Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: De mange valg ang. plasma - hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Halløj i forumet

Jeg er, som så mange andre, godt i gang med at opbygge en hjemmebiograf. Jeg føler blot at jeg nu mangler en storskærm. Skærmen skal bruges til at se TV på (ca. 4 timer dagligt) og den skal bruges til at vise DVD-film så perfekt som muligt (for mindre end 19000 kr.)

Jeg har kigget på flere forskellige skærme. Bla. en som er på tilbud i Bilka til under 18000,- det er en 42" Philips - model nr: 42PF9946

Den tiltaler mig en del men det gør denne Samsung i næsten højere grad;

Samsung PS42S4S  også en 42" - som det helst skal være. Jeg kan få denne skærm for ca. 16000,-

Så her er mine spørgsmål, som jeg håber nogen kan besvare:

1. Hvilken skærm vil i vurdere til bedst at kunne opfylde mine behov? (hvis nogen af dem overhovedet kan!) 
  2. Hvilken ville i anbefale mig at købe? Jeg hælder selv mest til Samsung
  3. Og hvad er dette "indbrænding" som jeg har hørt om i forbindelse med plasmaskærme?

Hvis i har andre forslag til alternativer, så kom endelig med dem - jeg håber at høre fra så mange som muligt!!

På forhånd tak

Vh. Lasse

Til top Vis Kustoden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kustoden

CassaNoah
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej...

Prøv at kigge de tråde igennem herinde, som omhandler panasonic TH42PA50, som kan besigtiges i elgigante. Den har et rigtigt flot billede, til en pris i DK, som er i nærheden af din købesum.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24291&P N=1

Personligt er jeg ikke fan af Philips fldskærme. Hverken plasma eller LCD. JEg syntes at de er meget "grynede", og uskarpe, men det er bare min mening. Kender ikke Samsung´s billede.

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

jeg ville også kigge nærmere på Panasonic TH37PA50 den har ganske enkelt et super billed. det er ihvertfald det suværent det bedste billed jeg har set i prisklassen. jeg ved ikke hvad elgiganten kører den til, men modellen mindre TH37PA30 kører de til 17.995kr så mon ikke TH37PA50 kommer til at koste nogenlunde det samme.

ellers er der jo altid tyskland hvor du bl.a. kan få den til ca 11.500-12.000kr hos http://www.digitalo.de/index.php

Nicolai

asgari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Min anbefaling ville definitivt også være panasonic TH-42PA50E, som opfylder dine ovennævnte behov til fulde og mere til. Når du vil ha' bedste billede til under 20k er denne plasma tv svær at komme uden om, selv via alm. antennestik leverer Pana'en et fremragende billede. Men køb en Selector til, såfremt du har mulighed for det? Dette vil forbedre "tv billedet" betydeligt.

Jeg køber min i Tyskland snart. Kan erhverves til under 12k incl. levering pr. efterkrav og fragt. Har man mod på det, er det et yderst fristende tilbud. Se http://www.guenstiger.de 

Vægophæng til Pana'en kan du få til 999,- dkr. i Elgigantan.

Auf wiederhören...

Til top Vis asgari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asgari

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Så stor valget mellem dette Panasonic TH-42PA50E og et LCD fjernsyn http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24528&P N=1 nævnt i min anden tråd...

Det der for mig taler for og imod de to er:

Panasonic Plasma: Det er stort - 42" :) men det bruger meget strøm, det har ingen fod (det skal stå på et tv-bord) og så bryder jeg mig ikke om at plasmaen slides og "brænder ud". Jeg bruger det nemlig meget hver dag.

Philips LCD: Det bruger mindre strøm, det brænder ikke ud, det har fod. Men det er ikke så stort, "kun" 32"  

f**k jeg er i tvivl!!! Det er jo trods alt en hjemmebiograf det skal bruges til. 

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:
f**k jeg er i tvivl!!! Det er jo trods alt en hjemmebiograf det skal bruges til. 

Hvorfor så ikke en projektor?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

asgari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Kustoden, alene det faktum at det er en hjemmebio vi taler om og du også har at gøre med ca. 4 timers daglig tv-kiggeri, ville mit valg falde på Panasonicen - grundet det fantastiske billede også ved tv-modtagelse. Desuden giver en 42" en fed oplevelse.

Den vigtigste faktor her med hensyn til valg af det "elektroniske lejrbål" og plasma contra LSD er: hvor stor er dit rum? Det ville nok ikke være hensigsmæssigt og ha' en 42" hvis din siddeposition ikke er længere væk end 2m fra skærmen.

Mit råd vil stadigvæk være Panasonic, såfremt du har pladsen (min de ca. 3m til skærmen) og så køber du da bare en fod til istedet for vægophæng. Jeg tror nok at Panasonic har taget udgangspunkt i, at plasmaen skal tages i daglig brug. Der er slitage på alt, selv det tastatur jeg bruger til at skrive denne besked med, lad ikke det holde dig tilbage for flere tusinde timers dejlige oplevelser. Den skal nok holde mange år frem!

Nu ved jeg ikke hvor du befinder dig i Kongeriget, men man kan opleve Panasonicen "live and in person" hos Elgiganten, Rosendahl Radio (Kbh.) og BILKA () tror jeg nok.

God jagt!

Til top Vis asgari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asgari

BeeVee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:
Det der for mig taler for og imod de to er:

Panasonic Plasma: Det er stort - 42" :) men det bruger meget strøm, det har ingen fod (det skal stå på et tv-bord) og så bryder jeg mig ikke om at plasmaen slides og "brænder ud". Jeg bruger det nemlig meget hver dag.

Philips LCD: Det bruger mindre strøm, det brænder ikke ud, det har fod. Men det er ikke så stort, "kun" 32"  

Korrekt:
Plasma bruger mere strøm end LCD
32" er for lille til bio-følelse 

Ikke-korrekt:
Du kan godt få en fod til Panasonic
LCD brænder også ud (de nye Pana skærme har 60.000 timer - hvilket er det samme som LCD)

BeeVee
Til top Vis BeeVee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeeVee

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Pyha, sikke jeg lærer! I skal have tak for at bruge tid på dette, det er fantastisk!

Nå, jeg har kigget lidt rundt, og har opdaget endnu et par gode tilbud, som nu ligner de tre jeg skal vælge imellem:

Det første: Jeg kan få dette Philips 42PF9946 til kun 15000,- igen har jeg ikke kunnet finde noget fornuftig info omkring TV'et og jeg ved ikke hvad jeg synes om kvaliteten på billedet, da jeg så det i butikken. http://www.elcity.dk/shop/default.asp?ProductID=537

Det næste: Dette Philips så jeg i Electronic World også til 15000,- Det er en speciel fremstilling som ikke er en del af Philips' normale sortiment. Det hedder Promo og jeg kan intet finde om det. Ekspedienten sagde at der var sparet på en række funktioner; men at det var et rigtig godt TV.

Det sidste: Et Thomson til 15899,- i Elgiganten. Det er en demomodel (modelnr. 42pb120S) som har en enkelt indbrænding (som jeg dog ikke kunne se under demonstrationen) - deraf den lave pris - før 20000,-. Ekspedienten sagde at det var klart det bedste køb i forhold til Philips. Heller ikke her kan jeg finde anmeldelser. http://www.thomson.fr/Frame/1,7595,,00.html?languageID=34&am p;am p;countryID=250

Alle skærmene er 42" og prisen er stort set ens. Nogle forslag?

På forhånd tak - venlig hilsen Lasse

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?re viewid=5611

her kan du læse en test af Philips 42PF9946.

Har selv denne model. tror det bliver svært at finde bedre alternativer til 15000kr. i Danmark.

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Og dine erfaringer med den?

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Skærmene i dag er vel af så god holdbarhed, at det med at de brænder ud reelt ikke er et problem. De er jo alligevel skiftet ud inden for en 5-10 år pga ny teknologi, og med 60000 timer snakker vi omkring 50 års brugbarhed.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Friendship
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Min bror har en philips 42, 9946 model, han købte fra sidste år. Jeg ser den næsten 2-3 gange om ugen , især med fodbold.

DVD-signal: det er ok.

TV-signal: ja, det er lidt skuffet, det er næsten det sammen som almidelig fjernsyn. Han har en 100 Hz Philips 32 tom, står ved siden af, og den ser lidt bedre ud med TV-signal.

design er flot, tynd, lyd er ok, men den har kun 10 sider text-tv (det er derfor jeg køber den ikke, jeg læser meget text-tv).

Hvis det koster mellem 10.000 til 15.000kr så ja, måske man skal overveje

men over 15.000kr , Nej. (det er bare min mening).

Jeg har selv en Sony 25 Trinitron billerør og 5 år gammel, og hvis man sammenligner de to, så næsten alle i min familie vælger min sony

Til top Vis Friendship's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friendship

CosmoKramer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ville nok være lidt forsigtig med den Thomson... Der er alligevel ikke meget sparet i forhold til at det er en demomodel, plus at der oveni købet allerede er en indbrænding på skærmen... Køb aldrig en allerede så graverende skadet skærm (eller hvis det nu SKAL være den, så må sælgeren gå væsentlig længere ned i pris efter min mening - også taget den hurtige prisudvikling nedad i betragtning - så i hvert fald ikke mere end 10-12k alt taget i betragtning).  Er måske ikke de bedste tegn - når nu du alligevel vil kaste 15k efter den.
Til top Vis CosmoKramer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosmoKramer

Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis du stadig er interesseret i forskellige teknologier (og har en del tid til overs), så har Displaymate (de producerer farvekorrigeringsudstyr til skærme, etc.) en fantastisk sammenligning af de forskellige muligheder.
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:

Jeg har ikke så meget at sammenligne med. Men jeg er da godt tilfreds.

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:
Kustoden skrev:

Jeg har ikke så meget at sammenligne med. Men jeg er da godt tilfreds.

Bruger du den både til DVD og normalt TV?

Vil gerne høre alt hvad du kunne finde på at sige om den!!!

------------------------------------------------------------ ---------------------------------

I ØVRIGT - har jeg fundet ud af hvad det andet Philips TV (i electronicworld) hedder: 107fp4 http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=127

Og lækkert ser det jo bestemt ud!

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Læg mærke til at strømangivelserne for forskellige apparater ikke angiver tiden.

Og her er det værd at lægge mærke til, at hvor LCD's strømforbrug er konstant (da backlightpanelet, som er den største strømsluger, altid er tændt), så varierer et plasma's strømforbrug efter signalet; helt hvidt billede = maksimalt strømforbrug, helt sort billede = minimalt strømforbrug.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke med andre mærker end Pioneer, men på vores laboratorier i Japan har vi målt et mærkbart lavere kWH forbrug på vores 43" end på et 32"LCD når man afspiller en 'normal' Hollywood spillefilm.

Så heller ikke når man ser på strømforbruget kan LCD-teknologien slå plasma-teknologien.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Kustoden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Pioneer skrev:

Læg mærke til at strømangivelserne for forskellige apparater ikke angiver tiden.

Og her er det værd at lægge mærke til, at hvor LCD's strømforbrug er konstant (da backlightpanelet, som er den største strømsluger, altid er tændt), så varierer et plasma's strømforbrug efter signalet; helt hvidt billede = maksimalt strømforbrug, helt sort billede = minimalt strømforbrug.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke med andre mærker end Pioneer, men på vores laboratorier i Japan har vi målt et mærkbart lavere kWH forbrug på vores 43" end på et 32"LCD når man afspiller en 'normal' Hollywood spillefilm.

Så heller ikke når man ser på strømforbruget kan LCD-teknologien slå plasma-teknologien.

Det er egentlig temmelig interressant. Aldring af Plasmaskærme er jo også helt afhængig af hvordan man bruger dem. F.eks. kan det give ujævn aldring af pixel'sne hvis man ser en film der er for snævre til skærmen, så der kommer sorte "rammer" i hver side... (så skulle ham der bad om hjælp lige lege klog )

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 25 Maj 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Kustoden skrev:
Det er egentlig temmelig interressant. Aldring af Plasmaskærme er jo også helt afhængig af hvordan man bruger dem. F.eks. kan det give ujævn aldring af pixel'sne hvis man ser en film der er for snævre til skærmen, så der kommer sorte "rammer" i hver side... (så skulle ham der bad om hjælp lige lege klog )

hej Kustode

Det er korrekt, men :

LCD kan også få hotspots hvor backlight-panelet bliver svagere i lysstyrke hvis der har været varmt længe på et bestemt område (når der er sort og dermed helt skygge i LCD panelet)

Og hvis du bare ser lidt TV hver dag så er det ikke noget problem på hverken Plasma eller LCD.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes