Forfatter |
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Dernæst er det ret hensigts-praktisk, hvis det er muligt at skaffe nye spidser.... Welleman er formentlig ogå udemærkede på dette punkt. Det er jo et etableret mærke.
|
|
|
Præcis! Og det er muligt at købe ekstra spidser i forskellig størrelse til den.
- BR
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har samme station, og den er kanon god. Min kostede så 550kr, samt en pbøde på 510kr 
Kan varmt anbefale den. Min blev købt i Randers ved Toves elektronik tror jeg den hedder.
God service.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Har samme station, og den er kanon god. Min kostede så 550kr, samt en pbøde på 510kr 
|
|
|
Auch... så blev den alligevel lidt halvdyr 
Ser også frem til at tage den i brug.
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi fik loddet lidt mere på filteret her til aften og tjecket at alle enheder fungere som de skal.
Nu er der ihvertfald hul igennem filteret til begge enheder 

Lille opstilling på stuegulvet hvor signalet blev hentet fra centerkanalen i mit 5.1 setup - tror faktisk vi konvertere til en speaker kun med frontbaffel ala Jamo 
- BR
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hva så, har i fået lyd i kasserne ?
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Hva så, har i fået lyd i kasserne ?
|
|
|
Til dels! Der er hul igennem filteret og enheder, men det hele er endnu ikke monteret. Det mærkelig ved det hele er, at da vi fræsede huller ud til diskanten, passede enheden perfekt i! Nu her efter at kabinetterne har stået i ca. 1½ måned, så er udfræsning til diskanten ikke længere stor nok. Der mangler lige et par milimeter førend at enheden kan være der! Meget mærkeligt Kabinetterne har stået indendørs siden udfræsningen ved stuetemperatur. MDF'en har tydeligvis arbejdet i dette tidsrum! Om alt er, tror jeg vi skal have gang i overfræseren igen. Det bliver bare ikke lige i løbet af de næste 3 uger, da den står på eksamens-læsning 
- BR
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
Det bliver bare ikke lige i løbet af de næste 3 uger, da den står på eksamens-læsning
- BR
|
|
|
3 UGER!! der er vidst noget du har glemt at informere mig om
jeg troede iøvrigt vi var blevet enige om, at så længe der bygges højttaler, så dropper du alt med studie osv.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
BjarkeNR skrev:
Det bliver bare ikke lige i løbet af de næste 3 uger, da den står på eksamens-læsning
- BR
|
|
|
3 UGER!! der er vidst noget du har glemt at informere mig om
jeg troede iøvrigt vi var blevet enige om, at så længe der bygges højttaler, så dropper du alt med studie osv.
|
|
|
Nu er den vist ved at være gal med de små grå på øverste Witzel Det sidste synes jeg ikke jeg har sat underskrift på 

- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der alligvel tid til lidt tegneri hertil aften. Witzel har jo noget familie der lige skal fixe nogle standere for os, så der skulle lige laves nogle tegninger.
Herunder ses henholdsvis bundplade og ben på standeren, samt toppladen hvorpå standeren skal stå. Det er næsten ikke til at se hvad der foregår for bare målsætning, men der skulle helst ikke mangle mål når nu standeren skal laves udenbyes.
Pladerne skæres i rustfrit stål (godstykkelsen er ikke endeligt bestemt) og rørerne er af den såkaldte 'mejeri-rør'-type (uden helt at vide hvad det indebære, måske Witzel kan uddybe?). Standeren skulle gerne ende op i at være ca. 65 cm høj.

Ovenstående er bundpladen med ben, set opppefra. Det ligner mest af alt en pæreformet mand der laver sprællemænd og er ved at gå op i en spids 

Toppladen. Der bliver skåret hul i toppladen så der er "gennemgang" til rørerne som er svejset oven på bundpladen. Herved er det muligt at fylde sand i standeren, og samtidig eksperimentere med indholdets sammensætning og mængde. Umiddelbart tror jeg bare vi holder os til ovntørret sand - men nu er der ihvertfald mulighed for at lege med opfyldningen.
Dette var hvad en times tid med AutoCAD kunne bibringe med.
- BR
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mejerirør er af rustfrit stål, og skulle ifølge min søsters kæreste, være nogle 'man næsten får smidt i nakken' .. så vidt jeg har forstået kaldes de mejeri-rør, fordi de er beregnet til at transportere væsker, som vand, mælk osv.. og derfor bruges på, ja I har gættet det, mejerier
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
Til dels! Der er hul igennem filteret og enheder, men det hele er endnu ikke monteret. Det mærkelig ved det hele er, at da vi fræsede huller ud til diskanten, passede enheden perfekt i! Nu her efter at kabinetterne har stået i ca. 1½ måned, så er udfræsning til diskanten ikke længere stor nok. Der mangler lige et par milimeter førend at enheden kan være der! Meget mærkeligt Kabinetterne har stået indendørs siden udfræsningen ved stuetemperatur. MDF'en har tydeligvis arbejdet i dette tidsrum! Om alt er, tror jeg vi skal have gang i overfræseren igen.
- BR |
|
|
Som alle nok ved kan MDF udvide sig ved for megen fugt. Det kunne jo være en mulighed at det stykke MDF højtalerne er lavet af, har været en anelse fugtig da I købte den. Og hvis den så har stået i et tørt rum i over en måned kan træet vel ganske enkelt have trukket sig tilbage igen. Hvad med alle andre mål på højtaleren, er de stadig de samme? Under alle omstændigheder, så bliver det da en udfordring at lave de huller større, nu hvor du mangler et center at sætte overfræseren i. Og de tegninger har da nogle meget spøjse mål. Jeg er sgu glad for det ikke er mig der skal klippe det ud. Og hvis der skal laves i noget plade, er det så ikke lettere bare at lave en skabelon i noget karton? De mål kan da ikke holdes alligevel, og så længe de to plader er ens er det vel fint nok? Fortsat god vind med projektet, jeg glæder mig til at se resultatet. /hansson
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
Som alle nok ved kan MDF udvide sig ved for megen fugt. Det kunne jo være en mulighed at det stykke MDF højtalerne er lavet af, har været en anelse fugtig da I købte den. Og hvis den så har stået i et tørt rum i over en måned kan træet vel ganske enkelt have trukket sig tilbage igen.
Hvad med alle andre mål på højtaleren, er de stadig de samme?
Under alle omstændigheder, så bliver det da en udfordring at lave de huller større, nu hvor du mangler et center at sætte overfræseren i.
|
|
|
vi har også stået udenfor mens byggeprocessen har været igang. Så det er uden tvivl et spørgsmål om fugt. Men godt at det sker nu, end når enhederne sidder i kabinettet.
Hansson skrev:
Og de tegninger har da nogle meget spøjse mål. Jeg er sgu glad for det ikke er mig der skal klippe det ud. Og hvis der skal laves i noget plade, er det så ikke lettere bare at lave en skabelon i noget karton? De mål kan da ikke holdes alligevel, og så længe de to plader er ens er det vel fint nok?
Fortsat god vind med projektet, jeg glæder mig til at se resultatet.
/hansson
|
|
|
pladerne bliver skåret på maskine. og det er heldigvis ikke alle mål der SKAL være som de står her. men en forskel på .01 mm bliver svært at se forskel på .
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
BjarkeNR skrev:
Til dels! Der er hul igennem filteret og enheder, men det hele er endnu ikke monteret. Det mærkelig ved det hele er, at da vi fræsede huller ud til diskanten, passede enheden perfekt i! Nu her efter at kabinetterne har stået i ca. 1½ måned, så er udfræsning til diskanten ikke længere stor nok. Der mangler lige et par milimeter førend at enheden kan være der! Meget mærkeligt Kabinetterne har stået indendørs siden udfræsningen ved stuetemperatur. MDF'en har tydeligvis arbejdet i dette tidsrum! Om alt er, tror jeg vi skal have gang i overfræseren igen.
- BR
|
|
|
Som alle nok ved kan MDF udvide sig ved for megen fugt. Det kunne jo være en mulighed at det stykke MDF højtalerne er lavet af, har været en anelse fugtig da I købte den. Og hvis den så har stået i et tørt rum i over en måned kan træet vel ganske enkelt have trukket sig tilbage igen.
Hvad med alle andre mål på højtaleren, er de stadig de samme? |
|
|
Vi har ikke umiddelbart opdateret flere mål som er 'skredet'.
hansson skrev:
Under alle omstændigheder, så bliver det da en udfordring at lave de huller større, nu hvor du mangler et center at sætte overfræseren i. |
|
|
Vi fræste med en skabelon og en "skabelon-tingest" på fræserhovedet, så det burde være til at have med at gøre. Nogle enkelte billeder fra processen:

Fræser med fræse-skabelon.

... og skabelonen. Da vi fræste sidst, blev skabelonen lige sat fast med to små skruer i fronten så den ikke løb nogen steder. Det burde vi kunne gøre igen.
hansson skrev:
Og de tegninger har da nogle meget spøjse mål. Jeg er sgu glad for det ikke er mig der skal klippe det ud. Og hvis der skal laves i noget plade, er det så ikke lettere bare at lave en skabelon i noget karton? De mål kan da ikke holdes alligevel, og så længe de to plader er ens er det vel fint nok? |
|
|
Jeg tror nok det er meningen at det skal skæres på noget CNC lignende grej, så vi har bare jordet alle de decimaler på, som AutoCAD spyttede ud. Men vi er enige om at det er flueknepperi med en detaljeringsgrad på en 1/100 milimeter.
hansson skrev:
Fortsat god vind med projektet, jeg glæder mig til at se resultatet.
/hansson
|
|
|
Mange tak, det gør vi bestemt også!
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg at Witzels konto er glad for 
- BR
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis de plader skal skæres med noget NC-maskineri, så er det jo fint nok. Så kan man jo stort set lave alt man vil. Og det med overfræseren havde jeg jo ikke lige tænkt på, så skal den jo bare placeres nogenlunde præcist ovenpå det eksisterende hul. Mht. tolerencer, så arbejder jeg i meget små emner, hvor 1/100 er ret meget, mine tolerencer ligger nærmere på 1/1000 eller 1/10.000  - Men det ville være mygge-knepperi til jeres standere. /hansson
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
Ja hvis de plader skal skæres med noget NC-maskineri, så er det jo fint nok. Så kan man jo stort set lave alt man vil. |
|
|
Lige nøjagtig!
hansson skrev:
Og det med overfræseren havde jeg jo ikke lige tænkt på, så skal den jo bare placeres nogenlunde præcist ovenpå det eksisterende hul. |
|
|
Jep!
hansson skrev:
Mht. tolerencer, så arbejder jeg i meget små emner, hvor 1/100 er ret meget, mine tolerencer ligger nærmere på 1/1000 eller 1/10.000 - Men det ville være mygge-knepperi til jeres standere.
/hansson
|
|
|
Ja, det må siges! Hele til halve mililimetre må være alt rigeligt - det er jo trodsalt ikke rumfartsteknologi 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har idag været ude og gøre et scoop i 'must-højttaler-værktøj' 
740 kr for en 1300 watt kvalitets overfræser! + et fræsejern. Nu kan der dælme laves nogle huller til enheder.

Det er en ordentlig kasse!

5 års garanti - det er nu heller ikke at kimse af!

Fræsejern på 8 mm,

Stadig med "beskyttelse" på.
Hvis der er nogen der ikke har fået billeder nok, så skal jeg med glæde finde nogle flere frem 
Det rigtige værktøj er nu engang det halve arbejde.
... og til dem der så undre sig over, hvordan blev de andre
udfræsninger så blev lavet: Det var min fars overfræser, som han selv
skulle bruge, så den måtte jeg pænt aflevere igen.
- BR
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have, det er en ordentligt fætter
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

|
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|