| Forfatter |
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
GgozZ skrev:
kim olsen skrev:
| bare rolig.. det kan godt holde til det .... det er temmeligt solidt, så kablet har ikke lidt nogen skade som sådan ved at du har bukket det. |
|
|
Ja det er satans solidt, MEN er ikke glad for bøjede ledere lige meget om det kan holde til det  |
|
|
Sådan har jeg det også. Og de grønne slanger er da nok noget af det stiveste.....
men jeg lagde en Neil Young skive i spillen og der kommer Neil Young ud af højttalerne, så helt skidt er det ikke
Nu kan de grønne slanger få lov at spille nogle dage, så ser vi om de kan noget.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed modtaget en stk pakke med stive grønne kabler.
Endnu engang tak til Kim,Bjarke og hvem der ellers har været drivkraften bag denne tråd.
__________________ Derfor Økologi
|
| Til top |
|
| |
mb1811 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også modtaget en dejlig pakke, med nogle stive kabler postmanden forsøgte ellers at få pakke ned i min post kasse,
ja det kunne lige passe at han have ødelagt dem.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Gorm skrev:
|
De fleste kabler skal tilspilles, nogle temmelig længe endda, f.eks.
tager Compact kablerne ca. 100 timer før de er færdige med at ændre
sig, mens jeg har ladet mig fortælle at TMC kablerne tager mellem 25 -
50 timer før end de er færdige med at ændre sig lydmæssigt. Og
forskellen mellem et ikke tilspillet kabel og et tilspillet kabel, er
som dag og nat ved nogle typer kabler.
mvh.
|
|
|
Hej...
Jeg er helt enig i, at kabler ofte skal tilspilles, samt at
de næsten altid ændrer sig en hel del. Men når et kabel
ændrer sig over tid, kunne man så ikke forestille sig, at det
blev...værre?! Det er vel ikke en naturlov, at en ændring er til
det bedre?
Bare en tanke...
Og nu er det weekend!
Med venlig hilsen
Niels L.
|
|
|
Jo netop. Oxidering af kabler kan f.eks. være én af grundene.
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
De fleste kabler skal tilspilles, nogle temmelig længe endda, f.eks. tager Compact kablerne ca. 100 timer før de er færdige med at ændre sig, mens jeg har ladet mig fortælle at TMC kablerne tager mellem 25 - 50 timer før end de er færdige med at ændre sig lydmæssigt. Og forskellen mellem et ikke tilspillet kabel og et tilspillet kabel, er som dag og nat ved nogle typer kabler.
mvh.
|
|
|
Jeg bliver faktisk helt nysgerrig. Er der nogle der har et link til faktisk målinger af en såkaldt tilspilning? Altså, hvor man ser kablets overføringsfunktion ændre sig gradvist. Det kunne være rigtig interessant at se. __________________ /Karsten
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
I det hele taget er det noget af en underlig problematik med 'kabeltilspilning'. Én ting er, at det er interessant at følge 'udviklingen' i lyden, mens kablet gradvist ændrer lyd. Det er altid spændende. Men det går jo alligevel så langsomt, at man ikke længere med 100% sikkerhed kan huske hvordan det lød som helt 'nyt' og utilspillet! Måske skulle man nøjes med at sige, at kabler lyder anderledes?
Og så lidt funny-funny og tankevækkende: Det går ganske over min forstand hvordan et firma kan charge kunden for eksempelvis 30.000 kroner for et signalkabel og så tale om at kablet skal tilspilles? Til den pris må man sgu' da kunne forlange at kablet bliver leveret 'tilspillet' og leverer den lyd som fabrikanten kan stå inde for. Hvor meget koster det lige at få kablet 'brændt ind'?? Det er fuldstændig latterligt og egentlig også ret betænkeligt, synes jeg. Hvis du ikke er helt tilfreds med lyden fra dit helt nye 30.000-kroners-kabel...ja, så skal du bare spille med det i nogle få uger/måneder...og SÅ skal det nok blive godt. Det kan hurtigt blive et 'kedeligt' samspil mellem returret og tilspilning! ;-)
Hvad bilder branchen sig egentlig ind! De griner hele vejen hen til banken med en venlig tanke til alle de dikkende lammehaler ude i verden (læs: kunderne).
Med venlig hilsen
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kunne det.
TMC er da rimligt spændende, kabel må man sige. Eneste anke er jo ofte at de er så stive, som de er. Men det der jo så ikke noget at gøre ved.
Fik ved et tilfælde et i en bytte handel, for et Kimber HERO XLR. Deres Truly Ballanced kabel. Det grønne XLR model. I en 2 meters udgave. Kvaliteten kan der ikke siges noget nedværdigende om.
Lyden kan jeg ikke rigtig sige om er bedre, eller dårligere. Da jeg ikke nåede at høre det under vante forhold, før flytning. Så et helt nyt rum, og omgivelser vender op og ned på det hele.
Går udfra man kan sige at TMC´s Yellow label, skulle være bedre end White label. At dømme efter på prisen. eller ? __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
har hørt en lille fugl synge om at i et nyt kabel ligger elektronerne hulter til bulter rent retningsmæssigt men når der så spilles gennem dem vender elektronerne sig i en retning hvilket så giver bedre lyd,ved nu ikke om det kan måles men det er helt sikkert det høres.derfor er der også pile på så man kan huske hvilken vej de skal vende(læs vendte dem første gang).således har jeg ihvertfal forstået det
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der noget om. Pilne er en vejledning til retning. Så det er nemmere at se, hvilken vej det skal vende, som du helt selv er inde på.
Om det høres, vil jeg nu nok sæt et ? tegn ved. Omvent er det kort man måske kan , indtil elektronerne har vent sig igen. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ang pilene, så er det en indikation for skærmen i kablet. der er ingen lydmæssig forskel (isoleret set).
personligt "tester" jeg tilspilning ved at sætte anlægget til om morgnen, og så høre om der er nogen nævneværdig forskel senere på aftenen.
eks. Klein kablerne ændrede sig utroligt meget, og er rigtigt godt at lytte forskel på, da det "ikke tilspillede" lyder så markant anderledes at enhver kan høre forskel.
om der er forskel på white og yellow (udover en bedre afskærmning og en anden impedans på white), må vente lidt.. jeg skal lige have det "brændt ind" __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kvs78 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
har hørt en lille fugl synge om at i et nyt kabel ligger elektronerne hulter til bulter rent retningsmæssigt men når der så spilles gennem dem vender elektronerne sig i en retning hvilket så giver bedre lyd,ved nu ikke om det kan måles men det er helt sikkert det høres.derfor er der også pile på så man kan huske hvilken vej de skal vende(læs vendte dem første gang).således har jeg ihvertfal forstået det |
|
|
Kan det høres, så kan det helt sikkert også måles. Jeg er mere interesseret i at se om det er ren 'overtro' eller om det også foregår (og er målbart) i praksis.
Jeg kommer i tanke om et sjovt eksperiment (en såkaldt AB-test) som var arrangeret af afdelingen for akustik, på stedet hvor jeg arbejder. Det gik ud på om man kunne smage forskel på Carlsberg og Tuborg. Det var der faktisk ingen, der kunne, da det kom til stykket, på trods af at alle mente, at de ville kunne smage forskel - incl. mig selv __________________ /Karsten
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
AB test. Særlig blind test snakker mange om, men ikke mange tør deltage, når det kommer til stykket.
For det ville jo være galt, hvis man høvler sit eget postulat ned, om hvad er godt og dårlig. Når man kun har ørene, og smags sansen at stole på. Særlig hvor ens eget anlæg indgår. For den sags skyld ens eget smags mærke indgår. Er så heldig at kan lide både Tuborg & Carlsberg. Som der kun er grund til, ifølg. Testen, der refereres til.
Jeg har prøvet, blindtest med Hifi. Og vil gerne igen. Syntes det var lærerigt. Var heldig at kunne høre, hvornår forskellen var der, når hvad spillede. Lyttede fejl 1 ud af 5 gange.
For at blive ved hifi.
Syntes undertegnet højttalere er klart nemmest. Dernæst forstærker. Efter det CD afs. Og aller sværest kabler. Deler opfattelsen med flere jeg har hørt.
Nu hvor snakken har gået meget på kabler TMC. Som jo bekent er et kobber kabel. Så er det endnu svære at høre forskeld på 2 kabler med kobber. End et kabel med kobber og et med sølv. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |