Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin-Vega - Hot eller Not? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
blander mig lige lidt i debatten...........
dem der vil have cw....køb det dog, dem der vil have andet...køb det dog, men, men...efter mange år med forskellige ting, også cw som jeg har endnu trods mine 50 år, så mener jeg at de cw-er der blev lavet for 20-30 år siden, slår alt hvad de laver idag.............jeg har selv cw 320 mtd som var topsystemmet sidst i 70-erne både i mrk 1 og 2 udgave..........og bruger det ene sæts sub til mine jbl-250 ti fra 40 hz og nedefter, samt en pioneer bånddiskant til toppen...og det sparker røv som aldrig før.

mvh Velkommen

- Wov, det gad jeg sørme godt at høre; JBL 250TI MED CV-sub + Pioneer Bånddiskant ( er det dem fra start '80'erne ? )

mvh

Jesper

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

ja jesper andersen........ det er dem fra hpm 150......står fint ovenpå 250-erne...og sub i tolvkantede kabinetter med hver sin 189es cw....og hertil et behringer dcx 24/96 digital delefilter..........og et par nakamichi pa7EII til jbl-erne....det må du da gerne høre!!!!!!!

mvh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

... sender lige en PB

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

...og sub i tolvkantede kabinetter med hver sin 189es cw....

Ja, 189ES er en yderst potent enhed, men at sammenligne denne berømte 18" enhed med de CV højttalere, det er muligt at købe i hifiklubben i dag er måske ikke helt rigtigt

Hvis der skal holdes fest, så kan man da bygge nogle udmærkede (læs: larmende) bagladehorn til f.eks. en 15", og så begynder de fleste CV at lyde små
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Calle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:

Der er mange delte meninger om Cerwin-Vega...

Jeg synes selv at du lyder utrolig interessante p.g.a. af deres lufttryk og deres basgengivelse... (Har dog kun læst dette!)

Diskanten og mellemtonen, skulle også passe dertil, da de sagtens skulle kunne følge med bassen...

Men det er hvad jeg har læst!

Hvad mener i om Cerwin-Vega, og giv gerne en begrundelse for, hvorfor de er gode/dårlige...

For overvejer at spare op til et par...

Hej Makrelsalat!

Nu skal jeg fortælle dig(og andre) en lille historie. Jeg har et helt specielt forhold til Cerwin Vega. Det var ligesom der det hele startede..................

For mange år siden nærmere betegnet i 1980 hvor jeg gik i 9 klasse og de fleste købte knallerter, besluttede jeg mig for at jeg ville da hellere have et ordentligt lyd anlæg. Jeg havde på daværende tidspunkt også en lille drøm om at være med i et mobildiskotek. På dette tidspunkt var Peter Lyngdorf jo ved at starte det der senere blev til HI-FI klubben, og han var begyndt at sælge Cerwin Vega og NAD gennem firmaet Audio Nord(som stadig er moderselskabet, tror jeg nok).

Jeg havde jo hørt om disse fantastiske højttalere, der kunne spille enormt højt, og samtidig holde til det!!!. Jeg studerede "audiovisen" som den hed dengang og faldt for at par Cervin Vega A312(tror jeg de hed) med en 12" bas i. Jeg ville så købe en 2x110w NAD 3080 forstærker til at trække dem. Jeg ringede til Audio Nord og snakkede med Peter Lyngdorf. Da han hørte at jeg også overvejede at bruge højttalerne til diskoteksbrug, sagde han at han havde et større sæt stående, som han havde fået hjem ved en fejl. Det var en model 317 som ellers ikke blev solgt i Danmark. De var udstyret med 15" bas og mere egnet til diskoteks og hjemmebrug. De havde godt nok nogle ridser i kabinetterne, men det ville de jo alligevel få, når de skal flyttes meget. Så han syntes bestemt at jeg skullle komme til Riskov for at høre dem.

Der var lang tid til lørdag, hvor brormand havde tid til at køre mig til Riskov fra Vojens. Nede i Peters Lyngdorfs kælder i en kæmpevilla, stod de så de store "monster" højttalere. Alene synet imponerede jo en 15 årig knægt. Peter havde forberedt demoen og koblet Vegaerne på en NAD 3080 som jeg jo også skulle hente. Og hvad hørte man så der i starten af 1980. Det var jo selvfølgelig Pink Floyd "The Wall" der var lagt på pladetallerkenen. Lyden var mildest talt imponerende. Et enormt lydtryk væltede ud af de store højttalere. Med en driftseffekt på kun 0,3 W leverede de et lydtryk på 120 db!!! Peter målte det mens vi lyttede.!! Jeg var helt vildt imponeret og nu kommer vi så til den rigtig gode del af historien. Vi havde jo ikke talt pris endnu, og det var jo en meget større højttaler end den jeg egentlig ville have købt. Stor var overraskelsen så da Peter sagde "Du skal få dem for hvad de andre koster", hvilket den gang var 1495 pr. stk. Men historien bliver endnu bedre. Peter havde jo også hørt, at jeg også  ville bruge højttalerne til hjemmebrug. Han fortalte mig at jeg kunne forbedre modellen væsentligt ved at bygge nogle andre mellemtone enheder i, som afløser for det horn som sad i. Han viste mig nogle  8" enheder som jeg jo kunne købe senere for 800 kr. stykket. Med disse enheder ville højttalerne have de samme enheder, som den legendariske 316R model(kaldet HARD ROCK modellen).  Den kostede dengang 5000 kr. stykket.

Jeg takkede selvfølgelig ja til tilbuddet!!!  Peter gik defter rundt for at lede efter frontstoffet til højttalerne. Dem kunne han ikke finde. "Nåå pyt" sagde han. "Du får sgu de her mellemtone enheder med i stedet for". Så fandt han et par kondensatorer frem, og lavede en tegning til mig hvordan den skulle bygges ind i kabinettet. Den skulle bygges ind i sit eget kabinet i højttaleren. Jeg var selvfølgelig kisteglad da jeg kørte hjem. Med modificeringen blev det faktisk en rigtig glimrende højttaler, som både gjorde sig godt derhjemme og når diskotek "Dynamite" var på tur. Mine Vegaer spillede sammen med et par rigtige diskotekshorn(Fane), og denne kombination var faktisk temmelig vellykket. Vi var bestemt et af de mobildiskoteker dengang, der leverede den bedste lyd.!!

Dette var starten til min HI-FI interesse, og oven på den fine behandling af Peter, var jeg derfor også god kunde hos HI-Fi klubben siden. Jeg solgte iøvrigt Vegaerne efter 5 år for 5000 kr. Altså 2000 mere end jeg havde givet for dem!!.   

Man forander sig jo gennem livet, og jeg er overbevist om at på nuværende tidspunkt, er Cerwin Vega et glimrende valg for dig. Jeg ved ikke hvordan de nyeste modeller er, men de gamle var sgu fremragende til at sætte skub i en fest.!!

I dag står der jo noget HELT andet i min stue. Nemlig Martin Logan SL3. Det er jo en helt og aldeles anderledes højttaler. Men som sagt. Alt til sin tid.

Dengang var det dåseøl og Cerwin Vega. I dag er det Martin Logan og rødvin. Det beskriver vist det hele ganske glimrende.

Køb du dig bare et par Cerwin Vega og jeg håber du kunne lide min lille historie.

Calle

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Calle;  - tak for en rigtig "god historie"...sidder næsten og får tårer i øjene af vemod efter de "glade 80'ere"....kan næsten smage bacardi-rommen og 25'eren ( carlsbergs guldøl fra "dengang" )...og - som jo nok er det væsentligste i DENNE sammenhæng -  så beskriver  du på fornemmeste vis hvordan "ånden" var i HFK i sin spæde start...var præcis denne hjælpsomhed, og lysten til at vejlede kunderne som var HFK's varemærke......og kan garantere for at der røg RIGTIG mange CV'ere over disken, da de rykkede ind på Tomsgårdsvej...jeg ved da at jeg tegnede mig for min del

mvh

Jesper/OLDhifinut

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Juni 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Calle skrev:

I dag står der jo noget HELT andet i min stue. Nemlig Martin Logan SL3. Det er jo en helt og aldeles anderledes højttaler. Men som sagt. Alt til sin tid.

Dengang var det dåseøl og Cerwin Vega. I dag er det Martin Logan og rødvin. Det beskriver vist det hele ganske glimrende.

Køb du dig bare et par Cerwin Vega og jeg håber du kunne lide min lille historie.

Calle

....så enkelt kan det siges . Iøvrigt en god historie, i modsætning til dig havde jeg besluttet mig for en 15'' bas inden jeg hørte dem første gang.......12'' og derunder er ikke for rigtige rockere  

sokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2005
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Som en lille notits vil jeg da lige indføje at det sæt CV jeg har stående derhjemme yder BÅDE fest og mere afdæmpet musik fuld retfærdighed.

Det er et sæt, der aldrig er blevet solgt i DK, da de "vist nok" konkurrerede med DALI. De store fronter hedder CVT-12 og der er en tilhørende 15" SUB og 3 satelitter (CVT-7) som Center og Surround. Der er "kun" en 12" i hver; men der er masser af skub i dem.

På en Yamaha AZ-1 er der faktisk virkeligt god og neutral lyd i dem.

Men som mange andre også siger er jeg ikke imponeret over de nye CV. De er mest til bulder og brag og det er de forbandet gode til. Jeg er sgu nok bare blevet lidt for gammel til det.

Til top Vis sokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sokke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes