| Forfatter |
|
walin Forum Bruger


Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu at kunne læse at Jomfru i denne sammenhæng mest hentyder til renhed og til at teflon emnet bl.a. ikke er støbt ved opvarmning af granulat. Det er klart at granulat kan stamme fra genbrug, men også være råvare udgangsproduktet for en fremstillingsproces i plast industrien.
(Til Kurt Kubik: Ja, Jomfru Olivenolie er første presning, men kvaliteten er meget svingende og selve udvindingsprocessen kan være mere eller mindre skånsom. Det var det jeg mente)
Og så for at komme tilbage, så er min helt personlige mening, at vi er langt ude på overdrevet når en kabelfabrikant fremhæver Jomfru Teflon. Det overstiger selv den mest vidtløftige bagside etiket på en flaske rødvin.
(edit: ovenstående skrevet mens tråden hastigt udviklede sig mens jeg tastede og indlægget fremstår derfor en smule ude af sync. - beklager) __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Her er lidt om jomfru PTFE! Øjensynligt er det rent PTFE uden procesafhængige modifikationer. Det er åbenbart meget vanskeligt at bearbejde, men til gengæld har det særdeles gode temperaturmæssige, kemiske og nonstick egenskaber.
PTFE polytetrafluoroethylene Basic PTFE is a linear polymer of TFE and is a true homopolymer. Virgin (pure) PTFE is the most unusual and exhibits the best performance in terms of temperature resistance, chemical resistance, and non-stick properties. Its major disadvantage is that it does not actually melt when heated and therefore is difficult to process, and very unconventional techniques are needed to mold, extrude and weld it.
|
|
|
og båthornet snakker stadigvæk om teflon __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
til KvK for at hive os op af... og tilbage til emnet.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
og båthornet snakker stadigvæk om teflon |
|
|
Tro mig! Jeg kunne godt båtte med på jomfru*beep*løjerne, men jeg tror jeg holder mig klogeligt tilbage en stund.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Her er lidt om jomfru PTFE! Øjensynligt er det rent PTFE uden procesafhængige modifikationer. Det er åbenbart meget vanskeligt at bearbejde, men til gengæld har det særdeles gode temperaturmæssige, kemiske og nonstick egenskaber.
PTFE polytetrafluoroethylene Basic PTFE is a linear polymer of TFE and is a true homopolymer. Virgin (pure) PTFE is the most unusual and exhibits the best performance in terms of temperature resistance, chemical resistance, and non-stick properties. Its major disadvantage is that it does not actually melt when heated and therefore is difficult to process, and very unconventional techniques are needed to mold, extrude and weld it.
|
|
|
men altså ikke noget om at de elektriske isolerings egenskaber er bedre end ikke jomfru teflon.
er man meget interesert i de andre i kabler ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
(Til Kurt Kubik: Ja, Jomfru Olivenolie er første presning, men kvaliteten er meget svingende og selve udvindingsprocessen kan være mere eller mindre skånsom. Det var det jeg mente) |
|
|
Nu var det vist ikke mig, der talte om olivenolie. Men jomfru oliven er selvfølgelig første pres, hvis det da er presset olie. Hvis det er koldpresset jomfru olivenolie, så er det første pres - helt sikkert. Men olie kan udvindes ved raffinering også. Det er en proces, hvor der tilføres et opløsningsmiddel, som så senere dampes af ved opvarmning. Det siges at ødelægge olien og nærmest gøre den giftig. Typisk bruges denne olie til "madolie" og industriel fremstilling af madvarer. Det forefindes i alle mulige madvarer typisk under navnet "hærdede vegetabilske olier" I gamle dage hed det bare margarine.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
men altså ikke noget om at de elektriske isolerings egenskaber er bedre end ikke jomfru teflon.
er man meget interesert i de andre i kabler ? |
|
|
Ikke for så vidt angår PTFE! Men nu er der så også andre typer teflon. Måske der kan være egenskaber der er bedre, når det er helt rent. Men når nu alt dette er sagt om Teflon. Så kan jeg da lige berette, at jeg igen igen igen er på tværs af hele verden. Jeg synes faktisk at teflon er et skoddielektrikum rent lydmæssigt. Hvorfor lige præcist jeg synes det, kan jeg begrunde med, at jeg endnu ikke har hørt et teflon isoleret kabel kunne transmittere høje frekvenser. Hvorfor det hænger sådan sammen er jo lidt svært, at føre uigendrivelige beviser for, men jeg kan da fortælle hvad jeg egentlig tror. Teflon er fysisk meget stift og øger den mekaniske energitransmission og muligvis resonerer kablet fysisk. Teflon skal påføres lederne ved temmeligt høje temperaturer, hvilket ikke er sundt for ledermaterialet. Hvis korerne presses meget hårdt mod hinanden, hvilket typisk er tilfældet i teflonisolerede kabler, så vil de bevæge sig imod hinanden i længderetningen, hvis du bøjer kablet. Det betyder, at strøm/spænding skal finde nye veje, idet der typisk vil være tale om spring fra kore til kore. Solid core kabler vil naturligvis ikke lide under det sidste forhold. Om der er flere ting, der taler imod brugen af teflon er jeg ikke helt klar over, men det her er da også en del synes jeg. De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger


Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kan ikke dy mig for at studere dette jomfru fænomen nærmere.
