Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tynd lyd med Trapez Xi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Der sidder nogle sorte lytter af god kvalitet til diskanten, dem behøver du ikke skifte ud. De skulle nok holde i mange år endnu, men jeg tror nok også der sidder nogle grå wicon til mellemtonen, dem kan man jo ligeså godt skifte med det samme.
Til top Vis Allan Goth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan Goth

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 September 2003 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Har selv haft Trapez xi og ja, jeg synes også de var tynde i bunden.

Det var dog kun til jeg fik fat på en strømstærk effektforst., den kunne få dem til at lukke op!

Nu ved jeg ikke hvordan du har stillet højttalerne op, men Trapez kræver efter min mening en lidt anden opstilling end andre højttalere, hvis de skal yde deres bedste: Glem alt om den gyldne trekant, og placér dem langt fra lyttepositionen. Ex.: 3 meter mellem højttalerne, 5 meter til hot spot. Om det hjælper på dine basproblemer ved jeg ikke, men lydbilledet hænger bedre sammen på den måde.

Designet er der intet at udsætte på.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2003 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:
Der sidder nogle sorte lytter af god kvalitet til diskanten, dem behøver du ikke skifte ud. De skulle nok holde i mange år endnu, men jeg tror nok også der sidder nogle grå wicon til mellemtonen, dem kan man jo ligeså godt skifte med det samme.

Jeg fik lige checket filtrene i går aftes - og jo der sad nogle "fæle" bipolare grå wicon. 25 uF i bassen i serie med 8r2 mellem terminalerne til bassen.
I første omgang har jeg blot fjernet dem - jeg synes umiddelbart at lyden er blevet lidt bedre, men har ikke haft tid til at nærlytte!

Desuden sidder der en 8 uF og 50 uF i mellemtone/diskant delen af filtret. Dem har jeg også fjernet i første omgang. Rolig nu, inden "tråden knækker" jeg skal lige have fat i nogle nye!

Dette er altså et 2. ordens filter som nu imidlertidig kører som 1. ordens filter.

I aften kommer der et par HIFI interesserede (bla. Hylle) så må de komme med kommentarer!

Har du et alternativ til de bipolare Wicon eller hvor fås de?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke selv så meget forstand på forskellen mellem de forskellige delefiltre ! Men jeg tror ikke jeg ville pille ved det originale filter. Jeg mener at selve konstruktionen, som den er ,jo fik megen ros i sin tid. Så det ville jeg nok ikke ændre på. Men udskift de grå Wicon med nogle friske og evt udskift modstandene til mellemtone og diskant, til induktion frie modstande. Det gjorde jeg i sin tid, da jeg selv havde Trapez Xi og det har vi også gjort i min bror X model det gav lidt mere luft i toppen og når du nu er igang, hvorfor så ikke hardwire filteret ???

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:

Nu har jeg ikke selv så meget forstand på forskellen mellem de forskellige delefiltre ! Men jeg tror ikke jeg ville pille ved det originale filter. Jeg mener at selve konstruktionen, som den er ,jo fik megen ros i sin tid. Så det ville jeg nok ikke ændre på. Men udskift de grå Wicon med nogle friske og evt udskift modstandene til mellemtone og diskant, til induktion frie modstande. Det gjorde jeg i sin tid, da jeg selv havde Trapez Xi og det har vi også gjort i min bror X model det gav lidt mere luft i toppen og når du nu er igang, hvorfor så ikke hardwire filteret ???

Jeg har egentlig heller ikke tænkt mig at ændre delefiltret, jeg har blot prøvet at fjerne dem som en "nødløsning".

Brugte du Wicon eller hvad?

Hvor købte du dem?

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 September 2003 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Nu du er i gang med at skifte, så kunne du også skifte kablet i ht'en.

Eventuelt til samme kabel som du har mellem forstærker og ht. Det skal du selvfølgelig kun gøre hvis der ikke sidder et ordentligt kabel.

Induktions frie modstande er også en god ide som Allan Goth skrev. der ville jeg købe tykfilms modstande.

hvad angår kondensatoere kan jeg anbefale Jensen olie papir. 

Efter hvad jeg forstå ud fra det du skriver så er de wicon du har fjernet noget til impedans/frekvens korrektion

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om at Jensen lytter er fede, men det vil nok være at smide penge ud af vinduet at udskifte de Wicon lytter med Jensen lytter da de ikke har så stor indflydelse på lyden der hvor de er implementeret i delefilteret. Der hvor der er noget at hente, det er nok kun de sorte kondensatorer( Har glemt fabrikatet) som sidder i filteret og de er i forvejen af god kvalitet.  Jeg er helt enig i at det kan betale sig at udskifte kablet i HT til god kvalitet. Men man kan jo blive ved ikke ? Fåreuld skulle jo også lyde væsentlig bedre som dæmpning matriale istedet for Acoustic Vat osv osv . Men prøv lige en enkelt ting, pil halvdelen af isolerings matrialet ud af baskabinettet i bunden og se om ikke det skulle give lidt mere bund !

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2003 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg fant lige en byg selv artikel om Trapez Xi i Hifi & elektronik nr 7 1988

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Allan Goth skrev:

Hmm du skriver at dine Zappulse er på 144watt hvor stor er din strømforsyning ??

Min trafo er ikke helt så stor som den kunne. Det er en 2*35 VAC  (tror jeg nok) / 500 VA ringkerne fra RS. Jeg har omkring 50 VDC. Dette skulle give omkring 144 W. Jeg bruger 2 stk standard lytter fra LC Audio, hver på 10000uF. Dette skulle ifølge Lars Clausen være rigeligt.

Zappulse kan jo med en 70V trafo og eks 2 rifa 10.000uf 100V levere 2 x 290watt i 8 ohm og det giver kontrol især i basområdet. Men i det hele taget er Zappulse 2.1SE otrolig homogen lydmæssigt i hele frekvensområdet. Jeg spiller selv på et sæt Audiovector M3 sign gl model og det er en bragende god kombination syntes jeg ! Vedr HT kabel så har jeg haft gode erfaringer med Audioquest Midnight som jeg syntes gav mere bund .

En helt anden ting, måske er dine elektrolytter i delefilteret ( sikert grå Wicon)

OK! Jeg havde tænkt på om der sad elektrolytter i delefiltret til bassen, men aldrig fået taget mig sammen til at checke . Dette kunne meget vel være en del forklaringen! De øvrige burde vel også skiftes...

ved at være trætte. Det ville ihvertfald nok være en god ide ,at udskifte dem med nogle friske ,de er ikke så dyre.

Jeg vil undersøge sagen!

Har skiftet Wicon i basserne. Jeg havde glemt at jeg havde et par gamle polypropylener liggede. Det hjalp, det lader til at Trapez Xi ikke er helt håbløs samme med zappulse!

Nu skal jeg også have nogle erstatninger for de andre Wicon.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
ppp_dk skrev:
Allan Goth skrev:

Hmm du skriver at dine Zappulse er på 144watt hvor stor er din strømforsyning ??

Min trafo er ikke helt så stor som den kunne. Det er en 2*35 VAC  (tror jeg nok) / 500 VA ringkerne fra RS. Jeg har omkring 50 VDC. Dette skulle give omkring 144 W. Jeg bruger 2 stk standard lytter fra LC Audio, hver på 10000uF. Dette skulle ifølge Lars Clausen være rigeligt.

Zappulse kan jo med en 70V trafo og eks 2 rifa 10.000uf 100V levere 2 x 290watt i 8 ohm og det giver kontrol især i basområdet. Men i det hele taget er Zappulse 2.1SE otrolig homogen lydmæssigt i hele frekvensområdet. Jeg spiller selv på et sæt Audiovector M3 sign gl model og det er en bragende god kombination syntes jeg ! Vedr HT kabel så har jeg haft gode erfaringer med Audioquest Midnight som jeg syntes gav mere bund .

En helt anden ting, måske er dine elektrolytter i delefilteret ( sikert grå Wicon)

OK! Jeg havde tænkt på om der sad elektrolytter i delefiltret til bassen, men aldrig fået taget mig sammen til at checke . Dette kunne meget vel være en del forklaringen! De øvrige burde vel også skiftes...

ved at være trætte. Det ville ihvertfald nok være en god ide ,at udskifte dem med nogle friske ,de er ikke så dyre.

Jeg vil undersøge sagen!

Har skiftet Wicon i basserne. Jeg havde glemt at jeg havde et par gamle polypropylener liggede. Det hjalp, det lader til at Trapez Xi ikke er helt håbløs samme med zappulse!

Har den Zapppulse styr på noget???.

500 Va trans. og kun 10.000 uf, det lyde ikke af meget sammenlignet med mit 100 Watts effektrin= 2x801Va ringkerner og 4X 44.000Uf lyttere. Dette giver en dæmpningsfaktor på over 800 pr kanal.

På papiret virker det ikke som om at den Zapppulse yder din højt.. retfærdighed.Hvad er følsomheden på de Trapez ???.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Følsomheden er 86 db eller 10 W 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
Følsomheden er 86 db eller 10 W 

fy for den lede, så kan jeg godt forstå du ikke har meget bas med den Zapppulse på, prøv en anden forstærker. 

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er ved at indsnige en lille misforståelse, vedr hvad en Zappulse er i stand til at trække af højtalere ! Hvis man sammenligner en Analog forstærker med en PWN som Zappulse er, skal man lige være opmærksom på, at en Zappulse forstærker behøver ikke så stor en strømforsyning, som en analog forstærker, da effektiviteten på en PWM forstærker er ca 96%, hvor en analog forstærker ligger på ca 62%. Det vil sige at en analog forstærker på 100watt afsætter ca 60watt i kølepladen når der spilles musik som i niveau svinger mellem 10-100watt.  Mens en PWM forstærker kun afsætter ca 10watt i spildvarme. Desuden spiller en Zappulse næsten helt uden forvrænging sammenlignet men en analog forstæker og lydbilledet står urokkeligt fast ved meget høj t lydniveau ! På de fleste analog forstærkere falder lydbilledet ligesom sammen når man presser forstærkeren, medmindre man investerer i Krell , ML og andre forstærkere i samme prisklasse dvs mindst 10 X dyrere end en Zappulse! Jeg har selv spillet på klasse A forstærkere med op til 200.000uf i strømforsyningen og de kunne ikke kontrollere højtalerne ligeså godt som Zappulse !

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Allan Goth]

Jeg tror der er ved at indsnige en lille misforståelse, vedr hvad en Zappulse er i stand til at trække af højtalere ! Hvis man sammenligner en Analog forstærker med en PWN som Zappulse er, skal man lige være opmærksom på, at en Zappulse forstærker behøver ikke så stor en strømforsyning, som en analog forstærker, da effektiviteten på en PWM forstærker er ca 96%, hvor en analog forstærker ligger på ca 62%. Det vil sige at en analog forstærker på 100watt afsætter ca 60watt i kølepladen når der spilles musik som i niveau svinger mellem 10-100watt.  Mens en PWM forstærker kun afsætter ca 10watt i spildvarme. Desuden spiller en Zappulse næsten helt uden forvrænging sammenlignet men en analog forstæker og lydbilledet står urokkeligt fast ved meget høj t lydniveau ! På de fleste analog forstærkere falder lydbilledet ligesom sammen når man presser forstærkeren, medmindre man investerer i Krell , ML og andre forstærkere i samme prisklasse dvs mindst 10 X dyrere end en Zappulse! Jeg har selv spillet på klasse A forstærkere med op til 200.000uf i strømforsyningen og de kunne ikke kontrollere højtalerne ligeså godt som Zappulse !

[/QUOTE

Jeg forestrækker til hver en tid også min ML og anlog forstærkere i det hele taget. Smag og behag.

Allan Goth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Netop smag og behag !

Hvis man investerer i en PWM forstærker Zappulse eller Acoustic Reality, så får man den usminkede sandhed i form af neutral dynamisk gengivelse ,af det der er indspillet på diverse cd`er ! Nogle cd`er, som måske før lød ok, lyder nu rent ud sagt ad h...... til .Mens andre som før manglede bund og dynamik overrasker !  Så man kan jo sige ,at hvis alle ens favourit cd`er mangler dynamik og bund så bliver man nok svært skuffet, hvis man køber en Zappulse eller Acoustic Reality forstærker ! Så i sidste ende er det et spørgsmål om hvilken lyd man foretrækker. Jeg syntes personligt at det er spændende at hele tiden opdage nye ting i optagelserne som jeg gør med min Zappulse forstærker ! Med hensyn til de Trapez Xi´er med tynd lyd så tror jeg ikke at det skyldes Zappulse men har du prøvet med andre CD afspillere ? Jeg kan huske da jeg skiftede fra min gamle Teac CD til en Sony 303ES der fik jeg meget mere bund og dynamik ! Nu kender jeg som sagt ikke din CD afspiller, men ligger den ikke i den billige ende ??

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
ppp_dk skrev:
ppp_dk skrev:
Allan Goth skrev:

Jeg vil undersøge sagen!

Ja, det vil jeg mene!
Hvad mener du, Hylle?

500 Va trans. og kun 10.000 uf, det lyde ikke af meget sammenlignet med mit 100 Watts effektrin= 2x801Va ringkerner og 4X 44.000Uf lyttere. Dette giver en dæmpningsfaktor på over 800 pr kanal.
Ifølge Lars Clausen (LC Audio) kan man ikke sammenligne analoge og digitale forstærkere på punktet om elektrolytbanker. Prøv blot at besøge http://www.lcaudio.dk og se på Q&A siden for Zappulse.

På papiret virker det ikke som om at den Zapppulse yder din højt.. retfærdighed.
Jo, nærmest tværtom, jeg mener at Trapez Xi er det svageste led i denne sammenhæng!
Hvad er følsomheden på de Trapez ???.
Jeg er lidt i tvivl! Har set dem angivet til både 4W og 7W drifteffekt. De ændrede vist lidt på dem en gang imellem!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:

Netop smag og behag !

Hvis man investerer i en PWM forstærker Zappulse eller Acoustic Reality, så får man den usminkede sandhed i form af neutral dynamisk gengivelse ,af det der er indspillet på diverse cd`er ! Nogle cd`er, som måske før lød ok, lyder nu rent ud sagt ad h...... til .Mens andre som før manglede bund og dynamik overrasker !  Så man kan jo sige ,at hvis alle ens favourit cd`er mangler dynamik og bund så bliver man nok svært skuffet, hvis man køber en Zappulse eller Acoustic Reality forstærker ! Så i sidste ende er det et spørgsmål om hvilken lyd man foretrækker. Jeg syntes personligt at det er spændende at hele tiden opdage nye ting i optagelserne som jeg gør med min Zappulse forstærker ! Med hensyn til de Trapez Xi´er med tynd lyd så tror jeg ikke at det skyldes Zappulse men har du prøvet med andre CD afspillere ? Jeg kan huske da jeg skiftede fra min gamle Teac CD til en Sony 303ES der fik jeg meget mere bund og dynamik ! Nu kender jeg som sagt ikke din CD afspiller, men ligger den ikke i den billige ende ??

I fredags skiftede jeg de 25 uF grå Wicon i basfiltret (2. ordens) ud med nogle gamle polypropper jeg havde liggende. Det var pokkers, det hjalp en del!
Vi lyttede til en del akustisk musik og for pokker hvor var der liv - også i bunden!
Jeg skal have skaffet erstatninger for de sidste Wicon - nogen forslag som ikke nærmer sig bruttonationalproduktet (dvs Jensen er udelukket).

Nuvel de spiller ikke Marianergravs dybt, men der er RENT output til under 40 Hz. Zappulsen har den evne at man blot får lyst til at spille højere hele tiden, thi vi synes jo først at det er højt når der opstår forvrængning. Man finder ud af hvor højt det er når man skal tale med sidemanden!

Jeg tror ikke at CD'en er svageste led her, men jeg kan tage fejl. Hører gerne om folk med en anden opfattelse (altså folk som har udskiftet CD6000 på den konto). Har planer om at skifte opamps i lavpasfiltert (analogdelen er desværre lukket land, integrerede HDCAM moduler)...
Jeg tror det er højtalerne og kablerne (især mit Hitachi).

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg troede du på nuværende havde sendt det hitachi til destruktion på komunekemi i Nyborg

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
ppp_dk skrev:
ppp_dk skrev:
Allan Goth skrev:

Jeg vil undersøge sagen!

Ja, det vil jeg mene!
Hvad mener du, Hylle?

Ifølge Lars Clausen (LC Audio) kan man ikke sammenligne analoge og digitale forstærkere på punktet om elektrolytbanker. Prøv blot at besøge http://www.lcaudio.dk og se på Q&A siden for Zappulse.

På papiret virker det ikke som om at den Zapppulse yder din højt.. retfærdighed.
Jo, nærmest tværtom, jeg mener at Trapez Xi er det svageste led i denne sammenhæng!
Hvad er følsomheden på de Trapez ???.
Jeg er lidt i tvivl! Har set dem angivet til både 4W og 7W drifteffekt. De ændrede vist lidt på dem en gang imellem!

Det er korrsket det du skriver, jeg glemte lige i farten at Zapppulse var en digi.forst.Sorry. 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2003 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Allan Goth skrev:

Netop smag og behag !

Ja ja, igen smag og behag, jeg har hørt dem på en hi-fi udstilling og jeg syntes de spillede forfærdeligt, de ligger langt fra min lydfilosofi.

Der er i mine øre ikke noget digitalt der rigtigt slår noget som helst analogt og de bedste indspilninger er sku stadig dem der er optaget analogt.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes