hifiigen skrev:
|
For mig at se, er det sådan at hvis konstruktøren mestrer kabinettype, filter, og klangkarakteristik på de anvendte enheder i deres samspil, og i øvrigt er i stand til at både måle OG lytte, ja så er det overvejende sandsynligt at der vælges papir i en eller anden type m. en eller anden type coating.
|
|
|
= konstruktører der vælger at bruge PP driver f.eks. kan ikke laver højtalere! er det sådan den skal forstås.
Nej - mit indlæg var ikke præget af ret mange forbehold, men derimod præget af lidt skråsikkerhed. Så er budskabet til at forholde sig til. Jeg synes f.eks. at ProAc's højttalere med poly lyder godt. Det er jo heller ikke enten eller. Det er lidt ligesom med vin, som Robert Parker i USA giver points. 100 pts. er en framragende vin. det er en vin som han giver 92 pts. også. Bare ikke helt så meget. HVIS en højttalerkonstruktør vælger papir, og kan lave en højttaler, som den skråsikre bedømmer bedømmer til 96 pts., ja så påstår jeg bare, at den samme konstruktør med en poluprop laver en højttaler til 92 pts.
det samme gælder, kulfiber, alu., glasfiber, berylium, keramik osv.
er der en % på hvor meget pap, der skal være før han eller hun kan finde ud af det? må der være 10% tilsætning til pappet, eller 25 f.eks. ? eller må coatningen ikke overstig volum eller vægt af pappet. Hvis vi lader konstruktøren vælge 100% efter egne akustiske opfattelser, så vil salgschefen måske argumentere for, at så går fabrikken konkurs 18 mdr. senere. Men, givet papirmembramer må anvendes for ledelsen af selskabet, ja så må der højest anvendes 9,7% limcoating hvis højttaleren anvendes nord for ækvator, hvorimod der mindst skal være 13,5 - 13,6% limcoating hvis den anvendes syd forækvator - dog Australien undtaget. Her er 11,8% erfaringsmæssigt det mest optimale. Nord for ækvator skal coatingen påføres udefra og ind mod centrum, medens syd for ækvator: fra centrum og ud. Coatingen syd for ækvator må gerne overstige papirvægten, men ikke 67/120-dele af vægten af magnetsystemet.
Ingen membranmaterialer må indeholde radioaktivt plutonium.
Mvh
|