Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lars Nielsen DAC virker MEN... :-( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Lars: Tak for info. Jeg har også desværre ofte set, at man kaster sig ud i et projekt, man egentlig ikke har teknisk indsigt i. Og hvis det så går galt, kommer alle spørgsmålene.

"No puns intended"

PM underway . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:

Hej

Jeg bør nok lige nævne at hvis man benytter komponenter der har andre værdier end dem jeg har udviklet det med, så er det svært at sige hvordan det vil virke.

Umiddelbart vil jeg sige at 2x15vac trafo ikke er helt nok, da det svarer til en DC udgangespænding der bliver ca. 4V mindre end den skal. At ændre lytterernes størrelse er en forkert måde at løse problemet på. Jeg synes du skal måle DC spændingerne i strømforsyningen med et alm. voltmeter, så tror jeg at problemet vil fremstå meget tydeligt.  Grunden til at man kan se musiksignalet i strømforsyningen er at spændingen ind på BD136/135 falder når belastningen stiger pga. rippelfilteret. Men pga. den lave inputspænding opnås minimum grænsen, og reguleringen knækker.

/Lars

Tusind tak for dit råd, Lars - det er jo fedt at høre det fra konstruktøren selv ;-)

Har målt på strømforsyningen med voltmeter som du foreslår, og det er enormt svært at få justeret +15V forsyningen. Havde først fået den justeret til nøjagtig 15.10V med belastning, men da jeg så målte igen næste dag var den på 14.78V, så jeg justerede igen - og nu er den igen for lav... osv.

Det passer jo fint med at trafo'en giver for lidt spænding - når der er massere af ripple og når BD'erne ikke har meget spændingsforkel at regulere på, kan det jo ikke komme til at virke.

Beklager at du er nødt til at "fejlfinde" på mine ikke-standard komponenter... alt undtagen opamps og den trafo er 100% som din konstruktion... de havde bare ikke lige en passende 2x18V trafo hos Elfa, og så blev jeg doven da jeg læste en tråd andetsteds, hvor det blev sagt at man godt kan bruge en 2x15V... og jeg tænkte mig ikke ordentligt om...

Jeg køber en større trafo, og så kommer det sikkeret til at virke helt perfekt (det gør det faktisk allerede, så længe der ikke er fuld udstyring!).

Tak igen,

/cdl

Til top Vis cdl-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdl-77

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Tja, når man ikke har adgang til dokumentationen som den flinke hjælper, man gerne vil være, så er det lidt (meget) svært at fange lige den detalje, der kan være problemet. Jeg håber således, at siderne bliver tilgængelige igen. At projektet er blevet teknologisk overhalet, bør ikke have den konsekvens, at det bliver fjernet. Der er nemlig masser info om de overvejelser og deres konsekvenser, man kan tage ved lære af - og endda "stjæle" til eget brug (og til andet brug).

Det sagt, er Klaus' råd yderst fornuftigt.

Og tillige: Den med stjernestel, som jeg nævnte, gælder også for resten af stelvejene, især dem mellem strømforsyning og DAC-print. Der er vist også noget med separate stel til hhv. analog- og digitaldel? Hvodden ser det ud - kabeltrækningsmæssigt? ( at man ikke kan se diagrammer)

Hej Bo,

Tak for indsatsen. Håber at du får materialet fra Lars ;-)

Stelkonstruktionen er ganske nydelig - separat analogt og digitalt stel (også i strømforsyningen), som samles i et enkelt punkt på DAC board'et, hvor chassis-ground også forbindes. Stelforbindelse i tilslutninger er på hhv. digitalt og analogt stelplan i nærheden af modtager hhv. udganstrin.

/cdl

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:

Snart laver jeg et genoptryk på diyhifi.dk... Men der er en ny og bedre version på vej, så hav lidt tålmodighed...

/Lars

Det lyder super, Lars - som sagt er der lidt mangel på fede DAC projekter med overkommelige dele og DAC's med oversampling ;-) Er spændt på at se den nye version!

/cdl

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Kan i ikke bare smide et par regulatorer i den strømforsyning i stedet for de der zener dioder   husk korte ledninger fra strømforsyningen

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Martin N skrev:

Kan i ikke bare smide et par regulatorer i den strømforsyning i stedet for de der zener dioder   husk korte ledninger fra strømforsyningen

Tjo. det kunne nok være en idé, men når der nu var bygget en lidt bedre strømforsyning, så... at den er et helvede at få justeret, må man så leve med...

Hvorom alting er, så virker det nu endelig... og lyder som det skal.

Har skiftet trafo'en (og for en sikkerheds skyld 16V zenerdioderne), hvilket hjalp på oscilloskopbilledet - man kan ikke længere se musikken i strømmen. Der er stadig noget ripple at se, det blev ikke nemmere at justere strømforsyningen, og der er stadig en lille smule brum på udgangen.

Det hjalp ikke på det andet problem med den grynede lyd ... så jeg startede fra en ende af - skiftede transistorerne, opamps, målte alle modstande efter... argh.

Langt om længe fandt jeg fejlen - en mikroskopisk fejl i printet på -15V skinnen (ikke ved en loddeø, men midt i det hele). Spænding på den ene side af stedet -14,85V, på den anden side omkring 6V (kunne ikke se stedet, ikke engang med lup)! Om det har været der hele tiden eller er opstået under mit arbejde med printet ved jeg ikke... mener da jeg har haft målt spændingen til opamps'ene, men det var uden opamps i, og derfor ingen belastning - så har modstanden dér nok ikke betydet så meget. Men det er jo ikke så mærkeligt, at baslyde ikke lige gik så godt igennem...

Desvørre nåede jeg at blive rimelig desperat inden jeg fandt den fejl - faktisk så desperat at jeg også loddede PCM1730 ud og satte en anden i - det var IKKE sjovt, især da et par af loddeøerne på printet ikke klarede mosten, så jeg måtte lodde bittesmå tråde på 3 af benene :-(

MEN: Hovedsagen er at det virker, og nu er kommet i kabinet... så de næste dage skal gå med at lytte!!

1000 tak for hjælpen allesammen - dejligt at man har et forum at støtte sig op ad, når man nu ikke er den helt store elektronik-haj, men prøver alligevel. Og endnu engang tak til Lars for konstruktionen ;-)

/cdl

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej CDL

Godt at høre det endelig virker.. super!

Jeg håber at du får en masse musikalske fornøjelser i selskab med dac'en.

/Lars

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lars - jeg er helt sikker på at jeg får massere af herlige timers lytning i selskab med DAC'en - jeg er godt i gang! Så endnu en gang tak for et fedt projekt - og jeg glæder mig til at se, hvad du har oppe ad ærmet til den opdaterede version.

Billeder af DAC'en kommer en af dagene ;-)

/cdl

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 05 August 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Så lykkedes det mig at få samlet det gamle DA konverter projekt i en pdf fil.

Hent det her: http://www.diyhifi.dk/DA_A1.pdf

Håber det kan bruges...

MVH

Lars Nielsen

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 05 August 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:

Hej folkens

Håber det kan bruges...

MVH

Lars Nielsen

Det er spændende læsning!

Har du overvejet at lave selve I/V-konverteren diskret kl.A, ligesom som udgangsbufferen?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

CNP-HiFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 05 August 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:

Fornemt arbejde Lars.

Gid der var flere som havde tid og evner til at publicere lige så gode og veldokumenterede konstruktioner.

Du kalder konstruktionen "24 BIT 192kHz D/A konverter" og det er sandt nok hvad angår PCM1730, men CS8414 kan vel ikke følge med ret meget over 96kHz.

Ovenstående betyder absolut intet for brug sammen med CD afspillere, men det kunne tænkes at folk med planer om at anvende 192kHz båndbredde fik svære kvaler med at få spillen til at fungere.

Mvh
Claus
Til top Vis CNP-HiFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CNP-HiFi Besøg CNP-HiFi's Websted

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 August 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Lars, er der ikke mulighed for et "genoptryk" af din hedengangne side?

http://web.archive.org/web/*/http://diyhifi.dk/

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 06 August 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Lars Nielsen skrev:

Hej folkens

Håber det kan bruges...

MVH

Lars Nielsen

Det er spændende læsning!

Har du overvejet at lave selve I/V-konverteren diskret kl.A, ligesom som udgangsbufferen?

Hej

Som tidligere nævnt i tråden, er jeg igang med at lave en ny DA konverter, og den bliver 100% diskret opbygget. Prototypen spiller allerede, og den spiller rigtig godt..

Jeg vil ikke lave flere opgraderinger til denne gamle DA, jeg har udelukkende lavet en opsamling af tegningerne, fordi der har været stor efterspørgsel på det.

MVH

Lars  

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 06 August 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

CNP-HiFi skrev:
Lars Nielsen skrev:

Fornemt arbejde Lars.

Gid der var flere som havde tid og evner til at publicere lige så gode og veldokumenterede konstruktioner.

Du kalder konstruktionen "24 BIT 192kHz D/A konverter" og det er sandt nok hvad angår PCM1730, men CS8414 kan vel ikke følge med ret meget over 96kHz.

Ovenstående betyder absolut intet for brug sammen med CD afspillere, men det kunne tænkes at folk med planer om at anvende 192kHz båndbredde fik svære kvaler med at få spillen til at fungere.

Mvh
Claus

Hej

Jeg tror desværre at de fleste folk der kan lave lignende ting, udelukkende gør det for at få brød på bordet, så designs som dette tror jeg ikke der vil komme mange af.

Jeg kalder det 24/192khz fordi selve DA konverteringen foregår på denne måde, det er sådan man typisk oplyser dette. CS8414 kan ganske rigtigt ikke modtage 192khz signaler, men der findes heller ingen CD eller DVD afspiller der kan levere et sådant signal idag, så et reelt problem tror jeg ikke det er. Men jeg vil da lige overveje at oplyse om det alligevel.

MVH

Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes