Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hvorfor den store prisdiff melle DK & D (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:

Nu er jeg per defination glad for konkurrence, det kan kun komme os forbrugere til gode. Har set alt for meget monopol og central prisfastsættelse herhjemme i mange brancer Det er lige præcis her, man skal lede efter en forklaring på kunstigt høje priser på diverse produkter herhjemme i Danmark (Og jeg tænker ikke kun på Hi-Fi produkter).

Alt andet udenom snak er uacceptabel, og de skiftende regeringer vi har haft i de sidste 20 år har nærmest intet gjort for at forbedre den mafia lignede monopol forretningsmetoder med kartel aftaler osv.  . Men dette i baghovedet bliver man ikke mindre skeptisk når man studere prisforskelle imellem de enkelte lande på HiFi

Om de tyske priser er rigtige eller ej, skal jeg ikke udtale mig om, men flere af de tyske firmaer er store og har eksiteret i mange år, så helt dårlige købmænd er de vel ej.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

jensen; jeg værdsætter meget dine input - det er helt sikkert befordrende for debatten at forhandlere blander sig, så vi får vendt alle aspekterne - men jeg er bare ikke enig med dig . - se f.eks. priserne indenfor EDB; der er ikke de store besparelser ved at handle i udlandet.

Sjovt, hvorfor tror du EDB branchen bløder og der er utrolig stor udskiftning af butikker i lige præcis den branche? De kan fandme ikk' leve.

Der er et par online shopper der sælger voldsomt uden rigtigt at tjene en skid på det.

Men ser du på edbbutikker der ikke ligger på falcon allé, så er priserne som regel også langt højere end nede for grænsen.

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

nu kender jeg en der har en pc forretning, og nej, avancen er ikke særligt høj... faktisk fatter jeg ikke at han gider, for timelønnen er ussel, men ok.. det er lige så meget en hobby for ham.

vi har andre satser i dk, der skal betale et bedre offentligt sytem. punktum.

kan man ikke leve med det, vil tyskerne sikkert gerne have nogle der allerede har arbejde til deres land. husk dog globalindkomst princippet mht beskatning.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=johnmure]

Nej vent til der er lavvandet i dk som i tyskland så skal priserne nok rasle ned,

men er det så ik fordi den danske forbruger har svigtet, det hele følges jo ad

de tyske forretninger kæmper om kunderne nu så om deres pris er den rigtige tror jeg ik

- der er kun 1 (eet) parameter der afgør hvad prisen er ( den såkaldte "rigtige" pris ). og det er DIG som forbruger..........d.v.s. markedskræfterne afgør om et produkt kan sælges til den givne pris eller ej.

Og jeg for sikkert verbale tæsk nu fra den "etableret" brance, men tror at især TV-forretningerne lige nu tjener rigtig gode penge, for plasma-markedet er EKSPLODERET de sidste år........og når efterspørgslen er stor, vælger mange forhandlere at "skumnme fløden"...hvilket egentligt er fint nok ( - om det så er "moralsk" at opskruede priser giver grobund for at andre kan "prutte" om prisen, er en anden sag )

- Og tror nok at vi som "brokker os" og smiler lidt overbærende over f.eks. jensen udsagn om dårlig moral, er i mindretal. Der hvor jeg bare tror at branchen skyder sig selv i foden, er at de ikke er opmærksom på at den gruppe af forbruger som er prisbevidste og har "opdaget globaliseringen", stille og roligt vokser sig større....og tilsidst har vi alle sammen vænnet os til at handle på tværs af landegrænserne...og det måske endda UDEN at orientere os om de danske priser først, fordi vi jo er blevet vant til at "priserne altid er højere i Danmark".....og i det sekund DET sker, så har branchen et problem, for at er vores købe-mønstre allerede ændret.

Derfor håber jeg da - set igennem mine patriotiske briller - at branchen hurtigst muligt "wakes up and smelle the coffee"...før at det er for sent....

mvh

J/Oldhifinut

PS - har I iøvrigt bemærket den skønne vejr udenfor

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

kjaer skrev:

Hvis vi hi-fi brugere ikke vil accepterer at forretninger , der har varer hjemme , udlåner til demo. Giver demonstrationer skal have en hvis ekstra avance tror jeg vi får problemer på sigt.

Så findes der kun hi-fi på nettet . Vi må stole på andres omtale af udstyret osv.

Jeg synes heller ikke det er god moral , at gå i den lokale butik se udstyret og bruge deres tid, for derefter at handle 10% billigere på nettet.

Men dansk metalitet virker lidt til at være jo flere midler vi har jo mere discount.

Det er jo ikke kun i de fysiske forretninger problemet findes. De danske netbutikker, som giver samme vilkår til forbrugeren, med hensyn til udlån, demostration osv, er jo heller ikke ligefrem billige. Ta du nu blot et kig på edbpriser.dk og se.

Da jeg for ikke så lang tid siden købte mit plasma i Tyskland, har jeg ikke brugt så meget som 5 minutter af en ekspidients tid, har selvfølgelig heller ikke lånt noget med hjem (de har jeg sg* for meget moral til). Indrømmer gerne jeg har stået og kigget på produktet.

Flere af de tyske forretninger, har også en fysisk forretning, så de har da også udgifterne til forrentning af varelageret.

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at mange af jer tror at vi kan sælge til samme priser som i DE, blot vil vi her i dk tjene mere.... sådan er livet dog slet IKKE!

Selv om vi solgte til nettopriser er vi langt fra de priser som sælges til i DE.. Jeg kan godt forstå at folk handler i Tyskland når de kan spare rigtig mange penge... Vi ville også gerne sælge til de priser hvis vi kunne

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:

@Jensen

Det er da bare lidt pudsigt at dette ikke gør sig gældende indenfor EDB branchen. Forskellen mellen de tyske og danske priser er tit til den danske forhandlers favør.

Lokale leje og lønninger er vel det samme for denne branche, eller tager jeg fejl.

Men nu er EDB nørderne måske også lidt længere fremme i skoene med at finde de laveste priser.

Det har måske også noget med størrelsen på prisen at gøre.

Ser du på nogle af de større køb i pris.

Lad os f.eks. sige et Aopen GeForce6800Ultra dvd256.

Danmarks billigeste pris er, sødt nok: 4746kr.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126132

Prisen i Tyskland; 453€ (~3352kr)
http://www.mix-computer.de/mix/shop/productDetails.html?& ;artNo=JAGE10&

1500kr i prisforskel. Næsten 50% dyrer i DK i forhold til Tyskland, så eksemplerne er da at finde i alle brancher.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
[QUOTE=johnmure]

PS - har I iøvrigt bemærket den skønne vejr udenfor

Nej, jeg synes det ville være ublu konkurrence for den danske rejsebranche, hvis jeg begynder at nyde solen i min egen have.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Claus, crtv.dk skrev:

Jeg kan se at mange af jer tror at vi kan sælge til samme priser som i DE, blot vil vi her i dk tjene mere.... sådan er livet dog slet IKKE!

Selv om vi solgte til nettopriser er vi langt fra de priser som sælges til i DE.. Jeg kan godt forstå at folk handler i Tyskland når de kan spare rigtig mange penge... Vi ville også gerne sælge til de priser hvis vi kunne

Men har den tyske detailbranche virkelig så meget bedre handelsvilkår end den danske??

Der findes jo også kæmpe kæder i DK (Elgiganten, Bilka - den måtte jo lige komme), de burde da have de samme muligheder for at få indkøbsrabatter.

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Lige et par små kommentare.

Flere producenter har en vejledende udsalgspris og den må man som forhandler gå så langt under som man har lyst til, men producenterne vil ikke have at man går OVER, det er altså ikke der forklaringen skal søges.

Vejl. udsalgspriser svinger en lille smule men de er stort set ens i Tyskland og Danmark (jeg forhandler audio kabler og det er med udgangs i handel med kabler at mit indlæg skal forstås). Momsen i Tyskland er er ca 16 % mod 25 % i DK, altså ikke en kæmpe forskel. For mig at se skyldes prisforskellen udover 9 % (moms differencen) at forhandlere i DK forlanger en meget høj avance.

Jeg må ikke reklamere for min egen forretning her (send pb for info), men vi har faktisk valgt at køre med nogle af Europas laveste priser, og alligevel har vi en rimelig fortjeneste.  Vejledene udsalgspriser kan i nogle tilfælde (afhænger naturligvis lidt af hvilke produkter der er tale om) være 4 gange indkøbsprisen !!! og set i det lys skulle det kunne lade sig gøre at gå noget under, det er det de gør i tyskland, hvor mange forhandlere i DK holder sig til vejl. udsalgspris. Men mon ikke det er nødt til at ændre sig når nye danske forhandlere med lavere priser skyder op.

En anden forklaring kan være at rent internet baserede forretninger (det er mit indtryk at der er mange af dem i Tyskland) ikke har udgifter til lokale leje, personale der skal holde åbent osv. Så her er der oplagt mulighed for at skære i udgifterne og holde prisen nede. En anden interessant betragtnig i forhold til f.eks. hifiklubben er at selv om de er forholdsvis dyre så går deres forretning jo strålende, de mangler ikke kunder og hvorfor så sænke priserne ?.

Mvh Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

johnmure
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nu var det jo over grænserne vi snakkede om og ja jeg vil da gerne betale et par tusser mere hvis jeg får en kanon service men at fise rundt og bruge deres tid og på forhånd vide at man vil købe over nettede i tyskland nej.....men der er butikker nok her hjemme til at man kan finde den rigtige pris , det er købmandsskab det er jo ik en l mælk man køber

Til top Vis johnmure's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnmure

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

jakobskovgaard skrev:
Claus, crtv.dk skrev:

Men har den tyske detailbranche virkelig så meget bedre handelsvilkår end den danske??

Der findes jo også kæmpe kæder i DK (Elgiganten, Bilka - den måtte jo lige komme), de burde da have de samme muligheder for at få indkøbsrabatter.

Måske, men der kan stadig ikke sælges samme mængder i dk, så kan det jo være ligegyldigt hvor mange man kan købe ^^

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Min eneste forklaring/gæt må være at de har en langt lavere indkøbspris end os i dk...

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

johnmure skrev:

jeg vil da gerne betale et par tusser mere hvis jeg får en kanon service

Det vil jeg også gerne, men hvis andre prioriterer anderledes, gør det altså hverken dem umoralske eller mig til helgen.

Der kan da nemt være varer, hvor man ikke har brug for service. Mange herinde ved mere om produkterne end sælgerne i butikken - hvorfor skulle de betale for ekstra service, de ikke har brug for?

Jeg køber tonsvis af cder over nettet fra forskellige lande, fordi den service og det udvalg, de lokale butikker kan præstere, intet er værd for mig. Det er netop købmandsskab.

men der er butikker nok her hjemme til at man kan finde den rigtige pris

Hvis der var det, ville folk jo netop ikke købe i Tyskland.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Lige et par små kommentare.

Flere producenter har en vejledende udsalgspris og den må man som forhandler gå så langt under som man har lyst til, men producenterne vil ikke have at man går OVER, det er altså ikke der forklaringen skal søges.

Vejl. udsalgspriser svinger en lille smule men de er stort set ens i Tyskland og Danmark (jeg forhandler audio kabler og det er med udgangs i handel med kabler at mit indlæg skal forstås). Momsen i Tyskland er er ca 16 % mod 25 % i DK, altså ikke en kæmpe forskel. For mig at se skyldes prisforskellen udover 9 % (moms differencen) at forhandlere i DK forlanger en meget høj avance.

Jeg må ikke reklamere for min egen forretning her (send pb for info), men vi har faktisk valgt at køre med nogle af Europas laveste priser, og alligevel har vi en rimelig fortjeneste.  Vejledene udsalgspriser kan i nogle tilfælde (afhænger naturligvis lidt af hvilke produkter der er tale om) være 4 gange indkøbsprisen !!! og set i det lys skulle det kunne lade sig gøre at gå noget under, det er det de gør i tyskland, hvor mange forhandlere i DK holder sig til vejl. udsalgspris. Men mon ikke det er nødt til at ændre sig når nye danske forhandlere med lavere priser skyder op.

En anden forklaring kan være at rent internet baserede forretninger (det er mit indtryk at der er mange af dem i Tyskland) ikke har udgifter til lokale leje, personale der skal holde åbent osv. Så her er der oplagt mulighed for at skære i udgifterne og holde prisen nede. En anden interessant betragtnig i forhold til f.eks. hifiklubben er at selv om de er forholdsvis dyre så går deres forretning jo strålende, de mangler ikke kunder og hvorfor så sænke priserne ?.

Mvh Holmbye

Hej Holmbye, og velkommen til vores lille tråd.

Hvis du taler sandt (det regner jeg selvfølgelig med ), så må jeg nok sige at jeg er ved at falde ned at stolen. Dette havde jeg ikke regnet med at skulle høre fra en forhandler. Men du er jo bare et godt eksempel på det godt kan lade sig gøre at køre en forretning med rimelige priser, og samtidig tjene penge.

Claus, crtv.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
johnmure skrev:

Jo... det ville de, vi kan jo slet ikke sælge til de priser som de kan i tyskland, så skulle vi give penge med hvergang vi solgte et tv!

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Claus, crtv.dk skrev:
Vanderlay skrev:
johnmure skrev:

Jo... det ville de, vi kan jo slet ikke sælge til de priser som de kan i tyskland, så skulle vi give penge med hvergang vi solgte et tv!

Så burde i jo begynde at købe jeres vare i Tyskland, og sælge dem i DK, da deres salgspris åbenbart er lavere end jeres købspris

johnmure
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Det er jo oz service man vil have og det koster jo oz, jeg købte en EXACPAWER da jeg kom hjem og satte den til var der kun larm i h..t.. ,kørte ind og afleverede den og fik en ny, 4 timer så var det problem løst den service betaler jeg sku gerne for
Til top Vis johnmure's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johnmure

jakobskovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Gad godt vide hvad indkøbsprisen på en PA50'er er, men regner nu ikke med at få det at vide!!!

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Claus, crtv.dk skrev:
Min eneste forklaring/gæt må være at de har en langt lavere indkøbspris end os i dk...

der må vel også være forskel på at købe ind til et marked med 5mio mennesker, end til 80mio mennesker..

bare en tanke.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum