Makrelsalat skrev:
|
Der er mange delte meninger om Cerwin-Vega...
Jeg synes selv at du lyder utrolig interessante p.g.a. af deres lufttryk og deres basgengivelse... (Har dog kun læst dette!)
Diskanten og mellemtonen, skulle også passe dertil, da de sagtens skulle kunne følge med bassen...
Men det er hvad jeg har læst!
Hvad mener i om Cerwin-Vega, og giv gerne en begrundelse for, hvorfor de er gode/dårlige...
For overvejer at spare op til et par... 
|
|
|
Hej Makrelsalat!
Nu skal jeg fortælle dig(og andre) en lille historie. Jeg har et helt specielt forhold til Cerwin Vega. Det var ligesom der det hele startede..................
For mange år siden nærmere betegnet i 1980 hvor jeg gik i 9 klasse og de fleste købte knallerter, besluttede jeg mig for at jeg ville da hellere have et ordentligt lyd anlæg. Jeg havde på daværende tidspunkt også en lille drøm om at være med i et mobildiskotek. På dette tidspunkt var Peter Lyngdorf jo ved at starte det der senere blev til HI-FI klubben, og han var begyndt at sælge Cerwin Vega og NAD gennem firmaet Audio Nord(som stadig er moderselskabet, tror jeg nok).
Jeg havde jo hørt om disse fantastiske højttalere, der kunne spille enormt højt, og samtidig holde til det!!!. Jeg studerede "audiovisen" som den hed dengang og faldt for at par Cervin Vega A312(tror jeg de hed) med en 12" bas i. Jeg ville så købe en 2x110w NAD 3080 forstærker til at trække dem. Jeg ringede til Audio Nord og snakkede med Peter Lyngdorf. Da han hørte at jeg også overvejede at bruge højttalerne til diskoteksbrug, sagde han at han havde et større sæt stående, som han havde fået hjem ved en fejl. Det var en model 317 som ellers ikke blev solgt i Danmark. De var udstyret med 15" bas og mere egnet til diskoteks og hjemmebrug. De havde godt nok nogle ridser i kabinetterne, men det ville de jo alligevel få, når de skal flyttes meget. Så han syntes bestemt at jeg skullle komme til Riskov for at høre dem.
Der var lang tid til lørdag, hvor brormand havde tid til at køre mig til Riskov fra Vojens. Nede i Peters Lyngdorfs kælder i en kæmpevilla, stod de så de store "monster" højttalere. Alene synet imponerede jo en 15 årig knægt. Peter havde forberedt demoen og koblet Vegaerne på en NAD 3080 som jeg jo også skulle hente. Og hvad hørte man så der i starten af 1980. Det var jo selvfølgelig Pink Floyd "The Wall" der var lagt på pladetallerkenen. Lyden var mildest talt imponerende. Et enormt lydtryk væltede ud af de store højttalere. Med en driftseffekt på kun 0,3 W leverede de et lydtryk på 120 db!!! Peter målte det mens vi lyttede.!! Jeg var helt vildt imponeret og nu kommer vi så til den rigtig gode del af historien. Vi havde jo ikke talt pris endnu, og det var jo en meget større højttaler end den jeg egentlig ville have købt. Stor var overraskelsen så da Peter sagde "Du skal få dem for hvad de andre koster", hvilket den gang var 1495 pr. stk. Men historien bliver endnu bedre. Peter havde jo også hørt, at jeg også ville bruge højttalerne til hjemmebrug. Han fortalte mig at jeg kunne forbedre modellen væsentligt ved at bygge nogle andre mellemtone enheder i, som afløser for det horn som sad i. Han viste mig nogle 8" enheder som jeg jo kunne købe senere for 800 kr. stykket. Med disse enheder ville højttalerne have de samme enheder, som den legendariske 316R model(kaldet HARD ROCK modellen). Den kostede dengang 5000 kr. stykket.
Jeg takkede selvfølgelig ja til tilbuddet!!! Peter gik defter rundt for at lede efter frontstoffet til højttalerne. Dem kunne han ikke finde. "Nåå pyt" sagde han. "Du får sgu de her mellemtone enheder med i stedet for". Så fandt han et par kondensatorer frem, og lavede en tegning til mig hvordan den skulle bygges ind i kabinettet. Den skulle bygges ind i sit eget kabinet i højttaleren. Jeg var selvfølgelig kisteglad da jeg kørte hjem. Med modificeringen blev det faktisk en rigtig glimrende højttaler, som både gjorde sig godt derhjemme og når diskotek "Dynamite" var på tur. Mine Vegaer spillede sammen med et par rigtige diskotekshorn(Fane), og denne kombination var faktisk temmelig vellykket. Vi var bestemt et af de mobildiskoteker dengang, der leverede den bedste lyd.!!
Dette var starten til min HI-FI interesse, og oven på den fine behandling af Peter, var jeg derfor også god kunde hos HI-Fi klubben siden. Jeg solgte iøvrigt Vegaerne efter 5 år for 5000 kr. Altså 2000 mere end jeg havde givet for dem!!.
Man forander sig jo gennem livet, og jeg er overbevist om at på nuværende tidspunkt, er Cerwin Vega et glimrende valg for dig. Jeg ved ikke hvordan de nyeste modeller er, men de gamle var sgu fremragende til at sætte skub i en fest.!!
I dag står der jo noget HELT andet i min stue. Nemlig Martin Logan SL3. Det er jo en helt og aldeles anderledes højttaler. Men som sagt. Alt til sin tid.
Dengang var det dåseøl og Cerwin Vega. I dag er det Martin Logan og rødvin. Det beskriver vist det hele ganske glimrende.
Køb du dig bare et par Cerwin Vega og jeg håber du kunne lide min lille historie.
Calle