Emne: Duelund modstand ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
|
STOP STOP STOP:
Jeg vil bare have lidt hjælp angående Duelund modstandende og så går i sådan amok. I er vist lidt ”OFF TOPIC” vil jeg mene. Hvis i vil skyde mundbæ efter hinanden, kan i så ikke starte en ny tråd. Den kunne evt. hedde "Mundbæ".
Hvis i hver i sær lige gider at gå ind og slette jeres ikke særlig relaterede indlæg, så kan det være jeg kan få lidt hjælp til indkøb og montering af disse modstande.
klitgt: Jeg syntes det lyder spændende og er stadig frisk på at prøve, men jeg skal somsagt have lidt hjælp til at finde ud af hvilken slags modstand jeg skal købe. Og hvad det er for nogle jeg skal erstatte.
Takker og håber så fortsat på noget hjælp!
|
|
|
Dæmpemodstande i serie med signalet. Den uhumske værdi skal selvfølgelig være uændret.
Hvis dit filter er monteret på print skal du være klar over at grafit-modstandene er en god del længere en de velkendte trådviklede effektmodstande.
Da det er en "prøve" starter du med den modstand der formentlig sidder i serie med diskantenheden.
Dem med dårlig smag må godt gå til vasken nu
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
At skifte til bedre modstande kan gå helt galt for lydbilledet, i de fleste tilfæle bliver diskanten mere levende forhold til resten, det skulle gerne hænge sammen med resten af systemet, det samme kan ske når man skifter kondensator til bedre modeller kabler kan også gøre det men i nogle tilfæle kan det blive bedre.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
|
Hej !
At skifte til bedre modstande kan gå helt galt for lydbilledet, i de fleste tilfæle bliver diskanten mere levende forhold til resten, det skulle gerne hænge sammen med resten af systemet, det samme kan ske når man skifter kondensator til bedre modeller kabler kan også gøre det men i nogle tilfæle kan det blive bedre.
|
|
|
det lyder som en lidt underlig argumentation, men som desvære nok kan være tillfældet.
med skift til en bedre modstand, f.eks en Duelund, kan måske fører til at den del lyder bedre, men det er altså mere restens problem, end modstanden og tewweterens 
men hvis det lyder helt forfærdeligt, kan man vel levere den tilbage. men det skulle godt nok undre mig 
har du prøvet, det at en modstands udskiftning, væltede det hele ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Maj 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Hej !
|
|
|
det lyder som en lidt underlig argumentation, men som desvære nok kan være tillfældet. Et delefilter vor man har valt de komponenter de mener der skal bruges er gjort med omhu så der for skal man passe på med bare at udskifte, men det kan godt gå godt.
med skift til en bedre modstand, f.eks en Duelund, kan måske fører til at den del lyder bedre, men det er altså mere restens problem, end modstanden og tewweterens Vis der sider en modstand på 2,2om er det ikke ensbetydning med den nye bedre modstand også skal være på 2,2om men på 2,7 eller 3,3 fordig den nye bedre modstand er mere åben en den gamle, håber i forstår.
men hvis det lyder helt forfærdeligt, kan man vel levere den tilbage. men det skulle godt nok undre mig 
har du prøvet, det at en modstands udskiftning, væltede det hele ? JA især på færdige højttaler, diskanten stikker af forhold til resten. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
zico skrev:
Jamen så må jeg se om jeg kan få en til at hjælpe mig med det :-), for jeg har også en metalliskhed (ret meget synes jeg) så det kan være det hjælper på det.
Hvordan finder jeg ud af hvilke modstande jeg skal bruge? og hvordan finder jeg ud af hvilke jeg skal udskifte?
Takker
|
|
|
"Ret meget metalliskhed" skulle du angribe et andet sted, synes jeg. Det er sikkert et problem et andet sted i dit system end i en modstand i delefilteret. Med mindre du har flere elendige modstande i serie med diskantenheden i dine højttalere, men det er der næppe. I mit tilfælde var der en lille bitte smule for meget metallyd eller "friskhed" over bækkener, triangler o. lign. metalinstrumenter, som jeg formodede kunne skyldes den eneste modstand, der findes i mit filter, i serie med diskantenheden. Og som sagt, det hjalp at får en Duelund modstand i i stedet.
Det skal dertil siges, at der også i forvejen var udskiftet kondensatorer fra polyester til papir i olie. Også polypropylenfilm induktionsfri har været i og skal forsøges igen, kan ikke rigtig blive klog på hvilke af disse 2 typer, jeg foretrækker. Hvem ved, måske bliver det også her til Duelund "rugbrød", hvis jeg mener de kan retfærdiggøres af prisen.
Ikke for at være højrø***, men nu skal man heller ikke sætte nye komponenter i sit anlæg, hvis ikke det kan afsløre forskellen mellem gode og mindre gode komponenter. Foran højttalerne sidder der jo en effektforstærker, foran denne måske en forforstærker og så en cd-spille eller anden signalkilde, og det hele er forbundet med kabler. Er der en chance for at dit "metal" kommer fra et eller andet sted her?
mvh
|
| Til top |
|
| |
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min egen tanke har i noget tid været, at det nok var et andet sted jeg skulle opgradere eller udskifte. Min plan er at få en anden effektforstærker til mine fronthøjttalere, for den nuværende 5 kanals Rotel effektblok, er nok ikke det bedste. Jeg syntes efterhånden også at Rotel har en noget lys måske lidt metalliskhed i sin klang. Jeg er begyndt at lytte meget stereo og begynder så efterhånden også at blive lidt kræsen og krævende. Jeg har dog i mange år altid holdt mig til Rotel og B&W da jeg syntes det er en rigtig godt kobling. Men tror nu det er tid til at prøve noget andet, så jeg overe vejere noget Musical fidelity, Nakamichi eller Acurus.
Man udvikler vel også sine øre med tiden.
Takker for din tid.
__________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Hej !
|
|
|
det lyder som en lidt underlig argumentation, men som desvære nok kan være tillfældet. Et delefilter vor man har valt de komponenter de mener der skal bruges er gjort med omhu så der for skal man passe på med bare at udskifte, men det kan godt gå godt.
med skift til en bedre modstand, f.eks en Duelund, kan måske fører til at den del lyder bedre, men det er altså mere restens problem, end modstanden og tewweterens Vis der sider en modstand på 2,2om er det ikke ensbetydning med den nye bedre modstand også skal være på 2,2om men på 2,7 eller 3,3 fordig den nye bedre modstand er mere åben en den gamle, håber i forstår.
Selvfølgelig skal den have samme værdi som den modstand den afløser. Det er ikke meningen at der skal ændres på hverken niveau, afrulning eller delefrekvens
Det absolut eneste der skal ændres er modstanstypen, hvis det da er modstandens lydlige kvaliteter der skal afprøves.
har du prøvet, det at en modstands udskiftning, væltede det hele ? JA især på færdige højttaler, diskanten stikker af forhold til resten. |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|