Forfatter |
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 04 December 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
BjarkeNR skrev:
MonoTovarisj skrev:
Jeg tror ikke helt jeg forstpd hvorfor i havde valgt kun at sætte dette ene stykke på som ikke dækkede det hele .. ?  |
|
|
Det tror jeg heller ikke at jeg helt forstod - Witzel skar igennem 
I anden omgang sker det dog i et stykke.
- BR
|
|
|
Lol, så må ham der Hr Witzel tage og forklare os som ikke er så hurtige, det én gang mere ..
|
|
|
der stikker ikke så meget under, det var bare en tanke at det var det letteste at gøre.. At Bjarke så vælger at undlade at argumentere ordentligt for sin mening, er jo hans problem .. og nu også mit .. Bjarke skal bare lære at komme med ordentlige argumenter, så vi ikke skal lave alt muligt om igen.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 04 December 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
Personligt arbejder jeg i min pædagogik meget med sang og dans... |
|
|
sang og dans virker ikke på Bjarke.. jeg har forsøgt.. derimod har jeg nok politikergenet, jeg kan tale for min sag i mange timer, uden at det giver mening eller har indhold. men der er altid et par stykker der får en mening ud af det jeg siger, og Bjarke må så være en af dem..
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 04 December 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
MonoTovarisj skrev:
BjarkeNR skrev:
MonoTovarisj skrev:
Jeg tror ikke helt jeg forstpd hvorfor i havde valgt kun at sætte dette ene stykke på som ikke dækkede det hele .. ?  |
|
|
Det tror jeg heller ikke at jeg helt forstod - Witzel skar igennem 
I anden omgang sker det dog i et stykke.
- BR
|
|
|
Lol, så må ham der Hr Witzel tage og forklare os som ikke er så hurtige, det én gang mere ..
|
|
|
der stikker ikke så meget under, det var bare en tanke at det var det letteste at gøre.. At Bjarke så vælger at undlade at argumentere ordentligt for sin mening, er jo hans problem .. og nu også mit .. Bjarke skal bare lære at komme med ordentlige argumenter, så vi ikke skal lave alt muligt om igen.
|
|
|
Argumentet med "jeg-betaler-jeg-bestemmer" synes jeg da er et glimrende argument, som jeg ikke kan stikke 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 December 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
blackhawk skrev:
Personligt arbejder jeg i min pædagogik meget med sang og dans... |
|
|
sang og dans virker ikke på Bjarke.. jeg har forsøgt.. derimod har jeg nok politikergenet, jeg kan tale for min sag i mange timer, uden at det giver mening eller har indhold. men der er altid et par stykker der får en mening ud af det jeg siger, og Bjarke må så være en af dem..
|
|
|
Tal for dig selv 
- BR
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 04 December 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roflol .. nu går det hele i fisk og i ryger i totterne på henanden og for aldrig bygget det færdigt ...
Nu har jeg ikke lige læst med på alt det med målinger osv, da jeg for
det meste ikke fatter en bjælde .. så derfor er mit spørgsmål nok
besvaret et eller andet sted i de nogle og 20 sider. Men så kan vi
måske få en lille update
Det der reflexrør .. hvad har det at sige at åbningen har en meget
større flade frem for et almindeligt reflexrør som bare er skåret lige
over ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 December 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Det der reflexrør .. hvad har det at sige at åbningen har en meget større flade frem for et almindeligt reflexrør som bare er skåret lige over ?
|
|
|
Er faktisk ikke klar over det, men det virkede bestemt ok på det der kom ud af målingerne og den tilhørende lyd.
Der er garanteret et eller andet teoretisk som ikke er overholdt med refleksrørets åbning, men i praksis er der ingen ko på isen.
- BR
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 04 December 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Roflol .. nu går det hele i fisk og i ryger i totterne på henanden og for aldrig bygget det færdigt ... 
Nu har jeg ikke lige læst med på alt det med målinger osv, da jeg for det meste ikke fatter en bjælde .. så derfor er mit spørgsmål nok besvaret et eller andet sted i de nogle og 20 sider. Men så kan vi måske få en lille update 
Det der reflexrør .. hvad har det at sige at åbningen har en meget større flade frem for et almindeligt reflexrør som bare er skåret lige over ?
|
|
|
hehe. vi skal nok få bygget skidtet færdigt.. bare rolig
mht den større åbning på reflexrøret. JEg ved ikke om det har nogen særlig lydmæssig betydning, men det var bare hvad der passede til konstruktionen.
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 05 December 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep oki ..
men i havde da ikke røret i da i målte vel ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 05 December 2005 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
jep oki ..
men i havde da ikke røret i da i målte vel ?
|
|
|
Jov, prototypen på refleksreøret var i da der blev målt.
- BR
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvornår regner du med at blive helt færdig?
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
hvornår regner du med at blive helt færdig? |
|
|
Forhåbenlig spilleklar inden jul og så finish færdig inden 1. februar 06.
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 10 December 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idag kom der lidt delefilter komponenter ind ad døren. Vi mangler stadigvæk et par enkelte dele førend det endelige filter kan sammensættes.
Vi har fået det der er markeret med rødt nedenfor.

... og mangler således 2 X 10 uF, 15 uF og 0,1 mH spole.

- BR
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 10 December 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh dejligt med komponenter.. sendt fra en travl butik i jylland.. tak Sync!
Nu går jagten efter de sidste stumper, som sikkert ender med at komme fra den anden ende af landet..
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 12 December 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du prøver at lytte direkte forskel mellem Mundorf M-Cap Supreme kondensatore og de Audyn du der har, vil du blive rystet!..
Det er som at fjerne et tæppe foran diskanten!.. (jeg anvender disse Audyn til parallel kredsløb og eksperimentelle delefiltre men aldrig i den endelige konfiguration)
M-Cap Supreme lukker meget mere igennem og har langt højre og finere opløsning, samt dynamikken virker langt bedre, man kan høre tydeligt at de er meget "hurtigere" samtidig bliver lyden mere levende og "smooth"
Audyn virker ved sammenligning lettere grov kornet og grumset samt meget mindre opløst, de slipper genke enkelt færre detaljer igennem og mere utydeligt.
Hvis du er til en lige så velopløst og "hurtig" lyd, men endnu varmere og "smooth" samt lidt mere "lækker" lyd? (dog som følge her af en tand mere farvende og knap så neutrale) så bør du gå efter Jensen..
Jeg selv går efter det ULTIMATIVE! det er Mundorf M-Cap Supreme Silver & Oil (og "aml." Supreme parallel) her er der en grad af opløsning der virker som om at der slet ikke var noget i signalvejen!.. (disse er det tætteste man kan komme intet filter!)
De viste modstande er fine!... der er hul igennem!.. dog får man en lidt mere fin kornet top med lidt finere micro opløsning og en subjektiv fornæmmelse af mere luft fra Vishay...
Dog er de alle nogle sjofelt dyre komponenter i forhold til Audyn (især værdier som 15uF. )
Du kan "springe over hvor der er lavest og nøjes med at bypase (parallel koble) med M-Cap Supreme.
I det viste tilfælde : 8,2uF. Audyn og 5,6 uF. Supreme.. (her vil forskellem mellem ren M-Cap Supreme og den bypas/parallel kobling løsning være næsten uhørbar!! NÆSTEN! )
15uF. kan laves med en 8,2 uF. Audyn og en 6,8 uF. Supreme..
De viste modstande er MERE end fine nok til parallel brug, så Vishay vil være nok at anvende i direkte serie..
Hvad angår spolen så kan jeg anbefale Pollink X-Coil CFAC spoler (de er trods at de er CFAC så billige at det ik kan betale sig at købe alm tråd spoler!) her er 14 eller 12AWG det der skal gås efter (12AWG = 3,1 mm. "tråd" tykkelse og HER! er noget at hente i mid.!! 14 AWG er omkring de 2 mm. og lige i underkanten efter min mening og lidt af et kompromis..)
Parallel spoler er det lige meget om det er alm. tråd eller CFAC!... (sålænge de overholder den DC filtret er lavet udfra)
Det med DC modstanden i spolerne har også betydning for serie spolen iøvrigt, er filtret designet med en given DC modstand er det IKKE! en ide at lige pludselig bruge en ny og bedre spole med lavere modstand! og herved ændre denne modstand, da dette ændre spolens arbejdes betingelser og virkning en smule (man bør holde sig inden for god +/- 0,05 ohm.)
Det er klart bedst at lave/optimere filtret til & med den bedste og største (kvadret /tråd tykkelse) spole muligt, her er der så normalt tale om 3mm. og helt sikke under 2 mm. (jo støre tråd tykkelse jo lavere DC modstand og jo mindre tab! hvilket gør spolen mindre hørbare, udover dens primære virkning)
TRO MIG! du vil virkelig blive overrasket over den posetive forskel med stumper som de her omtalte i forhold til de du har hjem skaffet nu!..
Selvfølgelig er den aller vigtigste faktor et velfungerende filter!!.. ( hvad jeg går udfra at den løsning du har nu er!?) her næst kommer så kvaliteten af de anvendte stumper.
Som for de anskeffede Audyn kondensatore samt modstandene må betegnes som middel...
Det er sjofelt dyrt men afgjort DET VÆRD! med så fine enheder og i en så fin højtaler!...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 12 December 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju: Tak for dit input!!
Nu er filteret ikke samlet endnu, så jeg skal ikke kunne sige om jeg er fuldt tilfreds med lyden eller ej. Men skulle jeg få lyst til at ændre noget på højttaleren, vil jeg se nærmere på dit forslag. Men jeg har på fornemmelsen, at det er en større udgift med de stumper, og det er der ikke 'plads' til lige pt..
|
Til top |
|
|
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
Sendt: 12 December 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
banz skrev:
|
|
- BR |
|
|
Pas nu på i ikke får stress - deadlines er noget skidt
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 12 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
BjarkeNR skrev:
banz skrev:
|
|
- BR
|
|
|
|
|
|
hehe.. det tror jeg ikke der er fare for med Bjarkes tempo
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 12 December 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Guldkysten skrev:
BjarkeNR skrev:
banz skrev:
|
|
- BR
|
|
|
|
|
|
hehe.. det tror jeg ikke der er fare for med Bjarkes tempo
|
|
|
Nu må jeg lige bede om kammertonen!
Du kan da bare strikke dine egne højttalere sammen hvis du skal være så høj i hatten Witzel!
Jeg har så mange talenter, at der bliver hivet i mig fra en stor mængder retninger. Derfor burde der også være minimum 30 timer på et døgn...
... ovenstående er selfølgelig skrevet med et glimt i øjet... hvis nogen skulle være i tvivl 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 12 December 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt input Miju!
Glæder mig til den dag at Witzel bliver milionær, så kunne det være at der var en gulerod ved at bygge højttalere for ham 
- BR
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 14 December 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|

witzel skrev:
Miju: Tak for dit input!!
Nu er filteret ikke samlet endnu, så jeg skal ikke kunne sige om jeg er fuldt tilfreds med lyden eller ej. Men skulle jeg få lyst til at ændre noget på højttaleren, vil jeg se nærmere på dit forslag. Men jeg har på fornemmelsen, at det er en større udgift med de stumper, og det er der ikke 'plads' til lige pt..
|
|
|
Du skal nok være ganske temmelig sikker på at det er lige DEN løsning af delefilter du skal anvende... hvis du skal anvende de af mig her omtalte stumper 
De er jo sjofel dyre!! 
Så det er nok en ide med et pris overkommeligt "prøve" filter eller to eller eller... først 
Tage det fra mig.. jeg lavede lige da jeg begyndte, nogle forsøg med filtre til min daværende DIY stolthed, og fandt en fin løsning (troede jeg) det lød sgu godt.. og en (dengang relativ primitiv måling så ok ud) så der blev investeret i før omtalte komponenter og ofret en mindre "krig" på disse! få uger efter havde en god kammerat der er en ørn, til at måle og udvikle delefiltre fundet en bedre løsning.. og den VAR sgu ved afprøvning og det selv med skod komponenter langt mere vellydende end den løsning jeg havde med sjofelt dyre stumper i.. 
EN OM'ER!!! 
Der stor jeg med en masse mere eller mindre ubrugelige super stumper som selvfølgelig havde verdier der i det nye IKKE kunne bruges.. 
DEN! fejl gjorde jeg IKKE! igen tro mig!... 
Så ok.... være sikker MEGET! sikker.. før investering..
MEN! som jeg sage, i et OPTIMERET delefilter der er den ENDELIGE løsning SÅ giver de dyre stumper lige det sidste løft som man virkelig taber underkæben over..
Hvis man ikke rigtig høre en meget stor posetiv virkning er det netop fordi der er noget andet galt der ikke er optimeret, og derfor "masker" oplevelsen af forskellene.
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|