Det pudsige er faktisk at ikke Jomfru teflon faktisk skulle have bedre dielektriske egenskaber end Jomfru teflon (sakset fra http://www.welchfluorocarbon.com/techdata.htm ) :
Modified PTFE polytetrafluoroethylene Modified PTFE is skived from a modified homopolymer PTFE resin containing some percentage of a fully fluorinated comonomer (usually PPVE). This chemically modified version of PTFE yields a material with improved electrical and physical properties over virgin PTFE. The result is a material that exhibits equivalent chemical resistance, increased tensile strength and greater elongation. Unlike virgin PTFE, conventional plastic techniques can be used to process this material (ie thermally bonding or fusing Modified PTFE to itself). Because of these properties Modified PTFE is often a lower cost alternative to other melt processable films (ie PFA and FEP).
(Min fremhævning med rødt )
Altså noget der tyder på at Jomfru teflon i kabler måske slet ikke er så god en ide. Dårligere elektriske egenskaber og højere temperatur jvf. KvK's argumenter. Men jeg kan godt se det marketingmæssige fif i at fremhæve kabler med JOMFRU teflon - det må da tænde enhver enthusiast. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade. |
|
|
polyethylen i opskummet form giver i hverttilfælde markant bedre HF egenskaber
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
Ja, jeg kan ikke dy mig for at studere dette jomfru fænomen nræmere.
Det pudsige er faktisk at ikke Jomfru teflon faktisk skulle have bedre dielektriske egenskaber end Jomfru teflon (sakset http://www.welchfluorocarbon.com/techdata.htm ) :
Modified PTFE polytetrafluoroethylene Modified PTFE is skived from a modified homopolymer PTFE resin containing some percentage of a fully fluorinated comonomer (usually PPVE). This chemically modified version of PTFE yields a material with improved electrical and physical properties over virgin PTFE. The result is a material that exhibits equivalent chemical resistance, increased tensile strength and greater elongation. Unlike virgin PTFE, conventional plastic techniques can be used to process this material (ie thermally bonding or fusing Modified PTFE to itself). Because of these properties Modified PTFE is often a lower cost alternative to other melt processable films (ie PFA and FEP).
(Min fremhævning med rødt )
Altså noget der tyder på at Jomfru teflon i kabler måske slet ikke er så god en ide. Dårligere elektriske egenskaber og højere temperatur jvf. KvK's argumenter. Men jeg kan godt se det marketingmæssige fif i at fremhæve kabler med JOMFRU teflon - det må da tænde enhver enthusiast. |
|
|
Det er jo det Walin! Mange gange er noget båret videre til forbrugeren, selv om det er grebet ud af den blå luft. Her vil jeg slet ikke klandre B, han har givet oplysningen fra subsupplier. Andre tilfælde af marketingsmæssig forvirring omkring materialer og deres herkomst og pris er bla. NO, der beskriver deres isollering som class 1 FEP. Jeg kan ikke finde noget med class 1, men jeg har fundet en pris på thermoplast FEP, som kan købes for 18m for under 50$ detail. Det er dyrt for et isolationsmateriale, men i audiosammenhæng er det larmende billigt
Dielectric Constant, ASTM D-150
25 °C (77°F), 100 Hz to 1 MHz 2.0
–40 to 225 °C (–40 to 437°F), 1000 Hz 2.02–1.93
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
| De mest vellydende kabler jeg kender til, bruger enten et andet dielektrikum end teflon, f.eks. polyethylen i opskummet form eller f.eks. tape lavet af teflon, som så er viklet omkring lederne, så varmen fra påførelsen ikke ødelægger ledernes overflade. |
|
|
polyethylen i opskummet form giver i hverttilfælde markant bedre HF egenskaber
|
|
|
Det mener jeg sågar man kan høre, men det er jo blot en mening. Teflon sagerne kan jeg i hvert tilfælde godt undvære.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. anden presning af oliven; joh, man kan da bruge den af Hr von Auspuff foreslåede måde, men en dunk petroleum og så en tændstik og så en presning, det giver også olivenolie. Jamen er det ikke noget giftigt stads? Nej; i færdigretter er det fuldstændigt ufarligt, altså set i forhold til de mange E-numre og det tredie krydderi!
Ang. jomfruvinyl; det er jo bare en LP-plade, hvor der ikke er brugt usælgelige Sweet plader til fremstillingen. Selvom de bliver kværnet til det rene støv er det alligevel ikke lige så godt, som det direkte fra fabrikken, nikke nej, meeen hvad kan man forlange til 150-200kr?
Ang. jomfru-teflon; det er der ikke noget der hedder og vi lærte heller ikke noget om det i skolen! Altså er det et af de lede salgstricks fra denne klodes værste "audioholiker"-forførende virksomhed, ja rigtigt gættet; Nordost! Tsk-tsk!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Ang. jomfru-teflon; det er der ikke noget der hedder og vi lærte heller ikke noget om det i skolen! Altså er det et af de lede salgstricks fra denne klodes værste "audioholiker"-forførende virksomhed, ja rigtigt gættet; Nordost! Tsk-tsk! |
|
|
Næ det hedder "virgin PTFE" men frit oversat er det vel ikke så slemt at kalde det jomfru teflon..... men hvor vil du hen?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er imellem Hr von Auspuff og mig. Han er ikke så glad for Nordost´s salgsgas og jeg har Nordost´s kabler over hele linien! Bare det, såmænd!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Den er imellem Hr von Auspuff og mig. Han er ikke så glad for Nordost´s salgsgas og jeg har Nordost´s kabler over hele linien! Bare det, såmænd! |
|
|
Prøv at strippe dem, det skulle give en fuldkommen nøgen lyd
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KvK
Hvad er så bedst? En påklædt jomfru, eller en nøgen "ikke-jomfru"?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
|
@KvK
Hvad er så bedst? En påklædt jomfru, eller en nøgen "ikke-jomfru"? |
|
|
2 kolde og en grillet hamster stikker det meste
|
| Til top |
|
| |