Forfatter |
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg linker ikke til nogen mixer. Det er Boye der gør det.
Jeg giver en opskrivt på måleudstyr til 100 kr. men det er åbenbart forr billigt.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg giver en opskrivt på måleudstyr til 100 kr. men det er åbenbart forr billigt. |
|
|
Ups. Det er også rigtigt. Sorry __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet lidt med på sidelinien, og bestilt den mikrofon (og et stativ).
Så må vi se om det virker efter hensigten.
Men du har jo ret @Kjeldsen, det finde næppe billigere __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
anders3408 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
VIl man ikk også kunne bruge en hvilken som helts god mic. da jeg har nogle kanon gode kormic til at ligge.. og en rap mic
__________________ Anders Nielsen
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg giver en opskrivt på måleudstyr til 100 kr. men det er åbenbart forr billigt.
|
|
|
Nu er linket rettet og virker forhåbentlig.
Jeg tror ikke den lave pris er et alvorligt problem for ret mange . For mig var det afgørende at komme hurtigt og sikkert i gang, og så synes jeg stadig at Behringerkombinationen er billig.
Mon ikke ECM 8000 bruger den samme kapsel som TK henviser til?
Anders3408: Jeg tror det vil være bedst med en "rigtig" målemikrofon - Gode sangermikrofoner er muligvis tilpasset en bestemt klang og ikke lineær nok til målinger - men jeg ved ikke nok om det til at kunne sige det med sikkerhed.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mikrofon behøver ikke at være så dyr. Et eksempel kan være en alm. electret condensator mikrofon alá: http://www.panasonic.com/industrial/components/pdf/em06_wm61 _a_b_dne.pdf
De skal bare forsynes med ca. 2 volt (alm. batteri?) og en load modstand. Kan ikke huske hvad sådan en koster, men det er ikke mange håndøre og de fås de fleste forhandlere af elektronikkomponenter.
Med hensyn til måling af frekvensrespons fra højttaler, er dette en hel disciplin i sig selv, og ikke noget man bare lige gør. Helst skal man have et (meget!) stort lyddødt rum for at dække hele frekvensspektret nedadtil.
Evt kan TSR (time selective response) målinger anvendes hvis man ikke lige er i besidelse af et lyddødt rum. Mere information om dette kan sikkert findes på nettet. Ved ikke om der eksisterer shareware programmer der har dette indbygget?
Nærfeltsmålinger på enhederne kan evt. bruges hvis man ved hvad man gør!
Evt kan også TSR (time selective response) målinger anvendes hvis man ikke lige er i besidelse af et lyddødt rum. Mere information om dette kan sikkert findes på nettet. Ved ikke om der eksisterer shareware programmer der har dette indbygget?
|
Til top |
|
|
anders3408 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
men er det mig der er dum eller hva?? sys nogen mener man kan bruge en helt normal mic. andre siger de skal være specielle.
__________________ Anders Nielsen
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal være en kondensatormikrofon. De har god ensartet frekvensrespons selv i lang afstand.
En dynamisk mikrofon (mest almindelig type) er beregnet til at fange lyd i op til 30 cm (optimalt).
En dynamisk kan dog være ligeså god tilæ målinger på kort afstand, hvis den er lineær.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
@anders3408
Der er stor forskel på mikrofoner alt efter deres brug. Vær opmærksom på deres frekvensområde. De skal jo kunne dække det område man vil måle i, og det er ikke alle der kan det.
F.eks. vil mange karaoke-mikrofoner ikke egne sig til målinger, da de ofte kun tager det frekvensområde stemmer ligger i.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stemme liger i frekvensområdet fra lige under 100 Hz og til over 15 khz.
For at få taleforstålighed indskrænkes dette frekvensområde i eksempelvis telefoner til mellem ca. 300 og 5000 Hz. Ingen mikrofoner til normal stemmebrug (karaoke, PA o.a.) begrænser frekvensområdet.
Her er kun tale om gode og dårlige mikrofonkapsler, ligesom der findes gode og dårlige højttalerenheder.
I området 100 til 15000 Hz vil de fleste kvalitetsmikrofoner uanset type, være rimeligt lineære.
|
Til top |
|
|