| Forfatter |
|
Dyrmann Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 09 Maj 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Der bliver heldigvis stadig lavet hele albums, der er gode, men der langt i mellem dem. Men det er jo en smagssag.
|
|
|
Jeg synes ny der er mange gode albums, de bliver bare totalt overskygget af diverse MTV-døgnfluer!
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB: Du kan kalde det brud på ophavsrettigheder eller ulovlig kopiering med videre, men det hamrende forkert at kalde det tyveri. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jesper Juul
Alle dem der har ulovlig musik vil give dig ret, det er jo de færreste der har lyst til at indrømme at de stjæler!
Jeg vil holde fast i, at når du tager noget der ikke er dit så stjæler du! I min verden kan det ikke gradbøjes. Det ville jo svarre til at sige at indbrud ikke er tyveri det er et brud på ejendomsretten! __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemet er vel når noget ikke eksisterer rent fysisk?
du tager en cd i fona= tyveri
du henter en mp3 på nettet= brud på ophavsretten (det er jo en kopi) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er meget muligt du holder fast i din definition af tyveri, men det er altså bare stadig hamrende forkert.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper hvis du vil holde fast i en diskussion af ordene, så fortæl mig hvordan DU definerer tyveri! Og lad være med at henvise til hvilke dele af lovgivningen det hører ind under, for det har jo ikke noget med selv begrebet at gøre.
Men jeg kan jo så forstå at ifølge dig må begrebet "at stjæle en idé" så også være helt til grin. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh, tyveri er jo netop defineret i lovgivningen netop så der ikke alle mulige som fortolker begrebet på alle mulige forskellige måder, så det bliver nok lidt svært.
Men personligt har jeg meget svært ved at kalde noget tyveri når der ikke er noget som fysisk forsvinder. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu går definitionen af de fleste begreber inkl. at stjæle og tyveri, noget længere tilbage end den danske lovgivning. Man havde det da med i de 10 bud og de har da efterhånden en del år på bagen.
Men ok du mener altså at det kun er tyveri hvis der er noget fysisk der bliver taget og der er jeg jo så uening. Jeg ville da være frygtelig ked af det hvis der var nogen der "kopierede" min adgangskode til netbank og lavede en overførsel til en anden konto. Men der ville jo ikke blive flyttet noget fysisk, det er jo bare data i en computer
Nu lever vi jo heldigvis i et relativt frit land, så vi kan da heldigvis være uenige uden der er noget galt i det. Jeg vil fortsætte med at kalde folk der stjæler for tyve, ligemeget om det er fysiske produkter de stjæler og du vil blive ved med at synes at det er noget sludder!
Der er nok ikke nogen idé i at fortsætte den diskussion af ord/begreber, her skal der jo hellere tales om hifi, hjemmebio, film og musik. Men vi har da fået illustreret at det er et emne der kan få folk på tærerne  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps... Lad os komme videre...
Piratkopiering er et kæmpe problem for branchen. Men når producenterne ikke længere kan "beskytte" deres produkt må de jo give op eller sadle om. Deres nuværende taktik nytter ihvertfald ikke noget. Det må de jo så forholde sig til.
Eksemplet med banken er jo ikke sammenlignelig, det kan du vel også selv se MichaelMW
__________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ kimhvid
Til min pointe er det sammenligneligt, jeg adskiller jo ikke mellem fysisk og ikke fysisk. Under alle omstændigheder synes jeg som sagt der er blevet diskuteret begreber nok.
Jeg er helt enig i at branchen har været alt for dårlig dårlig til at forny sig - og det gælder både film og musikbarnchen. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og selv i Hellerup der hører man deres "bla...bla...bla...".
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
|
Hold nu op med det der "fis". Kopiering af cd'er er ikke tyveri, men brud på ophavsrettighederne hvis man ikke har lov til at kopiere cd'en.
|
|
|
Det er strafbart, andet behøver du ikke at vide når fælden klapper dig i R****
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimhvid skrev:
MichaelWB skrev:
|
@ bjørn
Jeg er fuldstændig enig i at det er både strafbart og forkert. Min pointe er bare, at hvis du virker meget fjern på din målgruppe så bliver det nemmere for dem at komme med undskyldninger for det de gør, ellers ville vi jo heller ikke have denne diskussion, for så ville der ikke være nogen der stjal musik... undskyld kimhvid, jeg mener bruger andres kredit... (er det ikke at stjæle )... altså bruger musik ulovligt!
|
|
|
Det var dit eget tænkte eksempel... Det med "Brand" der misbruges kan ikke direkte overføres på denne diskution. At kopiere musik er for mig ikke en størrer lov overtrædelse end at gå overfor rødt.... Sanktionerne er værre hvis det opdages, det er det. |
|
|
Manglede respekt for rødt kan medføre død og invaliditet, og det er ikke dig men de sagesløse du eventuelt trækker med dig jeg er bekymret for
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
|
MichaelWB: Hold nu op med det der tyveri halløj, det er brud på ophavsrettigheder og ikke tyveri, tyveri er svjv. ret fast forankret i straffeloven som har offentlig påtale, hvorimod brud på ophavsrettigheder har privat påtale.
|
|
|
Ophavsretsloven inderholder en trafbestemmelse så ulovlig kopiering kan medføre bødestraf hvilket - surprise - er offenligt domæne, og skal man idømmes en bøde - surprise igen - skal der afsiges en dom - af en dommer.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB: Øhhh, hvis der er nogle som overfører penge fra din konto til deres egen mister du jo også penge ?
bjørn: Har du en paragraf eller lign. ? Men ellers er det rart at du er enig om at vi er i oprethavsloven og ikke i straffeloven som tyveri svjv. hører under.
Btw. så mener jeg muligvis at der kan være offentligt påtale hvis der er tale om større mængder piratkopiering som er sat i system og man sælger af dem.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ret kedeligt at læse om jeres begrebsafklaring af hvad der et tyveri og hvad der er ikke er... lad det nu bare ligge. Hvorfor diskuterer I ikke hvad man der bør gøres for at komme piratkopiering af musik til livs, i stedet for at gå i ring igen og igen?
Hørte lige på radioens P3, om en gut der havde fået en bøde på ca. 126.000 kr. for at have delt ca. 20 GigaByte musik. Han tjente ikke direkte penge på det, men kunne til gengæld hente musik fra nettet fra andre. EN dag fik han et brev med posten hvor Antipirat-gruppens advokat havde vedlagt screenshots og dokumentation for at han havde begået noget ulovligt. Nu skal han så betale prisen for sine ugerninger, som han i øvrigt godt viste var ulovlige.
Skal priserne nedsættes, skal straffen sættes op, skal der udvikles nye måder/koncepter eller hvad skal man gøre for at folk hellere vil bruge pengene på lovlig musik frem for at kopiere det? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening skal priserne på cd'er ned herhjemme på nogenlunde samme niveau som eks. cd-wov hvor de koster ca. 100 kr. inkl. forsendelse. Det er ihvertfald ret sjældent jeg køber cd'er herhjemme og hvis jeg endelig gør er det fordi at det er en cd jeg skal have NUUUU. De andre gange jeg køber cd'er herhjemme er når de er på tilbud til eks. 40-70kr. pr styk, så ryger der nogle stykker.
Vedr. netmusik, så skal der, som jeg har nævnt før, være mulighed for at downloade i wav format, eller andet tabsfrit før jeg gider at hente det og her skal prisen altså også ned, når man på internettet kan købe cd'er eks. hos cd-wov for 100 kr. pr styk alt inkl. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget helt andet er jo også at lovgivningen er helt hen i skoven. Indtil for ca. 1½-2 år siden var alt kopiering af cd jo tilladt i et par år, man kunne låne vennernes cd samling og låne alle de cd'er man ville og kopiere hele molevitten fuldt lovligt, det fandt man dog hvis nok ud af var mindre smart.
Og så er der jo al polemikken med kopisikring, og hvornår man må kopiere en cd man selv ejer, men som der er kopisikring på. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
|
MichaelWB: Øhhh, hvis der er nogle som overfører penge fra din konto til deres egen mister du jo også penge ?
bjørn: Har du en paragraf eller lign. ? Men ellers er det rart at du er enig om at vi er i oprethavsloven og ikke i straffeloven som tyveri svjv. hører under.
Nu er du jo skråsikker pr. gætteri, så jeg forreslår at du ved et par museklik finde selv lovteksten, det tog mig under 3 minutter. Strafbestemmelserne står i kapitel 7 og lovbekendtgørelsen hører under indenrigsministeriet
Btw. så mener jeg muligvis at der kan være offentligt påtale hvis der er tale om større mængder piratkopiering som er sat i system og man sælger af dem.
Det fremgår af loven, og det er ikke afhængig af mængden. Hvis det var tilfældet ville det fremgå af lovteksten. Det er en lov og ikke en privat aftale mellem 2 eller flere parter. Antipiratgruppen, copy-dan m.fl. er i denne sammenhæng private parter der selvfølgelig kan sagsøge den formastelige som alle andre borgere/firmaer kan uanset hvad tvisten omhandler.
Spørgsmålet om skyld/straf er en sag mellem "kopisten" og det offentlige.
Spørgsmålet om eventuel erstatning er en tvist mellem "kopisten og rettighedsindehaveren" med mindre erstatningsspørgsmålet er fastlagt i loven
Hvis ikke det var en lovovertrædelse så kunne Politet eller T&S ikke systematisk konfiskere hele "vognlæs" af piratkopier af enhver art. I samme øjeblik man er ude over de undtagelser der er i loven så kan man blive straffet.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Det er ret kedeligt at læse om jeres begrebsafklaring af hvad der et tyveri og hvad der er ikke er... lad det nu bare ligge. Hvorfor diskuterer I ikke hvad man der bør gøres for at komme piratkopiering af musik til livs, i stedet for at gå i ring igen og igen?
Hørte lige på radioens P3, om en gut der havde fået en bøde på ca. 126.000 kr. for at have delt ca. 20 GigaByte musik. Han tjente ikke direkte penge på det, men kunne til gengæld hente musik fra nettet fra andre. EN dag fik han et brev med posten hvor Antipirat-gruppens advokat havde vedlagt screenshots og dokumentation for at han havde begået noget ulovligt. Nu skal han så betale prisen for sine ugerninger, som han i øvrigt godt viste var ulovlige.
Skal priserne nedsættes, skal straffen sættes op, skal der udvikles nye måder/koncepter eller hvad skal man gøre for at folk hellere vil bruge pengene på lovlig musik frem for at kopiere det?
|
|
|
Du har ret der blev brugt for lang tid på begrebsafklaring, folk har det med at føle sig truffet når man kalder en spade for en spade!
Personligt tror jeg desværre ikke man kan komme piratkopiering til livs, der vil altid være nogen der enten ikke kan eller vil betale for den musik de "bruger". Vi kan håbe på at vi kan ende på et niveau der er acceptabelt for alle parter.
Den situation vi har i dag synes jeg ikke er holdbar. I dag bliver de lovlydige "straffet" for det de andre gør. Når jeg køber en CD-R for at gemme feriebillederne skal jeg betale en afgift til musikbranchen fordi det jo kunne tænkes jeg ville gemme ulovligt musik på den!
Der bliver i dag udgivet kopi "sikre" cd'er der ikke overholder standarden for cd'er og som man derfor kan risikere ikke kan afspilles på ens cd-afspiller, lige meget hvor meget man så har betalt for den cd. Det sjove er, at jeg har ikke indtryk af at folk der kopierer har problemer med "sikringen".
Som det har været nævnt flere gange har baranchen været for langsom og de har været for dårlige til at se de nye muligheder. Så hvis vi ser bort fra det moralske aspekt er de til en hvis grad selv skyld i den situation der er i dag. Man kan jo se at der er en stor interesse for lovlig download, så hvis branchen havde tilbudt det noget før ville problemet måske havde været mindre.
Pris har også været oppe og vende flere gange og jeg tror det ville være sundt hvis branchen så lidt på deres indtjenning. Jeg tror de fleste kan være enige om de selvfølgelig skal tjene penge, det er jo en forretning. Men det vil være en god idé at se nærmere på prisstrukturen samtidig med at de alligevel skal genopfinde sig selv og den måde de distribuerer deres produkt på. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
| Til top |
|
| |