| Forfatter |
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klan skrev:
Derfor er det sjældent at høre om fynboer med super radioer stående.... |
|
|
Du kan vel høre tysk radio i (nogen gange) glimrende kvalitet...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Jonas Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sig mig, kan det være rigtigt? det lyder da helt vanvittigt!?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 01 Februar 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at der er forskel på hovedsendernes lydkvalitet. Og INTET analogt FM-signal bliver digitaliseret til Fyn og Jylland, nej!
Men derfor kan det jo godt være, at de linker digitalt til Fyn og Jylland, for derefter at lave det om til "det præcis samme analoge FM-signal", inden det sendes til tops i sendermasten igen.
Og skulle det vise sig, at kvaliteten halter efter det ulinkede sjællandske FM-signal, så vækker det ingen forundring hos mig. Bare et skuldertræk; "sårn er de jo, de t**ser!" 
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Februar 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg tror ikke at der er forskel på
hovedsendernes lydkvalitet. Og INTET analogt FM-signal bliver
digitaliseret til Fyn og Jylland, nej! |
|
|
Det har de gjort i mange år så vidt jeg ved. Da jeg læste om det
for mange år siden, blev de dengang tre stationers signaler
digitaliseret, komprimeret, og sendt til de forskellige sendere gennem
en 2Mb forbindelse. Ukomprimerede signaler ville kræve 3Mb (for tre
stationer) så vidt jeg kan regne ud (32kHz sampling/16 bit).
Desuden bliver signalet fra P3 (og sikkert også P4) smadret i en
digital kompressor (der smadrer dynamikken - ikke bitrate'en) inden det
sendes til senderen...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 02 Februar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da ingen grund til at betale licens mere! Hvad med p2 -på sjælland - gladsaxe senderen - synes at nå til humlebæk - lød godt sidst jeg hørte torsdagskoncert - skal de også til at lave det om, de narrehatte - så foreslår jeg at man gør Kenneth Plummer personlig ansvarlig for DRs underskud - udskiller radion til folk med kvalitetssans - og dropper alt det dåsel**t de sender på dab - hold da op hvor er jeg mavesur her til aften -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 Februar 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MCS-5; nåh-OK. Men nu da forbindelserne er blevet noget (lidt) hurtigere, så er det da bare om at få lavet den digitale overførsel om til 192Khz/24bit. Hellere i dag end i morgen! Næh; link det analogt, som i gamle dage.
Der er kun een eneste grund til at betale licens: Rykkere med latterlige renter.
RLB; drik ikke for megen cola! 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Analog skrev:
|
Der er flere tråde om antenner, jeg ved ikke hvilken du tænker på. Men her http://www.dantimax.dk/ Kan du i hvert fald klikke dig frem til en 8-elements til 300,- kr.
Hører gerne nærmere om, hvordan det er gået!  |
|
|
Ja, men de er desværre bare udsolgt! 
Men jeg kan da måske bestille nogle flere hvis der er interesse. De par stykker jeg havde, har ligget på mit loft i mange år...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Min 3 elements rækker ikke og jeg vil gerne springe til 8 eller derover :). Jeg ved ikke om de er til at støve op? - evt. andre steder?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husker fra en antennebog at jo flere elementer jo mere forstærkning, men den bliver også mere retningsbestemt.Det afhænger så af hvilke kanaler man ønsker og hvor de ligger geografisk.
Vil man lave det vildere kan antenner også sættes dobbelt evt. for ydeligere signalstyrke.
Er man helt nørd så er en antennerotor måske løsningen så kan de enkelte stationer justeres ind til optimal signalstyrke.
Der er også noget med en tommfingerregl mht. afstanden til andre antenner for at de ikke skal forstyrre hinanden. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden løsning kan være flere antenner justeret ind på de stationer som man ønsker for optimal signalstyrke, hvis de ikke lige ligger i samme retning....
Så er der også spørgsmålet om en antenneforstærker mange har måske en i forvejen som har en indgang til FM.Så vidt jeg har forstået kan den kun kompensere for tabet i kablet så ved et længere kabeltræk vil det nok være godt.
Kunne godt forstille mig om man ønsker at bruge penge på det at evt. VDH M75 Videolink vil være godt at bruge til antennekabel. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bor vi jo vidt forskelligt - og har forskellige præferencer mht. hvilke stationer/programmer/sendere vi lytter til, men jeg har valgt at gøre tingene så simple som muligt, men så vidt muligt "efter bogen" -
Jeg bor i et parcelhus - har knaldet en 5 elementers standard-FM-Yagi op i luften (ca. 8 m) på et rør fastmonteret på mit hus. Den peger lige mod DR-Mejrup-senderen (Holstebro) - ca. 35 km i uhindret luftlinie.
Kablet fra den går lige ind i min tuner og signalet er tip-top. God feltstyrke ( ca.85-90% af max) - ingen multipath. Dette har jeg så kunnet justere ind ved hjælp af oscilloscop indbygget i tuneren. Dette kan fortælle om multipathing - feltstyrke - center - en stor hjælp. Ellers er et kompas/orienteringsløbsevner vel heller ikke uden evner.
Med disse midler er det lykkedes mig at opnå det bedste man kan få ud af det signal, som nu engang kommer. De lydmæssigt bedste optagelser og udsendelser er helt fantastiske og "the noise floor" er meget meget lavt.
Vær opmærksomme på, at hvis signalet ind i tuneren bliver FOR kraftigt kan der opstå degradering af lyden, så FOR mange elementer kan ødelægge nydelsen.
På samme rør som FM-antennen sidder en TV antenne. Den er monteret ca. 1 m lavere og skaber ingen problemer.
Jeg forstår problemerne for folk, som bor i etageejendomme eller bor i tæt bebyggelse med mange store bygninger. Det kan sgu være et FM-modtagelsesmareridt.
Men grundregel for god FM-lyd er Så højt som muligt - en luft-Yagi - lige på senderen - og pas på overstyring af signalet. Eventuelt kan antennen være monteret på et loft -
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
ulfsn Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei! Her er en informativ side fra Norge til alle FM (og annen radio)interesserte.
Det finnes også en kalkulator for avstander og lengder for de som vil bygge antenne selv!
http://www.arcticpeak.com/antenne.htm __________________ Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den anden ting strøm går gennem metal men ligesom langsommere, så noget der skal måles til 70 cm i fri luft skal "kun være 70 x 0,67 i metallisk henseende". Så 100 MHz bliver i bølgelængde til 300/100 x 0,67 eller lige 2 meter. Den kvarte bølgelængde er da kun 50 cm.
Efter have læst den Norske Link kommer jeg i tvivl, men den del af signalet som går igennem Coax kablet i U. Her er man ikke interesseret i nå ja udstråling fra samme U.
http://www.arcticpeak.com/antennapages/dipolbalun.htm Læs helt nederst om Balun. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |