Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tynd lyd med Trapez Xi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er indehaver af et par Trapez Xi fra 1994. Mit problem er at jeg synes at den er alt for "tynd" i lyden. Der er ikke meget gang i bunden.

Jeg har prøvet at placere højtalerne ca 25 cm fra bagvæg. Dette hjalp kun lidt i bassen, men perspektiv osv blev dårligere! De står nu 35 cm fra bagvæg og 145 cm fra sidevæg. De er placeret på en væg som er 650 cm bred og stuen er 510 cm på den anden led, altså ca 33 m2.

Jeg kører med en prototype af Frontline II m/DAC og nyeste version af Zappulse (2.1SE). Lars Clausen har været meget behjælpelig med at undersøge zappen og fik sågar skiftet lytter og ensrettere uden beregning. Meget fin service!

Min CD er Marantz CD6000.

Kabler:
20 år gammel hitachi ofc kabel mellem CD og DAC.

LC Audio Stripline med WBT mellem forfor og eff.
LC Audio Black Shadow til højtaler.

Jeg har overvejet at udskifte Trapez'erne, men kan egentlig godt lide deres design. Kan det mon betale sig at skifte de 10" focal basser. Filtret er jo nemt at ændre idet der er seperate udtag for bas og mellem/disk.

Pyh, det var en ordentlig omgang.

På forhånd tak

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2003 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hej

Jeg er indehaver af et par Trapez Xi fra 1994. Mit problem er at jeg synes at den er alt for "tynd" i lyden. Der er ikke meget gang i bunden.

Jeg har prøvet at placere højtalerne ca 25 cm fra bagvæg. Dette hjalp kun lidt i bassen, men perspektiv osv blev dårligere! De står nu 35 cm fra bagvæg og 145 cm fra sidevæg. De er placeret på en væg som er 650 cm bred og stuen er 510 cm på den anden led, altså ca 33 m2.

Jeg kører med en prototype af Frontline II m/DAC og nyeste version af Zappulse (2.1SE). Lars Clausen har været meget behjælpelig med at undersøge zappen og fik sågar skiftet lytter og ensrettere uden beregning. Meget fin service!

Min CD er Marantz CD6000.

Kabler:
20 år gammel hitachi ofc kabel mellem CD og DAC.

LC Audio Stripline med WBT mellem forfor og eff.
LC Audio Black Shadow til højtaler.

Jeg har overvejet at udskifte Trapez'erne, men kan egentlig godt lide deres design. Kan det mon betale sig at skifte de 10" focal basser. Filtret er jo nemt at ændre idet der er seperate udtag for bas og mellem/disk.

Pyh, det var en ordentlig omgang.

På forhånd tak

Hmm, mon ikke du skulle få skiftet det der hitachi kabel ud, så tror jeg du vil få et mindre chock.

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2003 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med en anden forstærker. De digitale forstærkere jeg har prøvet har virket nogen tyndbenede - og lad bare lade være med at starte en større debat over den udtalelse.

Jeg ville se om problemet er det samme med en anden forstærker.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2003 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Som Slips siger så få skiftet det hitachikabel, det er virkeligt dårligt. Jeg tror ikke, at din forstærker og trapezerne er en god kombi, så der bliver du nødt til at vælge. Sådan er det med hifi.

Jeg har selv haft trapez xi, jeg syntes også, de lød tynde, men jeg havde nok heller ikke den rigtige forstærker dengang.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2003 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ja væk med det hitachikabel.

Jeg har aldrig hørt en zappulse. Men har hørt at de skulle være rigtig gode i bassen, fast og kontant og kontroleret passer det?

Hvilken forstærker havde du før zappulsen og lød højttaleren også tynd med den?

Har du andre ht'ere med zappulsen lød de tynde?

Grunden til at jeg spørger så meget, er at jeg selv har tænkt på at anskaffe mig en zappulse. 

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Ja, det Hitachi kabel må snart finde sin overmand!

Kan det virkelig tænkes at problemet er kabler?

Hvad med Marantz CD 6000?
Jeg har en LCLOCK XO2 liggende, måske ku' den hjælpe?

Til Capslock:
Godt spørgsmål med ZAP!
Jeg kan i hvert fald love dig HØJ uforvrænget gengivelse.
Jeg har selv været i tvivl hvor vidt den tynde lyd skyldes forstærker eller højtaler. Derfor overvejer jeg at prøve CD og forstærker med hos folk med højtalere til salg og måske skifte Trapez Xi ud med noget andet.
Jeg har ikke prøvet andre gode forstærkere for nylig (dog zappulse v1.0).

Men jeg har en Audio Innovation 12 W rør klasse A forstærker i baghånden, jeg skal dog lige have fundet den fejl med selvsving 1 min efter opstart (et lovende vinter projekt)!

Er der nogle som har zappulse 2.1SE sammen med en højtaler som giver en god bund 30-60 hz?

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 September 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Problemet med tynd lyd er ikke hitachikablet, men du ska skifte det alligevel, fordi det ødelægger musikken totalt. Det er virkelig dårligt. Jeg kan lave en demo hos mig selv hvis det skulle være.

Tror du må skifte enten trapezerne eller forstærker. De passer ikke sammen lydmæssigt. Såre simpelt.

Det er en god ide at tage dit eget grej med, når du hører højttalere.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Problemet med tynd lyd er ikke hitachikablet, men du ska skifte det alligevel, fordi det ødelægger musikken totalt. Det er virkelig dårligt. Jeg kan lave en demo hos mig selv hvis det skulle være.

Tror du må skifte enten trapezerne eller forstærker. De passer ikke sammen lydmæssigt. Såre simpelt.

Hvorfor mener du ikke at de passer sammen (begge tynde i lyden)? 

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2003 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
jack skrev:

Hvorfor mener du ikke at de passer sammen (begge tynde i lyden)? 

Jeg har selv haft Trapez Xi og jeg brugte dem med en mindre integreret Nad forstærker. Jeg havde en lyd med en slank basgengivelse. Jeg prøvede dem også med en Audiolab 8000A og der fik jeg en stram, men slagkraftig bas, dog stadig en anelse til den slanke side. Men også kun lidt.

Jeg har også hørt Trapezerne med en lille rørslæde og der var lyden ikke slank, men når man fyrede op under dem med noget symfoni et eller andet orkester, så kunne rørslæden ikke holde grebet.

Men jeg kender ikke zapperne, så jeg burde nok holde mund.

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Sendt: 18 September 2003 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Vedr manglende bas i Trapez Xi .

Jeg tror ikke du får bedre bas hvis du udskifter Zappulse forstærkeren. Jeg har testet den på adskillige højtalere bla Trapez X som er modellen før Xi. Med det resultat, at samtlige højtalere spillede både dybere, renere, fastere og mere dynamisk med Zappen ! Nu kender jeg ikke lyden fra din Marantz CD så jeg ved ikke hvor meget bund der er i den ? Har du prøvet med andre CD afspillere ?? Vedr Hitachi kablet så har jeg selv haft et og jeg syntes det er meget skingrende i diskanten og generelt meget slank lyd.

Til top Vis Allan Goth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan Goth

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg skal vist lige have afprøvet nogle ting!

Alternativt kunne jeg jo få liv i den Audio Innovation 12 W rørbamse...

Hvad med at køre den på disk/mellem og så lade zap'en tage sig af bassen med elektronisk delefilter til bassen?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hvad med at køre den på disk/mellem og så lade zap'en tage sig af bassen med elektronisk delefilter til bassen?

Ja, der er mange muligheder, har du aldrig tænkt på at skifte højtaleren ud og finde een der passer til dit udstyr i stedet?

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det ville da være helt tåbeligt at bruge din rørforstærker til toppen da jeg syntes at Zappen i den nyeste udgave spiller helt suverænt i hele frekvensområdet.

Er der en speciel årsag til at du vil bruge rørdyret til top og mellemtone ????

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:

Det ville da være helt tåbeligt at bruge din rørforstærker til toppen da jeg syntes at Zappen i den nyeste udgave spiller helt suverænt i hele frekvensområdet.

Er der en speciel årsag til at du vil bruge rørdyret til top og mellemtone ????

Ja, det er for at effektmæssigt vil de 12 W til disk/mellem passe godt op mod de 144 W som min zap er gearet til. Det kræver en del effekt, hvis jeg skal equialize bassen i bunden. Jeg regner dog ikke med at jeg vælger dette som den første løsning!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
ppp_dk skrev:

Ja, der er mange muligheder, har du aldrig tænkt på at skifte højtaleren ud og finde een der passer til dit udstyr i stedet?

Du har sikkert ret. Det ville også være ærgeligt at skifte forstærkeren nu, hvor jeg har ofret mange timer i den!

Jeg er også på udkik efter et par afløsere til de Trapez Xi. Ærgeligt de er s.... flotte!

Kunne godt tænke at høre om forslag af højtaler til med Zappulse (2.1SE). Laver lige en ny tråd til dette.

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2003 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Drop dit LC Audio HT kabel! Køb istedet f.eks. Tara Labs.

Trapez er IKKE mager i bunden.

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
ppp_dk skrev:

Du har sikkert ret. Det ville også være ærgeligt at skifte forstærkeren nu, hvor jeg har ofret mange timer i den!

Jeg er også på udkik efter et par afløsere til de Trapez Xi. Ærgeligt de er s.... flotte!

Jeg kender ikke 100% dine Trapez og helelr ikke dine zapppulse, men jeg kan læse mig til  at Trapezérene skulle være lidt slanke i bassen og Zapppulse er jeg temlig sikker på også hælder i den retning, det gør deres Lcclock i hvert fald, den kender jeg. Hvis det er tilfældet passer de to ting jo ikke sammen, hvis det er en anden lyd du i hvert fald søger også kan man ikke rigtig manipulere sig ud af det, så er det kun at skifte een af tingene og da højt. er det ældste ville jeg ikke betænke mig, men du har da ret, det er en flot højt.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:

Drop dit LC Audio HT kabel! Køb istedet f.eks. Tara Labs.

Trapez er IKKE mager i bunden.

Er du sikker på at vi taler om Xi?
X skulle være "federe" i bassen ifølge Allan Goth.

/Lasse

Nu har vi vist ramt alle kombinationer  .

Jeg er nu forvirret på et større plan.

Men set fra den lyse side: Næsten uanset hvad jeg skifter så bliver det bedre!?

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hmm du skriver at dine Zappulse er på 144watt hvor stor er din strømforsyning ??

Zappulse kan jo med en 70V trafo og eks 2 rifa 10.000uf 100V levere 2 x 290watt i 8 ohm og det giver kontrol især i basområdet. Men i det hele taget er Zappulse 2.1SE otrolig homogen lydmæssigt i hele frekvensområdet. Jeg spiller selv på et sæt Audiovector M3 sign gl model og det er en bragende god kombination syntes jeg ! Vedr HT kabel så har jeg haft gode erfaringer med Audioquest Midnight som jeg syntes gav mere bund .

En helt anden ting, måske er dine elektrolytter i delefilteret ( sikert grå Wicon)

ved at være trætte. Det ville ihvertfald nok være en god ide ,at udskifte dem med nogle friske ,de er ikke så dyre.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2003 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:

Hmm du skriver at dine Zappulse er på 144watt hvor stor er din strømforsyning ??

Min trafo er ikke helt så stor som den kunne. Det er en 2*35 VAC  (tror jeg nok) / 500 VA ringkerne fra RS. Jeg har omkring 50 VDC. Dette skulle give omkring 144 W. Jeg bruger 2 stk standard lytter fra LC Audio, hver på 10000uF. Dette skulle ifølge Lars Clausen være rigeligt.

Zappulse kan jo med en 70V trafo og eks 2 rifa 10.000uf 100V levere 2 x 290watt i 8 ohm og det giver kontrol især i basområdet. Men i det hele taget er Zappulse 2.1SE otrolig homogen lydmæssigt i hele frekvensområdet. Jeg spiller selv på et sæt Audiovector M3 sign gl model og det er en bragende god kombination syntes jeg ! Vedr HT kabel så har jeg haft gode erfaringer med Audioquest Midnight som jeg syntes gav mere bund .

En helt anden ting, måske er dine elektrolytter i delefilteret ( sikert grå Wicon)

OK! Jeg havde tænkt på om der sad elektrolytter i delefiltret til bassen, men aldrig fået taget mig sammen til at checke . Dette kunne meget vel være en del forklaringen! De øvrige burde vel også skiftes...

ved at være trætte. Det ville ihvertfald nok være en god ide ,at udskifte dem med nogle friske ,de er ikke så dyre.

Jeg vil undersøge sagen!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum