Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY højt. - søger hjælp til diverse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

ok daniels, hvis vi nu starter med valg af enheder og evt. kabinet.

Jeg havde tænkt mig at bruge:

1" soft dome diskant Vifa - evt. den ringradiator du har skrevet

5 - 6½" peerless mellemtone

2x 8" sls peerless

Jeg har lavet nogle kabinettegninger af hvordan jeg regner med kabinettet skal se ud, men jeg har ikke udregnet mål osv, det vil jeg gøre sammen med dig (DU er experten)...

Jeg skal lige i næstved storcenter, jeg uploader billederne af kabinettet i løbet af dagen.

Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

OK.

Mellemtonen skal nok have 10-15 liter, basserne skal, som før nævnt have ca. 50 liter hver. Det kan være en fordel med to seperate rum, ét til hver enhed. Diskanten skal kun have et kammer, så det dækker dens magnet.

Altså ét stort kabinet på 120 liter, for at have plads til det hele.

- Den vil komme til at spille rigtig god bas den her. SLS enhederne er rigtigt gode, når de får den luft de vil have.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
OK.

Mellemtonen skal nok have 10-15 liter, basserne skal, som før nævnt have ca. 50 liter hver. Det kan være en fordel med to seperate rum, ét til hver enhed. Diskanten skal kun have et kammer, så det dækker dens magnet.

Altså ét stort kabinet på 120 liter, for at have plads til det hele.

- Den vil komme til at spille rigtig god bas den her. SLS enhederne er rigtigt gode, når de får den luft de vil have.

Hey Daniels! Hvorfor skal SLS enhederne have et kabbinet på 50 liter ved hver enhed?

Der står inde på frequence at det kan lade sig gøre at bruge 22 liter pr. enhed?

/Andreas
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ups mener 24,9 liter pr enhed

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hvis de skal sidde i et LUKKET kabinet, og med optimal udnyttelse, så skal de have ca. 46 liter med let dæmpning.

Det Frequence referere til, er i BASREFLEKS. Selvom de bruger den i en basrefleksløsning, så er enheden, ud fra sine specifikationer, som udgangspunkt, anbefalet til brug i lukkede kabinetter - og her gør den det i tæt på High-End niveau (mener jeg).

Dermed ikke sagt den IKKE kan spille godt i basrefleks, men jeg mener ikke det er det optimale til enheden.

De anbefalinger jeg kommer med, er ud fra hvad JEG (og mine beregningsprogrammer) mener er det bedste til enhederne. Har man pladsen til det, så gå efter det bedste. Har man ikke, så må man gå på kompromis, men så får man jo ikke det bedste ud af enheden.

Er størrelsen et problem, så kan man lave dem som basrefleks - men jeg ville ikke gøre det.

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende daniels. Har du messenger, så er det lidt næmmere at udveklse ideer, løsninger, filer mm...

Jeg skal lige spise frokost, så går jeg evt. på chatten (diy rummet).

Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hvis de skal sidde i et LUKKET kabinet, og med optimal udnyttelse, så skal de have ca. 46 liter med let dæmpning.

Det Frequence referere til, er i BASREFLEKS. Selvom de bruger den i en basrefleksløsning, så er enheden, ud fra sine specifikationer, som udgangspunkt, anbefalet til brug i lukkede kabinetter - og her gør den det i tæt på High-End niveau (mener jeg).

Dermed ikke sagt den IKKE kan spille godt i basrefleks, men jeg mener ikke det er det optimale til enheden.

De anbefalinger jeg kommer med, er ud fra hvad JEG (og mine beregningsprogrammer) mener er det bedste til enhederne. Har man pladsen til det, så gå efter det bedste. Har man ikke, så må man gå på kompromis, men så får man jo ikke det bedste ud af enheden.

Er størrelsen et problem, så kan man lave dem som basrefleks - men jeg ville ikke gøre det.

Okay! Ville det så være bedst at sætte en plade mellem de 2 basser sådan de får et kammer hver? og evt gøre det ved alle enhederne så de får deres eget kammer som passer til enheden?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Ja. Specielt mellemtone og diskant SKAL adskilles fra basserne. Her vil basserne (ikke wienerbrød!) kunne påvirke mellemtonen negativt.

Selv deler jeg gerne alle enheder op, i hvert sit kabinet, så de ikke kan påvirke hinanden.

Diskanten behøver dog ikke et ret stort kabinet. Bare det dækker magneten, så er det typisk nok.

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hey Pink-Bear har du fundet ud af hvilke enheder osv. du skal have i dine højtalere??

/Andreas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes