| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Jeg mener at hvis man lavede et sweep fra "kælder til top" over 10 min ville man måske kunne fremprovokere "fejlen"
man kan altså sweep så hurtigt at det ikke kan måles ?
hvad hvis musikken nu altid er så hurtigt at man ikke kan hører det. er det så et problem ?
om det så er smag og behag, tja måske jeg bryder mig heller ikke meget om metal domer, men nogle kan jeg godt leve med.... |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Ens eget grej har det med at være referrence for mange andre ting.. |
|
|
tja det har du egentlig ret i, men mest fordi jeg kender mit grej godt nok til at vide hvad det kan og ikke kan. jeg har mange ting blandt mit grej som jeg i bund og grund ikke mener er optimalt, men jeg ved hvor skoen klemmer.
Jeg bryder mig ikke om trenden der siger "mit grej er super-duper fejlfrit" for så næste uge at købe noget nyt super-duper endnu mer fejlfrit....
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
kyhn skrev:
|
Jeg mener at hvis man lavede et sweep fra "kælder til top" over 10 min ville man måske kunne fremprovokere "fejlen"
hvad hvis musikken nu altid er så hurtigt at man ikke kan hører det. er det så et problem ?
om det så er smag og behag, tja måske jeg bryder mig heller ikke meget om metal domer, men nogle kan jeg godt leve med....
|
|
|
|
|
|
Har stillet spørgsmålet tidligere - Findes der nogen standarder/retningslinjer for hvorledes disse skal måles? Hvorlang tid varer "sweepet"? Hvilke omgivelser/kabinet/udstyr/mikrofoner etc? Kan man overhovedet opnå præcis den samme kurve igen hvis bare en af disse elementer påvirkes/ændres?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
kyhn skrev:
|
om det så er smag og behag, tja måske jeg bryder mig heller ikke meget om metal domer, men nogle kan jeg godt leve med....
|
|
|
|
|
|
næ poly til tekno
musik er hurtigt, langsomt blidt og voldsomt på en gang. det er det, jeg tror, ikke kan genskabes med en måling
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Jeg bryder mig ikke om trenden der siger "mit grej er super-duper fejlfrit" for så næste uge at købe noget nyt super-duper endnu mer fejlfrit....
|
|
|
Kyhn..Jeg kunne ikke være mere enig med dig.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja der er standarder bla.
mic. i 1m afstand
0,30,60°
2.83v
osv.
de skulle være ret samlignelige. men der er nok ting der kan ændres. men det er der sgu nok en der ved mere om end jeg.
hvis de ikke kunne sammenlignes overhovedt, så havde box fabrikanterne jo ikke en chance for at vurdere den ene driver frem for den anden. og det at simulere et system, bygger jo også på at data er valide, og "ens" __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
|
|
|
hvis man selv troede på det, så var der vel ikke grund til at lede efter noget nyt/ andet, elle bare prøve noget andet. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
kyhn skrev:
|
|
|
|
hvis man selv troede på det, så var der vel ikke grund til at lede efter noget nyt/ andet, elle bare prøve noget andet.
|
|
|
"Hvis man tror man har ret, kan man ikke tænke" 
|
| Til top |
|
| |
blueyes Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da prøvet at have et kabinet til rådighed, med delefilter, og 8 styk 5,25 tommer basser vi skiftede med; 4 af dem var af pap og de andre var af PP. De var lavet samme sted og var begge "fine" og nye.
Dem af PP lød af/ sagde PLAP PLAP når de skulle sige DUNK DUNK. Svært at skrive hvad det lyder af, men forstå det derhen at de ikke siger det forventede. Referencen er stadig pap - i flere former, ref, den gode oversigt som en på tråden satte op.
Iøvrigt; den der slicede membran fra Scan Speak, er der andre end SA der fortsat bruger den? Sonus Faber, ja, men er der andre?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tact bruger den.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i tråden da!
Jeg havde slet ikke set, at nogen har taget emnet om membranmaterialer op i forum.
3DX har vist os en masse målinger, ligesom der er blevet diskuteret hvorfor man ikke kan se BÅT tendenser på målingerne. Det kan jeg måske bidrage med lidt af sandheden om.
Om en membran siger dyt eller båt eller kommer med det korrekte dok, tror jeg mere afhænger af energiophobningen i materialet. Jeg mener man kan måle det og at målingen hedder waterfall. Tilbagesvaret fra enheden skal bare være 0,00. Her er det PP bliver til Blib Båt og gud hvor går det godt. Noget helt andet er osse, at ma skal tænke lidt i hastigheder og dæmpning. Hvis en svingspole slår til membranen, så kan du meget nemt få en slags klonk ud af det. Klonket vel vandre meget hurtigere i materialet end i luften, hvorfor kanten af membranen skal underlægges skarp kontrol. Det kan man måske gøre med kantophænget eller hvad ved jeg. Bjørn er desuden inde på noget, når de støbes bliver strukket på en uheldig måde. Det ville kræve specielt profilerede PP plader at imødegå dette.
Båt lydene fra PP membraner og for alle andre hårde membraner i øvrigt, tror jeg opstår når de anvendes til andet end dybbas. Her nede tror jeg næppe de laver så stor skade. Dynaudio mener jeg har rimeligt kontrol over båt lydene fra PP, selvom det kan undre eftersom de anvender 1. ordens filtrering. Til gengæld glider de let hen over musikken og så tager den onde pludselig fat i dem - kapum.
Jeg må tilstå, at jeg hidtil har været papirfan, det er jeg stadig. * Jeg mener ikke, at jeg nogensinde har hørt PP membraner kunne skjule sig. Ville da i øvrigt glæde mig om jeg tog fejl.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Blueyes og velkommen til - kan se at det er dit "trejde" indlæg og hvem er du så - hvad spiller du på etc.? Nu er du vel ikke branchemedlem der er gået undercover vel?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Båt lydene fra PP membraner og for alle andre hårde membraner i øvrigt, tror jeg opstår når de anvendes til andet end dybbas. Her nede tror jeg næppe de laver så stor skade. Dynaudio mener jeg har rimeligt kontrol over båt lydene fra PP, selvom det kan undre eftersom de anvender 1. ordens filtrering. Til gengæld glider de let hen over musikken og så tager den onde pludselig fat i dem - kapum.
|
|
|
Den helt store udfording må da ligge i limningen/overgang til ophænget - man skulle da umiddelbart tro at den betød mere en selve membranmaterialet. Der er da større mulighed for fejl i denne proces e.g. skæv fordeling af lim = skæv fordeling af masse etc..eller hur?
Hvad skal man så lede efter når man snakker papir? Det er jo også et vidt begreb, herunder coatings etc...
|
| Til top |
|
| |
blueyes Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Martin Kbh; nej jeg er ikke fordækt branchemedlem. Jeg er hifimand og har været det i mange år. Har haft meget udstyr og skifter en del
Kender en masse i branchen og hører derfor en del om hvad de forskellige går og mekker med på prototypestadiet. Og har selv hørt en del.
Hvad siger I med de der slicede papirmembraner? HVem bruger dem, hvorfor ikke flere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Den helt store udfording må da ligge i limningen/overgang til ophænget - man skulle da umiddelbart tro at den betød mere en selve membranmaterialet. Der er da større mulighed for fejl i denne proces e.g. skæv fordeling af lim = skæv fordeling af masse etc..eller hur? Måske! Som jeg ser det, har det osse noget med, at PP er tungere end f.eks. papir, derfor laves der nogle hulens stærke motorer, som bare gør det hele endnu værre.
Hvad skal man så lede efter når man snakker papir? Det er jo også et vidt begreb, herunder coatings etc... Jeg mener at valget af papir, coatning, ophæng o.m.a. faktorer er ganske ekstremt krævende. Mine egne basser er nok et af de vildeste udtryk for den retning. 11g bevægelig masse, frekvensgang til 10KHz og 0,0 energiophobning kombineret med en egenresonans i nærhden af 30Hz, hertil er ophænget så blødt, at selv de mindste signaler har en mulighed for, at blive transduceret til mekanisk energi. Hvis disse parametre er opfyldt, da mener jeg at frekvensgangen af enheden ikke mere er den ubetinget vigtigste faktor. Det vil jeg gerne begrunde med, at musik IKKE er et sweep, i stedet er det mange lynhurtige og oveni hinanden beliggende ændringer og bevægelser. Det kræver "effortlesness" Man kan sagtens være rygende uenig om lyden så er den man gerne vil have, men jeg tror ikke på, at man kan lave enheder, der er ret meget hurtigere og fri for egenlyd end dette.
I øvrigt mener jeg, at hvis du prøver at mærke på dine bas/mellemtone enheder, så kan man allerede der få en idé af, hbvad de er for størrelser. Går de stramt og lader sig kun vanskeligt flytte, så forstil dig enheden spille en 100Hz tone og oven i denne en 2KHz tone. Hvad mon der sker, når enheden når udsvingsekstremerne? Hvem tror så på, at den stadig spiller 2KHz rent og pænt? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
nej det er jo igen en af dem hvor målinger ikke kan erstatte lytning
for noget går galt og jeg tror ikke Bjørnefar er galt i byen denne gang
|
|
|
Heller ikke denne gang.
PP folien "suges" ned i en form ved hjælp af vacuum. Da folien dermed skal trækkes kan materaletykkelsen ikke undgå at blive påvirket
Problemt gælder alle termoplastiske plastmeterialer der bruges til membraner.
En af årsagerne til pp membraners uheldige egenskaber er en dårlig kobling mellem svingspole og membran.
"flap flap" hentyder til materialets egenlyd
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
|
Den helt store udfording må da ligge i limningen/overgang til ophænget - man skulle da umiddelbart tro at den betød mere en selve membranmaterialet. Der er da større mulighed for fejl i denne proces e.g. skæv fordeling af lim = skæv fordeling af masse etc..eller hur?
Det er selve menbranmaterialet der giver efter. Membranen bliver simpelthen koblet af ved høje frekvenser. Uanset hvor god limen er så hjælper det ikke hvis membranen opfører sig som et mekanisk lavpasfilter.
Ideelt set bør membranen have et konstant masse/areal forhold over alt på membranfladen hvilket vil gøre membranen stivere jo tættere du kommer på centrum. For de termoplastiske vacuumformede typer er det nærmest omvendt
Hvad skal man så lede efter når man snakker papir? Det er jo også et vidt begreb, herunder coatings etc...
Der er jo ingen der har sagt at det var nemt |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
"flap flap" hentyder til materialets egenlyd |
|
|
Jeg har nu hørt materialet sige mange sjove ting. Gori har det aldrig sagt, ej heller Flügger. Men hos f.eks. Linn har jeg hørt det sige gok gok. Hos en jysk High End HT, som jeg ikke vil nævne navnet på siger det BÅT. Hos dynaudio har jeg hørt en champagneprop springe. Proac er i lidt mindre grad plaget af nasalitet. Jeg er så spændt på at høre, om nogen har hørt PP lyden i VA´s modeller.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle de membran forme jeg har set pejer op "af" så kan man styre overfladen på den synlige del. det kan man ikke hvis man laver den opvendt.
det er faktisk det samme med pap osv membraner. man bruger noget der minder om vacum formning. med en form der "pejer" op af, så man kan styre overfladen, på den del der ses.
men man kan sikkert godt lave dem omvendt, men hvorfor skulle man det.
hvis den er for tynd efter man har formet den, så putter man tykker folie i fra starten.
igen må jeg påpeje, alt det der flap flap, gonk gonk, plank plank, båt båt osv. ikke kan måles. så det må være meget godt skjult  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Jeg er så spændt på at høre, om nogen har hørt PP lyden i VA´s modeller. |
|
|
Jeg har smidt en probe ud på dette spørgsmål - det virker ikke som om at nogen VA-ejere ønsker at deltage.
Jeg må tilstå at mine membraner med gummiophæng på mine Dynaudio 52 SE står væsenligt mere fast end mange af Dali's (scanspeak) skumophængte enheder - om hvad der entydigt er lykken kan jeg endnu ikke svare på?
|
| Til top |
|
| |