| Forfatter |
|
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Kajkagen]
Når vi nu snakker om bi-wiring, så har jeg tænkt mig at bi-wire mine B&W604S2 højttalere som er lavet til formålet...eller muligheden er der i hvert fald.
Så var det jeg tænkte om Tera Labs Prism Bi-wirings højttalerkabel til 249kr pr mtr (hifiklubben.com) spiller så man ville kunne høre forskel på mit anlæg (NAD T752 Surround forstærker og NAD T562 DVD-afspiller med Tara Labs Prism kabel mellem), hvis nu jeg bruger en 6 kvadrat snoet kobberledning som ikke er noget specielt (Bi-wirer ikke) lige i øjeblikket ?
For ellers gider jeg sku ikke ud og invistere i nyt kabel!
Ville forskellen være enorm ? ... Betyder kablerne så meget, og hvorfor er Tera Labs Prism kablet meget bedre end mit gode gamle 6 kvadrat kobberledning fra den lokale elektriker ?
Svar endeligt ... jeg vil meget gerne vide det, da jeg er på nippet til at købe nye kabler (2*6 mtr Tera Labs Prism Bi-wiring)
000000000000000000000000000000000000000000000000000
Tja, der er svært at sige, men mon ikke Taralabs er optimeret til lyd og ikke til el. Tara Labs har før imponeret mig, især i den lidt billigere ende. Deres meget dyre kabler har ikke gjort det store indtryk.
Men prøv....jeg er sikker på du ikke bliver skuffet.
mvh
|
| Til top |
|
| |
mIKE_dk Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
|
Forstår ikke rigtig hvad du mener ?
Meeen, hvis du har 2 sæt kabler til din højtaler (biwiring) skal du sætte kablerne til en og samme højtalerudgang (+ og - ).
|
|
|
Hmm ok.. På min forstærker har jeg 4 MAIN udgange til fronthøjtalere. dvs. at jeg kan sætte 4 fronter til forstærkeren.. mit spørgsmål er så som følger - skal jeg tilslutte Main udgang nr 1 til den ene indgang på højtaleren og Main udgang 2 til den anden? Dvs sætte hvad der skulle gå til 4 højtalere til 2 højtalere istedet..?
Har lige sidder og prøvet at omformulere det men det kikser hver gang.. håber du kan forstå det :/
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok....hvis dine mainudgange (højtalerudgange) blot er dubleret, ja så kan du bruge begge på en gang, dvs et sæt kabel i hver udgang.
|
| Til top |
|
| |
mIKE_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert med et hurtigt svar...! Du skriver "kan", er det fordi det er overflødigt at gøre det eller..? Er det noget med at ideen med bi-wiring er at separere basgangen fra mellemtonen og diskanten? Hvis dette er korrekt har det så nogen indflydelse i hvilken port på højtaleren man sætter hvilket sæt kabler? (Det har det vel ikke?)
Øj jeg er grøn.. :
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
| [QUOTE=flpdk]
Hej Frigga
Dynaudio får nogle af de bedste anmeldelser af deres højttalere og de tror ikke på ideen om biwiring.
Jeg tror man kan gøre mere skade end gavn ved at benytte to kabler i stedet for et. Lyden kan nemt komme ud af fase, hvis kablerne ikke passer sammen, hvilket er uheldigt for lydbilledet.
Mvh
Flemming
Neeej, nu må du holde op. Tænk hvor mange gode anmeldelser Revel, Martin Logan, AudioVector o.a har fået. De er alle til biwiring eller triwiring. Betragt det som et tilbud fra fabrikanten til selv at vælge de kabler du vil bruge til de respektive enheder.
Det må være sådan, at når konstruktionen er lavet til biwiring, så brug dette. Hvis de er singlewiret, så brug dette osv.
mvh
|
|
|
1. og hvem siger de spiller godt ?
2. hvorfor kan du høre forskel ?
3. næ det er kun for at sælge flere kabler
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mike
Grøn.....det har vi alle været.
Nej, det er ikke overflødigt at gøre det. Du er bare så heldig at have 2 udgange der er dubleret. Du ved...det kan være lidt fnidret at få 2 sæt "monsterkabler" i en udgang.
Mht til hvor kablerne skal sidde, er det jo sådan, at de 2 sæt terminaler der sidder bag på højtaleren er det øverst sæt altid til diskant/mellemtone og det nederste er følgeligt til bassen. Her kan man selvfølgelig finde det sæt af kabler man synes er bedst om til bassen og det der er bedst til diskant/mellemtone. Der er dog nogle der mener, at man skal bruge ens kabler til biwiringen. Men det kan kun komme an på en prøve. Jeg selv bruger et MIT biwiringskabel, der jo er færdiglavet til formålet, hvor der er taget specielle hensyn til netop høje og lave frekvenser.
mvh
|
| Til top |
|
| |
mIKE_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2003 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sejt! Så fik jeg lige en masse svar :)
Jeg har et tyndt kabel og et tykt kabel (indtil jeg får købt noget bedre). Hvilke af disse kabler er bedst til at bære de forskellige frekvenser? Vil det tykke f.eks. være bedst til de dybe frekvenser?
Mange tak for alle svarene!!
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
| [QUOTE=270961][QUOTE=flpdk]
Hej Frigga
Dynaudio får nogle af de bedste anmeldelser af deres højttalere og de tror ikke på ideen om biwiring.
Jeg tror man kan gøre mere skade end gavn ved at benytte to kabler i stedet for et. Lyden kan nemt komme ud af fase, hvis kablerne ikke passer sammen, hvilket er uheldigt for lydbilledet.
Mvh
Flemming
Neeej, nu må du holde op. Tænk hvor mange gode anmeldelser Revel, Martin Logan, AudioVector o.a har fået. De er alle til biwiring eller triwiring. Betragt det som et tilbud fra fabrikanten til selv at vælge de kabler du vil bruge til de respektive enheder.
Det må være sådan, at når konstruktionen er lavet til biwiring, så brug dette. Hvis de er singlewiret, så brug dette osv.
mvh
|
|
|
0000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Hej Jensen
Jeg synes de lyder godt. Det er der vist også andre der gør. Har hørt ML Ascent, Oddessy, Revel F30, F50 og Revel Studio. Revelerne på kombinationen ML 32, ML 335, Proceed PMDT DVD drev og ML 360S sammen med folk fra bla Madrigal og Steensen. Det lød sgu godt. Den samling af ca. 60 hifi-enthusiaster der var tilstede tabte underkæben. Det er jo ganske seriøse konstruktioner. Men der er da mange, både singlewire- og biwireringshøjtaler, der lyder godt. Men som tidligere nævnt er det vel konstruktionen der må være afgørende.
Tja...det kan da godt være, at det er for at sælge flere kabler. Nu laver Madrigal og Martin Logan jo ikke selv højtalerkabler. De skriver jo netop i deres brugsanvisninger, at de fuldt ud respekterer folks valg af kabler og tilslutning. De passer klart på ikke at træde andre fabrikanter over tæerne. Det er altså seriøse mennesker der står bag bla disse firmaer.
Der foregår jo så meget hokuspokus og overtro, men os der har været med siden 1979 har altså hørt noget andet. Jeg oplevede forskellen på mine tidligere Trapez X og senere Xi som værende klart bedre defineret lydbillede som biwiring. Det var simpelthen nemmere at høre hvad der foregik i musikken. Bassen blev også klart forbedret, mere vægtig og dybere. Ialt, syntes jeg dengang, at investeringen i det nye kit var pengene værd.
mvh
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=mIKE_dk]
Sejt! Så fik jeg lige en masse svar :)
Jeg har et tyndt kabel og et tykt kabel (indtil jeg får købt noget bedre). Hvilke af disse kabler er bedst til at bære de forskellige frekvenser? Vil det tykke f.eks. være bedst til de dybe frekvenser?
Mange tak for alle svarene!!
000000000000000000000000000000000000000000000000000
ja, brug det tykke til bassen for det skal bære mest strøm.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hej Jensen
Jeg synes de lyder godt. Det er der vist også andre der gør. Har hørt ML Ascent, Oddessy, Revel F30, F50 og Revel Studio. Revelerne på kombinationen ML 32, ML 335, Proceed PMDT DVD drev og ML 360S sammen med folk fra bla Madrigal og Steensen. Det lød sgu godt. Den samling af ca. 60 hifi-enthusiaster der var tilstede tabte underkæben. Det er jo ganske seriøse konstruktioner. Men der er da mange, både singlewire- og biwireringshøjtaler, der lyder godt. Men som tidligere nævnt er det vel konstruktionen der må være afgørende.
Tja...det kan da godt være, at det er for at sælge flere kabler. Nu laver Madrigal og Martin Logan jo ikke selv højtalerkabler. De skriver jo netop i deres brugsanvisninger, at de fuldt ud respekterer folks valg af kabler og tilslutning. De passer klart på ikke at træde andre fabrikanter over tæerne. Det er altså seriøse mennesker der står bag bla disse firmaer.
Der foregår jo så meget hokuspokus og overtro, men os der har været med siden 1979 har altså hørt noget andet. Jeg oplevede forskellen på mine tidligere Trapez X og senere Xi som værende klart bedre defineret lydbillede som biwiring. Det var simpelthen nemmere at høre hvad der foregik i musikken. Bassen blev også klart forbedret, mere vægtig og dybere. Ialt, syntes jeg dengang, at investeringen i det nye kit var pengene værd.
mvh
[/QUOTE]
ja de er dygtig de folk , men nu skal der ikke meget før folk taber ders underkæbe .
laver de ikke kabler mere , nok derfor de altid bruger MIT .
f**k det ikke noget for mig .
|
| Til top |
|
| |
mIKE_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg sat det til! Er lidt for sent til at skrue op så må vente til at høre forskellen til i morgen! Tak for hjælpen
- Jonas
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun anbefale biwiring i et 2½ / 3 vejs system!.. mellem diskant/ mellemtone og bassen... dette betydende at hvis der deles til bassen under 200 Hz. så er det en god ide at lade bassen have sit eget kabel!..
Men bedst er at køre diskant og mellemtone i samme kabel!.. dette grunder faseforhold og homogenitet i lyden kan påvirkes hvis man biwire mellem top og mid.. især hvis man anvender forskellige kabler her!..
Bassen er ikke nær så følsom for dette under de 150 til 200 Hz.
Hvis man aligevel vælger biwiring mellem diskant og mellemtone området bør det foregå i helt ens kabler!!
Dette er bassen heller ikke nær så følsom for!.. blot de anvendte kabler til bassen er god til netop dette område!.. så selv om det ikke er nær så følsomt ved kabelføring i bas under 200 Hz. så skal dette kabel trods alt være af høj og god kvalitet!.. men man behøver ikke at tage hensyn til om det er godt i helt etoneområdet! så det er på den måde nemmere at finde et godt kabel her til end det er at finde et der gør et godt job i hele toneområdet! også noget billigere som regel!..
Så biwiring bør foregå mellem "top" og bas!.. ( bas under 200 Hz. ) dette ses kun i 2½ eller 3 vejs systemer..
Biwiring i ren tovejs konstruktioner er efter min mening ikke nødvendigt, og skal det gøres bør det foretages med samme kabel begge steder og det er dyrt med to ens sæt. hvis det skal være af optimal kvalitet!..
Her får men mere vellyd ved at bruge alle pengene på ET! sæt kabler til eks. 3000 kr. end man får ved at købe to sæt til hver 1500 kr.
Ved flerevejs løsningen kan man som regel godt slippe rigtig godt fra at eks. købe for 2000 kr. kabel til diskant / mellemtone, og et til 1000 kr. til bassen.. i nogle tilfælde endda endnu billigere til bassen! og så bruge mere på til toppen!!..
Men som sagt! bas kabler bør være af god kvalitet og godt til netop bas!.. og som en fornuftig tommefinger regel ( men ikke nødvendigvis dog!!) af samme fabrikat som det til toppen, blot en billigere model!.. gør man det går man som regel ikke helt galt i "byen"...
Et godt real life eksempel jeg selv har prøvet for noget tid tilbage var AudioQuest - Midnight, på diskant & mellemtone sammen... og et lidt billigere ( ca. halv pris ) AudioQuest - Crystal på bassen.. ( de er nært beslægtede og i bassen kan man ganske enkelt ikke høre forskel! ) dette fungerede kanon!...
Pt. anvender jeg selv Taralabs RSC. reference Gen2 på diskant / mellemtone sog noget Taralabs RSC. Prime 500 til bassen.. dette fungere ligeledes rigtig godt med det udstyr jeg har nu.. og der er stort set ikke nogen forskel på bas gengivelsen i de to kabler ved biwiring ( ved single wiring af hele toneområdet er der dog!!) byttes om høres der ikke forskel i bassen men kun i toppen!..
Under alle omstændigheder er der ingen problemer med de deciderede biwire kabler!! uanset hvor det anvendes imellem! da de jo er ens!! her er biwiring ganske fint!.. ( husk dog på det jeg skrev med ET! sæt kabler til det bobbelte af hvad et sæt biwire koster giver bedre lyd i to vejs konfiguration!.. og måske også generelt!! ( selv med 2½ & 3 vejs!!) dette skal man lige tænke lidt over!.. især hvis man ikke biamper!!
Biamper man er det en HELT!! anden historie!!...
mvh.
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensen
mvh
[/QUOTE]
ja de er dygtig de folk , men nu skal der ikke meget før folk taber ders underkæbe .
laver de ikke kabler mere , nok derfor de altid bruger MIT .
f**k det ikke noget for mig .
Nej, Madrigal laver ikke højtalerkabler mere. De lavede ellers et udemærket fladt singlewiret kabel, HPC. Om de bruger MIT ved jeg ikke. Iøvrigt synes jeg ikke du skal undervurdere 60 menneskers enige vurdering af et godt anlæg. Selv du ville ikke kunne gøre noget ved det. For så vil jeg mene du har mere end en høreskade.
Og Jensen, kan du ikke lige læse korrektur på dine mails inden du sender. Det er lidt svært at forstå, hvad du skriver . Går det for hurtigt for dig når du skriver ? Det virker som om det går ligeså stærkt, som når du skifter anlæg ? Er der ligeså mange fejl i det også ?
Du driver en ren heksejagt på hifi-udstyr for at finde noget at kritisere. Hvem har gjort dig noget ondt ? Du virker som om du engang har været klassens tykke dreng og nu bare giver igen.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Sven Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|

tjah biwiring er vist mere et spørgsmål om tro og lytteoplevelse, end om noget som helst andet.
Elektrisk er der ingen forskel så længe kablets impedans er mindre end forstærkerens udgangsimpedans og det vil det typisk altid være. Se nedenstående link for en længere udredning:
http://www.pcavtech.com/techtalk/biwire/#simple
Men derfor kan der da godt være en forskel i høreoplevelsen. Jeg har også syntes at jeg kunne høre positiv forskel engang i 80'erne, men har skippet biwiring i dag til fordel for bedre singlewiring. ( og bedre enheder i øvrigt )
Kablingen er jo ikke andet end et forsøg på at tabe så lidt signalkvalitet som muligt undervejs mellem de enkelte enheder, og jeg tror at det er bedst at ofre det dobbelte på en god singlewire end 2 gange det halve på biwiring. Det stemmer også med teorien.
mvh Sven
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne udbredelsen af flere terminaler på højttalere, ikke skyldes at nogen producenter tilbyder bi-amp og IKKE bi-wire?
Jeg kan logisk se fordelen med bi-amp (og høre det), men bi-wire har jeg ikke fået forbedringer med. Omend der kan høres lidt forskel, så har det ikke været en forbedring i mine ører.
Bruger selv bi-amp, og har gjort det i mange år. Alene effektoverskudet ved brug af to amps, har givet lydmæssige fordele for mig.
Er dog lige ved at skifte til aktive delefiltre, hvor fordelene skulle være endnu større.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961
nu kan jeg ikke lige se at jensen laver heksejagt... og husk lige ikke at gå efter manden, men bolden... hvis jensen mener at det kan være noget om mersalgsstrategi, så har han ret til det.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Kunne udbredelsen af flere terminaler på højttalere, ikke skyldes at nogen producenter tilbyder bi-amp og IKKE bi-wire?
Jeg kan logisk se fordelen med bi-amp (og høre det), men bi-wire har jeg ikke fået forbedringer med. Omend der kan høres lidt forskel, så har det ikke været en forbedring i mine ører.
Bruger selv bi-amp, og har gjort det i mange år. Alene effektoverskudet ved brug af to amps, har givet lydmæssige fordele for mig.
Er dog lige ved at skifte til aktive delefiltre, hvor fordelene skulle være endnu større.
|
|
|
Det er lige som menneskets udviklingstrin, aben , abemenesket osv.
indefor dette hedder det singlewire, biwire, biamping, active filter, active filter med biamping, active højtalere, digitale DSP aktive højtalere.
Ikke dermed sagt at Singlewire ikke kan spille kanon, men det kommer i højgrad an på komponenterne og især det rum der spilles i. efter hvad jeg har erfaring med så er der dog mindst forskelle mellem de først nævnte.
En midelvej kan være 2 stk aktive sub og passive front, så lader man forforstækeren "processoren" lave delingen mellem sub og front, hvis man har muligheden. Dette hat TACT også lavet i en alm 2 kanals forforstærker.
|
| Til top |
|
| |