Forfatter |
|
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
Sendt: 20 December 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
1: Man kan ikke lodde på guld. Sørg for at fjerne guldoverflader hvor der loddes. Dette gøres med fint smergellærred. |
|
|
Nej man kan ikke lodde på guld - så bliver han godt nok sur og gal
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 21 December 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det er vist en kold lodning I har haft kreeret. En lodning falder ikke af.
Lidt loddetips.
1: Man kan ikke lodde på guld. Sørg for at fjerne guldoverflader hvor der loddes. Dette gøres med fint smergellærred.
|
|
|
Det har vi også forsøgt så godt som vi nu mente var nok, men måske ikke helt.
Kjeldsen skrev:
2: Fortin altid loddefladerne først. Varm emnet op - loddetinnet skal flyde på emnet ikke på loddekolben.
|
|
|
jep, det er bedste fremgangsmåde, også den vi har benyttet os af
Kjeldsen skrev:
3: Lav en "krog" eller lignende af loddeemnerne når der loddes, således man med sikkerhed har kontakt mellem emnerne. To kabelender bukkes i 90 grader vinkel eller mere, og loddepunkt kommer helt naturligt. På enheder fortinnes loddeterminal, herefter fortinnes kabelende som herefter bukkes i 90 grader (eller mere) vinkel. Kablet varmes til loddetin flyder, og monteres i loddeterminalens "øje" samtidig med at loddeøje varmes op (der må ikke være direkte kontakt med loddekolbe og begge loddeemner på samme tid). Vær opmærksom på at de to loddeflader flyder sammen. Hold med rolig hånd, så lodning ikke stresses.
|
|
|
og igen, har vi så vidt muligt gjort dette.. måske vi skal forsøge det lidt bedre.
Nu har jeg ikke selv set hvor kablet er røget af, men jeg har en formodning om at det er på selve diskanten. Vi havde en del besvær med at få sat den i, fordi vi ikke lige have taget højde for at kablerne også fylder når de skal sættes tilbage i kabinettet
|
Til top |
|
|
M&M! Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 29 December 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fulgt jeres "lille" projekt og tænkte lige på en ting.. Nu hvor I har gjort så meget ud af at få det ydre plant/"rent"... Hvad har i så gjort med det indvendige? Altså inden i satte dæmpning? Er nemlig selv igang med et højtaler projek som ligner jeres og tænkte på om man skulle gøre noget ved de ujævnheder som er indvendig?
Mvh... __________________ En søhest TAK
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 29 December 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&M! skrev:
Nu har jeg fulgt jeres "lille" projekt og tænkte lige på en ting.. Nu hvor I har gjort så meget ud af at få det ydre plant/"rent"... Hvad har i så gjort med det indvendige? Altså inden i satte dæmpning? Er nemlig selv igang med et højtaler projek som ligner jeres og tænkte på om man skulle gøre noget ved de ujævnheder som er indvendig?
Mvh...
|
|
|
vi har ikke gjort så meget ud af at glatte den ud indvendigt. om det så er akustisk korrekt eller ej, ved jeg ikke. Men det har vi ikke prioriteret særligt højt. 
held og lykke med dit projekt!
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 29 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Julefrokoster er nu sjove.. og i år fik jeg en lille snak igang om højttalerstandere, og fandt ud af at min søsters kæreste, kan skaffe de rør vi skal bruge til standeren til en overkommelig pris. Og i forbindelse med hans arbejde, har han kontakt til et firma der kan skære pladerne, til top og bund, ud til os. Så nu er det bare at få fikset nogle tegninger med mål, og få sendt ordren afsted.
Så alt hvad der hedder stander bliver lavet så snart der er styr på tingene. og han svejser det også for os
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Så alt hvad der hedder stander bliver lavet så snart der er styr på tingene. og han svejser det også for os
|
|
|
Det er jo dejligt med sådanne familie-medlemmer der kan hjælpe! 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har undertegnede været ude og invistere i en fancy loddekolbe.
Det drejer sig om en Velleman VTSSC40N loddestation med temperatur styring (150-450 grader) vist i LCD display og keramisk loddespids.
Har kun lige prøvet at starte op for vidunderet, og umiddelbart lader den til at gøre det godt. Den varmer ihvertfald ret hurtigt op, og holder temperaturen den er indstillet til når den er stabiliseret.
Nu er det vist ikke grejet vi skal gå ned på når der skal loddes - nu er der vist kun evnerne tilbage at give skylden 
Lidt billeder skal i ikke snydes for 

Keramisk fortinnet loddespids.

LCD display med ønsket temperatur sat til 450 grader, og hvor opvarmningen er nået til 329 grader.
Nu kan det delefilter bare komme an, så skal det blive loddet sammen til langt ned i helvede 
- BR
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ordentligt værktøj er halvdelen af arbejdet, må man spørge hvad den har kostet ?
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
XenoCypraZ skrev:
Ordentligt værktøj er halvdelen af arbejdet, må man spørge hvad den har kostet ? |
|
|
Præcis! Og nu skulle det være!
Det må man gerne, 599,- afhentet i biks. Synes også det er betalt - men hva' fa'en, jeg har penge som skidt... eller 
- BR
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så er den vidst betalt...
Men ja, det er rigtigt, os unge der er under uddanelse, vi vader bare i penge. De bliver bare ved med at vælte ind
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvaaa, skal i ikke snart være færdige 
mvh.
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg troede det var et sommerferie-projekt
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. mindes ellers at vi skrev at tidsrammen var 1 år.. så vi er da foran.. men vi fortsætter med filtret på fredag. og når Bjarke er ved at være ovenpå igen mht eksamener, er det tid til fineren.
Vi skal lige have lavet et par AutoCAD tegninger af standeren, så jeg har noget at gå videre med. og nu hvor bundpladen bliver skåret af et stykke, har jeg et par tilføjelser, som jeg er sikker på Bjarke vil synes om
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
599,- er sku da billigt
__________________ Daniel
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man kommer til at bruge den meget, så lyder 600kr jo ikke skræmmende, men for mig er det alt for meget. Jeg skal kun bruge den til dette ene projekt, men så er det jo godt at Bjarke skal bruge en ordentlig loddekolbe
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu ikke at lodde med 450 grader. Der findes også noget der hedder optimal loddetemperatur. Kan ikke lige huske reglerne, men vil tro I skal holde jer omkring 300 grader.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Husk nu ikke at lodde med 450 grader. Der findes også noget der hedder optimal loddetemperatur. Kan ikke lige huske reglerne, men vil tro I skal holde jer omkring 300 grader. |
|
|
Nej, vi holder os fra maks temperatur på loddestationen. Jeg venter på svar på en mail, som gerne skulle komme med et kvalificeret svar på en loddetemperatur. Vender tilbage med svar, når jeg forhåbenligt får det.
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Vi skal lige have lavet et par AutoCAD tegninger af standeren, så jeg har noget at gå videre med. og nu hvor bundpladen bliver skåret af et stykke, har jeg et par tilføjelser, som jeg er sikker på Bjarke vil synes om
|
|
|
Det er jeg også fuldstændig sikker på - om ikke andet, når mine evner i AutoCAD giver op, så overtager du vel bare selv 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Kan ikke lige huske reglerne, men vil tro I skal holde jer omkring 300 grader. |
|
|
Det var også det jeg blev råddet til fra anden front. Et sted omkring 300-320 grader alt afhængigt at tykkelsen (massen) på emnet der skal opvarmes.
- BR
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
599.... Ja det er sgu billigt. En standard Weller Magnestat koster vel det dobbelte, og her får du IKKE temp regulering. Så må du vel lægge omkring 2000,-.
Det vigtigste er at den kan overføre noget varme. Jeg har prøvet mange nye smarte loddekolber, med masser af finesser og smart display, der kunne vise hvor varm den er... Men det nytter ikke noget, hvis den ikke formår at overføre varmen ordentligt til komponenten. Dernæst er det ret hensigts-praktisk, hvis det er muligt at skaffe nye spidser.... Her er Weller i top, da de fås i alle elektronikbikse. Det er jo efterhånden standarden!! Welleman er formentlig ogå udemærkede på dette punkt. Det er jo et etableret mærke. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|