Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste Membranmateriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Bedste membranmateriale er det der løser en given opgave bedst muligt Til bilen er det nok PP eller lignende vandfast materiale, osv.

det er som regl ikke noget problem. man impr. pappet og det bliver helt fugt stabilt. jeg var med til at lave nogen auto drivere, hvor testen bestod i at fylde conen med vand. hvis det fordampede inden, det løb igennem, var den god kendt. det blev de hver gang

derimod er papet mere temp. stabilt end PP. så det taler for pap til autobrug. men det er kan ikke variers så meget i form, farver osv. og detfor er PP ellers andet, tit brugt til at skabe lidt lir.

PP har det dog fint i alm. stue temp. f.eks. blev det godtkendt i lytte test op til 60°

Mvh,

Karsten

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

En venlig sjæl har sendt mig et link til en mårtenmåling

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Keramic er ligeledes en fint material til cones.

se blot hvad Avalon kan lave med keramic baserede drivere:

http://www.avalonacoustics.com/ceram.html,

http://www.avalonacoustics.com/revu-spceram3.html

igen er det altså konstruktøren og ikke som mange tror, materialerne der bestemmer.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Her er kurven (efter teksten):

Vandfaldskurver er svære at tyde, og man skal egentlig have en tilsvarende enhed men med anden membran for at kunne se hvad der sker. Det er mere forskellene end det absolutte der fokuseres på. Men på denne her synes jeg at området 1500 - 3500 Hz er karakteriseret ved, at outputtet falder meget hurtigere end ved de andre frekvenser. Jeg tror membranen bryder op, og en del af svinger i modfase, og dermed falder outputtet. Lyttemæssigt mener jeg at dette vil resultere i lukkethed, og er dermed uklar og uigennemsigtig ved især små signaler, og uden god sammenhæng til den næste enhed. Dette giver især problemer i 2-vejs konstruktioner (ved ikke om dette er en sådan) Et pefekt vandfald vil falde lige hurtigt ved alle frekvenser. Man ser altid, at de tunge "slaskede" basmembraner lever længere end diskerne. Det var nok derfor jeg i sin tid blev slået omkuld af nogle Steen Duelung-konstruktioner: de var hurtige til at slukke når de skulle. Måske er det stadig sådan - jeg har ikke hørt sådanne de sidste 100 år. Vil gerne.

Hemmeligheden er synkronfiltret der gør det nødvendigt at stille meget store krav til enhederne. Uro på amplituden er altid resonanser af en eller anden art og kan de ikke angribes mekanisk så er der ikke anden vej end at kassere enheden. Mindre giftige afvigelser kan selvfølgelig ordnes elektrisk men at dæmpe en resonans med en sugekreds fjerner jo ikke resonansen. Hver gang en resonans slås an stikker den sit grimme fjæs frem og forstyrrer underholdningen.

Årsagen kan reduceres til det faktum at alle enhederne i systemet har samme akustiske faseforløb  

mvh

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Jeg skal lige forstå dig helt præcist...du vil bytte mine Dynaudio 52 SE ud med Dali 202? Mine forældrede havde et par 202'ere i køkkenet...og ja de spillede fint, men jeg tvivler på at de slår mine 52 SE'ere. Fordi det er dig vil jeg finde et par 202 og et sæt Coupe og invitere panelet forbi...det bliver spændende. Er det OK jeg beholder mit Densen?

Øhh!
Nu tænkte jeg ikke så meget over, om du havde nogle i forvejen og hvilke.
Jeg tænkte mere på en fornuftig vej til en god HT.
Og helt sikkert er det, at et klippefast sammenligningsgrundlag er en usædvanlig god støtte.
Mine egne små hjemmestrikkede grundregler ligner lidt det jeg skrev, og jeg har haft glæde af dem mange gange.
F.eks. hvis et HT kabel ikke helt og aldeles på alt der kan tales om, er bedre end et sæt lysnetledninger, evt. et sæt dobbelte lysnetledninger, så gider jeg ikke have dem. Og tro mig, jeg er stødt i kabelsæt til 5 cifrede kronebeløb, som end ikke magtede den opgave, og det er ikke ualmindeligt.
Gode amps skal osse banke 3020, og en go HT skal nemt kunne klæde en 202 af osse på 3D, homogenitet og sammenhæng.
Men lad være med at forsøge at spille enormt højt med 202 eller Coupé, det er ikke der de har styrker. Og hvis det er de opgave de skal løse, så glem dem begge to. Men ellers er det en ægte god stunt.

MHT Densen grejet, så ville jeg prøve det op mod en 3020, klarer det sig ikke der på enhver parameter, så ud med det.
I øvrigt er det egentlig bedst, at benchmarke op imod noget, som man intet føler for overhovedet. Derfor mener jeg, at et ådsel af en 3020 flankeret af et par appelsinkasse 202ére vil være det bedste, for det er jo alligevel på vej yt.
Stil så det ufravigelige krav, at uanset hvilken HT eler amp nogen vil sælge dig, så skal den helt og aldeles udmanøvrere affaldslineuppet, også perspektiv, sammenhæng, troværdighed og i frihed for betoninger.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

igen er det altså konstruktøren og ikke som mange tror, materialerne der bestemmer.

Fjerne opbrydningen i membranerne ka' han godt nok ikke, men det går fint med den indbyggede bumlebas 

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Jeg skal lige nævne at jeg selv fortrækker pap... endnu

pt. er mit ref, system, en kamerats setup med 8 sub, i hver sit hjørne, med 6" PP woofere. og front ht. med 2 x 5" PP woofere. 

der er den tøreste bass, det perfekte perspektiv, de detalier der laver "at være til stede" fornemmelsen. og alt står hvor det skal. her viser PP woofere at det er konstruktøren og IKKE så meget andet der bestemmer.

derfor er jeg blevet MEGET klogere, efter jeg har hørt dette system.

det er konstruktøren der bestemmer langt det meste.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

Fjerne opbrydningen i membranerne ka' han godt nok ikke, men det går fint med den indbyggede bumlebas 

Hej

Har du hørt dem ??

Jeg tror ikke der er nogen højttaler, der kan tåle en sammenligning med disse

Bumblebas - absolut ikke.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

MHT Densen grejet, så ville jeg prøve det op mod en 3020, klarer det sig ikke der på enhver parameter, så ud med det.
I øvrigt er det egentlig bedst, at benchmarke op imod noget, som man intet føler for overhovedet. Derfor mener jeg, at et ådsel af en 3020 flankeret af et par appelsinkasse 202ére vil være det bedste, for det er jo alligevel på vej yt.
Stil så det ufravigelige krav, at uanset hvilken HT eler amp nogen vil sælge dig, så skal den helt og aldeles udmanøvrere affaldslineuppet, også perspektiv, sammenhæng, troværdighed og i frihed for betoninger.

Nu har jeg selv ejet 3020B (1985) og efterfølgeren 3130som næppe kan kan kaldes en efterfølger (læs: slem skuffelse).

Bare i features "slår" den mit Densen grej som hverken har "Normal In" eller "Lab In" som gik forbi "Normal In" den var slået til. For slet ikke at glemme kontakten til "Soft Clipping" som gjorde at man kunne fyre den af uden at mine gamle B&O reolhøjttalere døde af det. Senere fik den et par Dali4a - jo jeg husker det som OK setup.

De "små" 20watt i 8 ohm kunne sgu godt sparke liv i min 4a'er og andre højttalere for den sags skyld; impedansen var den rimelig ligeglad med for der var masser af strøm i den - overraskede stor strømforsyning på daværende tidspunkt. Jeg havde næsten aldrig skruer i den fordi låget skulle af når gutterne var på besøg. 

Jeg husker den som lidt farvet, med en fed volumniøs bas og varme op gennem mellemtonen til en lidt for "silket" diskant - dog med masser af dynamik og smæk til trods for dens størrelse. Men Kurt forklar mig lige hvad fanden den skulle med en loudnessknap - det har mit Densen sgu ikke.

Og du som ikke tror på bi-amping eller bi-wire hvad skulle du da med en 3020 der med sin splittede forforst-effektdel netop lagde op til dette?

3020 er en perle og jeg ville købe en igen i morgen hvis jeg fandt den, men den får ikke pladsen hvor mit Densen står nu. Ved godt at du og "Silleben" siger mange sjove og fjollede ting, men mit Densen spiller sgu musik. Jeg er frisk på at kyle min højttalere efter en gal hund hvis du har ret med membranerne, men mit Densen beholder jeg lidt endnu.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

morgen

de resonacer og BÅT's, kan ikke se på vandflads plotsne. faktsik måler den keramik "maserede" og PP helt ok.

Edit : Slettet af moderator pga. størrelsen af billedet!

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

morgen 2

Det kraftige keramik peak, (som ses her under) er temmet ret godt på Avalonen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

nu skal man ikke ligge for meget i anmeldelser, men jeg ville som konstruktør gerne ha' denne review af noget jeg havde lavet. (også selv om det er med keramik drivere )

citat:

"To paraphrase The Man with a Horn, the Marten Miles IIs are motherf@#kers! Perhaps in the future, Marten will offer a Miles II Special Edition in the deepest darkest black finish. Until then, this pair is staying right here". Victor Chavira

man skal selv vurdere om en ht'er er noget for en eller ej. og glemme alt om materialer, komponenter, om hvad de andre siger, osv osv. man kan som bruger ikke bruge de andres mening om PP, Keramik, Spidere, modtande, spoler osv til en meter. de er der ikke i 99% af den tid du skal lytte på det, og derfor kan deres anerkendles ikke bruges til ret meget.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

til Martin_Kbh

Densen/ Dynaudio

det kan godt være kombinationen ikke giver den mest analytiske og mest korrekte gengivelse.

men det må da spille musik og underholde som få. og det er vel mindst lige så vigtigt som at side og tænke på hidtil uhørte micro detalier og ret frekvensgang.

hvis du syntes det er for fedt. så ville jeg blæse en hat fuld på om det er kubik certifiseret, eller om nogen syntes PP flapper.

med mindre du har tænkt dig at inviter dem over og lytter, hver gang der ryger en skive på

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
man skal selv vurdere om en ht'er er noget for en eller ej. og glemme alt om materialer, komponenter, om hvad de andre siger, osv osv. man kan som bruger ikke bruge de andres mening om PP, Keramik, Spidere, modtande, spoler osv til en meter. de er der ikke i 99% af den tid du skal lytte på det, og derfor kan deres anerkendles ikke bruges til ret meget.

igen hvis man skal glemme alt om materialer og andres meninger, er der jo ingen grund til, på et forum, at spørge om bedste membranmateriale.

Personligt syntes jeg at det er spændende at høre folks mening og holdning, det er ikke sikkert at det påvirker min ditto, men det er altid spændende at få udvidet sin horisont.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

3DX skrev:

igen hvis man skal glemme alt om materialer og andres meninger, er der jo ingen grund til, på et forum, at spørge om bedste membranmateriale.

Personligt syntes jeg at det er spændende at høre folks mening og holdning, det er ikke sikkert at det påvirker min ditto, men det er altid spændende at få udvidet sin horisont.

det kan du jo ha ret i

men jeg mener man skal bruge input til inspiration og lærer mere om tingene. ikke som dom over det ene eller andet. og det er jo også ret sjældent at der er ret meget enighed om det ene dur eller ikke dur

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

nej enighed er der ikke meget af, det kan vi godt blive enige om.

Men det er jo heller ikke let, allerbedst som man har besluttet at det dur ikke, så hører man noget der alligevel dur....

jeg har PP i et sæt HT, metaldomer i et andet sæt, bas reflex i et tredie sæt og SA i køkkenet egenligt kan jeg ikke lide nogen af delene men hvis man imodsætning til KvK ikke mener at hifi=100% reproduktion så er tingene nemmere

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

morgen 2

Det kraftige keramik peak, (som ses her under) er temmet ret godt på Avalonen

Avalonen bruger en anden enhed fra accuton, så vidt jeg kan se C79, som har mere kontrolleret vandfaldsplot:

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau

ja, den har da et lidt mere fornuftigt udgangs punkt. selvom det har noget peaks her og der.

hvor finder du alle de kurver?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu har det sådan set ikke været meningen, at fokk skal dømme ting ude, blot fordi jeg ikke kan lide bestemte materialer.

Båt problematikken synes jeg alligevel er lidt interessant, fordi materialerne uanset man vil det eller ej, har indflydelse på den resulterende lyd.

Prøv at banke med en negl på en bas/mellemtone membran af f.eks. coated papir, PP, alu el. lign.
Den lyd du ultimativt skal høre er basrefleks/kabinetafstemningen og så slut.
Resten skal i princippet forsvinde og samtidig skal membranen være uendelig stiv.

Det er ikke helt nemt at lave, så man må påregne at der skal indgås kompromisser.

PP er for mig et ret hårdt materiale, som hverken er specielt stift eller specielt let. Egendæmpningen virker også lidt tvivlsom, når man banker på det.
I mine øjne må det betyde, at til dyb bas går det an, og ikke andre steder.
Men kan man så måle det?
Umiddelbart ser det jo ikke for godt ud, med mindre vi finder en måling, som indikerer at ét eller andet materiale,  opfører sig markant anderedes, og at det kan verificeres i en lyttetest.

Hvis jeg skulle påpege nogle logiske og forudsigelige problemer i hårde membraner, så bliver det noget omkring det forhold, at lyden vandrer hurtigere i materialet end i luften, hvilket gør at kanten på membranen sammen med kantophænget kan udgøre et problem.
Det problem forstærkes i takt med, at egendæmpningen i materialet mindskes.
Og her tror jeg hårde materialer måske vil farve mere end blødere ditto.
Måske også membranen vil "slå mere igen", når svingspolen pludselig forsøger at flytte med den - klonk.

Højttalere fungerer også baglæns, altså som mikrofoner.
Man bør jo også huske, at der er 2 højttalere, således at den ene snakker til den anden. Mikrofoni sker hvis trykvariationerne i højttalerens position, er anderledes end det den selv frembringer. Det er refleksioner fra lokalet og transmission fra den anden HT (er der nogen der øjner mikrofoniproblemer ved 7.1?)
Membranmaterialet har sikkert også indflydelse på netop det forhold. Det mener jeg i hvert tilfælde det har i mikrofoner.

Membranopbrydninger, som jo er ukontrollerede svingninger i membranerne, som ikke er forårsaget af svingspolen, antages som regel, at give akustisk lyd fra sig. Jeg mener det måske godt kunne være et elektrisk signal, som blev resultatet.

Nogen kommentarer?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Hej LGrau

ja, den har da et lidt mere fornuftigt udgangs punkt. selvom det har noget peaks her og der.

hvor finder du alle de kurver?

På Accutons hjemmeside :

http://www.accuton.de/e_index_iexplorer1280.html

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes