|
1. Jeg har beregner ud fra nominelle impedans (altså 8 ohm)
Da dit filter fungerer ved spændingsdeling vil enhedernes impedansforløb få afgørende indflydelse på den endelige frekvensgang. Eksempelvis har XT25 et resonanspukkel på ca 17 Ohm v. 500 Hz faldende til ca. 3.5 Ohm ved 2,5 kHz. ewt betyder at filtret meget lille indflydelse har ved enheden resonasfrekvens og får større indflydelse (end ønsket) ved de nævnte 2,5 khz.
Bassernes impedans stiger med stigende frekvens og det "tager magten" fra filtret så det ikke skærer så stejlt som det forventes.
2. Det må du forklare mig lidt mere om.
Bafflesteppet (Googl evt. efter "baffle diffraction step") er en ca. 5 db forstærkning af det øvre frekvensområde som opstår fordi kabinettets forplade understøtter og forstærker frekvenser med bølgelænger der er små i forhold til forpladen dimensioner.
3. Har det nogen betydning? XT25 diskanten går linært ned til 1.5kHz og PL18 går linær op til ca. 3.5kHz. Hvis jeg så deler ved 2500Hz, vil enhedens egen afrundingen ikke været begyndt endnu, men har det nogen betydning?
Bestemt! Filtrets funktion skal jo være jævt glidende og kendt langt uden for delefrekvensen, ellers vil enhederne ikke summere korrekt pga. faseforskydninger og manglende niveausammehæng.
4. Jeg har søgt lidt på det, men har ikke kunne finde ud af hvordan jeg skal beregne, eller se om der overhoved skal tages højde for det?
Der er også noget af det sværeste at forudsige i en beregning. Derfor er målinger og simuleringer på basis af korrekte målinger næste den eneste vej at gå.
Mit råd er: Hvis du vil bygge noget der virker, så vælg en kendt og afprøvet konstruktion og tag udgangspunkt i den.
Alternativt kan du vælge at lære det på den sjove (hårde og dyre) måde og tage den lange vej fra simpel teori til det forgyldte Højttaler-DIY-diplom. Så kan du begynde med din konstruktion og arbejde videre med den til det fungerer, men der er lang vej endnu.
Det er ikke sagt for at tage modet fra dig, bare for ikke at du skal vente at din konstruktion fungerer som ønsket, som den står nu - og der er et enormt potentiale i såvel enheder som kabinet.
Jeg er selv begyndt på samme måde med Peerless, Coral-enheder og Audioscans Højttaler-selbyg-regnestok i hånden. Jeg var lykkelig over mine højttalere - men ret beset lød de ad H... til.
|