du siger andre foretrækker "indsovsning" af lyden, så er det _ikke_ nødvendigvis fordi de foretrækker en ukorrekt lyd - så er det fordi deres definition af korrekt lyd hænger sammen med nogle andre faktorer.
Nu blander vi smag og behag og opfattelse ind igen!!
Korekt er korekt! ukorekt er ukorekt!! hvad enten man kan lide det eller ej!.. om man vil det ene eller det andet fordi ens opfattelse siger det ene eller det andet kommer faktsik ikke sagn ved! det er subjektivt!.. korekt eller ukorekt hvad det er uanset opfattelse!!..
Derfor er det nøjagtigt lige så forkert når du skyder folk i skoene at den mest korrekte højttaler nødvendigvis skal være frekvenslineær, som at hvis en anden postulerer at en højttaler der ikke er frekvenslineær er det mest korrekte.
Den der hævder at en uliniær højtaler reproducere og ikke formidler selv taler mod videnskablig bevisligt! og dette er at pilles der ved frekvensgangen så afviges der fra hvordan det er på mediet! PUNKTUM!! det kan ikke være anderledes!! det er nøjaktigt det samme som at skrue op for en tonekontrol!! ( eller ned )..
For at bevæge os lidt væk fra højttalere: Hvordan kan det være at en Marantz forstærker lyder mørk, og en Pioneer forstærker lyder lyst, når de begge bevisligt har en ekstremt lineær frekvensgang? Hvilken er mest korrekt - begge er jo lineære?
Det kan det være på samme måde som en højtaler der er liniær godt kan have en lidt mørk grundklang alligevel.. dette kommer an på andre faktore! så som enhedernes egenskaber og de anvendte komponenter, fase forhold, power response, tab, forvrængning, mm. altså andre parametre og data end lige frekvensgangen! som jeg var inde på før levner selv den mest liniære frekvensgang opnålig idag "headroom" nok til disse farvninger især i udstyr!!
HER! bliver det svært! og subjektivt hvad der så er mest neutralt og rigtigt!!..
UHA!!! hvem har sagt at det er helt så enkelt!! ik mig!!...........
Jeg siger kun at store afvigelser på frekvensgangen udelukker en tilnærmelse hvad der oprindligt er på mediet og et forsøg på objektiv reproduktion og resultere i farvning og fortolkning!!.. og at det MEST! liniære er det der nærmer sig det ufortolkende og objektive mest! og mere end det uliniære!!
Hvad der blandt det der nærmer sig mest er det mest korekte! DET! er sgu meget subjektivt! her har jeg min egen opfattelse! og den er hverken bedre eller ringere end andres!..
Derfor er mit grej ikke mere rigtigt end andres der måler lige så godt!! ( og jeg mener nu heller ikke ringere!!) i mine øre lyder det bere mest rigtigt!.. men måske ikke i andres øre!... selv blandt de neutralitets søgende lige sindede!!..
Men jeg VED! og det er mener jeg er bevisligt!!.. at det kommer lidt tættere på hvad der er på mediet end noget der er spændt for med en højtaler der har en frekvensgang som alperne!! uanset hvad det udstyr så er!!.......
mvh.