Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tynd lyd med Trapez Xi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2003 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Det hjalp gevaldig på lyden med udskiftning af den lyt som sad i bassen, så jeg har fået blod på tanden til at udskifte alle Wicon i filtret.

Jeg har fundet nogle Jantzen Audio J400V-MKP kondensatorer på

http://www.frequence.dk/

som afløser for mine Wicon bipolare lytter:

8uF -> 8.2uF
25 uF -> 22uF+3.3uF
50 uF -> 47 uF + 3.3uF, ialt kr 544,-

Det er vel en rimelig pris...

Er der nogen som kender dem?

Der sidder en spole på 4 mH i bassens filter (ser billig ud).

Er der noget at hente her?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 September 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg læste en test af spoler i det tyske blad Hobby HiFi, de kom til den konklusion at bedste spoler til bassen, var I jerns spoler. Men jeg har ikke prøvet selv og jeg kan heller ikke huske hvor stor en forbedring bladet sage det gav.

Men jeg tror en spole med tykkere tråd er nok til at give en forbedring

Nu mens du har bold på tanden så prøv at skifte modstandene i signalvejen til tykflims modstande. Det gav en meget bedre diskant gengivelse flere detaljer og mindre hårdhed. Det var på en dali 810 Med bånddiskant.   

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 September 2003 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Nu redder jeg mig sikkert mange nedladende "blikke" og ufine kommentarer, men vil bare lige kommentere dette med kabler.  Jeg forstår så udmærket at dette er en industri med en del penge, og prestige i og at det ser "dumt" ud med små kabler til "seriøse" forstærkere.  Jeg respekterer også de der har råd til fantasi kabler og synes det er helt fint.  Indlægget her handler om bas og om at der mangler meget af det, hvis dette skyldes kablet så må det på forsiden af nogle aviser altså !   Så længe kablet er større end de små tråde der i enheden af højttaleren går ind til spolen er der ikke noget at være nervøs for.  Kabler er vanvittig opstyltet, som sagt en (svindel)industri, flot at nogle endelig går over til trådløs overføring.

Flot der blev nævnt delefiltret, i gamle højttalere må man checke disse, særlig kondensatorerne kan det være smart at skifte ud.  Tag filtret ud, send det til en fagmand og bed ham skifte alt, men bed ham holde sig til originale specifikationer medmindre du ved hvad du gør, polypropylene imod samme, metalfilm imod samme osv.

Tråden i en spole i et delefilter betyder egentlig bare at den tåler mere effekt før den går i mætning, men det kan jo også give "bedre" lyd.

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 September 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

flot at nogle endelig går over til trådløs overføring.

Niels.

Trådløst mellem forstærker og HT det kræver en nærmere forklaring

Mvh

Capslock

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2003 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Det har da været kendt længe, nu er det længe siden jeg har været i Danmark men har B&O ikke også det ....

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2003 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Havde lidt travlt da jeg skrev det forrige, men Grundig og Philips har jo gjort dette et stykke tid med deres surround højttalere til tv brug, dette må bare videreudvikles lidt.  I usa kan man få forskellige mærker højttalere der er trådløse også.  Et X-10 modul med 10 watt forsterker kan også fåes, dette plugger man i højttaleren og kan så slæbe denne 30 meter væk og få lyd, signalet overføres da og den 10 watt forstærker laver lyden, næsten som en højttaler med indbygget forstærker. Højttalere med indbyggede forstærkere tror jeg får nyt liv, disse er meget bedre og nemmere at have med at gøre, se f.eks. den nye B&O.  Meridian og ATC bl.a. laver også sådanne. Philips lavede de jo i 70´erne, MFB.

B&O har forresten indgået samarbejdsaftale med Philips om Bluetooth så den nye generation er på vej....

Niels.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2003 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hmm, meget smarte ting og sager, men næppe en løsning til en seriøs high-end højtaler.

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2003 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

Så længe kablet er større end de små tråde der i enheden af højttaleren går ind til spolen er der ikke noget at være nervøs for. 

Hej - her er jeg enig. Jeg har testet mange højttalerkabler og har umiddelbart ikke fundet den gyldene sammenhæng mellem tykkelse og bas. For tiden (og i lang tid forud) har jeg spillet med et heybrook heywire kabel som til prisen er klart et af de bedste kabler jeg har hørt. Musikken hænger bare fedt sammen. Men hvis bas ikke kunne passere et tyndt kabel - ja så ville ingen bas komme ud af dette kabel. Det er bygget op af 4 meget tynde solidcore ledere i biwire konfiguration - og bund savner jeg ikke.

MVH Peter

Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Har selv haft Trapez xi og ja, jeg synes også de var tynde i bunden.

Det var dog kun til jeg fik fat på en strømstærk effektforst., den kunne få dem til at lukke op!

Nu ved jeg ikke hvordan du har stillet højttalerne op, men Trapez kræver efter min mening en lidt anden opstilling end andre højttalere, hvis de skal yde deres bedste: Glem alt om den gyldne trekant, og placér dem langt fra lyttepositionen. Ex.: 3 meter mellem højttalerne, 5 meter til hot spot. Om det hjælper på dine basproblemer ved jeg ikke, men lydbilledet hænger bedre sammen på den måde.

Designet er der intet at udsætte på.

Jeg havde denne højttaler for rigtig mange år siden. og den gjorde bestemt indtryk på mig.

Trapez er en meget vanskelig højtalere at få til at lyde perfekt, og jeg måtte også opgive til sidst 

Men så prøvede jeg at sætte den op ude på vores græsplæne!

Aldrig har jeg hørt bedre lyd, det var lyd fra himlen, -så i et lyddødt rum er Trapez den fremragende... 

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Årsagen til min tynde lyd skal nok også findes i det faktum at jeg har et stort "hul", mellem køkken/alrum og stuen. Dette har givet mig problemer med at trykopbygge uanset højttalere naturligvis!

Derfor er lyden mildest talt tynd - uanset højttalere...

Løsningen er så at lukke hullet, men så får jeg naturligvis også problemerne med stående bølger at føle. Dem er jeg nu dejligt fri for...

Det ender nok med at jeg får lavet en løsning med en dør...

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Trapez er tynd i bunden. Tilbage i firserne solgte de en tilhørende basenhed. Det var en monosag med to enheder i et skævt kabinet. Der var passivt filter i subben med udgange til de to Trapez'er, så det hele skulle trækkes af en enkelt stereoforstærker. Min Hirage klasse A på 15 watt kunne slet ikke trække det læs højere end en svag hvisken, så det hele blev afleveret igen!!

Køb en subwoofer til dem!

evox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 27 December 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej pop-dk

Jeg har hørt xi'eren, sammen med en Marantz PM 16. Jeg manglede ihvertfald ikke 'bund'...Ht-kablet var vist et audioqest----et eller andet

ps. til PP. Ja heywire er et sk..e godt kabel, som også giver mig stram og god bas mm.....

mvh Hans

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

sjovt, at en 3 år gammel tråd bliver vakt til live igen

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej rødder...

Jeg havde også et par Trapez Xi indtil for 2 år siden, og da havde de tjent mig trofast i 13 år.. Det var min første seriøse højttaler... først spillede de sammen med  en Tandberg 3012 intr. på 2 x 100 watt (8 ohm) - her manglede Tandbergen strøm, så den blev udskiftet med et forstærkersæt Audiolab 8000 C & 8000 P på 2 x 140 watt (8 ohm) og det gik langt bedre... Grunden til at de blev udskiftet var at jeg syntes den store 10" bas var for sløv, og jeg købte så et sæt Dali Helicon 400 som har 2 bas / mellemtone på 6,5" som er en del hurtigere end Trapezen's 10" bas.. til gengæld manglede Audiolab sættet strøm over for Helicon'en - så der blev i stedet indkøbt et Holfi sæt til dem... 

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
 sjovt, at en 3 år gammel tråd bliver vakt til live igen
Ja, og jeg har sandelig haft mange HT siden ...

• TDL RSTL (3 uger dog)
  • Massive mahogni
  • Snell E2
  • Snell A3i (holdt et par år)
  • Dali Grand Coupé (tages frem for sjov en gang imellem og slår da også Grand på flere parametre)
  • De nuværende Dali Grand (nøj den er bare dejlig når man får tæmmet den)

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

evox skrev:

Hej pop-dk Hej Egevoks!

Jeg har hørt xi'eren, sammen med en Marantz PM 16. Jeg manglede ihvertfald ikke 'bund'...Ht-kablet var vist et audioqest----et eller andet

ps. til PP. Ja heywire er et sk..e godt kabel, som også giver mig stram og god bas mm..... heywire kender jeg ikke...

mvh Hans mvh Onkel Stewart

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Har hørt dem med forstærker fra Tandberg's 3000 serie, det spille rigtige god samme
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

evox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Sendt: 28 December 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Egevoks......hæ hæ..den har jeg sku' ikke hørt før.    synd at det er gå'et ned ad bakke for dig. ( jeg hentyder til dine Dali'er )       ....ups

venligst Hansi..

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes