Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp ang Bi-wiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Hvis du syntes det lydder godt så er det det du vælger men slags-gas er det nu ikke det er snarere tvætimod anti-salgs gas der står jo netop "derfor har hificable IKKE ......osv."

Ja man kan nemlig altid kende de seriøse i branchen ved at de på 'saglig' vis sviner de andres produkter til

Iøvrigt er finder jeg det næsten tragi komisk at du skriver "elektronernes forskellige hastighed i forskellige materialler kan man ikke hører forskel på" så forsøg dig med et par højttaler kabler lavet i f.eks. træ og se om du ændrer mening, . Sølv og kobber har i dine ører åbenbart en enorm forskel i ledeevne

Bortset fra det er det jo netop forskellige materiallers forskellige lede egenskaber der giver højttaler kabler med forskellige egenskaber og en af de største variabler er hastighed VÅS og det giver næsten sig selv at det ikke er ønskeligt med forskelig signal hastighed til henholdsvis bas og diskant i samme højttaler. Det kræver da vist en blindtest

Sagens kerne er nok netop at du er hoppet på en gang salgs gas et andet sted og derfor, uden at have tænkt det igennem, tænker noget i retning af "sølv er godt til diskant, tykt kobber er godt til bas så blander vi det da bare og får et super kabel"

Hificable....ser temligt amatør agtigt ud i mine øjne.....'Vi loder selv kablerne' 'samtidigt opnås også en noget højere kvalitet end ved fabriksterminering' Yeah right hvad er det for noget pis at skrive...

Jo længere kabel træk der er tale om jo større betydning vil "ekkoeffekten" få  det er muligt at man ved kortere kabel træk ikke kan høre det men blot lader sig imponere at en god bas lyd fra det tykke bas kabbel, men ved længere tids lytning vil du blive ked af dit "ekko" kabel 

Mvh. Holmbye

Sikke en masse antagelser du gør dig om hvad jeg har af grej

Men ellers flot og saglig debat, hvor du helt klart går efter manden.

Hvis jeg skulle kommer med en enkelt antagelse så skulle du vel aldrig være involveret i hificable.... det ser fra min synsvinkel ud som om jeg ramte et ømt punkt.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Jeg har også fået at vide hos flere forhandlere, at man ved bi-wiring helst skal bruge det samme sæt terminaler på forstærkeren, da der potentielt skulle kunne opstå en lille tidsforskel (eller var det fase?) i mellem A og B. Om det holder, vil jeg overlade til de teknisk begavede.

Jeg bruger nu bi-amping på mine højttalere med identiske forstærkere og kabler på henholdsvis bas og mellemtone/diskant. På mine højttalere - Monitor Audio GR20 - gjorde det en kæmpe forskel (langt større end når man går fra single wire til biwire). Bassen er meget mere stram og rækker dybere, samtidig med, at den nedre mellemtone har fået nyt liv.

Jo jeg har også talt med 'sælgere' der har haft samme mening som dem du er rendt ind, men de er jo sælgere

Nogle af de skaldt 'tekniske' begavede mener at Bi-amp er  men dine ører har bevist det modsatte. Jeg mener nu også at bi/tri amp er at foretrække, hvis man har midlerne til det. Jeg har haft de bedste resultater med bi amp.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
Holmbye skrev:

Hvis du syntes det lydder godt så er det det du vælger men slags-gas er det nu ikke det er snarere tvætimod anti-salgs gas der står jo netop "derfor har hificable IKKE ......osv."

Ja man kan nemlig altid kende de seriøse i branchen ved at de på 'saglig' vis sviner de andres produkter til

Iøvrigt er finder jeg det næsten tragi komisk at du skriver "elektronernes forskellige hastighed i forskellige materialler kan man ikke hører forskel på" så forsøg dig med et par højttaler kabler lavet i f.eks. træ og se om du ændrer mening, . Sølv og kobber har i dine ører åbenbart en enorm forskel i ledeevne

Bortset fra det er det jo netop forskellige materiallers forskellige lede egenskaber der giver højttaler kabler med forskellige egenskaber og en af de største variabler er hastighed VÅS og det giver næsten sig selv at det ikke er ønskeligt med forskelig signal hastighed til henholdsvis bas og diskant i samme højttaler. Det kræver da vist en blindtest

Sagens kerne er nok netop at du er hoppet på en gang salgs gas et andet sted og derfor, uden at have tænkt det igennem, tænker noget i retning af "sølv er godt til diskant, tykt kobber er godt til bas så blander vi det da bare og får et super kabel"

Hificable....ser temligt amatør agtigt ud i mine øjne.....'Vi loder selv kablerne' 'samtidigt opnås også en noget højere kvalitet end ved fabriksterminering' Yeah right hvad er det for noget pis at skrive...

Jo længere kabel træk der er tale om jo større betydning vil "ekkoeffekten" få  det er muligt at man ved kortere kabel træk ikke kan høre det men blot lader sig imponere at en god bas lyd fra det tykke bas kabbel, men ved længere tids lytning vil du blive ked af dit "ekko" kabel 

Mvh. Holmbye

Sikke en masse antagelser du gør dig om hvad jeg har af grej

Men ellers flot og saglig debat, hvor du helt klart går efter manden.

Hvis jeg skulle kommer med en enkelt antagelse så skulle du vel aldrig være involveret i hificable.... det ser fra min synsvinkel ud som om jeg ramte et ømt punkt.

Hej Kedde

Sad lige og tænkte på det samme Ca. 14 indlæg fra Holmby og alle med anbefaling til hificabel, så kære Holmby jeg tror at du mangler at skrive Brancemedlem under dit brugernavn?

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Lige en opfordring før min egentlige besked:
Vil I ikke nok lade være med at angribe hinanden på den måde? Det gavner IKKE debatten og hjælper SLET ikke Brian med hans spørgsmål...

Med hensyn til det med biwiring:
Min ss-reciever, Marantz 8500, har en mulighed får at lave "Speaker C" udgangen om til en "ekstra" "Speaker A" udgang, og på den måde bruge den til Bi-amping (ifølge manualen) Dette giver en lille men dog mærkbar forskel i forhold til at køre biwire på en udgang... Det virker som om der er mere "power". Ved at mange SS-reciever kan noget lignende, men er i tvivl med hensyn til normale forstærkere.
Mit råd til dig er at prøve dig frem: Lyt til forskellene, lån kabel med hjem og husk for alt i verden den vigtigste regel: Hvis DU synes det lyder bedre, så er det bedre (tak til SA for det citat)
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Nej egentlig ikke, hvis Holmbye er troværdig bør han kunne svare på hvorfor alle hans indlæg gælder anbefaling om at købe hos en bestemt forhandle.

Jeg syntes det er underligt, så hvis han er branchemedlem vil jeg gerne vide det, jeg kunne også have rappoteret det men nu er redaktionen jo gjort opmærksom på det.

At det lige ender i denne tråd er en tilfældighed kunne ligesågodt have endt i en anden kabeltråd.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Vanderlay]

Jeg har også fået at vide hos flere forhandlere, at man ved bi-wiring helst skal bruge det samme sæt terminaler på forstærkeren, da der potentielt skulle kunne opstå en lille tidsforskel (eller var det fase?) i mellem A og B. Om det holder, vil jeg overlade til de teknisk begavede.

Jeg bruger nu bi-amping på mine højttalere med identiske forstærkere og kabler på henholdsvis bas og mellemtone/diskant. På mine højttalere - Monitor Audio GR20 - gjorde det en kæmpe forskel (langt større end når man går fra single wire til biwire). Bassen er meget mere stram og rækker dybere, samtidig med, at den nedre mellemtone har fået nyt liv.

[/QUOTE]

Man vil klart opleve en forbedring med biwiring! dette vil jeg ikke benægte, det er et faktum! ( så længe man anvender samme kabel type og kvalitet begge steder)  grunden er et forøget tværsnit og en opdeling af signalet der giver hver enkelt kabel sektion støre overskud..

MEN! har du to sæt kabler til hver 1000 kr. i biwiring og har oplevet en stor forbedring ved at netop anskaffe sæt nr. 2 og biwire..  og så pludselig anskaffer ET singlewire kabel til 2000 kr. så vil du opleve en endnu støre forbedring i lyden.

Biwire du så med det til 2000 kr. ( 2 sæt. ialt 4000 kr.) vil du SELVFØLGELIG "høste" endnu bedre lyd igen herved!..

MEN! køber du atter ET singlewire til 4000 kr. vil lydforbedringen være endnu støre igen..

Osv... osv... osv...

Så SELVFØLGELIG! har du oplevet en klar og markant forbedring.

Så i PRINCIPPET er Biwiring dog altid det bedste, men i realiteten ikke før du har nået kvalitets "loftet" for de kabler du anvender.

Lad os sige du når eks. Valhalla kabl "stadiet" ( der for nogen er noget af det mest ultimative og dyreste!! ok! der er muligvis endnu dyre??? men bare for eks.)

Du har valg et mærke, dette fordi du syntes dette er det der for dig og i dit udstyr lyder bedst! og her det dyreste ( bedste) de så har i deres sortiment..

Dette kabel vil være bedre end noget andet BILLIGERE fra samme mærke, både i bi og single wiring..  her får man det ultimative og bedste kabel fra den givende producent..

BIWIRE man så med DETTE så vil det klart give en endnu bedre lyd.. og man har så herved nået (om man så kan sige?) loftet!....

Men så længe der er et kvalitets step op i singlewiring.. vil dette overgå biwiring med to ens lidt billigere kabler..

DOG!!!  ingen regler uden undtagelser!  man kan nemelig være hældig at opleve at to sæt et nummer billigere kabler i biwiring, i lyd kvalitet matcher et nummer dyre i singlewiring!.. langt fra altid (tværtimod) men nogle gange.. og ofte kommer man ganske tæt på..

Så som jeg før har sagt, HAR! man et godt sæt kabler og ikke har råd til at ofre hvad et nr. dyre koster, men kun et magentil det man har.. så er dette dog altid en rigtig god ide.

I 2½ eller 3 vejs systemer hvor bassen køre for sig selv, og diskant og mid. for sig.. kan man dog godt opnå en forbedring ved at køre biwiring og med forskellig kvalitet ( indenfor samme mærke / fabrikat)  har man et buget på 3000 kr. til kabler. kan man med fordel ofte købe for 2000 kr. kabel til diskant&mid. og for 1000 kr. til bas..

Bedste er dog at købe for alle 3000 kr. ET! super godt single wire og glæmme alt om biwiring et stykke tid!.. og så vente et halvt års tid eller hvor lang tid det nu tager?? og så spare op og købe for ydderligere 1000 - 1500 kr.  "bas" kabel ( igen FRA SAMME FABRIKAT!/producent! men et nr. billigere eller to!)

Hvad man gør og skal? kommer jo nok meget an på hvad man allerede har, og ens buget mm....

Tommefinger regel er dog at et dobbelt så dyrt singlewire kabel er bedre en to sæt biwire af halvt så dyre kabler!........

Som sagt dette udfra MINE dyrt købte erfaringer.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes