Forfatter |
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm, jeg er fandme i vildrede.
Lyden fra dette Set-up er absolut noget af det bedste jeg har hørt. Tror faqktisk kun jeg har hørt bedre lyd på samme højttalere, men med Audio Research Rørblokke spændt for. Problemet er at jeg ikke synes jeg kan opnå dynamik nok når jeg spiller plader.
Driftseffekten i CLSerne er (så vidt jeg husker) 68W hvilket ikke giver mine 100W blokke problemer når jeg spiller cd.
Jeg må prøve at rode lidt med indstillingerne på bagsiden af preampen, det skulle vidst være muligt at indstille noget der.
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i øvrigt stadig interesseret i at høre konstruktive forslag til andre højttalere (bare en reminder)
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop afleveret CLSerne igen - en hård pille at sluge.
I Stedet har jeg lånt et sæt TMR Standard 1A som jeg indtil videre har meget godt at sige om
TMR Standard 1a
Billeder og mere detaljeret beskrivelse følger.
Er stadig åben for forslag/input. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om alt går vel låner jeg et sæt Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand i morgen - dem glæder jeg mig meget til at lytte på.
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indtil videre et spændende bekendskab. Jeg må hjem og lytte noget mere
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da et spændende projekt du har gang i. Glæder mig til at høre mere til dine oplevelser.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
XenoCypraZ skrev:
Det er da et spændende projekt du har gang i. Glæder mig til at høre mere til dine oplevelser.
|
|
|
Glæder mig du ser sådan på det. Jeg er selv af samme opfattelse - jeg vender tilbage __________________ Venlig hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt billeder af højttalerne opstillede
(hvorfor virker mine billedlinks ikke?)
billed 1
... og billed 2__________________ Venlig hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev Viennaerne hentet igen (Tak for lån, til rette vedkommende)
Jeg fik desværre ikke lyttet så meget som jeg burde grundet lidt uheldige omstændigheder. Nu har jeg haft lejlighed til at sove lidt på mine indtryk.
Men mit umiddelbare indtryk er.
Det gode:
Jeg tror ikke jeg har haft så flot en højttaler inden for mine døre nogensinde - alene det er jo nærmest en grunt til at købe dem. Stod det til min kone er jeg overbevist om at de stod der endnu.
Lydmæssigt er de også en oplevelse - det tager ikke lang tid at opdage at her er tale om en god højttaler: Stemmer står klart og det er let at adskille instrumenter fra hinanden. Meget sjældent oplever man at Viennaen er anmasende og den formidler langt de fleste musikstykker med præcision og autoritet. Dette både via CD og LP. Den øverste bas spiller overbevisende, så en walkingbas faktisk lyder nærmest lineær.
Det mindre gode:
Jeg ved det er svært at komme efter en fuldtone-elektrostat men jeg mener dog at Viennaens svaghed er bredden på lydbilledet. Det er muligt at jeg ikke kan finde ud af at stille højttalere op, men jeg havde meget svært ved at få det store lydbillede "ud af kassen" - den nedre bas er der, men er ikke så overbevisende som den øvre, tror det er akilleshælen til den manglende krop.
Alt i alt synes jeg at Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand er en rigtig flot og vellydende højttaler og jeg har ikke problemer med at se hvorfor den er så populær som den er, jeg er dog stadig i tvivl om det faktisk er det jeg søger....
jagten fortsætter
(forslag modtages stadig gerne)
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jkjaers
Du kan hente 6 - 10dB højere lydtryk ved at afskære den dybe bas fra CLS, og lade en sub klare dette område. 2 subber er bedst, og lettest at integrere.
På fotos kunne jeg ikke se spikes under CLS, og disse giver mere attack, og dynamik. Placering længere fra bagvæggen, giver også mere af det hele, og bedre dybdeperspektiv.
Jeg har CLSII med nye membraner, og gamle delefiltre, samt 15" subber under 80Hz.
Det spiller højt nok til mig, med 100w rør på panelerne, og transistorer på subberne.
Vær opmærksom, som Jensen siger, på panelernes alder, der giver lavere følsomhed med tiden. Spillede de meget lavt, var de nok ikke helt nye, og har måske fået nikotin eller sollys. Mados skal også undgås.
Du returnerede CLS. Var de ikke gode nok? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>Spencer
Lyden i CLSerne var fantastisk, men jeg havde problemer med at få dynamik nok frem (ved LP-afspilling) med mit nuværende forstærkersæt - det har dog senere vist sig at jeg ikke havde rodet tilstrækkeligt med Gain indstillingen. Den er nu skruet op, og jeg tror lettere jeg ville kunne få dem til at synge i dag.
Endvidere synes jeg størrelsen på CLSerne var lige i overkanten - det taler (sammen med fruen) også imod.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jkjaers
Fik du nogensinde lyttet på Von Schweikert-højttalere? De kan i al fald levere den dybe bas, hvis ellers resten af grejet er til det.
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>Dejen
Har desværre ikke endmu fået hørt på VS højttalerne - men det kan jo være vi stadig kan finde ud af et eller andet :-)
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Det er muligt at jeg ikke kan finde ud af at stille højttalere op, men jeg havde meget svært ved at få det store lydbillede "ud af kassen" - den nedre bas er der, men er ikke så overbevisende som den øvre, tror det er akilleshælen til den manglende krop.
|
|
|
Blot en fodnote . Jeg kan se på de billeder du linkede til at du havde dem vinklet. Jeg har selv oplevet at kunne åbne lydbilledet betragteligt ved ikke at vinkle dem overhovedet - men om det er nok til din smag ved jeg jo ikke  __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2005 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
jkjaers skrev:
Det er muligt at jeg ikke kan finde ud af at stille højttalere op, men jeg havde meget svært ved at få det store lydbillede "ud af kassen" - den nedre bas er der, men er ikke så overbevisende som den øvre, tror det er akilleshælen til den manglende krop. |
|
|
Blot en fodnote . Jeg kan se på de billeder du linkede til at du havde dem vinklet. Jeg har selv oplevet at kunne åbne lydbilledet betragteligt ved ikke at vinkle dem overhovedet - men om det er nok til din smag ved jeg jo ikke  |
|
|
Jeg forsøgte mig med flere indstillinger og jeg synes jeg fik det bedste resultat ved at rette højttaleren lidt mod sweetspot, men som tidligere skrevet kan det sagtens tænkes at de kunne have været placeret anderledes.
Tak for indsparket. __________________ Venlig hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lurer stadig lidt på nogle alternativer, f.eks Thiel eller de større Viennaer...
Alternativer/erfaringer modtages stadig gerne...
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 08 November 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Fik endeligt selv testlyttet min "drømme" højtaler: Duelund DCA 2.0. Hvis du savner dynamik og "elektrostatisk" gengivelse (i forståelsen sammenhængende lyd) så har jeg ikke hørt meget der kommer i nærheden af DCA'en. eneste minus er den lange leveringstid, men ellers kan jeg intet negativt finde at sige. Det er godt nok 26K for et sæt, men efter jeg har hørt dem syntes jeg næsten det er for billigt ;o)
Dynamikken har jeg aldrig hørt tilsvarende fra en dynamisk højtaler og evnen til at forsvinde så der kun er optagelsen at fokusere på er uovertruffen. Den er ikke en romatisk maler, men en kontant dame der levere det der kommer ind på en aldelse ubesværet, elegant facon. Alt står tydeligt placeret i et lydbillede der virker naturligt (hverken opblæst, fladt, smalt lavt..).
Det virker ikke som om den sætter det store fingeraftryk på lyden da stort set alle de plader jeg fik lyttet lød forskelligt. Det gør de jo i sig selv pga musikken, men rum, dynamik, klang mm var også forskellig hvilket jeg syntes vidner om at højtaleren ikke lægger sin egen sovs over herlighederne. Noget jeg syntes er en vigtig egenskab.
Se evt. mere på www.duelundaudio.com
Mvh
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
>granholm
Sen ser da umiddelbart også spændende ud. Den må få en chance når jeg kommer på de kanter
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også haft flere ML modeller..! faktisk syntes jeg at den bedste, var den første!? Her var den IKKE opdelt i membranen ”de skum striber, der er klæbet på membranen” her var der kun små dupper rundt omkring, til at holde membranen fra stator pladerne. Denne kunne gå meget dybt i bassen samtidig, men folk havde det med at spille lidt for højt til at det kunne holde.
Men faktisk havde jeg et af mit livs STØRSTE oplevelser med hi-fi.. ! det år hvor CBC-AUDIO og Bo Christensen, demonstrere lige netop CLS sammen med Primare 928..! Faktisk så vild, at jeg plagede livet af ham for netop at købe det sæt højttaler ”der var kun det ene sæt” men jeg fik desværre ikke lov til at beholde dem så længe L min daværende kæreste, kunne simpelthen ikke holde ud at når vi sad i hver sin side af sofaen! Så hørte man meget tydeligt kun den ene højttaler.
Jeg har siden, fået listet diverse stater ind.”men har hende heller ikke mere” Men lige så meget som jeg elsker stater, ja så hader jeg dem også..?
Her er hvad jeg syntes! For det er en smags sag. Og det er ud fra dem jeg har haft.
Martin Logan CLS ”den første model”: ekstremt plastisk lyd, hvor mellemtonen havde noget magisk over sig.
Martin Logan CLS ”den første kommercielle”: Ok, men ikke nær det magiske, man havde prøvet at få lidt mere bas ud af den end den magtede.
Martin Logan CLS II: den kunne klart spille højre, og havde en lidt bedre diskant, end forgængeren.
Quad 57: Det er simpelt hen for meget en lille mellemtone, der ikke kan spille ret højt til min smag.
Quad 63: Fin højttaler, som i et hårdt rum ”lille lejlighed” kan bringes til at spille ret godt! Desværre mangler den for meget diskant til min smag.
Janzen: dette var en hybrid ting, der kun kunne rasle, og lyde ondt.
AudioStatic: Model 3: Denne kunne både spille højt, og havde dybbassen med. Desuden havde man ligesom Quad dækket staten til så den IKKE med tiden døde! Af det støv og snavs der ALTID kommer til at lægge sig på membranen.
FINAL-500: Ret fed højttaler, der faktisk spreder nogenlunde godt, har mange af CLS evner i mellemtonen, men også lidt mere diskant, desværre bruger den for lille og dårlig en trafo, og den er meget svær at få til at spille sammen med en sub.
FINAL-400: Den kan jeg kun give min varmeste anbefaling, den er dynamisk, spille højt, og lyder i det hele taget ”friskt”. Men desværre benytter den også en lidt for dårlig trafo, og så sætter de en billig 100mf kondensator i serie, for at aflaste den! Men denne fjerner du bare, og dropper at prøve at få den til at spille sammen med en sub ”for det mener JEG ikke man kan.
Andre problemer som jeg syntes der er ved elektrostater! Nu kunne jeg se på dine billeder, at du har dem ALT for tæt på bagvæggen ” hvor en normal højttaler er tryk afhængig, er en dipol, hastigheds afhængig” den udfaser simpelt for meget, og selv om du SKAL dæmpe lidt på vægen bagved, er det ikke nok! Den SKAL længere ud” Man plejer at give denne tommelfinger regel! Hvis du har et rum så skal dipolen en 3 del ud, og du skal sidde en 3 ude.
Desuden syntes jeg at leve tiden er under alt kritik ”især dem der ikke sætter frontstof på, de mister simpelt hen evnen til at generer strøm efter kort tid. Min personlige teori..! hvis du nu eks. boede i et land hvor du altid havde din aircon tændt, ville du være ret sikke på at have den samme luft fugtighed, dette ville øge levetiden betragteligt, og der ville nok ikke være så meget udefra kommende støv, der sætter sig på membranen.
Dette må ikke ses! Som en skræmme kampanie, for jeg forstår godt din fascination for stater, men jeg syntes de er svære at leve med i længden, og så syntes jeg at de er meget begrænset i deres anvendelses muligheder.! Det er ikke alt slags musik der lyder godt på dem, og med fare for at blive slagtet her på forummet nu…!? Så mener jeg ikke at nogle af de nye modeller med en lille stat og en hel masse kontroversielle enhed virker! De har jo nærmest ikke ret meget med elektrostater at gøre, og så syntes jeg de har sådan en lidt boomy kommerciel sound.
Men en ting er helt sikkert med dipoler, mere en andre! De SKAL høres i rummet de skal spille i.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 09 November 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CPH-R
Det er da rigtigt at støv nedsætter følsomheden på CLS, hvis man ikke støvsuger dem jævnligt.
Men da kun hvis man ikke fjerner støvet, og det er meget let. 
Jeg har en Nilfisk, og en anden og svagere støvsuger, og de klarer begge denne opgave til UG.
Holdbarheden tidsmæssigt? Ja sammenligner du med skumophæng på basser, så vinder elektrostaten gerne klart, med mindre at du har elektrostaten stående i direkte sollys, eller udsætter den for meget røg og mados.
Sollys er også skadeligt for kantophæng af skum - så her er det på med frontstoffet.
Bryder man sig ikke om de åbne membraners evne til at suge støv, kan man lave en stor nylonstrømpe til at trække over, som tager det værste.
Jeg har selv et sæt poser til mine, som er på hvis de ikke er i brug over en længere periode. Disse er af kraftigt stof, og kan bruges under transport også. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|