Forfatter |
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej Bjarke og Witzel.
Den form er sgu ikke pæn.
I mine øjne bør i tage et par runder mere ved tegnebrættet.
|
|
|
Smag og behag - det har aldrig været usundt 
- BR
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hald: det ender nok i en færdig løsning som vi ved virker. Ingen af os er ferme med delefiltrer, så at begynde på det, vil være endnu en stor udfordring, som er dømt til at gå galt
Præsten: du kommer jo meget godt ind omkring det evigt diskuterede 'smag og behag'.. og med fuld respekt for alle meninger omkring smag, så er jeg nu ikke helt enig med dig .. jeg synes derimod den form er ganske lækker.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hald skrev:
BjarkeNR skrev:
Det blev til Vifas XT19TD og Peerless SDS 5" 830656
|
|
|
Udmærket valg, jeg har selv en Vifas XT19TD og to SDS 5" 830656 i min center. Hvordan med delefilteret, hvordan vil i lave dette? Prøve jer frem, eller bygge noget i ved passer til enhederne?
mvh hald |
|
|
Umiddelbart tror jeg det bliver et filter der er afprøvet, men det kan jo være vi bliver grebet af loddekolbe-magien. 
Hvad kører du af filter på din center?
- BR
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Spændende projekt I har har gang i der. 
Jeg vil følge med fra sidelinjen 
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarke og Witzel.
Det er selvfølgelig helt rigtigt med smag og behag. Det var også bare min egen mening jeg luftede.
Om ikke andet, så er det i hvert fald en ambitiøs kabinetform 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er vi blevet lidt inspirerede af den gode Svensker 
Seriøst synes jeg, det lyder som et fedt projekt. Jeg har selv tit lyst, men mangler tålmodigheden for at kunne gennemføre det. Held og lykke med projektet.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
|
|
Det må vi nok erkende 
L.B. skrev:
Seriøst synes jeg, det lyder som et fedt projekt. Jeg har selv tit lyst, men mangler tålmodigheden for at kunne gennemføre det. Held og lykke med projektet.
|
|
|
Tak - når det lykkes er det helt fantastisk! Du skal ikke lade dig blive slået ud så let.
- BR
|
Til top |
|
|
hald Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 245
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
hald skrev:
BjarkeNR skrev:
|
|
|
Udmærket valg, jeg har selv en Vifas XT19TD og to
SDS 5" 830656 i min center. Hvordan med delefilteret, hvordan vil i
lave dette? Prøve jer frem, eller bygge noget i ved passer til
enhederne?
mvh hald |
|
|
Umiddelbart tror jeg det bliver et filter der er afprøvet, men det kan jo være vi bliver grebet af loddekolbe-magien. 
- BR |
|
|
Umiddelbart havde jeg det på sådan en fin tegning jeg kunne scanne ind,
men jeg kan simpelthen ikke finde den .. Tror desværre den er røget ud
__________________ Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner?
Jo! - Så længe det er MARANTZ
Mit Dali, Marantz, DIY setup!
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hald skrev:
BjarkeNR skrev:
hald skrev:
BjarkeNR skrev:
|
|
|
Udmærket valg, jeg har selv en Vifas XT19TD og to SDS 5" 830656 i min center. Hvordan med delefilteret, hvordan vil i lave dette? Prøve jer frem, eller bygge noget i ved passer til enhederne?
mvh hald |
|
|
- BR
|
|
|
Umiddelbart havde jeg det på sådan en fin tegning jeg kunne scanne ind, men jeg kan simpelthen ikke finde den .. Tror desværre den er røget ud  |
|
|
Det var en skam - du må lige vende tilbage hvis du finder det!
- BR
|
Til top |
|
|
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
uh ser spændende, drømmer selv om at komme i gang med sådan et projekt her i sommerferien, jeg villle nok lave det omkring vp6-xt-kittet, da første trin er at få lavet et godt kabinet, hvis man alligevel ikke kan lave noget godt, hjælper det jo ikke at man stopper fin elektronik i det
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
octo skrev:
uh ser spændende, drømmer selv om at komme i gang med sådan et projekt her i sommerferien, jeg villle nok lave det omkring vp6-xt-kittet, da første trin er at få lavet et godt kabinet, hvis man alligevel ikke kan lave noget godt, hjælper det jo ikke at man stopper fin elektronik i det |
|
|
vi overvejede også VP6 kittet, men det ville give en urimelig stor højttaler, pga den indvendige volumen skal være 17,4liter. og med vores noget sære kabinetform, så mener jeg den ville få en størrelse i omegnen af HxBxD: 62x22x37cm .. og det er en MEGET stor stander højttaler.
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej Bjarke og Witzel.
Det er selvfølgelig helt rigtigt med smag og behag. Det var også bare min egen mening jeg luftede.
Om ikke andet, så er det i hvert fald en ambitiøst kabinetform 
/Præsten
|
|
|
Jeg er lidt enig med dig Præst. Første tanke var, at den var tegnet ud fra hjelmen af en styrtløber . Men smag og behag som altid .
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille skæretegning skal I da heller ikke snydes for 
Der skal bruges et stk 1220 x 2440 mm 22 mm MDF-plade.
Der bliver dælme meget skærearbejde - CNC-fræsere er for tøsedrenge 
- BR
|
Til top |
|
|
hald Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 245
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
|
|
Og jeg tænkte præcist det samme.. Men hvis i virkelig kræser for
detaljerne kan denne højtaler her gå hen og blive meget smuk, og måske
endda vellydende
I kan snakke med www.frequence.dk om de har delefilter tegninger liggende til jeres enheder. Nej ved i hvad, det ved jeg de har 
Bortset fra at disse tegninger er lavet til en højtaler med en anelse
mere massefylde at arbejde med, tror jeg den er ganske god.
Mvh
hald
__________________ Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner?
Jo! - Så længe det er MARANTZ
Mit Dali, Marantz, DIY setup!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Må man spørge hvorfor i lige har valgt de to enheder? Den mellemtone er meget svær at arbejde med, og ikke noget for en begynder hvis i spørger mig. Af diskanter er der DX19, XT25 der efter min menning vil gøre det bedre. Syntes i skulle tage og bruge lidt mere tid på at finde enheder, end bare at slå op på en hjemmeside i kender. Jeg ville nok kigge efter en Vifa TC14 eller lign, da de opfører sig meget pænere og koster det samme eller mindre.
Hvis i ikke bruger samme frontplade, og placeringer af enheder, så kan i ikke bruges deres filter. I bliver nød til at få lavet et speciel filter hvis det skal lyde bare lidt godt. Men det er nu heller ikke så svært.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syncronig..
De to enheder er valgt ud fra en hjemmeside vi kender, ja.. Frequence, som man jo må gå ud fra har afprøvet deres konstruktioner. Vi har ganske vidst valgt et noget andet ydre design end deres forslag. Men det indvendige litermål rammer meget godt hvad vi blev anbefalet, nemlig 8,5l.
Placeringen af enhederne skulle meget gerne blive den samme, som vi får anbefalet ud fra deres tegninger. det samme gælder refleksporten.
Nu må du ikke opfatte det her forkert, for jeg sætter pris på din feedback. Jeg synes bare du får det til at lyde ufatteligt nemt, at lave et nyt delefilter mv.. Men må jeg lige endnu engang påpege, at jeg absolut intet aner om at lave et delefilter.
Skulle der være en person der gider hjælpe os med, at lave et delefilter ud fra nuværende kabinet (evt med få ændringer), med bedre enheder. Så er hjælpen da velkommen. 
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen, jeg er da frisk på lidt delefilter sjov. Jeg har lige hygget mig sammen med daniels og en 2-vejs med seriefilter. Vi ved ikke om der er nogen sammenhæng i det der er lavet men daniels siger at det lyder godt . Hvis jeg nogensinde kommer i besidelse af måleudstyr vil det blive sjovt at se om det ens øre siger, bare nogenlunde lignder en linie .
Derudover mener jeg at der er alt forlidt delefilter med når flok laver og viser DIY projekter. Der er faktisk meget at lære ved at kikke andre over skulderen.
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare
Har du bud på enheder og et filter, der ligger på ca. 800,- pr. højttaler, der kan arbejde i et 8,5 l kabinet?
Du skal være hjertens velkommen...
- BR
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Jeg forstår ikke helt at man vil gå igang med et projekt der koster så meget tid, og så ikke købe nogle gode enheder. Da det er Helicon du kigger over skulderne kunne du kigge på Vifa M18 som er den enhed de har brugt bare med træfibermembran. Hvis du vil have træfibermembranen kan du købe XT18 som er den de bruger i Ephoria (eller hvordan det staves) med træfibermembranen. Diskanten er en Peerless som desværre ikke er udgivet til diy endnu, men der vil XT25'eren passe fint.
Prøv og kig på mit Mirifice Minor XT projekt på min hjemmeside. Det er 13-14 liters kabinet med XT18 og XT25. Det ligger lidt over din prisramme, men du er sikret et godt filter og resultat. http://www.softica.dk/pages/projects/mirificeminorxt.htm
Lige meget hvad du vælger ville jeg vælge Bi-Wire, og placerer filteret uden for højttaleren så du selv kan eksperimenterer med filter, og dermed lære lidt om højttallere/filter. Det er jo hele ideen med selvbyg.
|
|
|
Vil bare lige tilføje at enhederne i Euphonia og Helicon ikke har meget til fælles med XT18 og XT25. En direkte sammenligning af enhederne vil klart vise forskellene - alene membranen er en hel del anderledes end XT´ernes! Og jo, jeg HAR sammenlignet dem..... Grundkonstruktionen måske, men det stopper der. Membranen i Euphonia/Helicon-enhederne er udviklet af Dr. Kurt Müller i Tyskland specielt til disse enheder!
Men XT18 er en glimrende enhed, og den ville jeg klart have med i overvejelserne til en konstruktion! Den gør det jo også godt i bl.a. Eben S3... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg kan ikke forstå at syncroniq er så ked på den der sds (Kom gerne med uddybning). For mig at se er den lige til at gå til, dog er det en Le på 1,5 der skal tages hensyn til. Diskanten er også fin men til så lille en ht hvad så med den nye neo vifa XT25SC70-04 ??

Den har frequence til en fornuftig pris hvis i er hurtige. (jeg har lidt data på den men det er indscannet og for stort til dette forum).
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|