Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 13:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ATT. Kloge HIFI-folk med tid... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Spencer skrev:
Egenstøjen fra en CD-afspiller er den støj den tilføjer uden at CD'en snurrer i drevet. Dette er et uvæsentligt praleparameter som nogle producenter er stolte af at kunne bruge.

OK, så er jeg med igen!  Mao, S/N opgivelsen på afspilleren er afspillerens støj når den ikke spiller. Når den _spiller_ har du et støjgulv på -96 dB fra kvantiseringen, plus evt. støj fra selve afspilleren - hvilket vil sige at hvis afspilleren har et s/n alene på 96 dB, så ender du med 93 dB under afspilning. Correct?

Ja, det lyder meget rigtigt med 93 dB hvis de to støjkilder på hver 96 dB lægges sammen!

Tør nogen så regne på hvor højt der skal spilles i en bil for at udnytte signal/støjforholdet i afspilleren?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Tør nogen så regne på hvor højt der skal spilles i en bil for at udnytte signal/støjforholdet i afspilleren?

Tja, verdensrekorden er vist en smule over 170 dB, det skulle vist liiige med hiv og sving kunne gøre det...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Spencer skrev:
Tør nogen så regne på hvor højt der skal spilles i en bil for at udnytte signal/støjforholdet i afspilleren?

Tja, verdensrekorden er vist en smule over 170 dB, det skulle vist liiige med hiv og sving kunne gøre det...

Tjae, de her bilstereofolk skal jo have det lidt højere end os andre:

http://www.autosound2000.com/gallery/images/Richard3-sml.jpg

 

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

MichaelJDK skrev:
Dvs. når min forstærker nu er opgivet til at kunne sparke 100watt DIN 4ohm ud, så kan jeg kun forvente 40-50 watt i 8 ohm? (hmm... det hænger jo godt nok sammen, med det at den trækker mere strøm, men )

Som beskrevet så holder fordoblingerne ikke i praksis, og det betyder faktisk at du oftest vil have mere end 50 watt i 8 ohm, hvis den har 100 watt i 4 (hvilket sjældent er tilfældet bare fordi det står i specifikationerne...). Har den f.eks. 70 watt i 8 ohm, så burde den have 140 i 4 hvis den var perfekt - men begrænsningen i strømforsyningen gør at den f.eks. ender på 100.

Begrænsningen ligger i selve udgangstrinnet. Udganstransistorernes maksimale strømafgivelse gælder kun så længe transistorenes max effekt ikke overskrides.

Hvis man forstiller sig at spændingen til udgangstrinnet reduceres falder også den opnåelige max effekt. Til gengæld kan man opnå at forstærkeren overholder ohms lov.

Ovenstående er ved kontinuerlig brugbar effekt/strømafgivelse

Dette betyder ikke at højttaleren nødvendigvis spiller lavere hvis den er på 8 ohm end på 4, bare fordi den ikke trækker så meget strøm igennem, da strømmen skal holdes op mod højttalerens følsomhed. I princippet kan du ud fra forstærkerens effekt ved den givne højttalers impedans og højttalerens følsomhed regne dig frem til hvor højt systemet maksimalt kan spille. Hvis du f.eks. med din 100 watts forstærker sætter en højttaler på 4 ohm med en følsomhed på 87 dB på, så kan du teoretisk set spille maksimalt 107 dB. Sætter du i stedet en 8 ohms højttaler med en følsomhed på 91 dB på, så vil du teoretisk set kunne spille noget i retning af 109-110 dB - selv om forstærkeren nu kun leverer f.eks. 70 watt i stedet for 100.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Her kommer den så: Aha!

I er simpelthen nogle smukke mennesker!

Kan jeg få en forklaring på nogle af alle de fine udtryk der kommer til kende så ofte?

F.eks. om lyden er "åben"... "stram bas/præcis bas o.l." - "åben lyd" - "hul igennem" og hvad jeg nu har stået model til.

Har styr på noget af det... f.eks. bredden og højden i lyden... det mest basale :)

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:

Her kommer den så: Aha!

I er simpelthen nogle smukke mennesker!

Kan jeg få en forklaring på nogle af alle de fine udtryk der kommer til kende så ofte?

F.eks. om lyden er "åben"... "stram bas/præcis bas o.l." - "åben lyd" - "hul igennem" og hvad jeg nu har stået model til.

Har styr på noget af det... f.eks. bredden og højden i lyden... det mest basale :)

Tjae - lyden fra lukkede kabinetter kan godt være åben, og der kan sagtens være hul igennem selvom det ikke er basrefleks - hmm.

Bassen kan godt være stram, selvom vi kun lytter til en akustisk guitar - hmm.

Og selvom sangerinden puster så meget i mikrofonen at det lyder som om der kommer luft ud af dine diskanter, behøver det ikke at lyde luftigt.

Visse kabler har luft som isolator, men det gør dem ikke nødvendigvis luftige - hmm.

Nej - det er ikke let

Præcis lyd er vist noget med at vi skal kunne høre hvor dårligt musikerne faktisk spiller, og hvor dårligt trommeslageren holder rytmen.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6374
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hov - jeg glemte at sige at indviklet musik skal spilles på labyrintkabinetter
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer,

Tænk hvis den ht. du linker til få membranløsning.........!!  Manden på billedet ligner ikke en jeg turde handle brugt bas med, ligner en der får dig til at købe hans 40 tons lastbil, just in case  Nå, men tilbage til tråden, ku ik' styre mig.

Mvh/Mik112

 

 

 

 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes