| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
hrmand skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Musik er ikke egnet til at blive gengivet i baghøjtalere uanset kvaliteten af disse efter min mening,surround er KUN til film. |
|
|
Jaså, det er vist på sin plads med lidt info her ... andre bedre kyndige må gerne korrekse mig her, hvis de har bedre informationer ... men SACD er IKKE musik i surround. Du ved sikkert, at baght i surround-mode opererer som diskrete enheder til at give lyden en ekstra dimension - ved film. Derfor kræves der heller ikke så meget af baght. mht. frekvensområde som ved fronter.
SACD giver alle tilsluttede ht den samme effekt! SACD effekten kommer først til sin ret med 4 ens ht, eller ved baght, der kan give fronterne kamp til stregen. Så er det heller ikke sådan, at du f.eks. pludselig får en trommesolo i nakken - altså at du bliver snydt til at tro, det er der trommeslageren sidder. De ekstra ht-muligheder giver i stedet musikken dimension i form af fylde, detaljering og den rumlige fornemmelse det er, at være i samme rum som musikerne. F.eks. har jeg hørt om genudgivelsen af Bob Dylan på SACD: Man kan høre (læs: fornemme) at HAN går fra et sted i studiet til et andet, skænker sig en whiskey og går tilbage, hvor han kom fra - altså en virkelighedstro oplevelse af, hvad der foregår.
Der skal med andre ord lyttes, for at opleve forskellen på surround og SACD.
|
|
|
Oki Doki, forkert af mig at kalde det surround, men jeg vil nu stadig personligt foretrække at musikken kommer upfront. Jeg står feks.meget sjældent med ryggen til en sceene ved en koncert.
Er det live musik kan det måske godt forholde sig andeledes hvis det kan skabe en illusion om at være til stede, selvom mit eget anlæg nu faktisk sagtens kan få mig til at føle det i to kanaler. |
|
|
Jo jo, men derfor lyder SACD i 2 kanals endnu bedre en CD i mine ører, men hver sin smag...
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
hrmand skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Musik er ikke egnet til at blive gengivet i baghøjtalere uanset kvaliteten af disse efter min mening,surround er KUN til film. |
|
|
Jaså, det er vist på sin plads med lidt info her ... andre bedre kyndige må gerne korrekse mig her, hvis de har bedre informationer ... men SACD er IKKE musik i surround. Du ved sikkert, at baght i surround-mode opererer som diskrete enheder til at give lyden en ekstra dimension - ved film. Derfor kræves der heller ikke så meget af baght. mht. frekvensområde som ved fronter.
SACD giver alle tilsluttede ht den samme effekt! SACD effekten kommer først til sin ret med 4 ens ht, eller ved baght, der kan give fronterne kamp til stregen. Så er det heller ikke sådan, at du f.eks. pludselig får en trommesolo i nakken - altså at du bliver snydt til at tro, det er der trommeslageren sidder. De ekstra ht-muligheder giver i stedet musikken dimension i form af fylde, detaljering og den rumlige fornemmelse det er, at være i samme rum som musikerne. F.eks. har jeg hørt om genudgivelsen af Bob Dylan på SACD: Man kan høre (læs: fornemme) at HAN går fra et sted i studiet til et andet, skænker sig en whiskey og går tilbage, hvor han kom fra - altså en virkelighedstro oplevelse af, hvad der foregår.
|
|
|
Oki Doki, forkert af mig at kalde det surround, men jeg vil nu stadig personligt foretrække at musikken kommer upfront. Jeg står feks.meget sjældent med ryggen til en sceene ved en koncert.
Er det live musik kan det måske godt forholde sig andeledes hvis det kan skabe en illusion om at være til stede, selvom mit eget anlæg nu faktisk sagtens kan få mig til at føle det i to kanaler. |
|
|
Jo jo, men derfor lyder SACD i 2 kanals endnu bedre en CD i mine ører, men hver sin smag...
|
|
|
Jamen jeg har ikke noget sted skrevet at SACD ikke lyder godt, kun at jeg forestrækker 2 kanals lyd uanset formatet. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
kim07 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 93
|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den på vej.
Just to let you know that
DIRE STRAITS Brothers In Arms (20th Anniversary Edition SACD) has been dispatched.
Please allow 5 to 7 days for the goods to arrive. __________________ Mit Nad B&W og Denon Anlæg
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
hrmand skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jamen jeg har ikke noget sted skrevet at SACD ikke lyder godt, kun at jeg forestrækker 2 kanals lyd uanset formatet.
|
|
|
Se jeg prøver blot at være flink her og foreslår at du burde måske prøve det - det der SACD dér. Så jeg tror egentlig bare, at vi er enige! ...er det ikke rart.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
hrmand skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jamen jeg har ikke noget sted skrevet at SACD ikke lyder godt, kun at jeg forestrækker 2 kanals lyd uanset formatet.
|
|
|
Se jeg prøver blot at være flink her og foreslår at du burde måske prøve det - det der SACD dér. Så jeg tror egentlig bare, at vi er enige! ...er det ikke rart.
|
|
|
Jamen det er det da . Nu har jeg kun sacd tilgængelig i min dvd afspiller som udelukkende sidder i mit surround anlæg,men jeg kan selfølgelig godt prøve der en dag. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg da kun anbefale. Det værste der kunne ske var, at det lød godt . Nå, nu er denne tråd vist så off topic som den kan blive.
For lige at trække den tilbage... så prøv med den pågældende SACD, det er jo vidunderlig musik (også på CD) 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Det kan jeg da kun anbefale. Det værste der kunne ske var, at det lød godt . Nå, nu er denne tråd vist så off topic som den kan blive.
For lige at trække den tilbage... så prøv med den pågældende SACD, det er jo vidunderlig musik (også på CD) 
|
|
|
Absoludt en kanon plade, jeg er Dire Straits fan til op over begge øre og har faktisk alt med dem. Brother in arms har jeg iøvrigt i en remasteret udgave i SBM og hvis jeg sammenligner den med den første cd udgave af den så er der himmelråbende forskel til og det er til sbm udgavens fordel. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
|
Absoludt en kanon plade, jeg er Dire Straits fan til op over begge øre og har faktisk alt med dem. Brother in arms har jeg iøvrigt i en remasteret udgave i SBM og hvis jeg sammenligner den med den første cd udgave af den så er der himmelråbende forskel til og det er til sbm udgavens fordel.
|
|
|
Halli Hallo! Den SBM udgave kunne jeg godt bruge. Hvor har du købt den og findes andre af deres albums i SBM (det må stå for Sony SuperBitMapping?).
Min favorit rent musik-mæssigt er "Alchemist", ikke hifi-mæssigt, da det er en halv-OK live-optagelse. Næste gang du hører "Going Home" fra den plade, så prøv at læg mærke til, at der er brum på det første stykke tid af melodien - der var vist lige et stik der skulle skuppes på plads 
For mig opnår jeg total "nydelse" når det er såvel god musik, som en god indspilning! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
L.B. skrev:
|
|
|
|
Absoludt en kanon plade, jeg er Dire Straits fan til op over begge øre og har faktisk alt med dem. Brother in arms har jeg iøvrigt i en remasteret udgave i SBM og hvis jeg sammenligner den med den første cd udgave af den så er der himmelråbende forskel til og det er til sbm udgavens fordel.
|
|
|
Halli Hallo! Den SBM udgave kunne jeg godt bruge. Hvor har du købt den og findes andre af deres albums i SBM (det må stå for Sony SuperBitMapping?).
Min favorit rent musik-mæssigt er "Alchemist", ikke hifi-mæssigt, da det er en halv-OK live-optagelse. Næste gang du hører "Going Home" fra den plade, så prøv at læg mærke til, at der er brum på det første stykke tid af melodien - der var vist lige et stik der skulle skuppes på plads 
For mig opnår jeg total "nydelse" når det er såvel god musik, som en god indspilning! 
|
|
|
Alle Dire Straits plader findes i SBM udgaver (super bit mapping), du skal bare vende dem om og se efter mærket, men jeg kan ikke forestille mig at de gamle udgaver findes på markedet mere, kig evt i TP, de plejer at have dem.
Støjens på going home skyldtes mig bekendt at knopfler skifter over til sin røde spade.
Mark knopflers film tema plader findes iøvrigt også i remasteret udgaver, her dog kun i HDCD. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input - nu skal der handles!
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIRE STRAITS Brothers In Arms kommer også på DVD audio
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
| DIRE STRAITS Brothers In Arms kommer også på DVD audio |
|
|
Har du link til INFO - beskrivelse, udgivelsesdato og hvor den kan købes __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
|
|
Den kommer vidst på Dualdisc i US senere i år.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt link......den er bestilt!
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Sir Round skrev:
|
|
|
|
|
Nej. DoubleDisc. Dvs. en DVD-audio og en CD i samme pakke.
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Raskolnikov skrev:
Sir Round skrev:
|
|
|
|
|
Nej. DoubleDisc. Dvs. en DVD-audio og en CD i samme pakke. |
|
|
Endnu bedre. Har du link/yderligere info - kan ikke google mig til noget fornuftigt __________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Why Worry - her er den!
Brothers In Arms 20th Anniversary Limited Edition
One of the great albums of all time now mixed in 5.1 Surround in commemoration of the release's 20th anniversary. Mastered by Bob Ludwig at Gateway Mastering.
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
... så er det jo, at jeg undrer mig over præsentationen af skiven herover ... de skriver "5.1. Surround" og bruger formatbetegnelsen SACD. Ved de noget som vi ikke ved, eller er der tale om sammenblanding af begreber?
Og spørgsmålet er om det er surround vi får eller det reelt er en ny mixning til SACD-formatet? __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
|
Og spørgsmålet er om det er surround vi får eller det reelt er en ny mixning til SACD-formatet?
|
|
|
Hvad er forskellen?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
... så er det jo, at jeg undrer mig over
præsentationen af skiven herover ... de skriver "5.1. Surround" og
bruger formatbetegnelsen SACD. Ved de noget som vi ikke ved, eller er
der tale om sammenblanding af begreber?
Og spørgsmålet er om det er surround vi får eller det reelt er en ny mixning til SACD-formatet? |
|
|
Det er bare et 5.1 DSD lydspor. 5.1 er ikke lige med Dolby Digital / Ac3-
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |