| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
R.P. skrev:
|
Det som jeg undre mig over er jo at tråden har jo ingen eftergivenlighed hvis den er stram, og eftergivenligheden entrer sig jo også efter hvor meget enheden skal bevæge sig(det gør den jo selfølgelig også med almindelig spider).
Hvis ikke tråden er bare lidt stram kan den da ikke styre svingspolen særlig godt.
|
|
|
Tråden skal kun "strække" sig minimalt, derfor kan den stadig styre membranen rimeligt godt samtidig med at der er høj eftergivenhed.
f.eks. hvis tråden er 12cm og membranvandringen skal være +-1cm, skal tråden ca. være i stand til at strække sig med: kvadratrod( 12^2 + 1^2 ) - 12 = 0,42mm.
|
|
|
tak
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Så vidt jeg har forstået det, er det svingspolen der begrænser den øvre båndbredde, ikke de mekaniske dele. Eller tager jeg fejl?
Begrænsningen ligger først og fremmest i den bevægelige masse og svingspolens kobling til membranen. Den sidste disciplin klarer megen få købeenheder
Jeg syntes ideen om at lave sit eget er rigtig fedt, og kunne sikkert være sjovt at lave en weekend hvor folk kunne prøve det. Jeg går også lidt med en halv drøm om at lave min egen enhed..... . Mangler bare den anden halvdel.  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har bare fået afvide, at accellerations faktor ikke har en dyt at sige med båndbredde. Der er Svingspolens Le der afgør det. Der har været en kæmpe diskution i usa omkring det emne, men det så ud som om de fik ret. Det er jo også en spole vi bruger til at lave en lavpas filter med, ik? 
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
3DX skrev:
|
dav,
jeg har ikke besluttet mig for noget som helst 
men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.
hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.
|
|
|
Og fluks hænger du dig i noget makværk fra en Norsk hjemmebrænder !
|
|
|
ik' det mindste.
men det var et link til en som havde gjort det omtalte.
har du et bedre ? med bedre resultet osv ?
jeg er ikke i tvivl om det virker, men vi mangler lidt data og målinger  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
3DX skrev:
|
men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.
|
|
|
Fs faldt fra 29 til 21 hz samtidig med at vægten blev lavere.
Fordelen ved trådophæng er vel først og fremmest at det bliver luftens eftergivenhed i det lukkede kabinet der styrer enheden ? og ikke spideren som vel ofte ikke er lige så lineæer.
|
|
|
hvis det er den største fordel, kan spideren da bare laves meget blød. og ikke progresiv. det er bare at specificere den sådan, så for man den sådan. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ikke så klog men jeg forstår ikke.
at "i" ikke viser den perfekte enhed (målinger osv) med tråd ophæng. viser hvor meget bedre den bliver med tråde istedet for en spider.
viser målinger på en hel ht'er med trådophængt woofer, vaseline behandlet tweeter osv osv.
så vil al' diskution jo stoppe.
jeg er sikker på det virker, eller næsten , og teorier er jo i orden. men vi mangler lidt grafer og målinger der beviser det.
jeg forstår det bare ikke! alle ander driver byggere og ht'er byggere har da grafer og målinger til at underbygge deres produkter. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
En god debat der er her har selv været inde og skære lidt i den lille højttaler jeg har og på mange andre, den forbedreing jeg kan fornemme er at den enhed bliver mere levende og hurtiger der er ikke under tryk inde bag ved ( styret ) spidren og en klare mellemtone og enheden kan spille højjer oppe, da jeg gjorde på denne lille højttaler måtte jeg lige sætte en støre spole in og fin justere forfra igen men det blev bedre mere dynamisk hurtiger bas fornemer at den kunne gå lidt længer ned i bassen.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav,
er det ikke den lille Seas 17 et eller andet ?
fed lille driver, har selv brugt den en del.
men hvis det blot er eftergiveheden på spideren, så kan de jo bare laves sådan.
Andre har en gang fortalt mig at trådene også er for at modvirker spideren der spiller ude af fase med membranen. fair nok. men så kom dog med en måling der viser at det er et problem. en før og efter om man så må sige. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Dav,
er det ikke den lille Seas 17 et eller andet ? Nej det er en Seas p14rcy bas/mellemtone.
Andre har en gang fortalt mig at trådene også er for at modvirker spideren der spiller ude af fase med membranen. fair nok. men så kom dog med en måling der viser at det er et problem. en før og efter om man så må sige. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Dav,
er det ikke den lille Seas 17 et eller andet ?
Andre har en gang fortalt mig at trådene også er for at modvirker spideren der spiller ude af fase med membranen. fair nok. men så kom dog med en måling der viser at det er et problem. en før og efter om man så må sige.
|
|
|
3DX her er et link til en måling af en enheden UDEN membran.Jeg mener tydeligt den viser at en spider er noget skidt.Gå ind under articles og ned til radial loudspeaker
http://www.decware.com/newsite/mainmenu.htm
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre
er den ikke med dobbelt spider? den er jeg ikke sikker på opfører sig som det du ønsker at bevise. den øverste må virke som en blød membran, og om det er den du ser, eller den der må fungere som spider, -er lidt svært at se/ vurderer.
desuden måler den da meget fornuftigt med cone på. meget bredbåndet 
så man kan altså ikke se på målingen at 2 x spidere er helt håbløst. i dette tilfælde måtte alle deres unoder vel ellers være x 2  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var på et tidspunkt i kontakt med en fra København, der havde nogle ret sjældne amerikanske 15" enheder til salg. De var med trådophæng fra fabrikantens side. Men jeg kan ikke huske mærket. Er der nogen her der kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Andre
er den ikke med dobbelt spider? den er jeg ikke sikker på opfører sig som det du ønsker at bevise. den øverste må virke som en blød membran, og om det er den du ser, eller den der må fungere som spider, -er lidt svært at se/ vurderer.
så man kan altså ikke se på målingen at 2 x spidere er helt håbløst. i dette tilfælde måtte alle deres unoder vel ellers være x 2 
|
|
|
Jo den færdige enhed har naturligvis membran .Her viser jeg dig at det er et faktum at spideren spiller med, er det ønskeligt næppe vel.Og så vil jeg komme med en påstand, du har jo besluttet dig for det ikke duer.For du ved jo godt, at skulle du indrømme, at det duer har du jo et problem.Hvorfor har de højtallere du sælger det ikke .Og jeg gentager gerne hvis du virkeligt er interreseret, hvorfor laver du så ikke bare et forsøg.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
|
Andre
så man kan altså ikke se på målingen at 2 x spidere er helt håbløst. i dette tilfælde måtte alle deres unoder vel ellers være x 2 
|
|
|
Jo den færdige enhed har naturligvis membran .Her viser jeg dig at det er et faktum at spideren spiller med, er det ønskeligt næppe vel.Og så vil jeg komme med en påstand, du har jo besluttet dig for det ikke duer.For du ved jo godt, at skulle du indrømme, at det duer har du jo et problem.Hvorfor har de højtallere du sælger det ikke .Og jeg gentager gerne hvis du virkeligt er interreseret, hvorfor laver du så ikke bare et forsøg.
MVH
|
|
|
jeg tro nu mere det er den øverste spider, en ret dårlig membran, du ser på de målinger end, end det du ønsker at bevise.
men vis mig nu en før og efter måling med trådophæng. som er noget mere overbevisende end den der seas bandit.
så er jeg det første til at prøve det. jeg har da en del drivere jeg kunne prøve det på. så det er ikke der skoen trykker. men mere om det er det værd, vs. alt det andet der skal prøves.
også en gang til JEG HAR IKKE BESTEMT MIG... men mangler blot lidt mere end påstand om det er det bedste. Hell det kan alle sgu komme og sig om alt mellem himmel og jord.
og det har intet at gøre med om jeg sælger det ene eller andet 
vis mig nu bare de data og målinger, så har vi lidt mere at tale om  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
|
|
|
Problemet er nok nærmere at en spider med så stor eftergivenhed ikke kan laves så den får en fornuftig virkning.
Problemet med at spideren spiller i modfase ved bestemte frekvenser virker meget logisk. Det forekommer ganske sikkert også ved trådophæng, her er massen bare så meget lavere at det får minimal indflydelse.
Men som 3DX siger så ville det være rart med nogle bekrætigende målinger. Jeg har ikke haft muligheden, fordi mine enheder aldrig har haft en spider.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
Problemet er nok nærmere at en spider med så stor eftergivenhed ikke kan laves så den får en fornuftig virkning.
man kan nu lave dem deres mekanisk indflydelse er meget meget lille. og stadigvæk gøre det der er meningen med dem.
Problemet med at spideren spiller i modfase ved bestemte frekvenser virker meget logisk. Det forekommer ganske sikkert også ved trådophæng, her er massen bare så meget lavere at det får minimal indflydelse.
den tanke kan jeg nemt følge med A. kan men se/hører/måle det på en alm. enhed. B. hvor er målingen/ data osv på at tweaket virker på en med tårdophængning ?
Men som 3DX siger så ville det være rart med nogle bekrætigende målinger. Jeg har ikke haft muligheden, fordi mine enheder aldrig har haft en spider..
nej så bliver det lidt svært 
|
|
|
ja den/de målinger og data, kunne hjælpe en del  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
|
dav,
jeg har ikke besluttet mig for noget som helst 
hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.
|
|
|
Og fluks hænger du dig i noget makværk fra en Norsk hjemmebrænder !
|
|
|
ik' det mindste.
men det var et link til en som havde gjort det omtalte.
Jeg skal huske at sparke André over skinnebenet, men han har næppe vist linket som en anbefaling
har du et bedre ? med bedre resultet osv ?
jeg er ikke i tvivl om det virker, men vi mangler lidt data og målinger 
|
|
|
Nu er den omhandlede danske metode en "Duelund opfindelse" og samme Duelund nåede som bekendt at starte et firma sammen med bl.a. Frederik Carøe. Du kan jo spørge F.C. om du f.eks kan få en måling på den 8" der sidder i HiFi4all højttaleren før/efter ombygning.
Duelund har publiceret trådophænget helt tilbage i 70'erne og det er således ikke bundet af patenter eller lignende.
Jeg kan ikke hjælpe dig da jeg gennem alle årene har anvendt Duelunds måleudstyr.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
Men som 3DX siger så ville det være rart med nogle bekrætigende målinger. Jeg har ikke haft muligheden, fordi mine enheder aldrig har haft en spider..
|
|
|
M.h.t. bløde spidere så er det vel bare at bestille 2 stk 10" og 2 stk 8" med pap eller kevlarbembran, skumbølge og en fo på under 15 Hz (Scan Speak) eller er det ?
I rigtig gamle dage kunne 4208 (10") fås i en specialudgave med en fo på lige under 20Hz (blødeste spider på lager)
En tilstrækkelig blød spider vil p.g.a. udformningen have tiltagende svært ved at holde svingspolen centreret i magnetgabet
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
ja den/de målinger og data, kunne hjælpe en del 
|
|
|
Det er ikke sikkert at man tydeligt kan se det ud fra en forvrængnings måling, jeg ville forestille mig at det nemmest ses ved vandfaldsplot.
Men det kan også være at effekten ikke nemt er målbar, men hørbar . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Jeg har bare fået afvide, at accellerations faktor ikke har en dyt at sige med båndbredde. Der er Svingspolens Le der afgør det. Der har været en kæmpe diskution i usa omkring det emne, men det så ud som om de fik ret. Det er jo også en spole vi bruger til at lave en lavpas filter med, ik? 
|
|
|
Nu skal svingspolens induktion jo ikke have hele skylden
eks. fra scan speak
25W8561/62 spole induktion 0,12mH
18W8542   ;   ;   ;0.10mH
D3806 (38mm dome) & nbsp;0,13mH
D29/9000+9300   ;   ; 0,09mH
Selvfølgelig forsøger ingen ! at lave en fuldtoneenhed med en lang 4 lags svingspole Fuldtoneenheder fremviser af samme årsag sjældent lang slaglængde. En pudsig lille fuldtone som Monacor SPH60X har en induktion på 0.4mH, men viklehøjde/slaklængde oplyses ikke.
En ægte fuldtone i 6½ eller 8 er absolut inden for mulihederne (enkeltmembran) Forudsætningen er dog en perfekt kobling mellem svingspole og membran. &nbs p; &nbs p;
|
| Til top |
|
| |