| Forfatter |
|
Frigga Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du laver biwiring på dine højttaler, og du har udgangene på forstærkeren, hva vil det så sige lyd mæssigt?
jeg kan godt hører forskel, men hav er det forskellen er.?
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist delte meninger ved biwiring idag. Nogle mener at forstærkeren "ser" nogle forkerte elektriske faseforskelle, men lad nu det ligge.
Men det går primært ud på at adskille delefilter til henholdsvis bas og mellemtone/diskant, hvorved man skulle kunne undgå uheldige elektriske påvirkninger, samt at kunne fintune systemet med de rigtige kabler eller biampe højtaleren.
Det er vist alt. Men hvis du har biwiring på dine højtalere, så brug dem. Men husk, tilslut altid kablerne til samme terminal på forstærkeren. Det er ligegyldigt om forstærkerne har flere højtalerterminaler der er dubleret (ikke A + B), men kun godt hvis ikke du kan få plads til kablerne.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Azo^ Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 502
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stillede nogenlunde det samme spørgsmål i Activ Hifi (Hifi butik i Esbjerg), og der mente han at bi-wirering var overvurderet, og nu engang var bedst til højttalere med bånd-diskant osv.
Desuden oplyste han, at en af grundene til at bi-wirering er blevet så udbredt, var at man på et tidspunkt næsten ikke kunne sælge et par højttalere uden man kunne bi-wire dem.. hvilket jo egentlig er sørgeligt, da det jo er lyden det burde handle om.
Han ville ikke anbefale mig at bi-wire mine JBL L8 selvom muligheden er der.
Så ja - der er vist delte meninger 
|
| Til top |
|
| |
Frigga Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA det må jeg sige der er.
men jeg fik også at vide i hifi-klubben at det gav mere ren lyd, det har det også gjort lidt, men ikke det helt vilde.
jeg har bi-wiring på min forstærker så det er ikke noget problem.
Azo^ skrev:
Han ville ikke anbefale mig at bi-wire mine JBL L8 selvom muligheden er der.
Hvorfor anbefalede han dig ikke og gøre det?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bi-wiring er ofte godt, fordi kvadratet for hver af enhederne som regel forøges, eller forbedres med en anden type kabel. Men hvis man som udgangspunkt tog en 6 kvadrat højttalerledning og single-wirede denne, og herefter tog 2 stk. 2,5 kvadrat højttalerledning af samme type, og bi-wirede disse, så tror jeg ikke man ville kunne høre den store lydmæssige forskel. Men tager man delefilteret og placerer dette helt inde ved forstærkeren (Ikke aktivt delefilter, men stadigvæk passivt delefilter med spoler, kondensatorer og hele molevitten), så forbedres lyden, da kablet nu kun skal lede det frekvensområde, som enheden skal spille, for normalt når delefilteret sidder i højttaleren, skal kablet lede hele det spillede frekvensområde, og det som enheden så ikke skal bruge, bruger delefilteret så = belastning af kablet i hele frekvensområdet også ved traditionelt bi-wiring.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Frigga Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så i princippet, ville det være mest smart og ha dele filteret lige ved forstærkeren, og ikke inde i højttaleren? nu er jeg lidt forviret?
forringer det lyden og ha lange kabler. jeg har lige købt det kabel der hedder dali blue wave, som er beregnet til bi-wiring, skulle det ikke være godt nok?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja lange kabler forringer lyden på grund af større modstand og kapacitet.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvad du har af forst. og højtalere? og dine ører selvfølgelig
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 15 September 2003 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon AVR 1400, Dali 6006, 2 stk CV LW-12S og Dali Bluewave biwiring
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frigga
Dynaudio får nogle af de bedste anmeldelser af deres højttalere og de tror ikke på ideen om biwiring.
Jeg tror man kan gøre mere skade end gavn ved at benytte to kabler i stedet for et. Lyden kan nemt komme ud af fase, hvis kablerne ikke passer sammen, hvilket er uheldigt for lydbilledet.
Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Ja lange kabler forringer lyden på grund af større modstand og kapacitet.
mvh Gorm
|
|
|
Sikke noget vrøvl op til 5m har jeg flere kammelegerater som foretrækker eks. 5m kontra 2m. (Lydmæssigt)
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=flpdk]
Hej Frigga
Dynaudio får nogle af de bedste anmeldelser af deres højttalere og de tror ikke på ideen om biwiring.
Jeg tror man kan gøre mere skade end gavn ved at benytte to kabler i stedet for et. Lyden kan nemt komme ud af fase, hvis kablerne ikke passer sammen, hvilket er uheldigt for lydbilledet.
Mvh
Flemming
Neeej, nu må du holde op. Tænk hvor mange gode anmeldelser Revel, Martin Logan, AudioVector o.a har fået. De er alle til biwiring eller triwiring. Betragt det som et tilbud fra fabrikanten til selv at vælge de kabler du vil bruge til de respektive enheder.
Det må være sådan, at når konstruktionen er lavet til biwiring, så brug dette. Hvis de er singlewiret, så brug dette osv.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så Tonny, er det for at gøre lyden blødere, i bruger lange kabler. Hvis det er tilfældet så syntes jeg du/i skulle gå længere tilbage i signalkæden, og så rette fejlen her, det næste bliver vel at du påstår at kablet helst skal være mindre end 1 kvadrat, eller hvad ?
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Frigga Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for de mange svar. jeg vil også sige som 270961 sagde at der er et formål med at de er lavet til bi-wiring, så må man vel også skulle bruge det, og meningene er jo nok at det skulle komme til og lyde bedre ved og bruge det. men så langt er jeg ikke kommet endnu, så jeg ved om det er rigtigt. men nu måm vi se om der er flere der vil give sin mening om det, eller om det er et emne der stopper her.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk, hvor fedt det er med hifi. Sikke nogle meningsudvekslinger. Jeg får helt tårer i øjnene. Jeg har snart været med i 25 år. Og interessen er ikke blevet mindre. Ilden brænder stadig. Nå........
Kan I huske for en del år siden. Snart 20 år må det vel være, hvor man kom med biwiring og roste det til skyerne, som det absolut bedste i forhold til singlewiring. Jeg selv havde Trapez X og byggede den om til Xi med nyt delfilter og ny mellemtoneenhed. Sikke en forbedring hele vejen igennem. Beholdt iøvrigt højtaleren i 7½ år. Har aldrig siden haft en højtaler der gav så meget vellyd i så mange år til så lave en pris. Men som bekendt vender også moden her. Nu er det singlewiring (for nogle) og derved prøver man igen at sælge et koncept til gunst for producenterne og til glæde for forbrugerne ( nye højtalere) . Og helt ærligt betyder det noget....Næ...ikke efter min mening, blot tingene er skruet sammen på den rigtige måde.
Best regards (øh, er det ikke kondomer)
|
| Til top |
|
| |
Frigga Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er rigtig nok, når man hører nogel gamle højttaler, så spiller de stadigvæk kanont, og der er bare en klar lyd i dem. hvor imod at nye højttaler måske ikke har den helt sammen kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
mIKE_dk Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Undskyld at jeg er langsom.. Jeg har et par lettere ombyggede bi-wirede Avance Alpha 4001'ere og en Yamaha Surround receiver med to par "main" udgange.. Når jeg nu skal bi-wire højtaleren skal jeg så sætte fx A1 til den nederste port på højtaleren og A2 til den øverste og så separere de to ledninger fuldstændigt?
Har læst så mange forklaringer og har stadig ikke helt forstået det :/
|
| Til top |
|
| |
Richard Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja -tja osv. Er der ikke en E-ingeniør der kan sin transmissionsledningsteori på fingerspidserne så I kan få bare lidt saglighed ind i diskussionen.
Kabelleverandøren tjener fedt, men kan i huske en hvis Hr Andersen og Kej.....
Kabler spiller en enorm rolle, men personligt spiller mit system nede i stuen bedre en det dyrt tilrikkede system inde i KT-radio og jeg beholdt mine "gamle" Cardas kabler til de nye Elektrostater! __________________ Richard - Mr Music
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi nu snakker om bi-wiring, så har jeg tænkt mig at bi-wire mine B&W604S2 højttalere som er lavet til formålet...eller muligheden er der i hvert fald.
Så var det jeg tænkte om Tera Labs Prism Bi-wirings højttalerkabel til 249kr pr mtr (hifiklubben.com) spiller så man ville kunne høre forskel på mit anlæg (NAD T752 Surround forstærker og NAD T562 DVD-afspiller med Tara Labs Prism kabel mellem), hvis nu jeg bruger en 6 kvadrat snoet kobberledning som ikke er noget specielt (Bi-wirer ikke) lige i øjeblikket ?
For ellers gider jeg sku ikke ud og invistere i nyt kabel!
Ville forskellen være enorm ? ... Betyder kablerne så meget, og hvorfor er Tera Labs Prism kablet meget bedre end mit gode gamle 6 kvadrat kobberledning fra den lokale elektriker ?
Svar endeligt ... jeg vil meget gerne vide det, da jeg er på nippet til at købe nye kabler (2*6 mtr Tera Labs Prism Bi-wiring) __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=mIKE_dk]
Hmm.. Undskyld at jeg er langsom.. Jeg har et par lettere ombyggede bi-wirede Avance Alpha 4001'ere og en Yamaha Surround receiver med to par "main" udgange.. Når jeg nu skal bi-wire højtaleren skal jeg så sætte fx A1 til den nederste port på højtaleren og A2 til den øverste og så separere de to ledninger fuldstændigt?
Har læst så mange forklaringer og har stadig ikke helt forstået det :/
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Forstår ikke rigtig hvad du mener ?
Meeen, hvis du har 2 sæt kabler til din højtaler (biwiring) skal du sætte kablerne til en og samme højtalerudgang (+ og - ).
|
| Til top |
|
| |