Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste Membranmateriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Jeg er så spændt på at høre, om nogen har hørt PP lyden i VA´s modeller.

Jeg har smidt en probe ud på dette spørgsmål - det virker ikke som om at nogen VA-ejere ønsker at deltage.

Jeg må tilstå at mine membraner med gummiophæng på mine Dynaudio 52 SE står væsenligt mere fast end mange af Dali's (scanspeak) skumophængte enheder - om hvad der entydigt er lykken kan jeg endnu ikke svare på?

hvis du ikke kan høre de siger BÅT, så er den helt gal med hørrelsen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Martin_Kbh skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jeg har smidt en probe ud på dette spørgsmål - det virker ikke som om at nogen VA-ejere ønsker at deltage.

Jeg må tilstå at mine membraner med gummiophæng på mine Dynaudio 52 SE står væsenligt mere fast end mange af Dali's (scanspeak) skumophængte enheder - om hvad der entydigt er lykken kan jeg endnu ikke svare på?

I get your point 3DX - jeg er ret glad for mine højttalere selvom det er PP-enheder der siger ikke hørbare båt-båt-lyde når jeg vender ryggen til 

Meeennn - jeg vil ikke udelukke noget endnu. Jeg er før blevet overrasket i sådanne sammenhænge. Men Kurt lad os da lige få nogle flere eksempler/lyttere der har oplevet det samme båt båt og skiftet tilbage til papyrus-rullerne - der produceres/udvikles jo rigtigt mange PP enheder. Det kan jo ikke være BÅT det hele?

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

det triste er jo nok at Groove har fat i noget omkring omkostninger, jeg hælder nok også til teorien om at de bliver brugt af produtionsmæssige årsager mere end lydmæssige.

devicen er bedst til en given pris med visse produtionsmæssigst fastlagte rammer.

VA vil jeg nok mene båtter (uden at nå de danske tågehorn til sokkeholderne)mere end de klonker eller klanker

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
musik IKKE er et sweep, i stedet er det mange lynhurtige og oveni hinanden beliggende ændringer og bevægelser.
Det kræver "effortlesness"
Man kan sagtens være rygende uenig om lyden så er den man gerne vil have, men jeg tror ikke på, at man kan lave enheder, der er ret meget hurtigere og fri for egenlyd end dette.

I øvrigt mener jeg, at hvis du prøver at mærke på dine bas/mellemtone enheder, så kan man allerede der få en idé af, hbvad de er for størrelser.
Går de stramt og lader sig kun vanskeligt flytte, så forstil dig enheden spille en 100Hz tone og oven i denne en 2KHz tone. Hvad mon der sker, når enheden når udsvingsekstremerne? Hvem tror så på, at den stadig spiller 2KHz rent og pænt?

kyhn skrev:
musik er hurtigt, langsomt blidt og voldsomt på en gang. det er det, jeg tror, ikke kan genskabes med en måling

jamen dog så enige vi er!

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

VA vil jeg nok mene båtter (uden at nå de danske tågehorn til sokkeholderne)mere end de klonker eller klanker

Jeg tror at rigtigt mange er ganske uenige med dig Kyhn. Ejerne virker meget glade for deres VA'er - de roses fortsat til skyerne. Også selvom der kommer flere og flere brugt på markedet - men det gælder jo for alle mærker.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Kurt skrev i Otto's indlæg - Opgave til Miju og Kubikken! at han ikke bryder sig om polymembraner. Det stod godt nok skrevet på sædvanlig fjollemaner - "Polypropylener lugter ikke godt, når man tænder ild til HTén, så dem kan jeg ikke lide" - eller "Poly-BÅT".

Stift, formstabilt, let og resonansødt membranmateriale er vel at foretrække. Kan kurt have taget fejl her? Vienna's Bethooven bruger gennemsigtige polymembraner ikke? ProAc gør det også med stor success.

Kan vi ikke lige tage nogle skarpe indlæg for og imod poly.

Papir er levende med årstiderne, luftfugtighed etc. modsat poly der altid er formstabilt? Hvorfor var det engang et tweak at lakere sine papir-cones?

Papir kan laves meget lettere og har nemmere ved at gengive de mindste og fineste lyde...?

Jamen en isotactic polymer/nylon fiber kan laves meget tyndere, lettere og stærkere end papir?

Måske skal man bruge kevlar som B&W?

Hvad nytter det hele hvis ophænget er langsomt? Skal man bruge skumgummi, naturgummi eller noget trejde?

Hej

Jeg stemmer for beryllium, evt diamant, men dette har jeg ingen erfaring med selvom at jeg må medgive at det ser fornuftigt ud.

Beryllium har i mine ører ringe egenlyd, så det er op til en selv at "farve" din lyd. Der kan dog komme mange dårlige resultater ud af det inden man kommer i mål. Desuden har beryllium ekstrem høj egendæmpning foruden et ekstremt forhold ml. masse og stivhed.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
kyhn skrev:

Jeg tror at rigtigt mange er ganske uenige med dig Kyhn. Ejerne virker meget glade for deres VA'er - de roses fortsat til skyerne. Også selvom der kommer flere og flere brugt på markedet - men det gælder jo for alle mærker.

Jamen jeg vil da håbe at folk er glade for det de har, men det kan jo ikke ændre på min subjektive vurdering.

og faktisk så er VA ikk´ så ringe som så meget andet, men derfor skal de småfejl de har ikke glemmes/gemmes.

jeg ved godt at jeg sikkert får ørerne i maskinen, men det får man jo tit når man siger sin mening -  tror jeg nok hvad syntes du....  

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Man skal altid sige sin menig....og lade andre sige deres.

Personligt har jeg aldrig oplevet noget båt båt fra gode PP-enheder - måske har jeg bare det til gode?

Dog savner jeg nogle klare eksempler som jeg kan opsøge for at teste det og derigennem danne min egen mening hvis du forstår. - Et eksempel ville være rart for os som ikke har oplevet det, men som er åbne for input.

Det bliver jo nok lidt svært for alle...idet det hverken kan måles...eller måske sågar høres?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

hørbart er det og nok også målbart, jeg har funderet lidt over KvK´s indlæg og ja det burde kunne ses på en vandfald.

det er svært at sige hvad du skal lytte efter men nassalitet som ikke burde være tilstede

jeg mener ikke at det er til at overhøre

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Er der et nummer/skæring du kan anbefale hvor jeg kan provokere mine 52SE'ere ud i nassalitet? Eller en hvilken som helst anden pp-højttaler for den sags skyld?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

alle de membran forme jeg har set pejer op "af" så kan man styre overfladen på den synlige del. det kan man ikke hvis man laver den opvendt.

Om du suger op eller ned giver samme resultat, du skal stadig trække en plan folie ud af facon

det er faktisk det samme med pap osv membraner. man bruger noget der minder om vacum formning. med en form der "pejer" op af, så man kan styre overfladen, på den del der ses.

Papmembraner gydes på en form. Papirmassen er flydende så det er muligt at at dossere tykkelsen

men man kan sikkert godt lave dem omvendt, men hvorfor skulle man det.

hvis den er for tynd efter man har formet den, så putter man tykker folie i fra starten.

Den bliver stadig for tynd de forkerte steder

igen må jeg  påpeje, alt det der flap flap, gonk gonk, plank plank, båt båt osv. ikke kan måles. så det må være meget godt skjult

Den utidige afkobling kan til gengæld måles

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

en anden fordel med PP og andre plast membraner, er at de kan sprøjtestøbes. derved kan men ligge features ind de steder man behøver det.

forstærkninger ved spolen og eller kanten. usymetriske detalier for at minske resonancer. eller som sagt før. en K2 støbning hvor man støber kanten på. og kan laver overgange langt mere hensigstmæsig end med en limløsning.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
3DX skrev:
Martin_Kbh skrev:

Kurt von Kubik skrev:

I get your point 3DX - jeg er ret glad for mine højttalere selvom det er PP-enheder der siger ikke hørbare båt-båt-lyde når jeg vender ryggen til 

Meeennn - jeg vil ikke udelukke noget endnu. Jeg er før blevet overrasket i sådanne sammenhænge. Men Kurt lad os da lige få nogle flere eksempler/lyttere der har oplevet det samme båt båt og skiftet tilbage til papyrus-rullerne - der produceres/udvikles jo rigtigt mange PP enheder. Det kan jo ikke være BÅT det hele?

jeg finder det svært at tro at alle dem der anvender eller laver PP membraner ikke kanhøre det berømte umålbare BÅT.

AT, Dynaudio, SS, Peerless, Seas osv osv.

eller hvorfor alle dem der bruger dem ikke kan hører det.

VA, SF,  osv osv.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Er der et nummer/skæring du kan anbefale hvor jeg kan provokere mine 52SE'ere ud i nassalitet? Eller en hvilken som helst anden pp-højttaler for den sags skyld?

Yep!
Prøv denneher:
Track 10.
Husk høreværn
Kirkelig kulturverksted FXCD 159

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige nævne at jeg selv fortrækker pap... endnu

pt. er mit ref, system, en kamerats setup med 8 sub, i hver sit hjørne, med 6" PP woofere. og front ht. med 2 x 5" PP woofere. 

der er den tøreste bass, det perfekte perspektiv, de detalier der laver "at være til stede" fornemmelsen. og alt står hvor det skal. her viser PP woofere at det er konstruktøren og IKKE så meget andet der bestemmer.

derfor er jeg blevet MEGET klogere, efter jeg har hørt dette system.

det er konstruktøren der bestemmer langt det meste.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

en anden fordel med PP og andre plast membraner, er at de kan sprøjtestøbes. derved kan men ligge features ind de steder man behøver det.

forstærkninger ved spolen og eller kanten. usymetriske detalier for at minske resonancer. eller som sagt før. en K2 støbning hvor man støber kanten på. og kan laver overgange langt mere hensigstmæsig end med en limløsning.

Og så får vi lige nogle eksempler på ovenstående fra den virkelige verden.

Vacuumformning bruges bl.a. af Skaaning

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Martin_Kbh skrev:
3DX skrev:
Martin_Kbh skrev:

Kurt von Kubik skrev:

jeg finder det svært at tro at alle dem der anvender eller laver PP membraner ikke kanhøre det berømte umålbare BÅT.

AT, Dynaudio, SS, Peerless, Seas osv osv.

eller hvorfor alle dem der bruger dem ikke kan hører det.

VA, SF,  osv osv.

Indtil videre er det vel kun Kubikforlængeren der påstår at det er polypytten der siger BÅT

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
kyhn skrev:

man skal passe meget på at tage antallet af brugte på marked, som indikator på om folk er tilfredes med dem eller ej. det kan også være fordi der er solgt mange af dem. jeg tro at for de flest produkter, er der altid X antal procent af det total salg, -til salg på brugt marked.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Martin_Kbh skrev:

Yep!
Prøv denneher:
Track 10.
Husk høreværn
Kirkelig kulturverksted FXCD 159

nu ved jeg det kurt, det er fordi de ikke bruger Jomfru-PP

hvilken slags musik er det?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv ejet en del ht. med PP membraner og papirmembraner, og min umiddelbare vurdering af den største hørbare forskel mellem disse materialer er den, at papir giver en mere "Crisp" lyd, hvor PP giver en mere tør og kontant lyd. 

Udfra de konstruktioner, som jeg har ejet, giver PP membraner en måske mere analystisk reproduktion af materialet, mens papir og varianterne af papir giver en mere musikalsk reproduktion. Blot min ydmyge holdning!

At stemple PP membraner som l**t, som Søren postulerer, er vel blot for at nedgøre de mennesker, der har en anden holdning til PP membraner end ham. Desværre  Dead

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum