Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: trådophæng istedet for spider (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Jeg var på et tidspunkt i kontakt med en fra København, der havde nogle ret sjældne amerikanske 15" enheder til salg. De var med trådophæng fra fabrikantens side. Men jeg kan ikke huske mærket. Er der nogen her der kan hjælpe?

Nye papirmembraner ?

Alnicomagnet ?

Københavneren hed noget med N ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

dav,

jeg har ikke besluttet mig for noget som helst

men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.

hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.

Og fluks hænger du dig i noget makværk fra en Norsk hjemmebrænder !

ik' det mindste.

men det var et link til en som havde gjort det omtalte.

Jeg skal huske at sparke André over skinnebenet, men han har næppe vist linket som en anbefaling

har du et bedre ? med bedre resultet osv ?

jeg er ikke i tvivl om det virker, men vi mangler lidt data og målinger

Nu er den omhandlede danske metode en "Duelund opfindelse" og samme Duelund nåede som bekendt at starte et firma sammen med bl.a. Frederik Carøe. Du kan jo spørge F.C. om du f.eks kan få en måling på den 8" der sidder i HiFi4all højttaleren før/efter ombygning.

Duelund har publiceret trådophænget helt tilbage i 70'erne og det er således ikke bundet af patenter eller lignende.

ja, han var jo meget generøs med at ligge sine ider frem. dog er er jo ingen af de store driver producenter der har benyttet sig af dem. så det kan man jo også tænke lidt over

Jeg kan ikke hjælpe dig da jeg gennem alle årene har anvendt Duelunds måleudstyr. 

Hvad kommer der "ud" af Duelunds måleudstyr ? hvis det ikke er en graf eller et data blad...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

3DX skrev:

ja den/de målinger og data, kunne hjælpe en del

Det er ikke sikkert at man tydeligt kan se det ud fra en forvrængnings måling, jeg ville forestille mig at det nemmest ses ved vandfaldsplot.

er det så sådan et ?

Men det kan også være at effekten ikke nemt er målbar, men hørbar .

ja hørbart er jo lidt som "den er mere musikalsk", når alt andet ikke virker

hvis der er entydige forbedringer, må det også kunne måles. og det er bare det jeg gerne vil se.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
LGrau skrev:
3DX skrev:

men hvis det blot er eftergiveheden på spideren, så kan de jo bare laves sådan.

Problemet er nok nærmere at en spider med så stor eftergivenhed ikke kan laves så den får en fornuftig virkning.

Problemet med at spideren spiller i modfase ved bestemte frekvenser virker meget logisk. Det forekommer ganske sikkert også ved trådophæng, her er massen bare så meget lavere at det får minimal indflydelse.

Men som 3DX siger så ville det være rart med nogle bekrætigende målinger. Jeg har ikke haft muligheden, fordi mine enheder aldrig har haft en spider..

M.h.t. bløde spidere så er det vel bare at bestille 2 stk 10" og 2 stk 8" med pap eller kevlarbembran, skumbølge og en fo på under 15 Hz (Scan Speak) eller er det ?

kevlar har meget ringe egendæmpning, så det må være med pap. men det kan jo prøves, og det må jeg så nok hellere

I rigtig gamle dage kunne 4208 (10") fås i en specialudgave med en fo på lige under 20Hz (blødeste spider på lager)

En tilstrækkelig blød spider vil p.g.a. udformningen have tiltagende svært ved at holde svingspolen centreret i magnetgabet 

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

De billeder her skulle være Beta 8 som Duen har haft fat i, når han kunne finde ud af det så burdte andre også

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8653

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8652

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8655

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

ja, han var jo meget generøs med at ligge sine ider frem. dog er er jo ingen af de store driver producenter der har benyttet sig af dem. så det kan man jo også tænke lidt over

Ja, enten er det fordi det ikke virker, eller fordi det er dyrere at producere, eller har andre uheldigheder.

Ulempen ved trådophæng er f.eks. at det skal finjusteres, og evt. efterjusteres efter at systemet har været i drift et stykke tid, så enheden bliver dyrere.  

Den lavere Fs er da en klar fordel som der vel ikke kan stilles spørgsmålstegn ved, hvorfor benytter fabrikanterne ikke denne metode når de vil lave enhed med lavt Fs(uden at Mms øges) ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

dav,

jeg har ikke besluttet mig for noget som helst

men en af forudsætninger som jeg har forstået synkonfiltret er at enheden skal være bredbåndet. den Seas er da ikke blevet ret meget mere bredbåndet af et tråd ophæng, elegant eller ej.

hvis det er den modifiserede der har fået alt det 3 harmoniske, under jeg mig blot. jeg har aldrig hørt om nogen der satte pris på 3 harmonisk forv.

Og fluks hænger du dig i noget makværk fra en Norsk hjemmebrænder !

ik' det mindste.

men det var et link til en som havde gjort det omtalte.

Jeg skal huske at sparke André over skinnebenet, men han har næppe vist linket som en anbefaling

har du et bedre ? med bedre resultet osv ?

jeg er ikke i tvivl om det virker, men vi mangler lidt data og målinger

Nu er den omhandlede danske metode en "Duelund opfindelse" og samme Duelund nåede som bekendt at starte et firma sammen med bl.a. Frederik Carøe. Du kan jo spørge F.C. om du f.eks kan få en måling på den 8" der sidder i HiFi4all højttaleren før/efter ombygning.

Duelund har publiceret trådophænget helt tilbage i 70'erne og det er således ikke bundet af patenter eller lignende.

Jeg kan ikke hjælpe dig da jeg gennem alle årene har anvendt Duelunds måleudstyr. 

Hvad kommer der "ud" af Duelunds måleudstyr ? hvis det ikke er en graf eller et data blad...

Duelund er ikke sådan lige at komme i kontakt med, det kræver ganske særlige evner.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
LGrau skrev:
3DX skrev:

men hvis det blot er eftergiveheden på spideren, så kan de jo bare laves sådan.

Problemet er nok nærmere at en spider med så stor eftergivenhed ikke kan laves så den får en fornuftig virkning.

Problemet med at spideren spiller i modfase ved bestemte frekvenser virker meget logisk. Det forekommer ganske sikkert også ved trådophæng, her er massen bare så meget lavere at det får minimal indflydelse.

Men som 3DX siger så ville det være rart med nogle bekrætigende målinger. Jeg har ikke haft muligheden, fordi mine enheder aldrig har haft en spider..

M.h.t. bløde spidere så er det vel bare at bestille 2 stk 10" og 2 stk 8" med pap eller kevlarbembran, skumbølge og en fo på under 15 Hz (Scan Speak) eller er det ?

kevlar har meget ringe egendæmpning, så det må være med pap. men det kan jo prøves, og det må jeg så nok hellere

Bare du holder dig fra polypyllår'n

I rigtig gamle dage kunne 4208 (10") fås i en specialudgave med en fo på lige under 20Hz (blødeste spider på lager)

En tilstrækkelig blød spider vil p.g.a. udformningen have tiltagende svært ved at holde svingspolen centreret i magnetgabet 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej igen !

De billeder her skulle være Beta 8 som Duen har haft fat i, når han kunne finde ud af det så burdte andre også

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8653

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8652

http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=8655

En ægte Duelund af relativ ny dato. Scan Speak skumbølge og "stiga" centerdome. Isopunktcoating på membranen og kraftigt modificeret chassis

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hmm... hvis trådophæng er så vanskeligt, hvorfor så lave det? Det svarer vel lidt til at lave en sko som er meget behagelig, men smuldre hvis ikke man vander den hver dag. God, men meget upraktisk.

Jeg syntes det virker lidt som om, at man skal lave det fordi man kan og andre ikke gør det. Og hver gang i kommer med ting som er bedre, er det os der skal bevise at det enten dur eller ikke dur. Er det ikke på tide at i beviser med kolde facts at det i laver er bedre?

Det er lidt som religion. Det fungerer også sån. Havde gud nu flækket atlanterhavet i to dele så vi kunne komme nemt over, var der ingen der var i tvivel om hver der styrede.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

syncroniq et trådophæng er ikke vanskeligt at lave, det tager bare lidt tid at lave.Måske det er der skoen klemmer.

Nu ved jeg ikke hvem i er, er det DCA.Jeg skriver som privat person,og jeg behøver ikke bevise noget. Jeg har ingen interreser i noget kommercielt.Jeg er bare lidt træt af påstande som, det kan ikke centrere svingspolen, svingspolen skraber på, det giver igen lydmæssig forskel.Jeg skriver kort og godt om trådophænget, fordi det kunne ske der var nogle selvbyggere der kunne bruge det.Sjovt nok er det branchemedlemmer der er de største modstandere. 

Og jeg skriver gerne igen, at skulle det du, har i branchemedlemmer et problem, i gider jo ikke lave det , for det tager jo tid. og tid er jo som bekendt penge.Og så fatter jeg ikke alt den snak om religion.Jeg bruger ørerne når jeg skal vurdere om noget duer, jeg rådspørger ikke en guru

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

dav,

hvem har sagt det med at det ikke kan centere ? jeg har bare ønsket at se nogen data og grafer på at det virker. hørbart ja, men det er jo ikke det samme som bedre, i en korrektheds term.

og "os" branche medlemmer kunne jo bare gå ned på hylden og tag en enhed, og gøre det med, hvis det så var møg godt kunne vi jo lave så vi havde til et 7.1 system. om det så koster lidt tid er vel ligemeget hvis det er så meget bedre.

hvis det er så entydigt bedre, men tager lidt tid, så må der jo snart være en der lancere en. -med de løninger de har i Kina. Alle driver fabrikanter er derude allerede, så de er vel ved at lave det, med billig arbejdsløn, og kun fordele.

jeg har ALDRIG sagt at det ikke virker (hvad det så end er) jeg har bare bedt om noget andet end "det er hørbart bedre" -det siger alle der roder med et eller andet.

bare en graf (den med seaes virkede ikke) så der må da være en anden der viser hvad det er der sker af forbedringer.

jeg syntes det lyder logisk, men vil bare gerne se beviset.

men det kan da være man skulle lave det selv. men så har jeg bare lidt på fornemmelsen, at jeg så bliver anklaget for at ha' lavet det for dårligt.

så her kommer et tilbud. jeg levere 2-4 stk. 18W SS driver, en af jer modificere 2 af dem. i udmåler dem og kommer med jeres bevis på at det er en utvetydig forbedring. jeg udmåler dem, og se hvad jeg kommer frem til. det kan også være syncronig er med på legen

de er samme batch, så der skulle ikke være nævneværdig forskel på dem.

så kan alle vist blive glade.

jeg håber da det er en ren forbering. det kan vi alle bruge -altid. og det er jo til at lave, så det ville da være fedt, hvis det virker, som i siger.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

syncroniq et trådophæng er ikke vanskeligt at lave, det tager bare lidt tid at lave.Måske det er der skoen klemmer.

Nu ved jeg ikke hvem i er, er det DCA.Jeg skriver som privat person,og jeg behøver ikke bevise noget. Jeg har ingen interreser i noget kommercielt.Jeg er bare lidt træt af påstande som, det kan ikke centrere svingspolen, svingspolen skraber på, det giver igen lydmæssig forskel.Jeg skriver kort og godt om trådophænget, fordi det kunne ske der var nogle selvbyggere der kunne bruge det.Sjovt nok er det branchemedlemmer der er de største modstandere

Og jeg skriver gerne igen, at skulle det du, har i branchemedlemmer et problem, i gider jo ikke lave det , for det tager jo tid. og tid er jo som bekendt penge.Og så fatter jeg ikke alt den snak om religion.Jeg bruger ørerne når jeg skal vudere om noget duer, jeg rådspørger ikke en guru Bravo  lige mine ord

MVH 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

guru... undskyld mig men er det ikke guru duelund der er ophavs mand til dette? hvis der ikke er en graf eller andet der underbygger det. hvem er det så lige der har lytte til guruen, frem for beviser

og ja, jeg tror da også man kan hører forskel, man har jo i den grad lavet om på driveren, så det er der vist ingen der betvivler. det der tilspørges er om der er andet og mere end "jeg syntes det lyder bedre" fair nok. men det bliver det altså ikke mere "rigtig lyd"  af.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

dav,

hvem har sagt det med at det ikke kan centere ? jeg har bare ønsket at se nogen data og grafer på at det virker. hørbart ja, men det er jo ikke det samme som bedre, i en korrektheds term.

og "os" branche medlemmer kunne jo bare gå ned på hylden og tag en enhed, og gøre det med, hvis det så var møg godt kunne vi jo lave så vi havde til et 7.1 system. om det så koster lidt tid er vel ligemeget hvis det er så meget bedre.

hvis det er så entydigt bedre, men tager lidt tid, så må der jo snart være en der lancere en. -med de løninger de har i Kina. Alle driver fabrikanter er derude allerede, så de er vel ved at lave det, med billig arbejdsløn, og kun fordele.

jeg har ALDRIG sagt at det ikke virker (hvad det så end er) jeg har bare bedt om noget andet end "det er hørbart bedre" -det siger alle der roder med et eller andet.

bare en graf (den med seaes virkede ikke) så der må da være en anden der viser hvad det er der sker af forbedringer.

jeg syntes det lyder logisk, men vil bare gerne se beviset.

men det kan da være man skulle lave det selv. men så har jeg bare lidt på fornemmelsen, at jeg så bliver anklaget for at ha' lavet det for dårligt.

så her kommer et tilbud. jeg levere 2-4 stk. 18W SS driver, en af jer modificere 2 af dem. i udmåler dem og kommer med jeres bevis på at det er en utvetydig forbedring. jeg udmåler dem, og se hvad jeg kommer frem til. det kan også være syncronig er med på legen

de er samme batch, så der skulle ikke være nævneværdig forskel på dem.

så kan alle vist blive glade.

jeg håber da det er en ren forbering. det kan vi alle bruge -altid. og det er jo til at lave, så det ville da være fedt, hvis det virker, som i siger.

Det var jo det jeg sagde du gider ikke lave det .Og jeg gider ikke lave det for dig.For som sagt jeg behøver ikke bevise noget.Jeg mener nu nok at målingerne viser at der forskel, at det ikke er nok for dig er bare ærveligt.Hvad skulle jeg ellers bruge end ørene til at vurdere om det er bedre eller dårligere.Hvad du mener er en sag mellem dig og dine ører.Skulle du finde at trådophæng gør lyden dårligere, så er vi uenige længere er den ikke.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor er det at i angriber os hver gang? Hver gang vi stiller os bare lidt kritisk, fyrer i noget af med at vi vil udnytte det og tjene kassen.

Prøv og hør her..... !

HVIS vi var så grådige og tid var penge og ikke andet duede, så sad vi sku nok ikke herinde. Så brugte vi tiden på at tjene penge. Men nu er min største lidenskab højttalere så derfor er jeg herinde i min fritid. Jeg er pæn træt af alt det gammel mands snak og kæmpe tvivel på tillid fra folk. Jeg har lavet gratis software som flere tusinde verden over bruger gratis til at beregne højttalerkabinetter med, tror i så vi er så pengegrisk at stjæle jeres ideer?
SÅ STOP DOG.

Jeg har ALDRIG sagt at trådophæng ikke dur, det har jeg ikke set nogen skrevet. Vi vil bare gerne have noget bevis, istedet for smag/behag udtalelser. Synkronfilteret er ikke bevist i praksis, trådophænget er heller ikke.

Hvorfor ikke bare bevise det? Hvis jeg havde udtænkt noget smart, ville jeg da ikke nøjes med at sige "det lyder da bare super", uden at have beviser der underbyggede min udtalelse. Så er vi tilbage til stenen og moderen der ikke kunne flyve.

Andre > Hvorfor skulle han bruge tid på at bevise jeres påstand?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Af noget så simpelt som nysgerrighed.Nu må du have mig undskyldt, men jeg sidder som privat person, hvorfor i himlens navn skal jeg bevise over for dig og 3DX, at det duer.Det må i da for h... selv undersøge.

MVH

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu det var et godt tilbud 3dx leverer enheder som der så er en ekspert i at montere trådophæng der udfører på disse enheder.

Det er jo nok ik noget man for meget ud af at lave de første par gange uden hjælp, jeg tror da i hvert fald ik at jeg vil være særlig heldig med det!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

RP > Det bliver aldrig til noget, for hvis de skal hjælpe ham, så lærer han jo deres hemligheder og tjener kassen på den. Det får du dem aldrig til.

Det er ikke os der siger det ikke dur, det er jer der siger det dur. Vi vil bare have lidt bevis før vi æder den rå. Er det for meget forlangt? Privat er jeg ligeglad, alm ophæng virker fint nok for mig. Men jeg syntes bare det er dumt at sprede religion (hvilket det er til det er bevist) over for alm folk her på forumet.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Syncroniq jeg læser mange diy sider, hvor folk skriver at noget duer.Jeg sender da ikke materialer til dem og beder dem lave det for mig.Så jo det er for meget forlangt.Det er da op til folk selv om de vil afprøve det, jeg mener det virker, gør det mig til hellig.Du mener åbentbart ikke det duer, ellers havde du vel ikke bragt religion ind her.

MVH  

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes