| Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Fandt faktisk en hjemmeside fra Antennelageret!
www.antennelageret.dk
Det ser ud til at en 5-elementers koster kr. 412,75, men mindre kan vel gøre det. Jo 3 kan også bruges.
Jeg skal bruge en antenne, som kan gi' en ordentlig modtagelse hér midt på Østerbro i Kbh. Og hvis jeg kan slippe for at montere antennen på taget/loftet...vil jeg blive meget glad! Vis du har et vindu mod Gladsakse så prøv at sætte en antenne der, men hvilken antenne det ved jeg ikke men prøv dig fram.
Hilsen
Niels L.
____________________________________________________________ ______ [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
TUBA Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Så lærte jeg også noget nyt i dag! 
Hvorfor er den rette vinkel ca. 36 grader?
|
|
|
"dybt suk"...........nu kommer du faktisk ud i noget der er temmeligt komplekst at forklare for en nød som mig........men det er sådan at de fleste dipoler er "!/2 bølge " altså halv bølgelængde og som sådan klasificeret som en serieresonans kreds dvs at man vil have en frekvens hvor den opfører sig som en ren modstand........hvis man vinkler den opstår der noget man kalder et spejl og man kan i teorien undvære den nederste ( vinklede) del ...i stedet kalder man det et kunstigt jordplan eller Groundplane hvor fødepunktsimpedansen (ved resonansfrekvnsen) vil være ca. 36 ohm...og læg mærke til at i stedet for en 1/2 bølgelængde har man faktisk nu en 1/4..............og det er s*u vist det nærmeste jeg kommer det med min begrænsede hjernekapacitet __________________ Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
|
| Til top |
|
| |
Kays Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
............... den opst蚌 der noget man kalder et spejl og man kan i teorien undv誡e den nederste ( vinklede) del ...i stedet kalder man det et kunstigt jordplan eller Groundplane hvor fepunktsimpedansen (ved resonansfrekvnsen) vil v誡e ca. 36 ohm...og l詒 m誡ke til at i stedet for en 1/2 bgel誅gde har man faktisk nu en 1/4..............og det er s*u vist det n誡meste jeg kommer det med min begr誅sede hjernekapacitet ....
^^^^^^^^^
リh n蚌h ja, for det var jo ikke s誡ligt kompliceret eller detaljeret.
Men noget helt andet. Med min tuner (sony ST-s300) bruger jeg en antenne til formet som et T med to parallelle ledere langs T'et. Ikke noget kanon antenne men den du'r da.
Er der noget stort at hente ved at skifte antenne. Tuner. placering i Odense på 6. sal taget i betragtning?
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kays
Du bor jo dejlig højt oppe og burde kunne klare dig med en antenne med 3-5 elementer, eller f.eks en V-antenne som min egen.
Kender ikke din tuner, men har for kort tid siden fundet ud af at det betyder mere end man lige regner med.
Men start da med at købe den bedst mulige antenne til dine forhold.
En kommentar til dit profil-billede: Jeg synes det er usmageligt. Hvad sjovt eller fedt er der ved dén situation?
Måske er jeg lidt nærtagende fordi jeg kommer fra det idylliske Nørrebro...
mvh
Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TUBA skrev:
Yagi er en dipol ....med direktor og reflektor....en dipol (2-pol) er populært sagt en tråd op og en tråd ned - eller til vestre og højre med en afstemnings kondensator imellem - afhængigt om man ønsker horisontal eller vertical polarisering ...foran dipolen kan man sætte et antal direktorer der bestemmer antennens forstærkning og retnings bestemthed altså hvor spids den skal være , bag dipolen anbringer man en eller flere reflektorer, den eller de giver bag dæmpning, altså sørger for at der ikke kommer signaler fra den forkerte ende af antennen....en dipol der er "lige" altså op/ned ell. v/h vil have en impedans på ca. 70 ohm...hvís man vinkler den vil impedansen falde -- en ret vinkel er ca 36 ohm &am p;nb sp;  |
|
|
Jeg fanger Gladsaxe fint med en simpel dipol, men jeg har også direkte udsyn den korte afstand fra Damhussøen til Gladsaxe. Modtagelsen bedst når antennen vender "siden til". men det er der vel også en forklaring på.
|
| Til top |
|
| |
mops Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Ang. optimal modtagelse og lys i "øverste"
indikator; den kan nok ikke lyse kraftigere, selvom signalet bliver en
kende stærkere. Imellem 0,2 og 2,0 volt er det normale over en
almindelig antenne. |
|
|
Skal det forstås sådan at men kan måle sig til den optimale modtagelse med et multimeter?
Hvis ja, hvordan gør man så?
mvh
Lars
__________________ Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mops skrev:
F.Christians skrev:
|
Ang. optimal modtagelse og lys i "øverste" indikator; den kan nok ikke lyse kraftigere, selvom signalet bliver en kende stærkere. Imellem 0,2 og 2,0 volt er det normale over en almindelig antenne. |
|
|
Skal det forstås sådan at men kan måle sig til den optimale modtagelse med et multimeter? Hvis ja, hvordan gør man så? Jeg vil tro man måler hvor mange milivolt der kommer ind, anet kan jeg ikke lige se, ellers skal man bruge et målerudstyr som antene montørene bruger men de er vist dyre og de måler vist i db.
mvh Lars
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Juni 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antenne-montører måler vist (som nævnt af Glad-glad) i dB/m IHF!
Tuba; takker for forklaringen. Lidt klogere blev jeg vist, eller måske ikke?
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Antenne-montører måler vist (som nævnt af Glad-glad) i dB/m IHF! |
|
|
Modtager styrken udlæser kvalitets FM tunere også i dBµ (ex. min egen JVC FX-1010) 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu kom der liv i den tråd igen - fedt - hvordan forholder det sig med en modtager i Humlebæk ?
Jeg har en revox B760 tuner og vil godt have bedre FM lys - udmiddelbart er det også Gladsakse senderen jeg skal satse på men den ligger vel godt 40 KM væk ? - køber jeg en udendørs antenne skal den så pege mod Gladsakse eller ??
Med inden dørsatenne for jeg ikke ordentlig lyd - men vil det være nok at smiden den ud på en balkon eller skal det være en "rigtig" udendørsantenne før det batter noget ?
Hvad sker der i øvrigt med senderne efter at de er flyttet til ørestaden ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
IMF 17 HZ Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 01 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Københavnere modtager deres FM signaler fra Gladsaxesenderen , Hovesenderen sendte Fm i slutningen af firserne i ca 2 år derefter gik man tilbage til gladsaxesenderen, men det gælder kun FM , Tv sendes fra Hovesenderen , DR 2 på kanal 8 dog også fra Gladsaxesenderen. MVH
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan huske tråden, hvor linket til en billig (ca.400-) 8 elements blev smidt?? - kan sq ikke finde den igen
For nu skal der altså hentes uden forstærker og tjavs __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke længere finde kortet over sendemaster på DR. det er som om der er gået DAB-l**t i det hele
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Nogen der kan huske tråden, hvor linket til en billig (ca.400-) 8 elements blev smidt?? - kan sq ikke finde den igen For nu skal der altså hentes uden forstærker og tjavs  |
|
|
Der er flere tråde om antenner, jeg ved ikke hvilken du tænker på. Men her http://www.dantimax.dk/ Kan du i hvert fald klikke dig frem til en 8-elements til 300,- kr.
Hører gerne nærmere om, hvordan det er gået! 
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præsis modellen og den er bestilt, så skal jeg blot have lokket konen på taget inden sneen kommer.
Tak for det Analog __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det burde da kunne gøre det 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
nu kom der liv i den tråd igen - fedt - hvordan forholder det sig med en modtager i Humlebæk ?
Jeg har en revox B760 tuner og vil godt have bedre FM lys - udmiddelbart er det også Gladsakse senderen jeg skal satse på men den ligger vel godt 40 KM væk ? - køber jeg en udendørs antenne skal den så pege mod Gladsakse eller ??
Med inden dørsatenne for jeg ikke ordentlig lyd - men vil det være nok at smiden den ud på en balkon eller skal det være en "rigtig" udendørsantenne før det batter noget ?
Hvad sker der i øvrigt med senderne efter at de er flyttet til ørestaden ?
|
|
|
Der er sjældent noget der kan måle sig mod en udendørs antenne 
Hvis du bor i lejlighed (balkon), så har du problemer med reflektioner fra murene. Prøv at få lov til at sætte en op på taget.
Hvis du ikke bor i lejlighed, så er det bare ud med antennen, evt på en mast.
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analog skrev:
Der er flere tråde om antenner, jeg ved ikke hvilken du tænker på. Men her http://www.dantimax.dk/ Kan du i hvert fald klikke dig frem til en 8-elements til 300,- kr.
Hører gerne nærmere om, hvordan det er gået!  |
|
|
Ja, men de er desværre bare udsolgt! 
Men jeg kan da måske bestille nogle flere hvis der er interesse. De par stykker jeg havde, har ligget på mit loft i mange år...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg erindrer, så 'pakker' danmarks radio deres signaler når de bliver sendt ud til Fyn og Jylland. Så det er kun sjællændere der har mulighed for at få forbedret deres radiomodtagelse. Alle os andre stakler må leve med et komprimeret, digitaliseret signal, i stedet for den gode 'live'-kvalitet som DR ellers er i stand til at lever 
Derfor er det sjældent at høre om fynboer med super radioer stående....
|
| Til top |
|
| |