Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste Membranmateriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
[

Fjerne opbrydningen i membranerne ka' han godt nok ikke, men det går fint med den indbyggede bumlebas 

Jeg ville være meget forsigtig med, at bruge målinger under 4-500Hz til andet end det dekorative element.
Jeg ville hellere se/høre præcissionen i det område i stedet, idet man aldrig vil blive enig om bassen anyway.
I mit lytterum kan der gegives uhyrlige bastryk med flot præcission, SÅLÆNGE DER ER KØLIGT OG TØRT DERINDE.
Når monsterampen får det hele til at virke mere saunaagtigt, så opstår der fjedervirkning i lokalet og man har en flot "roomnote" hængende i luften.
Hvis man stopper CDén midt i et brag, så siger det "boing" og sådan er det bare.
Så at diskutere amplitudemålinger og korrektheden af disse i basområdet giver ikke mening i min optik.
Man må i stedet indrette sig.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Ja der er mange der tro at man kan se bas responcen fra ht'er på sådan en alm. måling. man kan se responcen i rummet på den måling.

som du skriver så er alt under 4-500, gæt værk. så bumlebas. må være noget den pågældene har hørt, for man kan ikke vurdere det ud af målingen.

(med mindre det er i et der til indrette rum, og det er ikke lige til at lave sådan et.)

jeg har oplevet rum med negativ room gain... sådan lød det ihvertfald

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Ja der er mange der tro at man kan se bas responcen fra ht'er på sådan en alm. måling. man kan se responcen i rummet på den måling.

som du skriver så er alt under 4-500, gæt værk. så bumlebas. må være noget den pågældene har hørt, for man kan ikke vurdere det ud af målingen.

(med mindre det er i et der til indrette rum, og det er ikke lige til at lave sådan et.)

Det eneste der virker lidt påfaldende er, at det ser ud som om den ruller lidt tidligt af nedefter.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Nu har det sådan set ikke været meningen, at fokk skal dømme ting ude, blot fordi jeg ikke kan lide bestemte materialer.

Hvis et materiale giver uønskede bivirkninger så er det da ok at "dømme det ude"

Båt problematikken synes jeg alligevel er lidt interessant, fordi materialerne uanset man vil det eller ej, har indflydelse på den resulterende lyd.

Lige præcis derfor er det ok at "dømme det ude" - hvorfor bruge tid og penge på noget der ender i en blindgyde ?

Prøv at banke med en negl på en bas/mellemtone membran af f.eks. coated papir, PP, alu el. lign.
Den lyd du ultimativt skal høre er basrefleks/kabinetafstemningen og så slut.
Resten skal i princippet forsvinde og samtidig skal membranen være uendelig stiv.

Det er ikke helt nemt at lave, så man må påregne at der skal indgås kompromisser.

PP er for mig et ret hårdt materiale, som hverken er specielt stift eller specielt let. Egendæmpningen virker også lidt tvivlsom, når man banker på det.
I mine øjne må det betyde, at til dyb bas går det an, og ikke andre steder.
Men kan man så måle det?

Ja, den måde pp enheder opfører sig på opefter fortæller bl.a. om materialets egenskaber. En PP folie som f.eks. bruges til membraner har en hård overflade og en mindre hård kerne. Der hvor folien trækkes mest bliver den også tyndest, hvilket også påvirker den hærdede overflade. I praksis sker der det at membranhalsen ved høje frekvenser simpelthen opfører sig som en harmonika, svingspolen spiller videre men membranen er koblet af.

At fænomenet også kan observeres på enheder med andre membranmaterialer viser blot at det ikke er et problem der holder fabrikanterne vågne om natten.  

Umiddelbart ser det jo ikke for godt ud, med mindre vi finder en måling, som indikerer at ét eller andet materiale,  opfører sig markant anderedes, og at det kan verificeres i en lyttetest.

Materialet er kun én del af problemet, membranes geometri er en anden

Hvis jeg skulle påpege nogle logiske og forudsigelige problemer i hårde membraner, så bliver det noget omkring det forhold, at lyden vandrer hurtigere i materialet end i luften, hvilket gør at kanten på membranen sammen med kantophænget kan udgøre et problem.

Hvis dét var et forhold fabrikanterne tog alvorligt så vrimlede det med gode bredbåndede enheder, desværre er det modsatte tilfældet

Det problem forstærkes i takt med, at egendæmpningen i materialet mindskes.
Og her tror jeg hårde materialer måske vil farve mere end blødere ditto.
Måske også membranen vil "slå mere igen", når svingspolen pludselig forsøger at flytte med den - klonk.

Opbrydningen i hårde membraner ér da også voldsomme, og det gælder ikke kun metalmembraner og lignende. Lowthers papirmembraner bryder også op på en meget ubehagelig måde

Højttalere fungerer også baglæns, altså som mikrofoner.
Man bør jo også huske, at der er 2 højttalere, således at den ene snakker til den anden. Mikrofoni sker hvis trykvariationerne i højttalerens position, er anderledes end det den selv frembringer. Det er refleksioner fra lokalet og transmission fra den anden HT (er der nogen der øjner mikrofoniproblemer ved 7.1?)
Membranmaterialet har sikkert også indflydelse på netop det forhold. Det mener jeg i hvert tilfælde det har i mikrofoner.

Membranopbrydninger, som jo er ukontrollerede svingninger i membranerne, som ikke er forårsaget af svingspolen, antages som regel, at give akustisk lyd fra sig. Jeg mener det måske godt kunne være et elektrisk signal, som blev resultatet.

Det kan jo læses af impedanskurver

Nogen kommentarer?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
3DX skrev:

Det eneste der virker lidt påfaldende er, at det ser ud som om den ruller lidt tidligt af nedefter.

ja, men det er så bare ikke det jeg forstår ved bumlebas

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

Keramic er ligeledes en fint material til cones.

se blot hvad Avalon kan lave med keramic baserede drivere:

http://www.avalonacoustics.com/ceram.html,

http://www.avalonacoustics.com/revu-spceram3.html

igen er det altså konstruktøren og ikke som mange tror, materialerne der bestemmer.

Fjerne opbrydningen i membranerne ka' han godt nok ikke, men det går fint med den indbyggede bumlebas 

Hej

Har du hørt dem ??

Det er efterhånden nogle år siden jeg sidst har hørt et sæt Avalon, men på den anden side gav det ikke lyst til at høre flere

Jeg tror ikke der er nogen højttaler, der kan tåle en sammenligning med disse

Jeg vil ikk' bytte

Bumblebas - absolut ikke.

En pukkel på 5-6dB ved 50-60Hz er s'gu bumlebas. Flyt puklen op til 70-80Hz så kan vi kalde det diskobas. Og så den der hængekøje ved 3-400Hz !

Hilsen

Nørd

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Rum uden roomgain eksisterer ikke, er der intet gain er der ikke noget rum.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Lidt inspireret af Bamsefar, kommer jeg til at tænke på elektronik også.

Der gælder jo egentlig blot de samme regler for enheder.

Musik indeholder ret beset næsten ikke information over 4KHz, faktisk er det endda meget lidt der rager derop. Energien ligger langt lavere men dog ikke i bassen, som nogen tror er meget effektkrævende.
Man skal forstå at hvis et givent udsving ved eksempelvis 100Hz kræver X joule.
Så vil samme størrelse udsving ved 200Hz kræve 2X joule.
Nu kommer 1000$ spørgsmålet så: Hvad så hvis man skal lave BÅDE en 100Hz OG en 200Hz tone samtidig, hvor meget energi skal der så bruges?

Nå det ver et lille seitengesprung.

Nej det jeg vile sige er, at hvis en forstærker skal kunne klare de hørbare frekvenser på en fornuftig måde, så er den pinedød nødt til at have en båndbredde der rager en del ud over det hørbare område.
Dette blot for at kunne behandle det hørbare område nemt og uanstrengt.
Forkanter på transienter f.eks. indeholder jo i princippet næsten alle frekvenser (bob bob - et pistolskud gør).
Det forhold stiller jo egentlig nogle ret umenneskelige krav til membraner, som det kun vanskeligt lader sig gøre at imødekomme.
Derfor dæmper man problemerne væk med filtre. Det kan man naturligvis godt, men jeg tror næppe de forsvinder af den grund. Problemer i de første par oktaver over delefrekvensen, tror jeg træder tydeligt endda alt for tydeligt frem i lydgengivelsen. Jeg tror i virkeligheden vi stiller alt for små krav til netop dette forhold. Både nedefter og opefter bør der være taget hånd om resonansfænomener af enhver art i hvert tilfælde en par oktaver op over Fx.

Nå det tror jeg.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
[

Jeg ville være meget forsigtig med, at bruge målinger under 4-500Hz til andet end det dekorative element.
Jeg ville hellere se/høre præcissionen i det område i stedet, idet man aldrig vil blive enig om bassen anyway.
I mit lytterum kan der gegives uhyrlige bastryk med flot præcission, SÅLÆNGE DER ER KØLIGT OG TØRT DERINDE.
Når monsterampen får det hele til at virke mere saunaagtigt, så opstår der fjedervirkning i lokalet og man har en flot "roomnote" hængende i luften.
Hvis man stopper CDén midt i et brag, så siger det "boing" og sådan er det bare.
Så at diskutere amplitudemålinger og korrektheden af disse i basområdet giver ikke mening i min optik.
Man må i stedet indrette sig.

Skal vi kalde det "BOINGBAS" i stedet for bumlebas ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Skal vi kalde det "BOINGBAS" i stedet for bumlebas ?

Det kan sagtens være det forholder sig som du siger, men jeg mener ikke det kan tydes med usvigelig sikkerhed i den måling.
Jeg har set målinger der tydede på uhørt liniaritet under 100Hz, men hvor lyden sagde noget andet.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

Det var lige skråsikkert nok.. Jeg har personligt lavet målinger i et rum der udviste et negativt roomgain (faldende med 6dB/okt.)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Lidt inspireret af Bamsefar, kommer jeg til at tænke på elektronik også.

Der gælder jo egentlig blot de samme regler for enheder.

Musik indeholder ret beset næsten ikke information over 4KHz, faktisk er det endda meget lidt der rager derop. Energien ligger langt lavere men dog ikke i bassen, som nogen tror er meget effektkrævende.
Nu kommer 1000$ spørgsmålet så: Hvad så hvis man skal lave BÅDE en 100Hz OG en 200Hz tone samtidig, hvor meget energi skal der så bruges?

Nå det ver et lille seitengesprung.

Nej det jeg vile sige er, at hvis en forstærker skal kunne klare de hørbare frekvenser på en fornuftig måde, så er den pinedød nødt til at have en båndbredde der rager en del ud over det hørbare område.
Dette blot for at kunne behandle det hørbare område nemt og uanstrengt.
Forkanter på transienter f.eks. indeholder jo i princippet næsten alle frekvenser (bob bob - et pistolskud gør).
Det forhold stiller jo egentlig nogle ret umenneskelige krav til membraner, som det kun vanskeligt lader sig gøre at imødekomme.
Derfor dæmper man problemerne væk med filtre. Det kan man naturligvis godt, men jeg tror næppe de forsvinder af den grund. Problemer i de første par oktaver over delefrekvensen, tror jeg træder tydeligt endda alt for tydeligt frem i lydgengivelsen. Jeg tror i virkeligheden vi stiller alt for små krav til netop dette forhold. Både nedefter og opefter bør der være taget hånd om resonansfænomener af enhver art i hvert tilfælde en par oktaver op over Fx.

Nå det tror jeg.

Pas nu på Kurt, du er på vej ind minefeltet hvor bjørnen pt. luffer rundt i ophøjet ensomhed.

PS. Har du nogen sinde set en frekvensanalyse af et håndklap ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Pas nu på Kurt, du er på vej ind minefeltet hvor bjørnen pt. luffer rundt i ophøjet ensomhed.

Ikke så jeg husker det.
Enlighten me please.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Kurt skrev:

Effekten i en sinus tone er vel ikke afhængig af frekvensen? Så længe amplituden og impedansen er den samme, og det er den vel ca i en højttaler i et passende område  (fx lægger frekvenserne på hver side af resonans frekvensen, eller det omvendte), så burde effekten og dermed energien vel ikke ændre sig?

vh Asbjørn

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:

Det var lgie skråsikkert nok.. Jeg har personligt lavet målinger i et rum der udviste et negativt roomgain (faldende med 6dB/okt.)

Det er ikke mere skråsikkert end at 2+2=4. Forstærkningen af lave frekvenser i lukkede rum er et velbeskrevet fysisk fænomen

En måling af en bashøjttaler i fjernfelt der gav - 6dB/okt i forhold til samme højttaler målt i nærfelt ?

Og frekvensområdet var under det område hvor rummets længste aksiale dimension svarer til ½ bølgelængde ?

Og der var ikke tale om akustisk kortslutning af kilden ?

Og det var et helt normalt rum med 4 vægge, loft og gulv ?

Målesignalets type og varighed ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Kurt skrev:

Effekten i en sinus tone er vel ikke afhængig af frekvensen? Så længe amplituden og impedansen er den samme, og det er den vel ca i en højttaler i et passende område  (fx lægger frekvenserne på hver side af resonans frekvensen, eller det omvendte), så burde effekten og dermed energien vel ikke ændre sig?

vh Asbjørn

Det kan du vist have ret i, men vi har alt andet lige noget mere bevægelse ved 200Hz. Faktisk præcist det dobbelte. Er du ikke enig i det?

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jo, men jeg kan godt tænke på tilfælde hvor det er lettere at bevæge et mekanisk system ved høje frekvenser end ved lave. Tænk fx på undervogen i din bil.
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:

Ikke så jeg husker det.
Enlighten me please.

Et håndklap indeholde hvad man kan forvente af en transient, inklusive subsoniske elementer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:
Jo, men jeg kan godt tænke på tilfælde hvor det er lettere at bevæge et mekanisk system ved høje frekvenser end ved lave. Tænk fx på undervogen i din bil.

Hmm!
Der forstår jeg ikke.
Prøv at tænke sådan:
Hvis en 100Hz tone gengives med et mambranudsving i millimeter på +-5 mm.
Og du gør det eksakt samme ved 200Hz, altså +-5mm ved 200Hz, så vil min lommeregner sige, at energien er den dobbelte.

F.eks.: Din mor beder dig køre til købmanden efter varer.
Du henter dem på cykel, men kan kun have 1/5 med, hvilket giver 5 ture til købmanden på 1 time.

Næste gang skal du hente vare der fylder det dobbelte, men vejer det samme som før. Så nu er du nødt til at køre 10 gange til købmanden. Også det klarer du på 1 time.

Jeg vædder på du er mest træt efter den sidste omgang, når alt andet er lige.

PS! Hvis du valgte en købmand der lå i den halve afstand, så har du ret i din betragtning om energi vs. frekvens.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Et håndklap indeholde hvad man kan forvente af en transient, inklusive subsoniske elementer

Det virker osse rigtig godt, når man skal undersøge akustikken i et rum.

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes