| Forfatter |
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjørn,
Jo jeg husker omtalen af "sømandens" sytem, men jeg fik aldrig hørt
det. I princippet har du ret i, at Gryphon er en slags kæmpe D'Appolito
klon, men på den sanden side så vil du også i det link som
"Wuffer" smed ind i toppen af denne tråd (iøvrigt mange tak til Wuffer
for det link - det er en guldgrube):
ttp://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
se at de omtaler en buet line-source som løsningen på det problem der
opstår omkring løbetidsforskelle. Man kan så diskutere om det er en
ægte linie-source eller ej.
Her kommer netop fordelen ved båndhøjttalarne ind, idet de har en meget
lille vertikal spredning på ofte kun få grader. Således vil de ikke
"blande sig", men man får heller ikke i lige så høj grad gavn af at
bruge mange enheder og dermed den højere følsomhed.
Svar til JRGW - jo har jeg har hørt det store Infinity. Bedste
oplevelse var nok ved en demo i Köln for mange år siden med tyske
forstærkere der var næsten lige så store som højttalerne. På det
tidspunkt en fantastisk højttaler, men hvordan de ville klare sig i dag
ved jeg ikke.
Hvordan man forbinder de mange enheder i hhv. serie og parallel er der
mange løsninger på. Det kan du også se i det ovennævnte link. Det
kommer til sidst i den meget lange men absolut spændende artikel.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hej Bjørn,
Jo jeg husker omtalen af "sømandens" sytem, men jeg fik aldrig hørt det. I princippet har du ret i, at Gryphon er en slags kæmpe D'Appolito klon, men på den sanden side så vil du også i det link som "Wuffer" smed ind i toppen af denne tråd (iøvrigt mange tak til Wuffer for det link - det er en guldgrube): ttp://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf se at de omtaler en buet line-source som løsningen på det problem der opstår omkring løbetidsforskelle. Man kan så diskutere om det er en ægte linie-source eller ej.
Og jeg har desværre ikke hørt Gryffens uhyre, men har dog haft enhederne (prototyper) i hånden.
At enhederne skal moteres på en cirkelbue med lytteafstanden som radius gælder da alle højttalere med mere end én enhed. Et forhold jeg tidligere har fået på puklen for at sige højt.
En linesource er jo blot en meget lang og smal enhed/membran. Om det er et bånd eller mange fuldtoneenheder er for så vidt underordnet, blot de ikke er indbyrdes filtreret.
Her kommer netop fordelen ved båndhøjttalarne ind, idet de har en meget lille vertikal spredning på ofte kun få grader. Således vil de ikke "blande sig", men man får heller ikke i lige så høj grad gavn af at bruge mange enheder og dermed den højere følsomhed.
Svar til JRGW - jo har jeg har hørt det store Infinity. Bedste oplevelse var nok ved en demo i Köln for mange år siden med tyske forstærkere der var næsten lige så store som højttalerne. På det tidspunkt en fantastisk højttaler, men hvordan de ville klare sig i dag ved jeg ikke.
Hvordan man forbinder de mange enheder i hhv. serie og parallel er der mange løsninger på. Det kan du også se i det ovennævnte link. Det kommer til sidst i den meget lange men absolut spændende artikel.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hej Bjørn,
Jo jeg husker omtalen af "sømandens" sytem, men jeg fik aldrig hørt det. I princippet har du ret i, at Gryphon er en slags kæmpe D'Appolito klon, men på den sanden side så vil du også i det link som "Wuffer" smed ind i toppen af denne tråd (iøvrigt mange tak til Wuffer for det link - det er en guldgrube): ttp://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf se at de omtaler en buet line-source som løsningen på det problem der opstår omkring løbetidsforskelle. Man kan så diskutere om det er en ægte linie-source eller ej.
Her kommer netop fordelen ved båndhøjttalarne ind, idet de har en meget lille vertikal spredning på ofte kun få grader. Således vil de ikke "blande sig", men man får heller ikke i lige så høj grad gavn af at bruge mange enheder og dermed den højere følsomhed.
Svar til JRGW - jo har jeg har hørt det store Infinity. Bedste oplevelse var nok ved en demo i Köln for mange år siden med tyske forstærkere der var næsten lige så store som højttalerne. På det tidspunkt en fantastisk højttaler, men hvordan de ville klare sig i dag ved jeg ikke.
Hvordan man forbinder de mange enheder i hhv. serie og parallel er der mange løsninger på. Det kan du også se i det ovennævnte link. Det kommer til sidst i den meget lange men absolut spændende artikel.
|
|
|
Et forsøg kunne jo udføres med den lille SPH60x fra Monacor. 16 styk pr. side giver en membranlængde/bredde på 208x13 cm incl. chassis. Membranarealet bliver 1280cm^ pr. side svarende til 2 stk 13-14". Hvis vi sætter kabinetet til ca. 215x30cm og en gennemsnitlig dybde på 40cm får vi et bruttovolumen på ca.250liter. En LCR + en RC kreds pr. side og forstærkeren bliver lykkelig. Kabinettet skal selvfølgeligt udformes som 16 sammenhængende kamre så det bliver et omfattende savearbejde men til gengæld slipper man nemt om filteret, ud over den obligatoriske impedanskorrektion er der nemlig ikke noget
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa... Havde jeg ligefrem pengene til overs, kunne jeg godt tænke mig at prøve det. Men de SPH-60x enheder koster alligevel 230,- stykket. 16 styks og man er oppe på 3680 kroner. Alligevel en slags penge, hvis det er spildt...
Det kunne være sjovt at høre det.
Følsomheden bliver jo pæn høj, og hver enhed kan tage 30W RMS, så det er noget af et lydtryk de må kunne præstere.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville det være helt forkert at betragte det som et system med en føsomhed på 101dB og på 480W RMS?
Opdelt i fire serier af fire enheder (4x32 Ohm), parallelt to og to serier (2x16 Ohm), og parallelt igen = resulatat på 8 Ohm (?)
Skulle dette passe, lander man vel på den "onde" side af 120dB maksimalt lydtryk...??
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav,
med buet front er det vel ikke en LS mere!
med buet front, er der vel kun en afstand der opfylder det man ønsker!
med buet front, kan driverne, vel "se" hinanden mere, end med en plan!
er det ubetingede fordele? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Dav,
med buet front, kan driverne, vel "se" hinanden mere, end med en plan!
er det ubetingede fordele?
|
|
|
Det er dem eneste mulighed hvis du vil have sammenfaldende fase for alle enhederne og én afstand er da bedre end ingen afstand.
Det er en liniekilde jf bembranes udstrækning
|
| Til top |
|
| |
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Lyder spændende med de Monacor enheder...
Jeg har købt Neo magneter til et båndsystem, og vil starte bånd bygge-
arbejdet efter sommerferien.
Har overvejet en 10" Monacor (SPH-250KE) pr. side, da der skal deles ved
ca. 300 hz.
Men hvordan, tror I, bassen vil opleves fra sådan et 5" arrangement ?
Jeg kunne frygte at der ville mangle krop og fylde, sammenlignet
med ex. en 10" eller 12" istedet.
Jeg ved godt at arealet vil blive større, men har nogen hørt noget sådant?
Venlig hilsen Jan Jensen
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Dav,
Nej - de er ganske enkelt ikke længere på - ja, rigtig gættet - linie. Så den tilstræbte cylindriske bølgefront vil få en buet akse, og den reducerede vertikale spredning, som er en fordel ved linesource-princippet, vil mindskes.
Det kan i sig selv være et (dogmatisk) mål, men i modsætning til en ægte linesource, vil placering langs en krumning gøre løbetiderne off-axis og on-axis forskellige (i vandret plan). Så det er i høj grad et spørgsmål om man vægter direktelyden højere end den samlede udstråling. Hvis man gør, findes der jo hovedtelefoner som en fin løsning.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Ville det være helt forkert at betragte det som et system med en føsomhed på 101dB og på 480W RMS?
Opdelt i fire serier af fire enheder (4x32 Ohm), parallelt to og to serier (2x16 Ohm), og parallelt igen = resulatat på 8 Ohm (?)
Skulle dette passe, lander man vel på den "onde" side af 120dB maksimalt lydtryk...??
|
|
|
Jeg skal have nye højttalere i mit arbejdsværelse så eksperimentet bliver udført i mindre skala. SPH60X'eren er et forsøg, alternativet er ombygge et unævneligt antal enheder for at undgå den problematiske dobbetkegle.
En anden mulighed er at montere f.eks. 12 stk. (4x4) på indersiden af en kugleflade. Bliver det nødvendigt at rette amplituden til så hedder det impedanslineære sugekredse.
Lydmæssigt er modellen Duelunds gamle egoisthorn med Beta10 men i et lukket kabinet. Jeg spiller meget big band så ca. 110-115dB i lyttepos. vil være passende (realistisk lydtryk)
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om, at line-source's har en række potentielle fordele, både mht lydspredningen i rummet, følsomhed og forvrængning. Til gengæld er det svært at få en håndterlig størrelse line-source til at gå dybt i bassen - mange konstruktioner, jeg har set, satser på at blive anvendt med en sub.
Problemet er prisen - selv med billige standard enheder i størrelse 4-5" kommer prisen hurtigt op. Satser man på dome-diskanter med neodyummagneter (for at drage fordel af de små chassiser), er problemet det samme... .
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bjørn
Har du kigget på Tang Band enhederne fra Jumon Audio?
De har billige fuldtoner. Jeg har ikke personlige erfaringer med dem, men @DannyCool har gode erfaringer med dem her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23819&PN=1
[EDIT]
Efterfølgende kan jeg se, at de ikke har helt så gode specs som den Monacor enhed. Tang Band kræver enten sub eller dome, for at dække hele området. Ellers bliver de ret dyre.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
3DX skrev:
|
Dav,
Nej - de er ganske enkelt ikke længere på - ja, rigtig gættet - linie. Så den tilstræbte cylindriske bølgefront vil få en buet akse, og den reducerede vertikale spredning, som er en fordel ved linesource-princippet, vil mindskes.
Det kan i sig selv være et (dogmatisk) mål, men i modsætning til en ægte linesource, vil placering langs en krumning gøre løbetiderne off-axis og on-axis forskellige (i vandret plan). Så det er i høj grad et spørgsmål om man vægter direktelyden højere end den samlede udstråling. Hvis man gør, findes der jo hovedtelefoner som en fin løsning.
hvor meget påvirkes off ax. af en buet front?
|
|
|
|
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert ikke ret meget - og gevinsten ved en buet front er måske større end "omkostningerne".
Det er ihvertfald en beskeden indflydelse i forhold til så mange andre parametre, som f.eks. det faktum at man for at realisere en fuldtone-liniekilde må have flere rækker enheder, som f.eks hos Dali Megaline, som også vil have forskellig udstråling til højre og venstre, da diskanten sidder ved siden af bas/mellemtoneenheden. Til den ene side kommer signalet fra bassen først, til den anden side kommer signalet fra diskanten først. Det giver dog næppe problemer, hvis dele-frøkensvendsen ligger lavt nok.
Min pointe var helt teoretisk og for at sætte sagen på spidsen, så var det for at komme ind på spørgsmålet er om hvad der er vigtigst: Tidssammenfald i lyttepositionen eller ensartet lydspredning? - Og jeg vil gerne understrege at såvel DCA som Gryphon sandsynligvis har styr på begge dele.
Men et ekstremt eksempel kunne være at placere diskant, mellemtone og bas, vidt forskellige steder i rummet, men med samme afstand til ørerne. Direktelyden ville i sig selv kunne overholde samtidighedsprincippet, men reflektionerne i rummet ville ikke komme i nærheden af det.
Ok - jeg vandrer ud af en tangent, nu. Så hej igen
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 12 Juni 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man kigger efter enheder til sådan en fætter hva ska man så kigge efter??? aktivt filter er vel at foretrække til enhederne og så passivt til bånd???
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 15 Juni 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan så se dog og kom ned til mig og lyt til bånd.
Klaskes de op af basserne har du en linescouse.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |