[
QUOTE=Vanderlay]
Jeg har også fået at vide hos flere forhandlere, at man ved bi-wiring helst skal bruge det samme sæt terminaler på forstærkeren, da der potentielt skulle kunne opstå en lille tidsforskel (eller var det fase?) i mellem A og B. Om det holder, vil jeg overlade til de teknisk begavede.
Jeg bruger nu bi-amping på mine højttalere med identiske forstærkere og kabler på henholdsvis bas og mellemtone/diskant. På mine højttalere - Monitor Audio GR20 - gjorde det en kæmpe forskel (langt større end når man går fra single wire til biwire). Bassen er meget mere stram og rækker dybere, samtidig med, at den nedre mellemtone har fået nyt liv.
[/QUOTE]
Man vil klart opleve en forbedring med biwiring! dette vil jeg ikke benægte, det er et faktum! ( så længe man anvender samme kabel type og kvalitet begge steder) grunden er et forøget tværsnit og en opdeling af signalet der giver hver enkelt kabel sektion støre overskud..
MEN! har du to sæt kabler til hver 1000 kr. i biwiring og har oplevet en stor forbedring ved at netop anskaffe sæt nr. 2 og biwire.. og så pludselig anskaffer ET singlewire kabel til 2000 kr. så vil du opleve en endnu støre forbedring i lyden.
Biwire du så med det til 2000 kr. ( 2 sæt. ialt 4000 kr.) vil du SELVFØLGELIG "høste" endnu bedre lyd igen herved!..
MEN! køber du atter ET singlewire til 4000 kr. vil lydforbedringen være endnu støre igen..
Osv... osv... osv...
Så SELVFØLGELIG! har du oplevet en klar og markant forbedring.
Så i PRINCIPPET er Biwiring dog altid det bedste, men i realiteten ikke før du har nået kvalitets "loftet" for de kabler du anvender.
Lad os sige du når eks. Valhalla kabl "stadiet" ( der for nogen er noget af det mest ultimative og dyreste!! ok! der er muligvis endnu dyre??? men bare for eks.)
Du har valg et mærke, dette fordi du syntes dette er det der for dig og i dit udstyr lyder bedst! og her det dyreste ( bedste) de så har i deres sortiment..
Dette kabel vil være bedre end noget andet BILLIGERE fra samme mærke, både i bi og single wiring.. her får man det ultimative og bedste kabel fra den givende producent..
BIWIRE man så med DETTE så vil det klart give en endnu bedre lyd.. og man har så herved nået (om man så kan sige?) loftet!....
Men så længe der er et kvalitets step op i singlewiring.. vil dette overgå biwiring med to ens lidt billigere kabler..
DOG!!! ingen regler uden undtagelser!
man kan nemelig være hældig at opleve at to sæt et nummer billigere kabler i biwiring, i lyd kvalitet matcher et nummer dyre i singlewiring!.. langt fra altid (tværtimod) men nogle gange.. og ofte kommer man ganske tæt på..
Så som jeg før har sagt, HAR! man et godt sæt kabler og ikke har råd til at ofre hvad et nr. dyre koster, men kun et magentil det man har.. så er dette dog altid en rigtig god ide.
I 2½ eller 3 vejs systemer hvor bassen køre for sig selv, og diskant og mid. for sig.. kan man dog godt opnå en forbedring ved at køre biwiring og med forskellig kvalitet ( indenfor samme mærke / fabrikat) har man et buget på 3000 kr. til kabler. kan man med fordel ofte købe for 2000 kr. kabel til diskant&mid. og for 1000 kr. til bas..
Bedste er dog at købe for alle 3000 kr. ET! super godt single wire og glæmme alt om biwiring et stykke tid!.. og så vente et halvt års tid eller hvor lang tid det nu tager?? og så spare op og købe for ydderligere 1000 - 1500 kr. "bas" kabel ( igen FRA SAMME FABRIKAT!/producent! men et nr. billigere eller to!)
Hvad man gør og skal? kommer jo nok meget an på hvad man allerede har, og ens buget mm....
Tommefinger regel er dog at et dobbelt så dyrt singlewire kabel er bedre en to sæt biwire af halvt så dyre kabler!........
Som sagt dette udfra MINE dyrt købte erfaringer.
mvh.