Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Terminering af højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Inge tvivl om at Såeakon er et godt forsøg.

Det er bare slet ikke godt nok.
Neutric har et andet mål end perfekt signaloverførsel.
Længere er historien ikke.

Den perfekte forbindelse er indiskutabelt en "ikke afbrydelse"
Jeg gider ikke diskutere god kontakt, stramningsmuligheder etc.
Det rigtige er 0,0dut afbrydelse og det der det.

I banan termer hedder det kabelforbindelse langt fremme i en bananfidus.
OG kabelforbindelse dybt inde i banandamen. Der findes ikke andre muligheder.

Glem alt det tunge gods og reklamerne.

Det er regulær vildfarelse.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]Jamen det kan vi bestemt ikke være enige om.
Jeg havde for et par år tilbage, købt 0645 fra WBT.
Det havde jeg gjort, fordi jeg havde købt poweramp nr. 2. Den var magen til den første, men den var bygget om med WBT 0700 terminaler, den hedder i dag 0702.2. Altså topterminalen fra WBT.
Jeg havde altså 2 helt ens amps, den ene med Pomona terminaler i forniklet kobber, den anden med forgyldte WBT bøsninger i den helt tunge ende.
Jeg havde 2 sæt helt ens kabler, det ene med IXOS bananstik til fastskruning, det andet med WBT0645.
Jeg ville så lytte amsene ud, for at høre om der var forskel på dem.
Da jeg så fik testet dem, fattede jeg ikke en lyd, jeg troede den nye var kaput.
Den slaskede afsted og spillede temmelig tåget og noooooget uklart. Den anden var som jeg kendte den.
Ved et tilfælde fik jeg forbyttet HT kablerne, så det med 0645 kom på den gamle amp, og nu var det pludselig galt med den osse.
Da faldt tiøren pludselig, det var guddødemig de termineringer og terminalerne.
Af med skidtet og så kunne det hele kendes igen. Ampsene havde slet ikke de forskelle, omend jeg dog godt kunne høre de var en anelse forskellige, men det var i småtingsafdelingen.
Sidenhen har jeg én gang mere prøvet at fjerne 0700 fra signalvejen, og montere en minimalist banandame. Chok chok chok!
Du kan trække lige så meget på smilebåndet som du vil, der ER forskel så det gør noget.

Har forsøgt et eksperiment på højtalere ved at ganske enkelt bypase terminalerne og forbinde kablet direkte til højtalerne.. ( B&W805 samt mine egne og ikke mindst et pad Dali Diva magen til dine, som en bekendt har) der var absolut ingen forskel at høre...

( testet over LcAudio ZapZolute, MarkLevinson ML333. power.  Sidewinder2 og Tact2,2x ML390s, Pre. og Denon DCD3560, Accuphase DP77, ZapPlayer, Densen Beat, S.A.T cd.Fix. Kabler : Taralabs, NordOst. Furukawa, Van Den Hull, Bertram og AudioQuest.)

WBT. 0644 bananer kan jeg godt lide! de spænder godt fast i bøsningen, og de kan krympes på mm...  og så foruden at fungere godt og stabilt de ser de rigtig godt ud og er næmme at montere.. fra montage sted og ud i spidsen er der ik stort mere materiale end i så mange andre, så her ser jeg ikke det store problem!... jeg kan ikke høre forskel på om de er monterede eller om det er det bare kabel der anvendes ( har prøve lyttet!!)

Disse har jeg valg i højtaler enden, og i forstærker enden Taralabs egne spader der er maget enkle og ganske fornuftigt samt af kobber.

WBT.  ht. terminaler finder jeg ikke pengene værd!.. og som du nævner for meget materiale! der teoretisk kan være forringende..  det kan vi godt blive enige om!..  men jeg finder det meget teoretisk... jeg kan bare ikke høre nogen forskel!!

Jeg dog selv valgt at få CNC. drejet nogle WBT. kopier (0763) ud af massiv ren kobber og fået dem 18 K. forgyldt..  de fungere rigtig godt!..  og det blev gjort nærmest gradtis som en venne tjeneste..  ( forgyldningen kostede dog næstendet samme som jeg skulle have givet for ægte WBT hvis jeg købte dem  men skal det være DIY!?? så lad det være!! )

Kan dog ik rigtig høre forskel på dem og de WBT, der før sad i mine amp. samt de Monacor jeg på et tidspukny anvendte i mine ht.

Jeg vil til nød gå med til, at de problemer der kommer ud af at bruge WBT fiduserne, ikke alle steder vil genere lige meget.
Hvis du har begrænset plads til dit set-up og du tilmed har vægge, der ikke absorberer bas, så er de meget usmarte.

Det gør de ikke..  Beton, med væv,  bløde lofter og træ gulv med gulvtæpper.

Hvis dit line-up i forvejen klinger lidt lyst, så vil WBT auutomatisk snuppe sin del af det.

Som sagt de blve hverken lysere eller mørkere, eller andet ved at skifte, eller for den sags skyld bypase dem ( hvilket er prøvet her også!)

Men som en uhørlig gennemgang virker de slet ikke, heller ikke hvis du spænder dem fast som d.. og h.......
Kombiner WBT 0702.2 med 0645 og du har ca. 10cm signalvej gennem blandingskobber, der leder op til næsten 55-60 % af det dine kabler gør. Og så med et tværsnit der varierer fra anslået ca. 6 kvmm til 60-100 kvmm på den strækning. Det er bare for dumt.

Som sagt terminalerne er jeg ik så varme på hellere!.. 

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej Miju!

Jamen så hører vi nok bare ikke det samme.
Jeg har via min Denon DCD3560, Denon DCDS1, Dali Detal, Dali Gravity, Dali Grand Divaér der forsynet med VdH D501 med SME stik og dobbelt træk af VdH The Clearwater med Furutech bananrør også foretaget eksperimentet.
Her hersker der 0,0 tvivl. WBT 0645 og WBT0700 og WBT0701, har tydelig filtervirkning.
Når virkningen her beskrives som tydelig, så bør man have in mente, at opmærksomheden kan anbringes mange steder med større udbytte.
Men det er ligesom med netkabler og deslige, et emne der dukker op i ny og næ.
Net kabler kan i min verden skabe temmelig stor forvirring, og det kan disse terminaler også. De gør ting, som man enten må affinde sig med, eller også så begynder man at finde kompensation for dem andetsteds. Og specielt det sidste er noget møg.
Jeg har, som du, heller aldrig troet på, at der var noget at vinde i terminalerne, og hvis jeg troede noget, så var det, at WBT var seje og gav en usammenlignelig solid kontakt, med stor kontaktflade og høj ledeevne. De kan også bære helt utrolige strømme.
Men da jeg lavede mit eksperiment og fandt ud af hvad de gjorde, da var der faktisk en anden, som jeg kom til at tale med, som helt uafhængig af mig, var kommet til samme konklusion. Det var ellers ham der havde introduceret mig til 0645, som er det lækreste bananstik jeg kender.
Han forbandede dem langt væk og tro mig, han havde købt mange af dem.
Men han fandt sig også noget andet.
De stik som jeg efterhånden har fattet tillid til er bl.a. bananrørene fra Furutech, de koster 16 kr. stykket hos High end sound, hertil synes jeg godt om Pomona, som er dem der lægger design af kontaktflader til bl.a. Ixos, Dali og mange andre.
Pomona binding posts i Tellurium kobber kan du se her, det er 3770 der er interessant
http://www.pomonaelectronics.com/pdf/d3750-3760-3770_100.pdf
Bananbørger kunne være en af dem du finder på disse sider:
http://www.pomonaelectronics.com/index.php?pageNum_rsProduct =0&totalRows_rsProduct=89&i=prodsub&parent=HWARE &cat=BANANAPLGJCK&getDetails=0

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Mine 0644 fungere nu fint! har lige prøvet at afmontere og lytte til det rå kabel..  kan sgu ik høre nogen forskel..  nul filter effekt at høre her!..

Og nej det er ik fordi min forstærker og mit grej + ht. ik formår at vise de forskelle!!.. for det samme opleves på andre anlæg og det i den tunge ende!! nul forskel at høre.. så må det sgu være dine øre der er bedre end mine???  det jo så bare det!.. MEN! jeg kan dog klart høre tydelige forskelle på eks. kondensatore, modstande og kabler samt udstyr generelt!!

Hvad jeg bestemt ikke kan høre forskelle på er eks. om der anvendes folie eller tråd spoler i delefiltret!... ( tro mig jeg har prøvet og bruger faktisk disse, selv om jeg ik kan høre en "dyt"! forskel..  ) samt div. stik og terminaler, spader og bananer og ting som : om der er sølv eller ej i loddetin!.. 

Heller ikke forskellige net kabler sålænge det er 1,5 mm. tværsnit eller over! og de er godt skærmede og mekanisk stabile..  om de er isoleret med plast eller teflon, og hvad leder materiale de er af.. noooot!!..  tager jeg et standard net kabel og et godt skærmet 1,5 mm. instalations kabel! er der STOR! forskel! men  forskel på instalationskablet (eks. PKA. eller de skærmede speciel instalations kabler jeg sendte til dig eller andet godt kraftigt og som sagt og især!! afskærmet net kabel) og så et af de der hunde dyre net kabler fra eks. Nordost eller andre firmaer til flere tusinde kr..  NUL! forskel at høre i mine øre!...  der skal med andre ord bare være HUL! igennem og afskærmning der fungere! så der ik kommer støj ind eller ud... så bliver det sgu ikke bedre! hvad de er lavet af er bedøvende ligemeget!!.. ( har dog kunne høre gavnlig virkning af RF. stoppers og jord forbindelse på net kablerne.. )

Forskelleige rack møbler!!..  ( bare der er lidt afkoblende silikone gummi under cd. så er det fint!.. ) underlag på amp*s NOOOOOT!!  og om det står på MDF, krydsfiner, marmor, cement fliser, eller en glas plade!?

Grønne pende at male cd'r med!!..   aldrig har jeg smidt SÅ! mange penge ud på en skide tush pen!!..

Hvad vej kablerne vender!!

Og for de rigtige fanatikkers vedkommende!... om der er låg på apperaterne eller ej!!??

Alt dette er ting jeg bare slæt ikke hvor meget jeg end har prøvet har kunne høre en "dyt" forskel på eller effekt af!! 

Men ok! tilbage til emnet!...

Hvad angår WBT's terminaler?? tjaa..  måske.. det kan da godt være de ik er gode??

Nu anvender jeg DIY. kopier af disse (kopier af WBT. 0763) lavet af REN! massiv kobber med 18K. forgyldning, CNC. drejet ud af ren kobber ( det er faktisk ik til at se forskel..)

Har kun WBT. Bananer i den ene ende.. ( højtaler enden af kablerne) jeg anvender Taralabs egne forgyldte kobber spader i forstærker enden, samt de samme DIY. "WBT" kobber kopier som på ht. på forstærkeren til top amp'en på bas forstærkeren er der originelle WBT. 0763. ( her er der ABSOLUT! ingen forskel at høre! )

Måske forstærkes en uønsket virkning med bananerne i begge ender sat ind i WBT. termineler på både amp. & ht. og det er DET! du har oplevet..??? det skal jeg ikke kunne sige..

Jeg har kun prøvet de 4 sk. WBT. 0644 jeg har monteret i den ene ende af kablerne, og altid spader i den anden..

Men jeg kan godt følge dig lidt i det der med meget leder materiale i WBT. og det at det faktisk kun er forgyldt messing, der jo har lidt ringere lede evne end kobber, derfor har jeg jo fået CNC. drejet disse DIY. WBT. kopier af ren kobber.. ( hvorfor ikke holde samme leder materiale HELE! vejen??) jeg har dog ik kunne høre nogen decideret klar og reel forskel.. ( måske nok fordi jeg ik har haft NOK WBT. i signalevejen til at kunne opfatte det?? ??)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Evt. tjek her: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/Andet_tilb ehoer.htm

Har selv købt at sæt Dali Standard spader, jeg skal have presset ned over et 50mm2 HT kabel. Spaderne virker meget gedigne og kraftige...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Evt. tjek her: http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/tilbehoer/Andet_tilb ehoer.htm

Har selv købt at sæt Dali Standard spader, jeg skal have presset ned over et 50mm2 HT kabel. Spaderne virker meget gedigne og kraftige...

Uaks 50mm2!
Til hvad og hvorfor?

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
MGPProjectS skrev:

Uaks 50mm2!
Til hvad og hvorfor?

Hehe, ved ikke om min cirkelteori er lidt rusten, men hvertfald en diameter på 8mm...

Det er nu mest tænkt som test af højtalerkabel, da jeg har ca. 60m af dette kabel liggende. Kablet består af en sort plastkappe, ca. 100 kobberledere og vejer 370g/m, så der er lidt gods i. Gange 4 for et stereosæt . Testen er fremprovokeret af, at jeg lånte et Gryphon PSC1 OFC prototypekabel (á la flatline med én massiv leder) og lyttede det mod mit gamle Monster-kabel. Nu har jeg ikke lyst til at komme tilbage til Monster-kablet!

Da jeg alligevel ikke aner, hvad jeg skal bruge kablet til, kunne det være interessant at høre, hvordan det lyder.

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det her er billigt:

http://www.lautsprechershop.de/

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Kan du finde noget billligt til et 8mm kabel (~50mm2)?  Det gik ikke med DALI-spaderne

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Kan du finde noget billligt til et 8mm kabel (~50mm2)?  Det gik ikke med DALI-spaderne

Kun VdH´s busterminal, men den stopper vist ved 35 mm2, eller WBT måske.
Men hvad vil du dog også med det tværsnit?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Brian 7500

Ingen tvil om at bananstikkene i de tynde og meget billige udgave, som Kubikken anbefalede er det rigtige.
Men glem alt om WBT terminaler og lignende store massive klumper.

Det er det vi kalder musik dræbere, bananer og terminaler bør være så lidt massive som muligt, og forgyldt kobber er en glimrende sammensætning af materialet.
Ved at tage nogle store dyre WBT terminaler væk og montere nogle meget lette og materiale fattige, og i samme skynding anvende de omtalte bananer, var der markant forskel på lytteindtrykket. Musikken åbnede op og flød meget lettere og man havde en fornemmelse af mere luft og mindre rod.

Det er så forsøgt og udført i flere andre tilfælde, på lignende vis, alle er enige om at det samme går igen og med et meget flot lydmæssigt resultat.

Eichmann - dem der også laver Bullet plugs, laver nogle meget af disse terminaler, som består af det bedste ledende materiale og i tyndt materiale. Men deres plugs / bananer bryder jeg mig personligt ikke om, det er visuelt ment, lydmæssigt er de som okay. men hvis man kan købe disse billige Z bananer, der tilmed er bedre, så er de mange penge som Eichmann plugs koster, ligesom spildt.

Det skal lige nævnes at man også kan få nogle tynde spader, som er okay. 
Og husk så samtidigt, spader er det eneste lovlige, efter EU reglerne er bananer forbudt.
Det var ikke en joke, men hvor åndsvagt, og alle blæser da også på det, så gør du trygt det samme.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 August 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Brian 7500

Ingen tvil om at bananstikkene i de tynde og meget billige udgave, som Kubikken anbefalede er det rigtige.
Men glem alt om WBT terminaler og lignende store massive klumper.

Det er det vi kalder musik dræbere, bananer og terminaler bør være så lidt massive som muligt, og forgyldt kobber er en glimrende sammensætning af materialet.
Ved at tage nogle store dyre WBT terminaler væk og montere nogle meget lette og materiale fattige, og i samme skynding anvende de omtalte bananer, var der markant forskel på lytteindtrykket. Musikken åbnede op og flød meget lettere og man havde en fornemmelse af mere luft og mindre rod.

Det er så forsøgt og udført i flere andre tilfælde, på lignende vis, alle er enige om at det samme går igen og med et meget flot lydmæssigt resultat.

Eichmann - dem der også laver Bullet plugs, laver nogle meget af disse terminaler, som består af det bedste ledende materiale og i tyndt materiale. Men deres plugs / bananer bryder jeg mig personligt ikke om, det er visuelt ment, lydmæssigt er de som okay. men hvis man kan købe disse billige Z bananer, der tilmed er bedre, så er de mange penge som Eichmann plugs koster, ligesom spildt.

Det skal lige nævnes at man også kan få nogle tynde spader, som er okay. 
Og husk så samtidigt, spader er det eneste lovlige, efter EU reglerne er bananer forbudt.
Det var ikke en joke, men hvor åndsvagt, og alle blæser da også på det, så gør du trygt det samme.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hvad har I fundet, som passer i WBT hullerne.
Mine WBT 0700 sad i et 10 mm hul.
Jeg har selv fundet Pomona 3770, som er lavet i forgyldt CuTe (tellurium kobber).
I øvrigt er Pomona ét af de stik med bedste HF egenskaber sammen med dem der kaldes Z-plugs her i landet, Oelbach i tyskland og sandelig om de ikke hedder Furutech i japanesien

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes