Emne: B&O nostalgi ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Jeg har ikke noget imod B&O, bruger det selv .
B&O master 38 trænger dog til et nyt ht. kabel, det er smuldret væk. Er Miterminator II et godt valg ? 
Der kan tilsluttes grammefon men hvor køber man nye bakelit stik ?
Fin tråd PP.
Undskyld støvet , det må sidde på linsen. 

Her har jeg arrangeret lidt bedre .

|
|
|
B&O Master 38 K trængte til en del mere end ht ledninger og er pt i gang med en komplet restaurering . Jeg har lige været på sygebesøg og der sættes alt til for at gøre den spilleklar med datidens komponenter  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt ny på hifi4all, men har med stor interesse igennem det sidste døgn (det har da taget nogen timer) læst denne tråd igennem. Omend mine aktive apparater ikke kan kvalificere fuldt til "vintage" = mere end 25 år, tænker jeg alligevel mine oplevelser kunne have en vis interesse (i hvert flad for Peter Pan - at dømme ud fra hans tidligere indlæg).
Efter som 10-14 årig i 1981-85 at have eksperimenteret grundigt med placering af Beovox S25 (eller var det S30?) dels væghængt, dels i reol (no good), dels direkte på gulvet "toe in" endte jeg med at lave fødder i metal mindende om dem der sad på min fars S80-2. De var i første omgang koblet op på en gammel Beomaster 1000, der dog blev skiftet til en Nikko reciever sammen med en Nikko båndoptager. I 85 tilkom en Beogram TX-2 og i 1986 en Beogram CDX. Et fint "børneanlæg"!
Imidlertid kom et egentligt større angreb af hifidelitis til at betyde rigeligt med udskiftninger de næste år. Højttalere der fik kortere eller længere ophold hos mig blev B&W matrix 804, Beovox RL7000 og Snell EIII. De første to par med diverse Denonforstærkere, Denon DCD2560 Cd-spiller og Denon DTR2000 DAT-båndoptager + tuner og det sidste par højttalere med bi-amping i form af LINN majik-1 og LK100. Stuen endte med strategisk placerede potteplanter (men ALDRIG ovenpå højttalerne - Peter Pan altså, hvordan kunne du dog lade hustruen begå den helligbrøde ), et gulvtæppe på en særligt reflekterende sidevæg og iøvrigt en højttalerplacering og stueindretning fuldstændigt dikteret af lyden. Og NEJ, jeg var ikke single, men havde og har stadig på 17. år en forstående kone, der altid har vidst, hvad musik og gengivelse af samme har betydet for mig.
Så kom børnene. Jeg mistede lysten og tiden til alt hifibesværet, solgte det meste, og købte brugt B&O (da jeg allerede var slået over på B&O TV LX2802N og video V6000). Det blev lidt uregelmæssig rækkefølge (noget brugt noget fra nyt) til:
Beovision MX6000, Beocord V8000, DVD-1, Beocenter 9500, BeoLab Penta MKIII fjernbetjent af Beo4. Herudover link med Beovox RL6000 fjernbetjent af Beolink 5000. Stuelys kontroleret af tre forskellige LC2 lyskontroller der ikke blot er programmeret i diverse hyggebelysninger, lys til forfilm og egentligt filmlys, men også kan styres og timerprogrammeres (Antityverifunktion?) fra Beocenter 9500. Herudover tre Beocom 6000 og Beotalk 1100 telefonsvareren.
Jeg var så overmåde tilfreds med betjening, udseende OG LYD at jeg forbandede alt den tid jeg havde brugt før på "rigtig" hifi. Så vil nogen måske sige: "årh, den mand kan jo ikke høre hvad der er godt", men jeg vil nok mene mine lydreferencer er iorden. Ikke blot har jeg brugt ufattelige mængder tid på afprøvning af diverse anlæg, men jeg har selv spillet diverse instrumenter (klaver, cello - troede jeg skulle være profesionel, guitar - akustisk og elektrisk), men jeg har udover diverse rockkoncerter/festivaller været til et sted mellem 250 og 300 klassiske koncerter (symfonisk, kammermusik og opera) i såvel ind- som udland.
Stor var derfor også mine forventninger til Beolab 5 (dem til kr.130.000 for et sæt) efter at have læst HiFidelitys fantastiske anmeldelse og at have hørt dem nogle gange i butikkerne. De måtte være det perfekte for mig med mit ønske om kombination af B&O og egentlig HiFi (Her må Peter Pan kunne følge med i tankegangen)
Oktober 2007 havde jeg pengene og købte (efter at have haft dem på prøve en uge)vidunderne sammen med et Beosound 9000 (det med 6 CD'er), da jeg så kunne benytte den digitale udgang til direkte forbindelse til digitaldelen i Beolab 5 når jeg hørte CD, mens radio og lyd fra TV/DVD naturligvis automatisk blev sendt analogt dertil gennem anlægget. De højttalere har nogle ganske ufattelige evner til at gengive alt materiale på en korrekt måde. Dette egnede sig fantastisk til de allerbedste indspilninger - såvel nogle nye som nogle gamle - MEN ud af mine over 100 opera DVD'r var det måske 5-10 og af mine over 1300 CD'er måske 50-100 der lød fantastisk. Resten blev afsløret som havende som oftest for hidsig diskant eller for tynd bas. Med en ikke uvæsentlig grad af desillusion måtte jeg sande at "Ferrari nok ikke er den bedste bil til at køre i skoven, på markvejen eller enddog på de almindeligt bumpede veje i indre by".
Indspilningerne er altså bare sjældent lavet til at blive afspillet på et anlæg til 150.000 kr, hvorfor jeg tilsidst blev træt af det. Jeg solgte derfor Beolab 5 og Beosound 9000 igen (med et tab på kr. 75.000 på 9 mdr.)
Jeg er vendt tilbage til mine Beolab Penta og Beosystem 9500, som med noget så hifimæssigt ukorrekt (nærmende sig blasfemi) som tonekontroller, kan justeres til at gengive diverse forskellige lydstudiers forskellige lydfilosofier på en for mig naturtro og vigtigst af alt vedkommende/ musikalsk gribende måde. Og ja, pentaerne er bestemt ikke de mest afslørende i diskanten, men de spiller musik så sangerne (for mig i vid udstrækning opera) synes at yde deres bedste og såvel mindre ensembler som store symfoniorkestre får den størrelse, vægt og naturlighed som jeg kan ønske mig. Jeg er MEGET lykkelig for mit anlæg. Jeg synes at have afsøgt en væsentlig del af stereoanlægslandskabet og ved hvad der virker for mig.
En lille note til Tante Berg: Jeg kan altså ikke puttes i den kategori, du har udnævnt B&O indehavere til at være i: nemlig nogen der ikke hører så meget musik længere fordi deres anlæg ikke giver tilfredsstillelse.
vh Steen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej steenbz, og velkommen til hifi4all. 
Tusind tak for dit flotte og fængslende indlæg, jeg sidder og tænker at det må være fedt med en så forstående kone. Min er nu god nok, men hun kunne aldrig finde på at tænde for anlægget for selv at høre musik, men har altid vores TV kørende.
Jeg kan også følge dig fuldstendigt i din oplevelse med BeoLab 5, der bliver skabt alt for mange musik Dvd'er og Cd'er uden sjæl, det er penge og ikke entusiasme der styre de fleste producenter. Når man så forsøger at opnå den bedste lyd for de midler man nu har, ender det til sidst med at alle dårligdommene i musikken kommer frem på senen.
Personligt har jeg ikke syntes at det var økonomisk forsvarligt set med familie øjne, at få BeoLab hjem i stuen. Hvis du ikke allerede har læst det, startede jeg med Marantz HD 88 og Beomaster 4400. Dette holdt til jeg blev gift, og kompromiset blev de passive BeoVox Penta (svigermors drøm af en blomster piedestal  ). Kort efter dukkede så de aktive BeoLab Penta op, men mine BeoVox Penta var jo stadig nye, så de blev stående. Jeg har senere købt et sæt af de sidste der blev produceret.
Det er lidt fantastisk med Penta, at lige meget hvad der gennem årene er dukket op af ny elektronik, følger de bare med op i lydkvaliteten, efter at de fik spændt 2 stk. ASP 500 Watt ICEpower moduler for blev jeg vildt begejstret over de højttaler, og savner deres lyd hver gang jeg bevæger mig rundt på div. hi-fi udstillinger.
Nå Steen tiden flyver, og du kommer forhåbentligt med flere indlæg.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver lige med billeder hhv. med det ældste LX28002N(fra år 1991)/V6000 og det knap så gamle MX6000(fra år 2002)/DVD1/V8000 setup.

P.S. den lille dreng i hjørnet er siden blevet en stor dreng

Displayet på penta'erne ses næsten ikke på billedet, men fungerer faktisk læseligt i al slags lys.

Ikke et ondt ord om de nye produkter, men jeg synes altså produkterne designet i firserne (David Lewis' modifikationen af Jacob Jensens Beocenter 9500/9000, Lone og Gideon Lindinger-Loewi's pentaer og Lewis' MX serie) var smukke selv i så studentikose omgivelser som ABC reoler og IKEA sofaer. Jeg synes det er en dejlig tanke at ovenviste eksemplar af Beocenter 9500 fylder 20 år til næste år (har dog fået nyt CD-drev i for 3 år siden).
Væsentligst er dog kombinationen med fantastisk musikalsk gengivelse af snart hvilken som helst indspilning jvf. ovenstående indlæg.
TIL PETER PAN: Jeg kan godt forstå ICE power moduler må passe godt til din passive beovox penta, men jeg er ovenud tilfreds med den næsten rørforstærkeragtige klang af min indbyggede gammeldaws transistorforstærker og nyder meget display funktionen da jeg ikke fra min lytteposition kan se selve displayet på Beocentret og Beocenter 9500's volumenangivelse med grønne bjælker er for upræsis aflæsning. Diverse AV produkters navn kommer jo også i displayet mens det på beocentret kun er angivet som et bestemt AUX nummer (AUX1 for TV f.eks.). Har du displayfunktionen kørt uden om ICE power modulerne så du stadig får disse informationer?
vh Steen
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Steenbz
Det er da imponerende stilet , flot .  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
steenbz skrev:
Har du displayfunktionen kørt uden om ICE power modulerne så du stadig får disse informationer?
|
|
|
Nej status informationer kan ikke vises på BeoVox Penta. Jeg mener at huske det engang var muligt at købe de rigtige display som tilbehør istedet for de plastik dæksler der sidder. Jeg bliver dog ikke snydt for display informationer, da mit setup er linket til BeoVision 7- 40" mk III og informationerne bliver vist i højre side af TV skærmen.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter! Nu viser du netop et stiliseret billede (plakaten fra MOMA) af beogram 4002, men i den forbindelse må jeg sige, at jeg altid har syntes den oprindelige Beogram 4000 var smukkest med sin store vippeplade til styring af tonearmen, måske fordi jeg er vokset op med at få spillet mine første plader på min fars eksemplar, før jeg fik min egen TX-2. Talrige er de gange hvor jeg også blot beundrede denne Beograms finmekaniske finurligheder sammen med den tilkoblede Beomaster 1900's oliedæmpede låg og magiske berøringsfølsomme "knapper" som forløber for glaspladerne på min CDX og siden hen beocenter 9500.
vh Steen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steen
BeoGram TX / TX2
TX: 1983 - 1985 TX2: 1985 - 1991
BeoGram TX2
This tangential record player was a classic example of Bang & Olufsen's attention to detail. It had automatic registration of record size and speed, and seven repeat functions.
There was also the benefit of Bang & Olufsen's patented chassis suspension and special tone arm design, which prevented vibrations from reaching the cartridge during play thus enhancing your pleasure, and protecting your records.
Finish: metallic grey
BeoGram TX Specifications |
|
BeoGram TX2 Specifications |
Types: 5651 (1983 - Jan 1985) AUS 5655 (1983 - Sept 1982) USA 5653 (1983 - Feb 1985)
Wow and flutter, DIN: < 0.07 % Rumble weighted: > 70 dB Rumble DIN unweighted: > 45 dB Speeds: 33 - 45 rpm Speed deviation: < 0.2 % Tangential tracking: < 0.04°
Power supply: 5651: 220V 5653: 120V 5655: 240V Power consumption: 17 W Dimensions W x H x D: 49 x 9 x 37.5cm Weight: 9 kg
Pickup: MMC 3 Recommended tracking force 1.2 g
Features: Tangential-tracking Electronic Servo-Drive Search function - backwards & forwards Pickup sold as extra (depending on choice from MMC 1 - 5 range) Link compatibility: Data Link |
|
Types: 5911 (1985 - May 1991) USA 5913 (1985 - Nov 1990)
Wow and flutter, DIN: < 0.06 % Rumble weighted: > 80 dB Rumble DIN unweighted: > 55 dB Speeds: 33 - 45 rpm Speed deviation: < +/- 0.2 %
Power supply: 5911: 220V 5913: 120V Power consumption: < 10 W Dimensions W x H x D: 42 x 7.5 x 32.5cm Weight: 5.3 kg
Pickup: MMC 1-5
Features: Tangential-tracking Electronic Servo-Drive Recommended stylus pressure: 1,2g Search function - backwards & forwards Pickup sold as extra (depending on choice from MMC 1 - 5 range) Link compatibility: Data Link
|
Det er jo det, at alt ikke er ens der gør livet spændende. Jeg syntes bedst om Beomaster 8000 serien, så den grammofon jeg idag har stående er en Beogram TX med MMC 1 pick-up.
Designer: Jacob Jensen

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42140&K W=B%26O&PN=0&TPN=14
Husk at kontroller nåletryk.
Idag har jeg givet min MMC1 pick-up lidt motion. Det er nødvendigt en gang imellem for at holde gummiophænget smidigt, bliver en pick-up ikke brugt længe, risikere man at gummiophænget bliver stift, og så en dag falder nålen af.
Jeg har lyttet til en plade serie fra Decca, med navnet Plase 4 stereo, jeg købte engang i halvfjerdserne. De er indspillet med henblik på Ambiofoni, som betød at man monterede, og fase vendte et sæt baghøjttalere. Stereo 4 lyden fra denne speciale indspilnings teknik lyder stadig godt, i indstillingen ProLogic 5.1surround.
Her lidt billeder.
Det er ikke ledt at holde en Beogram TX støvfri, når den står på en hylde.
Serien fra Decca, med navnet Plase 4 stereo.
Her en forklaring på den ambiofoniske indspilnings teknik.
Før jeg i sin tid fik min BeoMaster 4400 med ambiofoni, byggede jeg selv to volumepotmeter ind i en cigar kasse med div. DIN stik. Det skal laves sådan at baghøjttalerne er fase vendt. Når membranerne går ud på front højttalerne, går de ind på baghøjtalerne. På potmeterne kunne jeg så regulere lyd styrken.
Det virker rigtigt fint, og var en oplagt gør-det-selv opgave.
Decca, Plase 4 stereo lyden med denne speciale indspilnings lyder stadig godt, også i indstillingen ProLogic 5.1surround.
------------------------------------------------------------ -
Her en model fra Bang & Olufsen.
Ambiophonic-stereo Adapter system 2.2.4 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter!
Der skal da ikke herske nogen tvivl om at 8000 systemet også var min favorit i årene 83-85, men da var jeg altså kun 12-14 år gammel, hvorfor de forekom rigeligt uopnåelige. På den måde var drømmen om Beomaster 8000 med Beocord 9000, Beogram 8002 og Beovox MS150(.2?) så fjern at de blot blev indprintet som toppen i underbevidstheden. Nogle år efter de var taget af programmet, og jeg egentlig kunne have købt dem brugt, var jeg i den fase af mange musik/lydinteresseredes liv, hvor det ikke kunne blive hifirigtigt nok, og jeg fokuserede derfor på CD og DAT (før det var til at brænde CD'er selv), hvilket B&O fornuftigt nok aldrig kastede sig over.
Specielt Beogram 8002 og Beocord 9000 var med i mangen en dagdrøm. Beogram'ens elektromagnetiske og lynhurtigt hastighedskontrollerede pladetallerken samt 9000'erens CCC var fascinerende ud over alle grænser (Jeg har stadig specialbrochuren "Beocord 9000 - en stradivarius blandt kassetebåndoptagere"). En kammerats forældre havde 8002'eren og en anden kammerat købte en brugt 9000. En tredie kammerat havde faktisk en TX som din inden jeg fik min TX-2, og jeg var meget fascineret af den omend den ikke helt havde 8002'erens karisma.
Da jeg absolut ingen elektronikkunnen besidder har jeg ikke turdet at købe defekte System 8000 dele, og det er faktisk svært at finde velbevarede eksemplarer.
vh Steen
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anderz!
Jeg har været links'ene igennem og er ganske imponeret (grænsende til grov misundelse) over din samling. MEN jeg tror da helt betsemt at de fleste af apparaterne ville tage sig bedre ud (men måske ikke være helt så trygge) hos mig . Jeg skal gerne hjælpe dig af med dem !
vh Steen
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis jeg bare kunne bestemme mig men kan ikke finde favoriten af 6000 eller 8000 så begge anlæg beholdes. Desuden er tråden baseret på det sidste års anskaffelser så det er livsnyende stunder langt ud i den nærmste fremtid. Behovet for andre B&O anlæg er der stort set ikke. Behovet er opfyldt. 
Gå selv igang med at samle. Der er en Beogram 8002 på gul og gratis. Ved ikke om den stadig er der men der et link i min tråd. Du kan få kontakt info på Martin I Bagsværd som kan hjælpe med det elektroniske til en rimelig penge. Et tip er find den flotteste du kan for resten er ikke det store.
Hold øje med Lauritz, Dba.dk, qxl og gul/gratis på en daglig basis. Tilbage i februar 2008 var der 4-5 Beomaster 8000 til salg. Priser er rimelige selv for studerende på SU.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
steenbz skrev:
Hej Peter!
Da jeg absolut ingen elektronikkunnen besidder har jeg ikke turdet at købe defekte System 8000 dele, og det er faktisk svært at finde velbevarede eksemplarer.
vh Steen
|
|
|
Hej Steen
Min Beocord 9000 blev lagt tilbage i sin kasse i kælderen efter mange års tro tjeneste, fordi gummi remmene var slidt så den ikke kunne spole. En dag fik jeg en besked fra Martin som Anderz omtaler.
Vi aftalte at mødes og han fik min Beocord 9000 til gennemsyn og rep. Få dage efter ringede han og fortalte at den var færdig. Den står nu som ny og alt virker perfekt.
Så Steen, at du ikke selv kan det der, er ikke nogen udskylning for ikke at forfølge dine gamle drømme. Det kan blive en hobby at tage på søndags udflugt hos folk der annoncere gammelt B&O grej, så gå bare til den :-)
Martins priser er aldeles overkommelige. Her kan du se hvad Martin kan tilbyde.
Mørnet kantophæng på bas enhederne er desværre en almindelig ting for mange højttalere fra denne periode og det er synd bare at smide dem ud. Ofte er netop disse modeller de moderne højttalere overlegne og det er en langt bedre løsning at få repareret skumkanten end at montere u-originale enheder. Ved at reparere de gamle enheder bevares de originale egenskaber og specifikationer bedst muligt.
Da jeg laver disse ting som ren hobby og ud fra en reel interesse i at holde disse skønne ting i live er priserne lave og kan snildt konkurrere med prisen for nye enheder.
Mange Beogram CD50 skrottes for tiden fordi mange værksteder fejlagtigt diagnosticerer en defekt spindel motor som en fejl i laser-hovede eller servo og det er synd. Ligeledes er en del fejl begyndt at opstå omkring CD skuffen som nægter at åbne eller lukke. Mange værksteder afviser netop CD50'eren fordi reparationer er tidkrævende, de nødvendige instrumenter og test udstyr ikke haves eller dele ikke længere kan skaffes.
Kontakt mig for reparation!
Beovox redline højttalerne er begyndt at vise tegn på ælde, særligt bas-refleks pladen (ABR) og frontstoffet giver problemer for mange redline ejere fordi delene ikke længere kan skaffes men der er nu håb for disse idét jeg har fundet en type gummi, som har vist sig yderst egnet til netop dette formål.
Højttalernes hullede eller blegede frontstof kan skiftes til nyt. De, der har prøvet ved, at det ikke er en let opgave men jeg har udviklet metoder til at bevare det prægede Bang & Olufsen logo og samtidig få en flot finish, meget tæt på det originale.
Nye drivremme er 'på lager' for mange Beocord, Beocenter og Beogram modeller, ofte som komplette rem sæt. Nogle sæt kan findes på Ebay men mange flere remme haves.
Jeg kan ligeledes tilbyde reparation af de fleste B&O modeller fra før ca. 1990, også rør-radioer så spørg endelig hvis du har et problem.
Jeg bor i København og kan kontaktes ved at sende Peter Pan en privat post.
(Jeg har ingen pick'upper eller Beolit stumper, jeg reparerer ikke TV og video så det hjælper ikke at spørge mig om disse).
Mvh. Martin.
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvordan er Martin's kærlige hænder?
Forestil dig dit B&O product anno 198x? som bare spiller som nyt trods alderen.
Ja du nåede det ikke dengang. Prisen for Beolab 8000 var en 27106kr. Det kan gøres for noget mindre disse dage med de akurat samme indtryk som dengang.
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tog igår en tur til Radio og Tv Eksperten i Odense for at se hvad han havde af de gamle sager. Det var ligegodt som at være barn i en slikbutik. En Beogram 9500 med MMC2 fik jeg købt til mit system, og jeg var lige ved at komme afsted med en Beomaster 6000, Beogram 8002 og Beocord 9000 . De var dog alle i forskellig farve/finer og jeg nåede ikke at få hørt hvordan de lød, førend der skulle lukkes.
Stor var glæden over at køre hjem til Århus med Beogram'en der blev afprøvet mekanisk i butikken og en MMC2 som jeg fik hørt på en anden tilsluttet Beogram.
MEN efter tilslutning herhjemme ville den ikke betjenes fra mit Beocenter 9500 (Datalinken virkede ikke), og der var en konstant baggrundsnerren som jeg forestiller mig kunne skyldes manglende stelforbindelse. Yderligere gav den nærmeste lyskontrol anedning til yderligere indstråling af støj ved alt andet end slukket lys/fuldt lys. Jeg har kigget lidt på forbindelseskablet, der vist ikke kan være originalt, da der er printet lidt med hvid skrift derpå, bl.a. "computer", men indholdet i kablet ser godt nok ud med den sorte ledning på kappen, gul til datalink (6), rød højre kanal (5), hvid venstre kanal (3) og kablets flettede skærm på (2). Jeg har ikke villet åbne Beogram'en af hensyn til garantien.
Nogen forslag (Peter/Anderz)?
vh Steen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej steenbz, og tillykke med Beogram 9500.
B&O grammofoner er tilslutter på forskellig måde, sådan at forstå at lednings farver er forskellige.
Beogram 8500 / 8500 |
|
8500: 1990 - 1993 |
9500: 1989 - 1995 |
|
Beogram 9500
In design, technology and operating philosophy, the Beogram 9500 turntable was a perfect match for the Beocenter 9500 system. Using a light-weight MMC2 cartridge, its electronic tangential arm played each record at the exact angle it was cut giving the most precise reading of the grooves ensuring that every nuance of a recording was captured.
|
The arm was suspended by a patented Bang & Olufsen system which helped prevent vibrations from any source reaching the cartridge. And the chassis suspension acted as an effective buffer against external vibrations.
To complement Beocenter 8500, a dedicated record player - Beogram 8500 - was designed specifically for this particular hi-fi centre. The technical aspects of Beogram 8500 were identical to Beogram 9500; it was only the finish that was different which was coloured soft grey to complement the rest of the system.
Finish: 9500 - polished aluminium; (8500 - soft grey)
|
|
|
Beogram 8500 Specifications |
Beogram 9500 Specifications |
Types: 5971 (1990 - Oct 1993) J 5973 (1990 - Dec 1990)
Speeds: 33 - 45 rpm Speed deviation: < +/- 0.2 %
Wow and flutter, DIN: < +/- 0.06 % Rumble DIN weighted: > 80 dB Rumble DIN unweighted: > 55 dB
Power supply: 5971: 220 V 5973: 100 V Power consumption: < 10 W Dimensions W x H x D: 42 x 7.5 x 32.5cm Weight 5.3 kg
Link compatibility: Data Link
|
Types: 5966 (1989 - May 1995) AUS 5970 (1989 - March 1991) J 5969 (1989 - Jan 1994) USA 5968 (1989 - Aug 1994)
Speeds: 33 - 45 rpm. Speed deviation < +/- 0.2 %
Wow and flutter, DIN: < +/- 0.06 % Rumble DIN weighted: > 80 dB Rumble DIN unweighted: > 55 dB
Power supply: 5966: 220 V 5968: 120 V 5969: 100 V 5970: 240 V Power consumption: < 10 W Dimensions W x H x D: 42 x 7.5 x 32.5cm Weight 5.3 kg
Link compatibility: Data Link |
Mvh. Peter Pan __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Steenbz 
Der er få Beogram 9500 og koster fra 2500kr så de får lov til være til salg et godt stykke tid. Du skal ikke foretage det store for det er Radio og TV experten der har et ansvar for at den virker så det eneste du kan undersøge er DIN kablet som skal havde 7 pins i hver ende ellers virker Datalink ikke.
Det lyder til at dit kabel er forkert. Kontakt forhandeleren hvis ikke du har et andet du kan prøve med.
Måske er det et Powerlink kabel? De tidlige Beogram DIN er grå med PH for phono. Jeg vil skyde på at det til 9500 er sort men Powerlink kabler ligner ufattelig meget.
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Peter. Din glimrende tegning havde jeg allerde i aftes fundet frem til på en anden tråd. Jeg tror derfor stikket er rigtigt monteret, men at der må være en fejl i tilslutningen inden i apparatet.
vh Steen
|
Til top |
|
|
steenbz Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, Anderz. Som ovenfor beskrevet, tror jeg kablet hvad angår termineringen i stikket er godt nok. Det er 7 benet og med lederne som anført.
Radio og TV eksperten har mailet tilbage om at de vil fixe det. Jeg er bare lidt bekymret for om og hvornår, det ender godt. Jeg er ikke den bedste til at acceptere defekte ting og havde derfor også uden at kny, betalt kr. 3495,- for Beogram'en med MMC2 (kosmetisk i tip top stand), i håbet om at risikoen for defekt var minimeret med deres 6 mdr.s garanti.
vh Steen
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|