| Forfatter |
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror Andre mener korrugering, når han her skriver korrektion.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Andre skrev:
Hej Andre - tak for dit svar
Du han fjerne metaltrætheden ved at fjerne metallet fra midten af lederen.
Så går det da først helt galt! Med luft mellem de 2 bånd vil de dreje i magnetfeltet! Så kan man da tale om forvrængning.
En korrektion vil fjerne rasleriet fra et bånd uden bære folie.
Hvilken form for korrektion snakker du om? Er det en elektrisk korrektion?
Men kraftpåvirkningen , er vinkelret på magnetfeltet. Og et korrugeret er kun vinkelret på magnetfelt, nøjagtigt i top og bund på korrektionen.Det giver forvrægning.Derfor bruger jeg papir, da det dæmper godt.
Forstår hvad du mener, men er ikke enig. Der opstår en vektor kraft som ikke er vinkeltret på båndet, men da denne vinkel er meget lille, vil påvirkningen blive omsat til en bevægelse vinkelret på båndet. I forhold til de bevægelser vi taler om er båndet "stift". Det kan simpelthen ikke flytte sig på anden måde. Den evt. forvrængning du taler om, kan kun opstå hvis båndet er så kraftigt korrugeret at der ligger vandrette foldninger i magnetfeltet. I så tilfælde får vi en air motion transformer - og det er noget helt andet.
Iøvrigt taler den generelt høje følsomhed og lave målte forvrængning i gode båndhøjttalere imod din teori. Se f.eks. målingerne i det tyske Klang udn Ton. Her er det hver gang de dyre bånd, der har den laveste forvrængning.
Så tror jeg også, at man går for meget op i, at magnet feltet skal være helt jævnt. Da et lukket bånd med stort areal praktisk taget ikke bevæger sig. Det gør åpne bånd
Det gør åbne bånd heller ikke! Spiller jeg på mine bånd helt alene, står de helt stille selv ved høje lydtryk. Der deles ved ca. 1.800 Hz med et 2. ordens filter. Men hvis man så sætter bas/mellemtone til at spille (meget højt) bevæger de luften omkring højttaleren og det kan få båndet til at bevæge sig lidt. Samme fænomen har jeg observeret på andre højttalere med store magnetostater.
<>Principielt kan man jo også se på, at når et bånd har flere gange større areal end f.eks. en 1" dome (som ikke bevæger sig), hvorfor skulle båndet så gøre det? . MVH > |
|
|
|
|
|
Der hvor metalet fjernes fra midten,skal det erstates, af eks papir.Det er muligt at få papiret til at veje ca det samme som det fjernet materiale.
Et korugeret bånd er stift på tværs, det er det bestemt ikke på langs. så når du mener det kun kan bevæge sig frem, mener jeg ikke kan være korrekt.Jeg har set målinger der viser det modsatte af din påstand, må se om jeg kan finde dem igen.
Jeg taler om minimal bevægelighed, ved en delefrekvens på 600 hz første ordens.Og så tror jeg at når du ikke mener dit bånd bevæger sig , er det fordi du ser det forfra, kunne du se dit bånd lige fra siden, tror jeg du ville se noget andet.Et andet problem ved åbne bånd, som jeg naturligvis ikke har noget bevis for, er turbulens i kanten af båndet. Og at det ruller unaturligt hurtigt af nedaf.
MVH
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjælp søges fra bånd-eksperterne!
Der er to modeller der interesserer mig:
Fountek NeoCD2.0 (949,-/stk)
Fountek NeoPro5i (1499,-/stk)
Når man kigger på deres respektive kurver, ser det ud til at NeoCD2.0 har en mere linær frekvensgang op til ca. 20Khz end NeoPro5i, der har en pukkel ved 10KHz. Efter de 20KHz ser NeoPro5i dog pænest ud.
Hvor meget betyder denne forskel, for man kan vel klare 10KHz "problemet" på NeoPro5i'en med en korrektion?
Ellers har NeoPro5i ret imponerende specifikationer i forhold til NeoCD2.0 - Men hvor stor betydning har dette?
Det jeg egentlig vil ind til, er om NeoPro5i er merprisen værd (er den i det hele taget bedre?), eller om den giver korrektionsproblemer, der kan forringe lyden?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniels
Der er noget forskel på NeoCD2.0 og på NeoPro5i, bare arealet på båndet er over det dobbelte (9,6 mm2 mod 21,75 mm2). Dette betyder at NeoPro5i arbejder noget længere ned i frekvens, med saft og kraft.
NeoCD2.0 er en rigtig god diskant, som er virkeligt vellydende ingen tvivl om det, og finder man den rigtige bas/mellem enhed og kombinerer med NeoCD'en får man et velspillende system der kan deles allerede fra 2kHz.
Men tager du NeoPro5i får du selvfølgeligt mere, her kan du dele allerede fra 1,5kHz, dette giver flere muligheder for at vælge bas/mellem enhed, hvis man ønsker et rent 2-vejs system.

Billedet viser en NeoCD2.0 mod en NeoPro5i, og fysisk er der en del forskel.

Bare vægt forskellen er til at føle på NeoCD2.0 vejer 1,05kg, mens NeoPro5i vejer 3,05kg pr. stk.

Så jo, der en del forskel, da det reelt er 2 forskellige bånddiskanter.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da noget af en størrelsesforskel.
Det eneste der bekymre mig lidt ved NeoPro5i, er som sagt den pukkel ved 10KHz, men hvis man kan korrigere sig ud af det uden de store problemer, er valget klart til NeoPro5i's side.
Delefrekvensen betyder ikke det store, da den vil komme til at spille sammen med to Scan-Speak 15W i hver side, og de kan deles op til 4-5000Hz.
Hmm... Jeg må læse lidt videre på det. Men regner da at gå igang i næste måned - pengene skal jo også være til det (3000 for et sæt, er jo en pæn slat penge  )
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
kmcad Branchemedlem

Bruger siden: 31 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
egentlig troede jeg ikke man måtte lave skamløs reklame her, men nogen må åbenbart godt ;)
vi sælger også neo/fountek diskanter , kontakt os gerne ang. levering og priser ;)
mvh karsten madsen - www.cadaudio.dk
|
| Til top |
|
| |
Tubeman Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kmcad skrev:
hej.
egentlig troede jeg ikke man måtte lave skamløs reklame her, men nogen må åbenbart godt ;)
vi sælger også neo/fountek diskanter , kontakt os gerne ang. levering og priser ;)
mvh karsten madsen - www.cadaudio.dk
|
|
|
Hmm, jeg ser ikke Gorms indlæg som "skamløs reklame". Jeg startede tråden med nogle spørgsmål, og det er vel meget naturligt at Gorm som aktiv debattør og importør svarer. Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at købe dem hos ham.
Tubeman
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu ikke ment som reklame, mere som en service til de mennesker der i forvejen var interesseret i Fountek bånddiskanterne, og da jeg er importør/distributør for Danmark(Skandinavien) mente jeg at det var relevant at svare på spørgsmålene. En hver der er interesseret i Fountek's bånddiskanter vil på Fountek's hjemmeside aligevel se GM Sound som officiel distributør, intet fordækt i det.
Jeg tror da også Cadaudio må svare på relevante spørgsmål i forbindelse deres varer, uden det bliver betragtet som "skamløs reklame", jeg har i hvert tilfælde prøvet at være så saglig som muligt.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
"skamløs reklame" syntes jeg nu heller ikke det var, men jeg var så heller ikke klar over at CAD Audio havde Fountek på programmet.
Kan de stå mål med f.eks. Scan-Speak 9700 diskanterne, som ville være det, de skulle erstatte? Her tænker jeg mest på NeoPro5i modellen.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er vel mest om man er til domer eller til bånd. Jeg mener personligt at NeoCD'erne er en kanon god bånddiskant, men jeg er jo heller ikke den mest uvildige refference.
Tager man NeoPro5i, får du en virkeligt god diskant, som kan stå mål med mange andre rigtigt gode diskanter, om den kan stå mål med SS9700, vil jeg lade andre vurdere.
mvh
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Gorm
Forstår dig godt. Man skal passe på med at anbefale noget, man selv handler med, frem for andres produkter.
Derfor søger jeg også andres erfaringer, inden jeg tager den endelige beslutning.
Strækker pengene til det i næste måned, er planen at forsøge mig frem med de NeoPro5i.
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 02 August 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ventede ca 2½ måned på mine NeoPro5i men har ikke fortrudt ! De kan spille ingen tvivl om dette. Jeg har tidligere brugt ScanSpeak revelator 9900 og Vifas billige XT25 ringradiator begge diskanter spiller ok men men men så er der jo disse her bånd !
Fountekerne lød istarten noget væsende men det aftog hurtigt og det hele kom på plads med en lille justering på EQen.
Se og følg med på min site da systemet jo som sædvanligt stadig er undervejs ...
Mhn jeg vidste ikke at www.cadaudio.dk solgte disse, kan ikke finde dem på deres site, jeg handlede med www.gmsound.dk og deres priser er helt ok i GER koster de ca det dobbelte ! 
- Dion
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dion
Hvilke enheder har du brugt sammen med Fountek båndet, og ja disse NeoPro5i bånd kan et eller andet. 
Hvad er din hjemmeside adresse, så man kan følge med i hvad du finder på med disse hersens enheder.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
asger Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tryk på hans WWW knap
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm, det var jo smart 
Men projektet ser faktisk ret spændende ud.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal ikke være nogen hemmelighed at konstruktionen minder en del om Jan Nielsens fra HF http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantaliser%20finishe d.htm men det er vel det DIY audio også går ud på; at dele ud af sine erfaringer og ikke holde på kortene...
ScanSpeak 21W-8554 er efterhånden en gammel kending og står for tur næste gang. Men hvad skal man vælge ? Området den skal dække: 120hz - 1500hz og helst med en følsomhed på > 92dB og skal kunne holde til dipole system så det nytter ikke med de mange 6-7" . Peerless nye HDS exclusive serie ser spændende ud mangler blot noget følsomhed ! Har I nogen ideer ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dion
Hvor lav en delefrekvens har du delt NeoPro5i'en ved, og hvilken type filter ?
Har du dæmpet bånddiskanten, da den jo giver hele 102dB ud, og var det nødvendigt at bruge nogen form for korrektion til båndet i din konstruktion.
Hvordan er din oplevelse af lyden fra NeoPro5i'eren (jeg er selv ret glad for den )
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.. Jeg bruger dem gamle model Peerless 8",med modelnr.850490,91 db,de gør det bedre end man umiddelbart tror.. de spiller sammen med 2stk B&G båmdmell.toner(delt nedefter ved ca 650HZ,og opad ved ca,2700Hz) og 1 stk 1" B&G bånddiskant. Ledte længe,forsøgte med mange andre 8" først,men den virker for mig,og den er ikke så dyr,det handler DIY vel også lidt om
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kobler diskanterne således:
DCX2496: 1,21khz 24db L/R ”elektrisk” akustisk er det ca 1.4khz
EQ: DCX2496: 1khz, -5db Q=10 DEQ2496:10khz -2,5db 12,5khz +0,5db 16khz +2db 20khz +3,5db Følsomheden er nu lidt overvurderet fra Fountek ! For at de passer med mine SS 21W-8554 er forskellen 6 db ! og SS er opgivet til 90dB så 96dB er mere realistisk hvilket også bliver bekræftiget i "Klang+Ton" 4/5 som måler dem til ca 97dB i området 1500 - 12000 hz +- 1 dB heller ikke dårligt! 
I mit setup ville jeg nøddigt undvære Eq. Det giver lige de sidste kvaliteter fra enheden. Setupet er langt fra færdigt men vi nærmer os noget absolut brugbart.
|
| Til top |
|
| |