| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
[QUOTE=daniels]En eller anden teknisk forklaring må der da være?
Og hvorfor skulle dette have en "meget hørbar" effekt?
Man må vel næsten gå ud fra at alle seriøse højttalerenhedsproducenter er bekendt med det, men jeg har aldrig set løsninger på dette "problem".
|
|
|
Som beskrevet tidligere i tråden anvender SS noget tilsvarende med deres SD-ringe....ellers så læs i HF...
OTE]
Kortslutningen af magnetsystemer med kobberkapper o.l. er ikke en scan speak opfindelse, det er set på gamle bredbåndsenheder fra bl.a. isophon.
Formålet er at reducere påvirkningen af svingspolens induktion. Den gamle fuldkappe af kobber var mere effektiv end de ringe SS gik over til. Det kan læses direkte på impedanskurven.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiofreak skrev:
|
Til Daniels: Holfi og Tannoy har en jord-terminal på deres højttaler, så kommercielle løsninger findes.
Til 3DX: Hvordan skulle der kunne komme 100V over højttalerens svingspole? P=U*U/R=100*100/8=1250W. Du har en stor forstærker... Desuden er svingspoletråden isoleret med laktråd som isolerer ganske godt (et princip man anvender i forstærkerens transformator, hvor der er højere spænding end der vil komme på højttalersvingspolen.
|
|
|
Advarslen om ikke at forsøge sig med den slags gøjl er helt på sin plads.
|
| Til top |
|
| |
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tannoy Eyris højtalerne har en jord-terminal på bagsiden.
Se evt. mit anlæg her! På side 6 er der nogle billeder af terminalerne.
Hvor stor indflydelse det har på lyden skal jeg ikke kunne sige, da jeg endnu ikke har fået anlægget jordet... __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiofreak skrev:
|
Til Daniels: Holfi og Tannoy har en jord-terminal på deres højttaler, så kommercielle løsninger findes.
|
|
|
Holfis er nok ikke så autoriseret. Tannoy vil jeg tro ikke har stel på ågepladen. det kan altså gå helt galt hvis, hvis de for noget havre. eller også er der så meget luft i gabet at det ikke er noget problem.
en 1000W ICEpower har vist 120 på udgange, med samle tolerancer, huller i lak osv. så er det ikke utænkeligt at der kan springe en gnist. og der er som sagt også set. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke sådan, så der er nogen der har artiklen fra HF liggende, som kan maile mig en kopi?
Ved ikke rigtigt, om jeg får taget mig sammen til at finde et bibliotek. Det er jo noget nemmere at få tingene serveret på et sølvfad
Da jeg stort set kun arbejder med Scan Speak, så kan det jo så forklare, hvorfor jeg ikke har fået nogen forbedring ud af at jorde enhederne.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det er ikke sådan, så der er nogen der har artiklen fra HF liggende, som kan maile mig en kopi? Ved ikke rigtigt, om jeg får taget mig sammen til at finde et bibliotek. Det er jo noget nemmere at få tingene serveret på et sølvfad
Da jeg stort set kun arbejder med Scan Speak, så kan det jo så forklare, hvorfor jeg ikke har fået nogen forbedring ud af at jorde enhederne.
|
|
|
Hvis det hjælper på A så hjælper det også på B - hvis det da ikke er en fis i en hornlygte og ikke hjæper på nogen af dem
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bjørn
Havde Scan-Speak ikke fundet en metode til at eliminere "nødvendigheden" af at jorde? Du må gerne uddybe lidt...
"Tror" du selv på himmel eller "jord" ?  Hvad syntes du selv om det, virker det eller ej (altså forbedrende)?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@bjørn Havde Scan-Speak ikke fundet en metode til at eliminere "nødvendigheden" af at jorde? Du må gerne uddybe lidt...
"Tror" du selv på himmel eller "jord" ? Hvad syntes du selv om det, virker det eller ej (altså forbedrende)?
|
|
|
Scan Speak "genopfandt" en gammel metode til at holde svingspoleinduktionen i ave. Kobberkappen eller den nyere discount udgave med de små kobberringe kortslutter magnetsystemet. De behagelige bivirkninger skulle være en reduceret forvrængning og en fladere impedanskurve, den ubehagelige er en reduceret følsomhed.
Der er ikke tale om jording eller forsøg på jording af højttalernes chassis, en operation jeg vil sammenligne med det berømte "hul i jorden"
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scanspeaks SD og SD1 system, må ikke forveksles med jorden at chassis og evt. metal dele i motoren.
SS ringe er en forbedring af det gamle system med at sætte en kobber kappe på toppen af T-yoken. systemet med at sætte ring(e) på forskelige steder, fungere som en slags spole med kun en vindning, og har at gøre med Eddy Curent (som nok heller ikke staves sådan ) fenomenet i spolen. Den "gamle" version med at sætte en kobber kappe på toppen er da også langt billigere, end ring(e) forskelige steder i motoren. men er alle til for at mindske forvrængning.
Jeg kender ikke til hvorfor en jordning/ stelning af kurv og evt. motor skulle ha' nogen effekt. men et er at det kan korslutte systemet, et andet er at en del forstærkere vist ikke i princippet bryder sig om denne stelning.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Måske er dette endnu et "phantom"-tweak?
Jeg tager chancen og forsøger mig på at stelle et par af de konstruktioner jeg har stående, for at høre om det gør nogen forskel. Det er såvel på en Vifa/Focal og en Scan-Speak løsning.
Testes det skal det da (selvom jeg er en tvivler).
Det er vel nok, at forbinde et kabel fra en af monteringsskruerne, og om til minus?
Nu kan jeg prøve at bruge det i en uges tid, for lidt tid skal man jo have for at teste lidt. Så vender jeg tilbage med mine resultateter. Det bliver selvfølgelig KUN mine resultater, og hvordan det virker på MIT anlæg. Det kan jo aldrig blive en generel konklusion, jeg vil kunne få af eksperimentet.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhmm... Der er da gevaldig forskel på at stelle et højttalerchassis til forstærker-udgangens minus og så at jorde chassiset til ægte jord.
De to potentialer (forstærker-ud-minus og en jordforbindelse) vil i de fleste tilfælde være MEGET forskellige. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha!
Så kan det hele jo være ligemeget, for da jeg bor i lejlighed i København, så er der ikke jord i lejligheden (altså jordforbindelse  ).
Og skulle jeg finde på at trække jord fra vaskemaskinen  , så får jeg ekstremt meget støj med på jordforbindelsen.
Den med radiatoren, kan jeg heller ikke finde på at bruge.
Hvis "tweaket" kræver en ren jordforbindelse, så er jo i praksis umuligt for rigtigt mange i byen. Men tidligere blev det nævnt, at man kunne trække det fra minus-polen på højttalerterminalerne.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvad tweaket kræver, da jeg har svært ved at se nytten af det.
Du kan prøve med minus terminalen og se om det giver nogen effekt, effekten vil bare ikke nødvendigvis være den samme som hvis det var ægte-jord.
Der hvor jeg ser jord som lydforbedrende er når man jorder alle ens hifi-apparater (altså elektronikken ) sammen i en strømskinne. Om skinnen i sig selv er jordet er IMHO knapt så vigtigt. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Jeg prøver at "jorde" til minus på højttalerens terminaler.
Jeg har et fælles stel i min strømskinne til alle anlæggets dele. Her oplevede jeg faktisk også en forbedring - omend noget lille, men for mig prisretfærdigende.
|
| Til top |
|
| |