Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter teori (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Ja, din opfattelse af 2½-vejs princippet er helt korrekt, selv om jeg nu mener at "bas"enheden typisk vil spille højere op (100-200Hz) og rulle blødt af opefter.

Jeg kan ikke umiddlebart gennemskue dine filterværdier, men de her listede hensyn skal være i orden før du kan siges at være på rette vej:

1. Har du beregnet filterkomponentværdierne ud fra enhedernes nominelle impedans alene, altså talværdien 8 Ohm ,eller har du taget impedansens ulinære forløb med i filterberegninen?
  2. Har du taget højde for bafflestep?
  3. Har du taget enhedernes egenafrulning med i beregningen?
  4. Har du taget højde for tids/faseforskel mellem diskant og bas/mellemtone?

Du kan evt læse Mijus indlæg "Grundlæggende højttaler-DIY-principper" (som jeg ikke lige kan linke til - der er vist serverproblemer lige pt.)

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

1. Jeg har beregner ud fra nominelle impedans (altså 8 ohm)

2. Det må du forklare mig lidt mere om.

3. Har det nogen betydning? XT25 diskanten går linært ned til 1.5kHz og PL18 går linær op til ca. 3.5kHz. Hvis jeg så deler ved 2500Hz, vil enhedens egen afrundingen ikke været begyndt endnu, men har det nogen betydning?

4. Jeg har søgt lidt på det, men har ikke kunne finde ud af hvordan jeg skal beregne, eller se om der overhoved skal tages højde for det?

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

1. Jeg har beregner ud fra nominelle impedans (altså 8 ohm)

Da dit filter fungerer ved spændingsdeling vil enhedernes impedansforløb få afgørende indflydelse på den endelige frekvensgang. Eksempelvis  har XT25 et resonanspukkel på ca 17 Ohm v. 500 Hz faldende til ca. 3.5 Ohm ved 2,5 kHz. ewt betyder at filtret meget lille indflydelse har ved enheden resonasfrekvens og får større indflydelse (end ønsket) ved de nævnte 2,5 khz.

Bassernes impedans stiger med stigende frekvens og det "tager magten" fra filtret så det ikke skærer så stejlt som det forventes.

2. Det må du forklare mig lidt mere om.

Bafflesteppet (Googl evt. efter "baffle diffraction step") er en ca. 5 db forstærkning af det øvre frekvensområde som opstår fordi kabinettets forplade understøtter og forstærker frekvenser med bølgelænger der er små i forhold til forpladen dimensioner.

3. Har det nogen betydning? XT25 diskanten går linært ned til 1.5kHz og PL18 går linær op til ca. 3.5kHz. Hvis jeg så deler ved 2500Hz, vil enhedens egen afrundingen ikke været begyndt endnu, men har det nogen betydning?

Bestemt! Filtrets funktion skal jo være jævt glidende og kendt langt uden for delefrekvensen, ellers vil enhederne ikke summere korrekt pga. faseforskydninger og manglende niveausammehæng.

4. Jeg har søgt lidt på det, men har ikke kunne finde ud af hvordan jeg skal beregne, eller se om der overhoved skal tages højde for det?

Der er også noget af det sværeste at forudsige i en beregning. Derfor er målinger og simuleringer på basis af korrekte målinger næste den eneste vej at gå.

Mit råd er: Hvis du vil bygge noget der virker, så vælg en kendt og afprøvet konstruktion og tag udgangspunkt i den.

Alternativt kan du vælge at lære det på den sjove (hårde og dyre) måde og tage den lange vej fra simpel teori til det forgyldte Højttaler-DIY-diplom. Så kan du begynde med din konstruktion og arbejde videre med den til det fungerer, men der er lang vej endnu.

Det er ikke sagt for at tage modet fra dig, bare for ikke at du skal vente at din konstruktion fungerer som ønsket, som den står nu - og der er et enormt potentiale i såvel enheder som kabinet.

Jeg er selv begyndt på samme måde med Peerless, Coral-enheder og Audioscans Højttaler-selbyg-regnestok i hånden. Jeg var lykkelig over mine højttalere - men ret beset lød de ad H... til.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg ser nu, at der er en sugekreds til tweeteren. Den er vel til at udglatte impedanspuklen ved resonansfrekvensen? Så har du jo allerede gjort en del for at give filtret bedre betingelser.

I øvrigt vil jeg anbefale at læse Henrik Mortensens artikel "2. ordens filtre i praksis" i High Fidelity. Desværre husker jeg ikke årgang og nummer, men vi skal vist helt tilbage omkring 1994. Kan nogen hjælpe?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har beregnet et seriel notch filter som fjerner impedans puklen ved 530Hz som diskanten laver.

Er der nogen der ved hvem der måler og beregner delelfilter i Jylland?? Kender Troels, og har skrevet med ham.. Findes der andre??

Jeg har fået afvide at XT25 skulle være ekstremt nem at arbejde med, og det er begrændser hvor meget der skal rettes ud over impedans puklen, så jeg håber på at det kan give et fornuftigt resultat.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

Glem imp korrektion. Glem liniariteten du ser på d-s-t grafen. Få målt den igennem og du vil ikke kunne genkende den.

Sån her ser den ud i et lille kabinet, forskudt monteret UDEN FILTER.
xt25 uden filter

Her samme diskant, med beregnet LR 2ordens filter med imp korrektion (notch)
xt25 beregnet

Hvor pænt syntes i det er?

Her så mit filter, lavet på målinger. Den følger en BW 3ordens filter så man næsten ikke kan se target kurven.
xt25optimeret

Der kan i se hvor svært det er at beregne et filter til EN enhed. Tænk hvordan det går med summeringen af to enheder uden måleudstyr........

Altså, ALDRIG beregn et filter. Få din HT målt ud, og få lavet et filter der passer. Så kan man rette ind til smag og behag bagefter. Ellers famler man i blinde.

Troels tager 150kr pr måling. Jeg venter STADIG på mit eget Clio..

I KBH er der DAT og SpeakersCorner der kan lave Clio målinger. LSPcad eller Calsod kan så bruges til at simulere filter på de målinger.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Se der er problemet.. Kbh :)

Findes der kun Troels i Jylland?? Jeg håber at Troels kan tage tid til mig i løbet af sommeren, men nu får vi og se.

Mange tak for alle svarene.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja prøv ham, han er super flink. Mener også RCE-elektronik (posselt) kan lave målinger.

Hvis du har målingerne vil jeg gerne hjælpe med filter simuleringen.

Hygge

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes