Jeg vil ikke blande mig i diskussionen - har ikke nogen personlig erfaring med de sub'er der diskuteres ... og derudover vil jeg hellere bygge min egen
Men din forklaring - som ellers er helt korrekt - kræver lige en kommentar. Forudsat en sub placeres i nærheden af en væg eller et hjørne (hvad den faktisk altid gør, når vi snakker så lave frekvenser), vil rummet yde et betragteligt bidrag. Som jeg ser det, er en optimal afstemning en Qt omkring 0,5-0,6 og en forholdsvis langsom afrulning, som så til dels kompenseres af rummet hvor der er op til 9 dB forstærkning ved de laveste frekvenser. Ved 20 Hz bliver det således "kun" omkring de 15 dB der skal hæves i dit eksempel.
Noget helt andet er det så at Xmax ofte overstiges langt før den maximale belastning nås, men det er jo noget helt andet.
Hermed så også være sagt at en "lineær" sub-woofer der kravler hele vejen ned uden fald ved lave frekvenser, ofte vil overdrive outputtet ved de typiske sub-wooferfrekvenser. Dette kan selvfølgelig variere efter rum, placering, dæmpning, m.v.
|