Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: (update) hvor kan jeg høre en SVS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

En lille lukket sub har typisk sitt naturlige F3 rundt om 80hz. Det fordi kabinettet er lille, og fordi det da ikke opstår nogle fasedrejninger under det naturlige f3. Dette er en fordel for forstærkeren.

Under F3 vil de rulle af med 12db pr oktav, dvs at for at opnå en flad frekvensgang skal den boostes med 12db pr oktav, således at ved 40hz er den eq'et med 12db, og ved 20hz 24db

Jeg vil ikke blande mig i diskussionen - har ikke nogen personlig erfaring med de sub'er der diskuteres ... og derudover vil jeg hellere bygge min egen

Men din forklaring - som ellers er helt korrekt - kræver lige en kommentar. Forudsat en sub placeres i nærheden af en væg eller et hjørne (hvad den faktisk altid gør, når vi snakker så lave frekvenser), vil rummet yde et betragteligt bidrag. Som jeg ser det, er en optimal afstemning en Qt omkring 0,5-0,6 og en forholdsvis langsom afrulning, som så til dels kompenseres af rummet hvor der er op til 9 dB forstærkning ved de laveste frekvenser. Ved 20 Hz bliver det således "kun" omkring de 15 dB der skal hæves i dit eksempel.

Noget helt andet er det så at Xmax ofte overstiges langt før den maximale belastning nås, men det er jo noget helt andet. 

Hermed så også være sagt at en "lineær" sub-woofer der kravler hele vejen ned uden fald ved lave frekvenser, ofte vil overdrive outputtet ved de typiske sub-wooferfrekvenser.  Dette kan selvfølgelig variere efter rum, placering, dæmpning, m.v.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Jeg vil ikke blande mig i diskussionen - har ikke nogen personlig erfaring med de sub'er der diskuteres ... og derudover vil jeg hellere bygge min egen

Men din forklaring - som ellers er helt korrekt - kræver lige en kommentar. Forudsat en sub placeres i nærheden af en væg eller et hjørne (hvad den faktisk altid gør, når vi snakker så lave frekvenser), vil rummet yde et betragteligt bidrag. Som jeg ser det, er en optimal afstemning en Qt omkring 0,5-0,6 og en forholdsvis langsom afrulning, som så til dels kompenseres af rummet hvor der er op til 9 dB forstærkning ved de laveste frekvenser. Ved 20 Hz bliver det således "kun" omkring de 15 dB der skal hæves i dit eksempel.

Noget helt andet er det så at Xmax ofte overstiges langt før den maximale belastning nås, men det er jo noget helt andet. 

Hermed så også være sagt at en "lineær" sub-woofer der kravler hele vejen ned uden fald ved lave frekvenser, ofte vil overdrive outputtet ved de typiske sub-wooferfrekvenser.  Dette kan selvfølgelig variere efter rum, placering, dæmpning, m.v.

Jeg skal heller ikke dra dig ind i debatten  

Det du siger om romforsterkning stemmer, men jeg har en lille kommentar. På grund af ørets manglende følsomhed er der ønskeligt med en svagt stigende frekvenskurve i de aller dybeste frekvensene. Jeg kan desværre ikke for the love of god huske hvad kurven hedder, men det kan måske du?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Her er kurven

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Det er Fletcher Munson (stavning?) kurven, som viser ørernes følsomhed over frekvensbåndet ved forskellige lydtryk - den kender vel alle!

Ved de laveste frekvenser er det nok ikke ørerne vi bruger - snarere hele kroppen!

Subjektiv er det korrekt at mange foretrækker lidt mere "skub" nedefter, men hvem laver en tilsvarende korrektion med et dyk ved 3-4 kHz og et følgende hæv i toppen? Nej, det tilsigtede må være noget der ligner en ret frekvensgang eller snarere et lille løft nedefter og så en langsom afrulning op gennem frekvensbåndet. De der har rodet med en Tact ved også at dette er den optimale target-kurve.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Fletcher-Munson (Munsoned out in the middle of nowhere), oh, nå bare må jeg se Kingpin

Fletcher-Munson er da selvfølgelig noget man lærer allerede i børnehaven

Jeg må indrømme at jeg ikke er nogen selvbygger, giv mig en sav, og et stykke træ, og jeg skal vise dig hvorfor  men jeg er svært nyskærrig på hvordan ting fungerer. Og også det du siger om xmax stemmer, om du dropper en oktav ned skal elementet bevege sig 4x lengre for at opretholde samme lydtryk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes