Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Duelund-lyd..! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
bjørn skrev:

[. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje)

Der er faktisk 2 sæt, det andet befinder sig i Modifixs kælder, og er et bevis på denne herres manglende praktiske evner...

I øvrigt havde jeg besøg af en person, der også skriver på forumet... Er alle herindefra bare behagelige væsner?

ja da

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Frederik Carøe skrev:
bjørn skrev:

[. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje)

Der er faktisk 2 sæt, det andet befinder sig i Modifixs kælder, og er et bevis på denne herres manglende praktiske evner...

I øvrigt havde jeg besøg af en person, der også skriver på forumet... Er alle herindefra bare behagelige væsner?

ja da

De er faktisk ikke heeelt ens, og jow det af Hr. Gregersen demaskerede sæt (model Frederiks Fikse Fingre) har i et tidlige liv haft 2 eksterne ejere (udover Frederik og Duelund) uden dog at blive anvendt til sit formål. Kabinetterne har kortvarigt befundet sig bag i mit køretøj, været anvendt som bytteobjekt for et sæt specialfremstillede kobberchassier/svøb til et forstærkersæt der i dag befinder sig i en kælder på vej til Rødby. Henslæber nu sine sidste dage i en kælder på Frederiksberg.

Det i Hr. Gregersens kælder hengemte sæt har i nyere tid (ca. 10 år) stået som tomme kasser til omkring 2000/01 og derefter kun undtagelsesvis afgivet lyd til omgivelserne hvorimod ejeren i den nævnte periode dublerede når højttaleren tav.

Indrømmet, jeg har forsøgt at slettet de omtalte kasser fra min hukommelse.

Som højttalere er de at sammenligene med et mislykket kemisk forsøg

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

hvis noen lager denne høyttaleren med like fin finish som f.eks audiovector samt at den ikke blir for stor for dama så skal jeg ha en duelundht. :)

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg da også lige give mit besyv med. Jeg var tur forbi Frederik Carøe for at høre den omtalte højttaler i går, og det var en spændende eftermiddag må man sige. Fik hørt en masse musik jeg ikke havde hørt før, rigtigt fedt. Den der Saga cd kan jeg dog ikke finde noget sted, Frederik ?

Højttalerne lød rigtigt godt, meget frigjorte og med en masse luft mellem de enkelte instrumenter. De lød specielt godt i forhold til komponenterne som de spillede på, som bestemt ikke kostede spidsen af jetjager, og i forhold til lytterummet som er ekstremt ringe akustisks set, men det virkede som om at højtalerne næsten var ligeglade med dette faktum. Der er dog også et men, nemlig bassen, jeg ved ikke om jeg kan leve med den, der er nemlig ikke ret meget af den efter min mening, ihvertfald meget mindre end jeg har hørt før både i forhold til størrelsen, men også generelt. Jeg ved godt at DCA siger at den spiller netop den bas som er på pladen, men jeg er stadig ikke sikker på at det ikke ville irritere mig til dagligt.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper !

Grunden til at du er lidt i tvilv om basen i Duelunds højtaler er nok den at han gik efter den bas der er i den virklige verden prøv at se dette skema her.

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8644 billed er stort så det skulle kunne præntes ud, håber jeg.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Hej Jesper !

Grunden til at du er lidt i tvilv om basen i Duelunds højtaler er nok den at han gik efter den bas der er i den virklige verden prøv at se dette skema her.

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8644 billed er stort så det skulle kunne præntes ud, håber jeg.

Jesper har vel blot  fået en demonstartion af at det næsten aldrig er rummets skyld, og Frederiks stue er ikke god (beton/glas og lige lovlig nøgent akustisk set)

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Næ, Jesper har nu ganske ret.

Jeg havde været ude for et par nedsmeltninger i demonstrationssystemet og måtte lynhurtigt fremskaffe diverse nye apparater.

Den anvendte og tildels hjemmebyggede cd-afspiller viste sig ved en gennemmåling at begrænse ret alvorligt nedefter grundet en fejlkonstruktion.

Mine ører var blot for gennemdemonstrerede til, at jeg opfattede det.

Så jeg vil tilslutte mig Jespers udlægning, det fejlede intet op ad til, men den dybe ende manglede...

Errare Fredericum est...     

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
... Den der Saga cd kan jeg dog ikke finde noget sted, Frederik ?...

Du mener Jon Leifs Saga-Symfoni udgivet af BIS (BIS-CD-730), ikke?

http://www.jonleifs.is/english/sagasym.html 

For det har næppe været en studieteknikerinficeret indspilning af det canadiske stadion-rockband Saga, der har demonstreret de særlige kvaliteter i Duelunds konstruktion... Selv om brugen af såvel gating som basreflekshøjttalere til mixning og mastering sikkert var blevet afsløret.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Og Boye har sikkert ret: Saga, In Transit, A Brief Case - bliver nådesløst afsløret!

(men er ellers udemærket"musik")

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

FC: Det er jeg glad for at høre, så er det ikke mig der er basfanatiker. Jeg vil gerne høre sættet når du får din sædvanligt effektforstærker og cd afspiller hjem igen, for så begynder det vist at ligne noget ;-)

Boye: Ja tak, det er præcis den, den kunne jeg nemlig godt tænke mig at udforske lidt mere.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg var som Frederik antyder på besøg hos Herr. Carøe for en måneds penge siden, for at høre de meget omtalte Duelund Hifi4all højtalere. Vel ankommet i det hyggelige domicil, blev jeg udstyret med en fremragende og stærk kaffe. Da jeg komplimenterede mokkaens kraftige konsistens, blev jeg informeret om at havde Steen været vært var den blevet serveret på en tallerken, med tilhørende kniv og gaffel. Nuvel, folk der kan lide stærk sort mokka, kan man altid hygge sig sammen med...

En hurtig præsentation af dyret, det tilhørende hjemmebyggede kraftværk, en dejlig blød stol og mere kaffe. Så var vi klar til at gå igang. Og til min glæde lød budet fra Carøe, at den stod på vokal og akustisk musik ud fra en bred samling. Straks vi gik igang, kunne jeg godt høre at DETTE var noget andet, om det var godt eller skidt stod lidt uklart, men noget andet var det uden tvivl. Meget dynamisk, som om jeg kun har set kildevand på film og for første gang får det KYLET i fjæset.

Undervejs i de næsten 3 timer jeg havde til rådighed med Frederik, hans enorme gæstfrihed, musikglæde og så de to højttalere gik alt, alt for hurtigt. Jeg nåede at blive glad for dynamikken, REALISMEN, betaget af klarheden og oplevede ret hurtigt at abstrahere fra at koncentrere mig om hvornår diskant eller bas spillede, og hvor delefrekvensen mon befandt sig. Jeg begyndte istedet at gå på opdagelse i musikken, de forskellige elementer var frie i lydbilledet, og man kunne glædes over et kæmpe rum hvis det var på pladen. Kasselyden som jeg ofte har ærgret mig over på alt, alt for mange højttalere var væk, og istedet for en særlig lydfilosofi var der tale som den kendte Duelundske ærlighed, den spiller efter bedste evne kun det der er på pladen udfra de i naturen givne fysiske love. Ikke nogen særlig sound, bare musik! Man bliver bare hurtigt forvænt, og til sidst var det smertefuldt at skille sig fra disse fremragende højttalere.

Det fede var at Carøe ikke holder sig for fin til at tage en knapt så hardcore nut som mig i skole, ganske som Steen ville have gjort. HVAD er det der spiller nu, læg MÆRKE til dette slagtøj, HØR bassen. Derudover fik jeg lektier for undervejs, skulle høre hvorvidt den absolutte fase var som den skulle eller ej. Og ærlig som Frederik nu en gang er, så fik jeg at vide at jeg GODT NOK var grøn, eftersom jeg endnu ikke havde sukket til hele Roger Waters Amused to Death album. At dette så skyldtes en skrækkelig demo af SACD hos en stor forhandler på netop dette album, nåede jeg ikke så langt med. Den slags oprigtighed finder man kun hos folk der ærligt brænder for at formidle og bibringe glæde gennem musik, og det bibragte mig et indtryk af at Steen bestemt ikke havde taget hele sin ærlighed og magi med sig da han forlod os. Fremfor en salgssituation var der mere tale om bare at spille god, swingende og ind imellem anderledes musik. Men jeg er som de fleste brugere her på Hifi4all, jeg tørster efter at få udvidet min horisont. Så kan man altid nyde oplevelsen sammen, og bagefter ærligt sige om man bryder sig om det givne eller ej. Ærlighed om produktet, tilblivelsen og filosofien er det eneste interessante...!

Jeg nåede endda at blive skræmt fra vid ogs sans over et slagtøj var det vist. Første gang jeg er blevet bange for en højttaler, de fortjener alt mulig respekt. Men næste hold var på banen indenfor få minutter ganske fra Jydens land, tre timer var gået og jeg måtte hjem til mit eget anlæg.

Jeg tændte det elskede hjemmealter, stod og lyttede lidt. Hvorefter jeg hurtigt slukkede igen med en vred bevægelse, og undrede mig over hvorfor jeg dog havde været så letsindig at tage den tur ud til Carøe. En ting var at jeg nær var blevet forenet med Steen, idet en stor HT bus legede kylling med mig efter jeg havde parkeret min bil udenfor Frederiks residens. En anden ting var det faktum at jeg var blevet overbevist om, at DENNE lyd var lige mig

Det har indtil videre kostet mig en bestilling på et sæt Duelund Hifi4all, tilhørende højtalerkabler og signalkabler. Jeg får kablerne hjem i meget nær fremtid, hvilket jeg glæder mig meget til, ikke mindst at eksperimentere med dem hos migselv og intetanende lidelsesfæller. Højttalerne skal der kæles for, og de kommer hjem i min stue så snart de er færdige - noget jeg selvsagt ser frem til med glæde ;-)

Tilgiv mig min jublende glæde, jeg har bare fundet det jeg har ledt så længe. Andre har anderledes smag, og jeg håber at de en dag finder deres nirvana. Personligt er jeg bare dybt imponeret, og prisen er yderst rimelig for en helt håndbygget højttaler og tilhørende lindolie- sølv- og silkekabel, med mange små omhyggelige detaljer. Særligt når man som jeg er ret sikker på, at de bliver stående i min stue lang tid fremover. Det bliver resten af anlægget der skal opgraderes.

Tak for nu !

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Altid glad for at ens mokka bringer glæde :)

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Og Boye har sikkert ret: Saga, In Transit, A Brief Case - bliver nådesløst afsløret!

(men er ellers udemærket"musik")

Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.

ikke før man har hørt "A Brief Case" med 4 x 12 XLS''er i reflex, plus det løse , har man hørt det nummer rigtigt. sådan er det bare.

det er ligesom Toto, Africa, Live... det spiller ikke med et par køkken ht'er.

det kan ingen naturlov lave om på

de numre skal spilles for fuld havre, ellers er det spild af strøm

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

HVIS DER FINDES NOGEN I SØNDERJYLLAND MED DCA 2.0 HØJTTALEREN, VILLE JEG GERNE GIVE EN FLØDEKARAMEL, FOR AT FÅ LOV TIL AT KOMME OG LYTTE

DCA 2.0 ser ultralække ud. En gang for LÆNGE siden, hørte jeg en Duelund konstruktion og det ligger stadig stærkt i min hukommelse. Meget spændende

Den DCA 2.0. Ligger den ikke i 20-30.000,- for et sæt?? Sidder delefinteret på inder, eller ydersiden, by the way, og er bas/mellemtonen en 8"?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er ingen færdige DCA 2.0 i Sønderjylland, så vidt jeg ved. Endvidere, er 2.0'eren ikke tilgængelig længere i den oprindelige konfiguration, da vi har ændret en hel del på den indenfor det sidste stykke tid.

Da vi jo primært ernærer os ved stumpesalg, er højttalerne også en ren ordrefremstillingsvare. Jeg får dog snart et fast sæt stående.

Frederik Carøe

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Hej

Der er ingen færdige DCA 2.0 i Sønderjylland, så vidt jeg ved. Endvidere, er 2.0'eren ikke tilgængelig længere i den oprindelige konfiguration, da vi har ændret en hel del på den indenfor det sidste stykke tid.

Da vi jo primært ernærer os ved stumpesalg, er højttalerne også en ren ordrefremstillingsvare. Jeg får dog snart et fast sæt stående.

Hvad er de fysiske mål på en højttaler som DCA 2.0?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

hmm, sådan lige hurtigt:

120 høj 28 bred 45 dyb.

Cirka...

Frederik Carøe

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Har lige været inde på www.duelund.dk og undrer mig over at teksten er på engelsk... Kunne man ikke have begge dele?

Men ellers er siden rigtig flot

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
Du mener vel http://www.duelundaudio.com ?

Eller måske nærmere http://www.steenduelund.dk/

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes