Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekt forklaring ønskes!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Mr. High Fy skrev:

Det er måske derfor man fornemmer at NuForce har har så god dynamik og rækker så dybt i bassen, at man næsten ikke kan kende sin musik igen?

Dynamik har i høj grad at gøre med forstærkerens evne til at levere strøm hurtigt og i rette mængder. Strømforsyningen har naturligvis sin andel i at dette kan lade sig gøre. Hvad er det for en strømforsygning der sidder i NoForce? Hvis man skal bedømme ud fra de billeder NuForce selv har lagt frem, ser man ingen traditionel trafo? Eller?

Det er måske også derfor den kan prale med denne meget store og reelle båmdbrede?

Nej, det er andre designparametre der hovedsageligt gør sig gældende her. Pga. konstruktionen er det ikke nødvendigt med et brick wall filter der stejlt skærer alt over 20 kHz væk.  

Men hvad sker der hvis forstærkerens kontinuerlige effekt overskrides?

Så klipper den, men ganske udramatisk, lyder som et lille "klik" Der skal dog noget til, men jeg har prøvet for at se hvor grænsen ligger. Hvilken højttalere brugte du til det?

Det kunne den vel rimelig nemt, eller kan den? Måske på grund af den meget høje dæmpningsfaktor (der er på 4000) skal den ikke bruge nær så meget power?

Dæmpningsfaktor afgøres udfra forstærkerens udgangsimpedans og siger mest noget om forstærkerens evne til at absorbere back emf (energi genereret af enhedernes bevægelse)

Hvordan hænger effekt og dæmpningsfaktor sammen?

Der er ikke nogen egentlig sammenhæng.

Mvh,

Karsten

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
StudioSound skrev:

Mr. High Fy skrev:

Det er måske derfor man fornemmer at NuForce har har så god dynamik og rækker så dybt i bassen, at man næsten ikke kan kende sin musik igen?

Dynamik har i høj grad at gøre med forstærkerens evne til at levere strøm hurtigt og i rette mængder. Strømforsyningen har naturligvis sin andel i at dette kan lade sig gøre. Hvad er det for en strømforsygning der sidder i NoForce? Hvis man skal bedømme ud fra de billeder NuForce selv har lagt frem, ser man ingen traditionel trafo? Eller? Det er en switch mode strømforsyning. Hvor en normal lineær strømforsyning bruger de 50 Hz fra nettet ind i trafoen, anvendes en væsentligt højere frekvens her, dermed kan en meget mindre trafo anvendes da effektiviteten stiger med frekvensen.

Det er måske også derfor den kan prale med denne meget store og reelle båmdbrede?

Nej, det er andre designparametre der hovedsageligt gør sig gældende her. Pga. konstruktionen er det ikke nødvendigt med et brick wall filter der stejlt skærer alt over 20 kHz væk.  

Men hvad sker der hvis forstærkerens kontinuerlige effekt overskrides?

Så klipper den, men ganske udramatisk, lyder som et lille "klik" Der skal dog noget til, men jeg har prøvet for at se hvor grænsen ligger. Hvilken højttalere brugte du til det? SP Technology Revelation

Det kunne den vel rimelig nemt, eller kan den? Måske på grund af den meget høje dæmpningsfaktor (der er på 4000) skal den ikke bruge nær så meget power?

Dæmpningsfaktor afgøres udfra forstærkerens udgangsimpedans og siger mest noget om forstærkerens evne til at absorbere back emf (energi genereret af enhedernes bevægelse)

Hvordan hænger effekt og dæmpningsfaktor sammen?

Der er ikke nogen egentlig sammenhæng.

Mvh,

Karsten

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Peak Power 1152W@20ms svarer til en enkelt 50Hz kurve fra netstikket, dvs. ikke en kontinuerlig måling. Regn med de 100W. Powersupplyen kan nærmest levere uanede mængder energi i et kort tidsrum <20ms, og det er nok det der føles/høres som dynamik. En alm. linær strømforsyning kan ikke være med her.

PWM står for (oversat) puls bredde modulation, som gør, -  at powersupplyen "hakker" strømmen op i firkantpulser: en kort pulsbredde = lav strøm, en lang pulsbredde = høj strøm, og med meget høj virkningsgrad til følge; typisk 85-90%. Den regulerer strømmen ved (typisk) 100-200KHz.

Håber det er forståeligt, weekenden nærmer sig;-)

Mvh/Mik112 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej,

Peak Power 1152W@20ms svarer til en enkelt 50Hz kurve fra netstikket, dvs. ikke en kontinuerlig måling. Regn med de 100W. Powersupplyen kan nærmest levere uanede mængder energi i et kort tidsrum <20ms, og det er nok det der føles/høres som dynamik. En alm. linær strømforsyning kan ikke være med her.

Det du skriver her med hensyn til den dynamiske formåen, er noget af det jeg har manglet at høre KAN DE 20 ms GØRES ENDNU HURTIGERE, ELLER VILLE DET OVERHOVEDET VÆRE NØDVÆNDIGT?

PWM står for (oversat) puls bredde modulation, som gør, -  at powersupplyen "hakker" strømmen op i firkantpulser: en kort pulsbredde = lav strøm, en lang pulsbredde = høj strøm, og med meget høj virkningsgrad til følge; typisk 85-90%. Den regulerer strømmen ved (typisk) 100-200KHz.

Det er jeg ikke helt sikker på jeg fatter det hele af, men vi nærmer os

Håber det er forståeligt, weekenden nærmer sig;-)

Mvh/Mik112 

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej Mr.High Fy

Næ, jeg har ikke hørt det, mit indslag beror udelukkende på det tekniske, de 20 ms (svarende til 50Hz) kan ikke gøres hurtigere da det er netfrekvensen. At man kan booste (choppe) PWM supplys op til 500KHz i nær fremtid tror jeg ikke ændrer meget på peak resourcerne, men bedre virkningsgrad/regulering kan opnås. Målt over tid/frekvens/effekt, eks.vis 1 minut ved 100Hz og 10W ud af powersupplyen gi'r 10W ind i forstærkeren uanset psu type, men virkningsgraden er forskellig set fra netsiden. En 100KHz PWM'er regulerer strømmen hurtigere end en 50Hz linær (100Hz efter ensretteren), derfor højere peak værdi.

Gu' ve' hvordan en 3020 lyder hvis den får et 1KW switchmode los i røven, måske er der lys forude, har Kubikken prøvet?

Mvh/Mik112

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej Mr.High Fy

Næ, jeg har ikke hørt det, mit indslag beror udelukkende på det tekniske, de 20 ms (svarende til 50Hz) kan ikke gøres hurtigere da det er netfrekvensen. At man kan booste (choppe) PWM supplys op til 500KHz i nær fremtid tror jeg ikke ændrer meget på peak resourcerne, men bedre virkningsgrad/regulering kan opnås. Målt over tid/frekvens/effekt, eks.vis 1 minut ved 100Hz og 10W ud af powersupplyen gi'r 10W ind i forstærkeren uanset psu type, men virkningsgraden er forskellig set fra netsiden. En 100KHz PWM'er regulerer strømmen hurtigere end en 50Hz linær (100Hz efter ensretteren), derfor højere peak værdi.

Gu' ve' hvordan en 3020 lyder hvis den får et 1KW switchmode los i røven, måske er der lys forude, har Kubikken prøvet?

Mvh/Mik112

Kubikken har prøvet NuForce, og han talte da også ganske pænt om de små kasser. Dog ville han ikke indrømme at NuForce var bedre en hans Dali Gravity

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja......... Man har jo sin mening, og selvfølgelig vil han da ikke tale nedsættende om sin kære,-) - og hvis den var min, - og vi havde gratis el her i landet, så...

Men den der gamle Dali ting har det nok lidt svært med at hamle op mod den moderne teknik. Har selv bygget 2 amps. meget lig Dalien tilbage i de glade dage, og ok - den ene spiller da stadig, - vist nok "lydigt" den dag i dag... Men.. jeg foretrækker den nye "sound".

Minderne har man vel lov at ha'

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes