Her er en lille opsummering og nogle råd vedrørende emnet biwiring.
1. Biwiring er aldeles unødigt eks. og især til mindre to vejs højtalere, hvor der er en opdeling mellem diskanten og så bas/mellemtone.
Det er som regel til mere skade end gavn! ISÆR! hvis man ikke anvender samme kabler begge steder. ( dette er bare stort FY!!
)
Eneste fordel der her KAN være, er måske hvis man allerede har noget ganske fornuftigt højtaler kabel, og ønsker en forbedring af lyden på et tidspunkt på dette område MEN! ikke har penge til noget dobbelt så dyrt eller mere til at afløse dette.
Her kan man så med fordel anskaffe en længde endnu af det man allerede har, og herved få en om ikke enorm forbedring så alligevel en lille en der her faktisk er pengene værd.
EKS. : Du har noget godt kabel til 1000 kr. for 2 x 3m. som du har haft et stykke tid, du ønsker dog en forbedring men har ikke 2000 kr. eller mere til noget nyt, her kan du så med fordel anskaffe en længde endnu til 1000 kr. ( som måske så alligevel er lidt mere overkomeligt??) og opnå en næsten lige så stor forbedring som du vil med et nyt singlewire kabel til 2000 kr. for 2 x 3 m.
Men du får generelt ikke en støre forbedring med biwire med to sæt kabel til 2 x 1000 kr. ialt de 2000 kr, end du får fra 2x 3m. til 2000kr.
Ofte vil du faktisk få BEDRE lyd fra det ene ( single wire) sæt til 2000kr.
Så et sæt (singlewire) til 2000 kr. giver 9 ud af 10 gange bedre lyd end to sæt (biwire) til hver 1000 kr. og samlet de 2000 kr.
2. Der hvor biwiring kan være en fordel og faktisk et MUST! er ved biamping.
Her gælder en gylden regel, SAMME! kabel begge steder, hvis der deles mellem diskant og bas/mid.
Biamping er en fordel hvis man har mindre kraftige effekttrin, eks. rør eller små gode KlA. trin, her kan eks. 50W. på diskanten og 50W. på bas /mid. give RIGTIG! meget i forhold til kun samlet 50W. på begge dele.. ( selv på en lille to vejs højtaler) her opnås som regel bedre styr over tingene, mere kontrol i bassen, og generelt et mere precist lydbillede.
På 2½ og 3 vejs systemer der deler mellem Diskant/mid. og bas. er det ALTID en fordel med en ekstra forstærker på bassen, som er det der "sluger" mest og kan faktisk være en belastning der "stjæler" fra toppen, så enten to ens effekttrin eller nogle gange en lidt kraftigere forstærker på bassen kan her være en fordel!
Igen bedste er SAMME! kabel til begge steder!
Dog kan man slippe afsted ved at "spare" lidt eller eksperimentere lidt, hvis der deles UNDER! 200 Hz.
Her kan man finde et kabel der har stort tværsnit og samtidigt er rigtig godt til netop bas, dette uden hensyntagen til hvordan det ellers opføre sig opefter.
Dog vil jeg advare mod at spare for meget eller afvige for meget fra det man anvender til diaksnt / mid. bedst er at anvende samme fabrikat og her igennem filosofi begge steder, men måske en lidt "billigere" version fra samme mærke / firma som det man anvendet til "top", herved sikres at de generelle grundliggende principper mm. ikke afviger for meget ( som regel)
Eks. ( som jeg selv har gjort) Taralabs RSC. Decade gen2. til diskant/mellemtone, og noget Taralabs RSC. Prime 500 til bas.
Begge kabler er opbygget stort set af samme kobber og RSC ledere mm. og afviger ikke så voldsomt lyd filosofi mæssigt og elektrisk mm.
Der er adskillige tusinde kr. til forskel på de to kabler, men dette er ikke hørbart i bassen under de 200 hz.
Jeg har dog forsøgt med helt andet mærke og endda i samme prisleje som det til diskant/top, her var der forskelle og homogenitets problemer! mens når begge var Taralabs RSC. var overgangen ikke hørbar og homogeniteten som den skulle være.
MEN! deles over de 200 hz. vil jeg kraftig anbefale at man anvender samme kabel, både pris mæssigt, type og fabrikat!..
Anvender man IKKE bi amping ser jeg dog absolut ingen grund til at køre biwiring.
Er valget mellem biwiring med eks. ( for at bruge noget jeg kender godt til ) Taralabs Air 3 eller single wiring med Air 2 eller endda 1. vil singlewire give det bedste resultat!
3. To sæt singlewire kabler til biwiring lyder som regel bedre end de deciderede biwire kabler hvor der er samlet 4 leder i et kabel, og besparelsen ved det deciderede biwire kabel over to sær single wire er som oftest minimal, og ikke det værd!!
Jeg har selv prøvet blandt andet med 2 sæt Taralabs RSC Prime 500 kabel vs. et biwire sæt RSC Prime 1000 ( der er et biwire kabel med 4 ledere i samme kabel, og identiske ledere som i Prime 500) her var der markant bedre lyd fra det dobbelte singlewire sæt!
Hvorfor så det? tjaaa... her er der sikkert en masse vidnskablige forklaringer med indbyrdes påvirkning og påvirkning mm...?? så her kan man så konkludere at der må være en del afskærmning mm. der er mere effektivt og har en og anden posetiv indflydelse ved de to seperate kabel længder end i det samlede?? altså at det bare er bedre at dele HELT op! på samme måde som mono effekt trin kan lyde bedre end et alm. dual mono trin.. ( dog ik altid!! men oftset!)
Så står valget mellem et biwire kabel eller to identiske single wire af samme type / fabrikat! vælg den seperate løsning! også selv om den måske er en smule dyre!.. HER er lidt at hente.. ( hvis man absolut SKAL! biwire??)
4. Biwire bøjler på højtal terminalerne er skod!
væk med dem!!!!
og skær en stump af dine ht. kabler ( hvis de da ik er færdig terminerede ab. fabrik?) og anvend dette. hvis de ER færdig terminerede, er det jo ik nogen ide at skære af dem
så her anbefaler jeg at man anskaffer noget der ligner så meget som muligt, bar det er god kvalitets højtaler kabel stump!
Faktisk er ganske alm. solid core NKT. instalations kabel på mellem 1,5 og 2mm. BEDRE! end de forgyldte messing bøjler der oftest sidder.
Dette kan købes for under en flad 10`r for de stumper/længder nødvendigt at anvenmde her, det er markant bedre end messing bøjlerne!!!
Så mit "overall" råd er DROP! biwiring, med mindre du skal bi ampe eller køre aktiv!..
Brug alle pengene på ET! godt single wire kabel! det giver meget mere vellyd end to længder halvt så dyrt kabel.
Dette er så jo dog kun MIT! råd baseret på MINE (dyrt købte erfaringer), andre har måske nok andre erfaringer ?? hvad ved jeg!?.. så tage det for det.. og ik andet... 
mvh.