| Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, der er nogle som er bedre for mindre enn 10k, SVS.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok rigtigt, men du får 2 Kappa sub's for den pris 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få 2 PB10 for 10k, de slår Kappaen på nesten alt. De mangler litt av detaljeringen, og finishen kommer selvfølgelig ikke i nærheten av Kappaen som der er litt i en klasse for seg selv.
Jeg har en PB10, og når vi få en større leilighet tror jeg det blir en til. At min neste sub også blir en SVS er i alle fall 99% sikkert.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig Med Mik112
Når den kan spille musik kan den også det med filmen, men ikke nødvendigvis omvendt. Jeg har selv 2 stks Kappa og de virker kanongodt. Desuden er finish og design helt i top....ægte finer. De er udviklet hos Revel i USA og systemet er identisk med det som sidder i Revels subwoofere, blot i en mere forenklet udgave. RABOS-systemet virker og har dannet skole for andre fabrikanter af subwoofere. Det bør danne respekt. Jeg har hørt at du skal op og give 15000 kr, hvis du skal matche Kappa. Og selvfølgelig kan de sparke...220 watt...og det bedste til sidst...de f... billige i øjeblikket. Jeg har ikke set noget der matcher denne pris.
Jeg bruger som skrevet 2 stk.....i min opsætning med Martin Logan Ascent. Det er voldsomt godt og giver ekstra tyngde og hurtighed.
....men jeg har selvfølgelig ikke hørt alt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappa er virkelig god til musikk, og helt ok til film, Men sammenlignet med PB10 mangler den dybden, og den forvrenger også mere "when the going gets though". Jeg lekte litt med lydtrykksmåler i går, og et tall jeg kan huske er 98db ved 22hz. Det er noget som virkelig kan føles :) Og når jeg tenker meg om så var det ukorrigert, så det var egentlig ca 104db.
http://www.svsubwoofers.com/faq_rscomp.htm
PS! PEQ kan kjøpes i løsvekt, feks i form av Behringer BFD
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner.
Jeg kender ikke PB10, men jeg kan forstå på dig at det er guf for øreren. Har du et billede eller link til noget information....jeg kunne godt tænke mig at læse lidt om den ?
Til Kappaen følger der en CD med der indeholder forskellige frekvenssignaler og en lydtryksmåler således, at man kan plotte de forskellige frekvensafsnit ind på et frekvenskurveblad og dermed indjustere RABOS således at rummet sfrekvensresonas dæmpes og voila boomet er væk. Se evt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10908&P N=1&TPN=4
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. den ser fed ud. Når du nu har haft Kappa, så vil jeg sprøge dig om noget:
Hvordan adskiller de sig rent ydelsesmæssigt ?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner,
Du bør læse min tidligere tråd fra marts måned http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21849&K W=Mik112 vedr. Kappaen. 20Hz ligger NUL, gentager 0 dB nede i forhold til 66 Hz (ved målt lydtryk på 94 dB,- ikke maks, og 4 meter fra højttalerne) , og er med RABOS justering i mit lytterum linær 20Hz-80Hz indenfor +/- 2 dB! Og vi skal lige huske at bas er flere ting, bl.a. den fysiske, og den man hører, jeg er desværre til det sidste - jeg kan høre 20Hz, men bryder mig ikke om knogleløsning, det kan virke overbevisende med et boost på + 10dB ved 40Hz men er nok trættende i længden, såå..... juster jeres subs så de performer!
Ovenstående linearitet er ikke opnået her med bl.a B&W675, SA200, SVS, Dali og flere andre i 7-14K segmentet. Er vi i 10K segmentet står den på Intermezzo 1.2!!!!
Der er benyttet samme måleudstyr på alle subs.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112: Jeg har som sagt selv hatt en Kappa, og den dro også linært ned til 20hz med romstøtte (PB10 gjør det uten), men den største forskjellen er forvrengningen. Kappaen kunne finne på å gi fra seg en del ulyder under de værste filmsekvensene, og den manglet headroom sammenlignet med PB10. Hvilken SVS kunne ikke oppvise samme linearitet?
270961: Jeg nevnte ulempene i innlegget lengre oppe, så jeg nøyer meg med å nevne fordelene. Den spiller høyere, dypere, med mindre forvrengning og med bedre kontroll i vanskelige passasjer som feks deler av Gladiator soundtracket.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner
Har du målt frekvensgangen på PB10'ern?, eller bare hørt frekvensen fra en test CD/DVD? og igen, jeg ved ikke hvordan Kappaen lyder ved SS.
Der er utrolig stor forskel på den bas vi ønsker ved DVD/film, og den vi ønsker ved stereo, det ene er "big bang chock'et" og det andet den rene detaljerede bas. Jeg foretrækker ren lyd ved 90dB fremfor "thunder" ved 110 dB, men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg har endnu ikke hørt en sub der magter begge genre til et 13 tal, uanset pris, men jeg har heller ikke hørt alt endnu.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fremdeles interessert i at vide hvilken SVS det var som ikke oppviste samme linearitet som Kappaen?
Det er målt både med SPL meter og SPL program på PC. Du kan se en lignende måling her:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/svs-pb10-subwoofe r-10-2004.html
Der er både måling med og uden romstøtte.
Jeg ser ikke film ved spesielt høye volum, jeg tror det topper seg ved ca 95db for mitt vedkommende.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 04:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner
2 stk. PB10 300Watt'er. Jeg siger ikke de er dårlige, bare ikke noget for mig.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må helt ærlig si at jeg har litt vanskelig for å tro det, Jeg har set 10 talls forskjellige frekvensmålinger av PB10 og den strekker seg alltid langt ned under 20hz. Hvorfor den så oppfører seg annerledes hos deg enn i resten av verden har ikke jeg en fornuftig forklaring på? Eneste jeg kan komme på er at den som alltid var noen db høyere ved 20db enn i resten av frekvensområdet?
Som du sikker kan se av den frekvensmålingen i linken jeg sendte deg øker frekvenskurven fra ca 30hz og nedover. Dette er nødvendig hvis man skal fornemme de nedre frekvensene da øret ikke er følsomt for lave frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Frekvenskruver er ikke alt. Længden af dit rum bestemmer også hvor dybt bassen kan gå.
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at rommet skal ha en viss lengde for å gi plass til de dypeste frekvensene tror jeg tilhører kategorien urban myth. Jeg har sett flere frekvensmålinger foretatt i små rom, og også der kom man godt under 20hz.
Men at frekvenskurver ikke er alt er jeg helt med på. Det er kun en del av sannheten, men gir en rimelig god indikasjon på en subwoofers prestasjoner.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ManicMiner,
At nogle ikke kan høre frekvenser under 30Hz er jo hvad det er, jeg hører selv 20Hz ved -9dB og 25Hz ved -6dB. ift. 100Hz. Et datablad med frekvenskurve fortæller ikke hele historien, rummet har stor indflydelse. De målinger jeg refererer til er foretaget i MIN stue. I andre lokaler performer de måske anderledes, har ikke prøvet, men et er sikkert: de skal ikke afløses af andet foreløbig.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112: Jeg skulle ønske at du ville utdybe nærmere hvad du mener med at 2xPB10 spilte mindre linært enn 2xKappa.
Og jeg er da også glad for at høre at jeg ikke er den eneste PB10 eieren i Danmark
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Kunne bare ikke få dem til at både måle og lyde lige så godt som Kappaerne, især det sidste afgjorde mit valg,- med det udstyr jeg har. Med andet grej opnås måske helt andre resultater.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nøyaktig hva var det Kappa kunne bedre i henhold til målingene?
Og hvis eieren av de to PB10 vil gi en demo vil jeg svært gjerne høre de da jeg selv tenker på at købe en til.
|
| Til top |
|
| |