| Forfatter |
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
| Hej Brian7500 og I andre
Sjovt at du netop starte denne tråd - overvejede selv at starte en magen til - står selv med samme problematik.
Én måling er bedre en tusinde meninger!
I denne forbindelse kan vi vel sige, at en måling og en beregning går ud på et?
Hvis vi siger, at en elektrons hastighed er 2/3 af lysets, svarende til 200000000 m/s, så er tidsforsinkelsen mellem de to kabler 10 nanosekunder, antaget at kablerne bliver påtrykt samme spænding på samme tid.
10 ns => 0,00000001 sekunder...! Næste skridt er selvfølgelig at beregne fasefejlen.
Har lånt et Gryphon PSC kabel (1,8+3,8m) som mulig erstatning for mit gamle 2x4m Monster kabel, begge OFC. Jeg må sige, at PSC kablet lyder bedre på alle parametre, selvom længden er "skæv". |
|
|
Som du selv udleder, så er forskellen i delay så forsvindende lille at det næppe har indvirkning. Der er dog heller ikke nogen der i denne tråd har brugt dette som argument?
Tja, måske... Dette er ihvertfald betinget af at man kan gøre rede for hvad man i realiteten har målt, hvilket ikke er den nemmeste manøvre. Ligeledes er alle beregningsmodeller alene tilnærmelser til virkeligheden, og usikkerhederne i beregningerne forstørres jo tætterer på grænseområderne man når. __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
MGPProjectS skrev:
| Hej Brian7500 og I andre
Sjovt at du netop starte denne tråd - overvejede selv at starte en magen til - står selv med samme problematik.
I denne forbindelse kan vi vel sige, at en måling og en beregning går ud på et?
Hvis vi siger, at en elektrons hastighed er 2/3 af lysets, svarende til 200000000 m/s, så er tidsforsinkelsen mellem de to kabler 10 nanosekunder, antaget at kablerne bliver påtrykt samme spænding på samme tid.
10 ns => 0,00000001 sekunder...! Næste skridt er selvfølgelig at beregne fasefejlen.
Har lånt et Gryphon PSC kabel (1,8+3,8m) som mulig erstatning for mit gamle 2x4m Monster kabel, begge OFC. Jeg må sige, at PSC kablet lyder bedre på alle parametre, selvom længden er "skæv". |
|
|
Som du selv udleder, så er forskellen i delay så forsvindende lille at det næppe har indvirkning. Der er dog heller ikke nogen der i denne tråd har brugt dette som argument?
Tja, måske... Dette er ihvertfald betinget af at man kan gøre rede for hvad man i realiteten har målt, hvilket ikke er den nemmeste manøvre. Ligeledes er alle beregningsmodeller alene tilnærmelser til virkeligheden, og usikkerhederne i beregningerne forstørres jo tætterer på grænseområderne man når.
|
|
|
Ovenstående vil give en "fase-fejl" i eksakt lytteposition på 0,072 grader! Hvis man istedet vælger et hente de 10ns ved at korrigere lyttepositionen, skal afstanden til højtaleren med det lange kabel være 0,0000034m kortere end afstanden til højtaleren med det korte kabel.
Jeg har her set bort fra kablets RLC-parametre, men set i forhold til, hvor stor forskel der er alene på et sæt stereohøjtalere, så er det min vurdering, at 2m ekstra længde på et kabel i forhold til et andet, absolut ingen betydning har.
:-) __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Skak Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep. Hvis man kun snakker forsinkelse af signalet, er det egentlig endnu vigtigere at man sidder i den 100% korrekte lytteposition hver gang man hører musik, og det tror jeg godt vi kan blive enige om er umuligt . Men de forskellige modstande i kablerne af forskellig længde kan have indvirkning på lyden, men jeg er af den tro, at det menneskelige øre ikke er så for*****t følsomt man kan høre nogen som helst forskel.
Jeg ville dog foretrække et setup hvor anlægget står midt imellem højttalerne, og kablerne er lige lange, men af ren og skær kosmetiske (og "overtroiske") årsager.
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 10 Juni 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har engang regnet på det der...Du skal op i nogle ret lange forskelle før det overhovedet er værd at tænke på...
2 meter? LOL! Glem det!! Hvis du kan høre forskellen ved en blindtest så giver jeg en øl i lufthavnen! 
En hurtig måde at regne det ud på er at sætte modstanden i kablet op imod den modstand der er i højttaleren, så du får et forhold i %. Gør det med både venstre og højre og fortæl mig så om du selv tror på at forskellen er til at få øje på selv for den mest skeptiske lytter! 
Husk at gange modstanden med 2 når du udregner den for kablet. Da der er to ledninger (frem og tilbage) 
|
| Til top |
|
| |
Skak Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må have lov at citere mig selv:
"...men jeg er af den tro, at det menneskelige øre ikke er så for*****t følsomt man kan høre nogen som helst forskel." -Citat slut.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Juni 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en anden tråd herinde (husker ikke præcist hvilken ) blev et praktisk eksempel med 2 forskellige længder på højttalerkabel gennemregnet for at finde ud af hvor meget denne forsinkelse i praksis er. Og man nåede såmaænd frem til, såv vidt jeg husker, at en forskel på 4 m. på længderne svarer til at den ene ht'er er 0,05 mm. tættere på lyttepositionen end den anden. Det er forsinkelsen omsat til afstand fra lytteposistionen.......og hvem positionerer lige sine ht'er ned på fem hundrededeles nøjagtighed ? Så med mindre man snakker om virkeligt store forskelle i kabeltræk er det ganske ubetydeligt for opfattelsen af den lyd der bliver frembragt. __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 Juni 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nok ikke anbefale to forskellige længder!.. selv om det reelt nok ikke er den store hørbare forskel dog!......
Men i hifi er der jo så meget mystisk der spiller ind! og når noget net kabler kan have betydning.. og hvilke stil og terminaler ditto samt endda om der er sølv i loddetinnet osv... yjaa... så vil jeg nok holde mig til ens lænder!..
Men skal jeg som sagt være helt ærlig tror jeg ik du i en reel blindtest vil kunne høre nogen forskel.. såååå...
Jeg forholder mig dog også ret skeptisk over for den der med at hvis man har overskydende kabel og lader dette ligge snoet sammen så virker det som en spole!?? hvis du har en halvanden meter kabel tilovers og laver en blød sammenruldning bag højtaleren så tvivler jeg alvorligt du vil kunne måle nogen induktion med noget måleudstyr der ikke går op til 10'ne decimal!!..
Ligger du 10 meter hårdt sammenrullet er der måske en "spole" virkning af en og anden art!?? men et enkelt blødt "loop" af overskydende kabel?? NOOOT!!
Har selv testet dette med 4 m. kabel, og lavet to loops kontra lige lagt ud på gulvet!.. INGEN! hørbar eller målbar forskel..
Så det er en skrøne det der med spole effekten! som sagt med mindre man tæt sammenruller flere meter!..
Jeg vil tro der er STØRE chance for at det kan have indflydelse hvis man bruger ulige længder end hvis man lever et blødt loop eks. i den ene side med lidt overskydende kabel.. ( og den relle hørbare indflydelse af en enkelt meter eller så'n forskel tror jeg ik nogen i blindtest reelt kan høre og jeg mener heller ik man kan måle det med noget måle grej der ikke viser de før omtalte 10 decimaler!!)
Der blev så rigtigt skrevet at selv 4 m. differance giver en forskydning på 0,05 omregnet fra signal / fase & tid forsinkelst til højtalerens pladsering i forhold til hinanden i mm... sååå tjaaa... flyt dit hovede 0.05 mm. væk fra den 100% optimale lytteposition ( hvad og hvor end den så er??) mens du lytter, og du opnår samme effekt, jeg tror man flytter hovedet mere end det hvergang man trækker vejret!?.. og har det nogen mærkbar effekt??? næppe...... op til flere cm. drunkner i højtalerens evne til at sprede og lave et relativ bredt lyttevindue på de fleste vel konstrurerede højtalere der ikke er lavet til at være EKSTREM! retnings bestemte!
Så mit råd er spil du lystigt vidre med det du har og glem alle spekulationer om dette!..
Mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 Juni 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men der er jo spørgsmålet om, som der nævnes, hvordan "ser" forstærkeren højttalerne med forskellig kabellængde ?  Belastningen kan jo umuligt være ens på de 2 kanaler, men det forsvinder måske i selve højtalerens interne tolerancer på enheder og delefilter ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 18 Juni 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Acer]Men der er jo spørgsmålet om, som der nævnes, hvordan "ser" forstærkeren højttalerne med forskellig kabellængde ? Belastningen kan jo umuligt være ens på de 2 kanaler, men det forsvinder måske i selve højtalerens interne tolerancer på enheder og delefilter ?[/QUOTE]
Forskellen er så forsvindende lille at forstærkeren ikke "ser" noget som helst!..
Det har ingen reel betydning.
mvh __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Uffe Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle lige til at oprette et emne om dette, da jeg faldt over denne gode gamle tråd.
Folk´s svar i denne tråd må være : alt i alt, er det lige meget hvis det ene kabel er "lidt" længe end det andet.
Det er jeg glad for at høre, da jeg til mine nye dejlige b&w 805ére kommer i samme situation. 2 meter til den ene side og 5 meter til den anden.
Køber noget fornuftigt højtalerkabel og vil være ked af at der bag højtaleren ligger for 500 kr kabel og flyder.
Tak for det !
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille hurtig om hørrelse!!
En kat kan på 15 meters afstand høre hvilken af to højtalere som
spiller hvis afstanden mellem højtalerene er større end 1 meter.
Så måske man skulle bede katten om at trimme ens anlæg ??
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den holdning at det må være op til hver enkel selv at gøre som de synes
Men men der er vel i og for sig en grund til at forstærkere er dual
mono at vi separerer højre og venstre - at signal kabler er lige lange 
at vi går op i hvad kabler er bygget af og hvordan de lyder, derfor er
det for mig logisk at kabler har samme længde til højre og venstre
kanal uanset den fysiske afstand.
Måden jeg har lagt mine på er i en forholdsvis lige linie uden at rulle dem sammen.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
Uffe Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 24 Juli 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Soxen : Ja, det har du vel ret i, men når der nu næsten ingen forskel er og at jeg kan spare x antal kr fordi de ikke skal ligge og flyde bagved, så kan jeg sikkert godt leve med det..
Selvfølgelig vil jeg helst have gjort det "rigtigt" men jeg er ret sikker på at jeg ikke kan høre forskel alligevel.
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 25 Juli 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 25 Juli 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
soxen skrev:
Jeg har den holdning at det må være op til hver enkel selv at gøre som de synes 
Men men der er vel i og for sig en grund til at forstærkere er dual mono at vi separerer højre og venstre - at signal kabler er lige lange at vi går op i hvad kabler er bygget af og hvordan de lyder, derfor er det for mig logisk at kabler har samme længde til højre og venstre kanal uanset den fysiske afstand. Måden jeg har lagt mine på er i en forholdsvis lige linie uden at rulle dem sammen.
|
|
|
Har gået og tænkt lidt over dual mono - ens højre/venstre kanal... Kunne forestille mig, at det bl.a. har noget med parasitkapaciteter og mange aktive komponenter at gøre. Hvor pico- og nanofarads forskel har indflydelse på det enkelte aktive kredsløbs overføringsfunktion (FET el. BJT), som dermed påvirker den samlede overføringsfunktion for eksempelvis hele forstærkeren?
Har selv konstrueret to kredsløbsmæssigt og komponentmæssigt identiske monoblokke, og alligevel er der +0,2/-0,4 graders faseforskel på dem: http://audio.egehaven.dk/ampone/phase_300mv_.html
Afvigelsen skal ses i forhold til det kredsløb den indgår i.
Er det helt tågesnak? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |