Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Andvare > Hvor dælen har du det billede fra? Det er ikke på deres hjemmeside.
Ronin > Så stor forskel er der altså heller ikke. Det er træfiber membraner, samme chassis osv. Bløddele kan være anderledes og ophænget er et alm af typen. XT'n har en spids støvhætte hvor Dali'n har en undersænket. Men jo, der er lidt forskel, men måske XT'n er bedre? Hvem ved. I Helicon sidder en Peerless HDS diskant og en M18 basmellemtone med træfiber membran.
witzel > Hvis frontpladen ikke er magen til også, kan i altså ikke bruge det filter, det er jeg ked af. Men hvis i kender nogen med et clio system, som f.eks. Frequence, kunne i få lavet en rå måling af jeres enheder i jeres kabinet, og så kan vi (forumet) designe filter for jer.
Bjarke > Ja, TC14 enheder koster mindre end SDS, så det er mulig til den pris.
Her er en måling på en SDS 6 i 1m i kabinet. (Rød kurve) hvordan syntes i den er at arbejde med? SDS 5 er ikke meget nemmere. DERFOR anbefaler jeg en anden begynder enhed. Der skal siges, at peaket er ca 10dB. (andre enheder er SLS-12 og DX25)

Jeg prøver bare at hjælpe jer, da jeg syntes det vil være synd at bruge så meget tid (og træ) og så at usikkerheden for success er så lille som den er. Jeg hjælper gerne med filter hvis i har målinger (frekvens og imp).
Spørg Nørd hvad han syntes om TC14 enhederne.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
|
|
|
Jeg har mange hemmeligheder . Men der er andre kilder end Tymphany's hjemmeside (der nok burde kunne få en pris for dårligt design og lav brugervenlighed ). Men du må da kenden den? __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nope, den kender jeg ikke. Den slags får vi ikke afvide.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov- vent.
Hved hvilken frekvens kommer det peak? og hvorden passer det med

From a webside formerly known as d-t-s.com __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Nope, den kender jeg ikke. Den slags får vi ikke afvide.
|
|
|
Jammen jeg kender den såmænd fra frequence.dk. Du må snakke med Eyrún om det .
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvor på siden har du set den diskant? Jeg har ledt, men kan ikke finde den.
Ja, Eyrún ved utrolig meget om højttalere må man sige. Mere end distributørne.
Tror du frekvenskurver på en enhed forbliver de samme, om de er monteret i et uendelig stor frontplade, eller om de sidder i et alm kabinet med kanter? Den måling jeg har givet er målt på CLIO på enheden UDEN filter i kabinet på 1m.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej syncroniqNej, jeg er ikke ekspert, men lidt ved jeg dog. Det er klart at der er forskel på en 2pi måling og en måling med enheden monteret i et kabinet. Men så må du også være lidt mere præcis, fx Hvor stort er det kabinet (især baffel) og ved hvilken frekvens kommer den peak? og hvis det er kabinettets skyld, vil det samme fenomen ikke komme med andre ligende enheder? __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det er membranopbrydninger (Støvhætten tror jeg). Peaket kommer ved 4500Hz ca. I vil få nogen lunde samme frekvenskurve. Jeg har målt andre enheder, og der er peaket ikke. Det er enheden der bidrager med det. Det er en god enhed til prisen, men bestemt ikke for en nybegynder. Vifa's TC enheder har normal en pæn afruldning uden de store opbrydninger, derfor anbefaler jeg den.
|
Til top |
|
|
Speaker Geek Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det lyder som et utroligt spændende project. specielt fordi i vælger et så lille kabinet.
Det mener jeg der er lidt ærgeligt, for så kommer det nok til at knibe med at en Vifa XT18WO kan spille der i. Den vil gerne have lidt mere plads.
Jeg vil forslå et kabinet på ca 15 liter, en Vifa XT18WO og en Vifa DX25.
Det kan blive til en rogtog god højttaler. Specielt med den diskant. Den spiller bare hammer godt.
Men jeg vil følge tråden spændt og se hvad det ender med.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes nu det er en god ide med en lille ht. Hvis det bilver godt er det meget nemmere at få lov (af domain controlleren) til at bygge den næste. Det design der er valgt er efter min mening super.
Hvis vi skal følge syncroniq's råd og gå efter en vifa så kunne det være den TC14WG han selv sælger for 149 - det er ikke mange penge - eneste problem: der er ikke nogle data på den . Sammen med den "hemmelige" neo XT vil det måske kunne blive rigtig fint.
@Syncroniq: hvis du har nogle data på den (TC14WG??? til 149) vil det være flot (du må gerne sende en pb til mig, hvis du er bange for at få ballede ved at poste dem her) __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Ronin > Så stor forskel er der altså heller ikke. Det er træfiber membraner, samme chassis osv. Bløddele kan være anderledes og ophænget er et alm af typen. XT'n har en spids støvhætte hvor Dali'n har en undersænket. Men jo, der er lidt forskel, men måske XT'n er bedre? Hvem ved. I Helicon sidder en Peerless HDS diskant og en M18 basmellemtone med træfiber membran.
|
|
|
syncroniq - ved du hvilken diskant(er) der sidder i en euphonia ?
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så er jeg tilbage. Efter at have kikket på SDS134 (graf i indlæg ovenfor) kikkede jeg lige forbi SDS164 som er den syncroinq har målt på:

Og der er jo også en peak! og den er også ved ca. 4500 Hz og på ca. 8 dB . Så er det jo ikke så mærkeligt at den også kommer i et kabinet . MEN lillebror SDS134 ser unægetlig noget pænere ud - så jeg tror godt vi (jeg jeg føler mig allerede som en del af projektet ) kan bruge den: Hvad siger i andre __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
TC enhederne forhandles af næsten alle Vifa forhandlere i DK. Jeg ville finde en forhandler tæt på hvor i bor og så spørge dem. Husk lige, at skaleringen på de to grafer (for SDS5 og SDS6) er væsentlig forskelligt. Kig godt efter.
Det peak der er ca 5-6dB hvor målt er ca 10dB. SDS 5 har også et peak, som vil vokse "med opgaven". Jeg siger ikke i ikke skal vælge den, men anbefaler bare en nemmere enhed. Uden måleudstyr bliver det svært, hvis ikke umulig. Hvis i har adgang til måleudstyr og får lavet filter af en der ved hvad han snakker om, så går det jo nok med den SDS5
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1873
|
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ellers kan opdrive dem mere (og til rimelige penge), så opfører HDS-enhederne sig altså en del pænere end SDS'erne. Og de lyder fremragende.
Måske var det værd at kigge på __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge..
vi er superglade for jeres input omkring andre enheder, jeg er ikke et sekund i tvivl om at der findes bedre kombinationer end den valgte.. men (der er altid et men), jeg må vidst endnu en gang indskyde at hverken BjarkeNR eller undertegnede kan finde ud af at lave et delefilter fra bunden. Derfor; kommer I med flere forslag til andre enheder, og skal vi tage det 'seriøst', så skal I være i stand til at levere et delefilter der er optimeret til de enheder, og passer i vores kabinet (8,5liter) ..
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej selv 
Det er super. Der skal tages et valg og hvis i køber de omtalte enheder og får et filter med - Ja så rammer i ikke helt galt. Når det er sagt, så synes jeg det er et forsøg vær med den lille vifa i stedet (det vil se godt ud). Jeg er sikker på at der ikke er noget problem at tilpasse filtert, diskanter er ofte rimelig nemme, sålænge de deles mindst 2. orden, passende over deres resonansfrekvens.
Under alle omstendigheder glæder jeg mg til at se hvorden i vil fræse de kabinetter ud. Hvis der bliver bare nogenlunde vil jeg nemlig selv prøve noget ligende. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
Når det er sagt, så synes jeg det er et forsøg vær med den lille vifa i stedet (det vil se godt ud). Jeg er sikker på at der ikke er noget problem at tilpasse filtert, diskanter er ofte rimelig nemme, sålænge de deles mindst 2. orden, passende over deres resonansfrekvens. |
|
|
Jeg er ikke i tvivl om, at det er en mulighed, men det er stadigvæk ikke noget vi selv er istand til at gøre 
Andvare skrev:
Under alle omstendigheder glæder jeg mg til at se hvorden i vil fræse de kabinetter ud. Hvis der bliver bare nogenlunde vil jeg nemlig selv prøve noget ligende.
|
|
|
Som sagt er cnc-fræsere for tøsedrenge Der skal gang i den gode gamel "kanin-pik" med rolig hånd, med efterfølgende mange timer med slibeklodsen.
Der er ingen tvivl om, at det bliver et kabinet langt over "nogenlunde" 
- BR
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan lige tilføjes, at jagten på 22 mm MDF går ind på onsdag...
- BR
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at se næste afsnit, kommer det mon til at hedde "Part III" 
mvh.
|
Til top |
|
|
hald Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 245
|
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Glæder mig til at se næste afsnit, kommer det mon til at hedde "Part III" 
mvh. |
|
|
Episode III?
__________________ Skaat' - skal vi ikke adoptere en japaner?
Jo! - Så længe det er MARANTZ
Mit Dali, Marantz, DIY setup!
|
Til top |
|
|